Έχοντας κατά νου την «Επαφή» και την «Άβυσσο», ο στιλίστας Ντενίς Βιλνέβ («Prisoners», «Sicario») υπογράφει μια χαμηλότονη κι ευαίσθητη, χολιγουντιανά προσεγμένη δραματική φαντασία πάνω στο χρόνο, στην επικοινωνία και στο ανθρώπινο πεπρωμένο.
Τ ι είναι η μοίρα; Μια προδιαγεγραμμένη πορεία ζωής η οποία δεν μπορεί να αλλάξει και από τη γέννηση μας οδηγεί αναπόφευκτα στο θάνατο. Ακόμη κι αν την ισχύ αυτού του φιλοσοφικού αξιώματος την καταλαβαίνει και ο τελευταίος από εμάς, ο άνθρωπος δεν έπαψε ποτέ να παλεύει ενάντια στα όσα του επιφυλάσσει το (φυγείν αδύνατον) πεπρωμένο, οι θεοί, η τύχη, η φυσική νομοτέλεια... Και αν αποτυγχάνει, παρηγορείται με τη δημιουργία λογοτεχνικών ή κινηματογραφικών έργων φαντασίας, στα οποία καταφέρνει τελικά το ακατόρθωτο ξαναγράφοντας ένα μέλλον το οποίο εξελισσόταν ενάντια στη θέλησή του.
Σε αυτό το διαχρονικό υπαρξιακό πρόβλημα είναι χτισμένο το «Arrival», ένα sci-fi θρίλερ με παλιομοδίτικο άρωμα και φιλοσοφικά ερωτήματα, βασισμένο στο πολυβραβευμένο διήγημα του Τεντ Τσιάνγκ «Story of your life». Σε αυτό η Γη δέχεται μια μέρα την απροειδοποίητη επίσκεψη 12 γιγάντιων εξωγήινων διαστημοπλοίων, τα οποία προσγειώνονται σε διάφορα μέρη του πλανήτη. Η διακεκριμένη γλωσσολόγος Λουίζ Μπανκς προσκαλείται και αποδέχεται να συμμετάσχει σε μια στρατιωτικο-επιστημονική αποστολή η οποία έχει σκοπό να επικοινωνήσει με τους απρόσκλητους επισκέπτες, θέλοντας επειγόντως να διερευνήσει τις (φιλικές ή εχθρικές) διαθέσεις τους.
Μαζί με έναν θεωρητικό φυσικό, και πάντα υπό την εποπτεία οπλισμένων στρατιωτικών, θα συναντήσει τα δύο επτάποδα του διαστημοπλοίου που έχει προσγειωθεί στη Μοντάνα και υπό ασφυκτική πίεση χρόνου, καθώς η Κίνα ετοιμάζεται να επιτεθεί στο «δικό της» UFO, θα ξεκινήσει μια προσπάθεια συνεννόησης μαζί τους.
Επιδέξιος στιλίστας, ο Καναδός Ντενίς Βιλνέβ αναζητά πάντα μια πιο βαθιά δραματική νότα στις ταινίες είδους που σκηνοθετεί («Prisoners», «Ο Άνθρωπος Αντίγραφο», «Sicario»). Λάτρης του σασπένς, διατηρεί κι εδώ μια αγωνιώδη και υποβλητική ατμόσφαιρα, μίλια μακριά από τις ποπκόρν περιπέτειες εξωγήινης εισβολής με ανεξέλεγκτες καταστροφικές διαθέσεις. Το στοιχείο της απειλής υπάρχει φυσικά (παραπέμποντας άμεσα στην «Άβυσσο» του Τζέιμς Κάμερον) και κλιμακώνεται με προβλέψιμη ένταση, η καρδιά της ταινίας ανήκει όμως αλλού, και συγκεκριμένα στη σχέση της Λουίζ με τη γνώση (λυτρωτική ή καταστροφική), άρα το μέλλον (ευτυχισμένο ή επώδυνο), άρα τη διαχείριση της μοίρας της.
Η ευφυής ιδέα του Τσιάνγκ να συνδέσει όλα αυτά με την έννοια του χρόνου, τις δυνατότητες της ανθρώπινης επικοινωνίας και την υπόθεση Σαπίρ - Γουόρφ (η γλώσσα μας καθορίζει τη σκέψη μας) περνάει χωρίς κραδασμούς στο σενάριο του Έρικ Χέσερερ («The Thing», «Μη Σβήσεις το Φως»), το οποίο παραδόξως δουλεύει αποτελεσματικότερα στο επίπεδο των ιδεών και λιγότερο σε αυτό της αληθοφανούς πλοκής (η κατάληξη της κινέζικης κρίσης). Ο Βιλνέβ υποστηρίζει αυτό το υπαρξιακό οδοιπορικό με αφηγηματική πειθαρχία αλλά και ποιητικο-νοσταλγική καλλιέπεια (η «Επαφή» συναντά τον Τέρενς Μάλικ), υποδειγματικά πιστός στην ενήλικη, οσκαρική εκδοχή του χολιγουντιανού δράματος φαντασίας.
ΗΠΑ. 2016. Διάρκεια: 116΄. Διανομή: ΣΠΕΝΤΖΟΣ FILM.
Περισσότερες πληροφορίες
Arrival
Όταν εξωγήινα διαστημόπλοια προσγειώνονται σε διάφορα μέρη της Γης, μια διακεκριμένη γλωσσολόγος αναλαμβάνει να επικοινωνήσει με τους επιβάτες τους για να ξεκαθαρίσει τις διαθέσεις τους.