Σε ένα αλβανικό ορεινό χωριό η Χάνα αποφασίζει να ξεφύγει από το πεπρωμένο της, επικαλούμενη τον άγραφο νόμο Κανούν. Ως «ορκισμένη παρθένα» με το όνομα Μαρκ ζει πλέον ισότιμα με τους άντρες, μέχρι που αποφασίζει να ταξιδέψει στην Ιταλία, αναζητώντας την παντρεμένη αδελφή της. Μια αφοπλιστική Άλμπα Ρορβάκερ χαρίζει βάθος, ειλικρίνεια και μετρημένο συναίσθημα σε ένα μινιμαλιστικό οδοιπορικό πάνω στη σεξουαλική ενηλικίωση και την αναζήτηση ταυτότητας.
Το ζήτημα του κοινωνικού προσδιορισμού του φύλου (αρσενικό - θηλυκό) είναι ένα από τα θέματα που απασχολούν όλο και συχνότερα το σύγχρονο σινεμά, καθώς φαίνεται να απασχολεί ολοένα και εντονότερα τους ανθρώπους έξω απ’ αυτό. Κι όμως, είναι ένα πρόβλημα παλιό σαν τα χιόνια που καλύπτουν το ορεινό τοπίο γύρω από το χωριό της Χάνα, μιας Αλβανής η οποία υιοθετείται από ένα ζευγάρι με μια μεγαλύτερη κόρη, με την οποία η Χάνα είναι αχώριστη. Όταν εκείνη φεύγει στην Ιταλία για να αποφύγει το γαμπρό που της έχουν διαλέξει, η Χάνα καταλαβαίνει πως πρέπει κι εκείνη να αναλάβει δράση αν δεν θέλει να υποταχτεί στην (αντίστοιχη) μοίρα της.
Με τη σύμφωνη γνώμη του πατέρα της, επικαλείται τον παλιό, άγραφο νόμο Κανούν, σύμφωνα με τον οποίο μπορεί από εδώ και πέρα να ζήσει ως «ορκισμένη παρθένα». Έπειτα από μια παραδοσιακή τελετή, η γυναίκα (συνήθως έφηβη) που το αποφασίζει απαρνιέται την ίδια της τη φύση και τη σεξουαλική της ζωή και συμπεριφέρεται ως άντρας. Η Χάνα γίνεται λοιπόν Μαρκ, ντύνεται αντρικά και έχει τα ίδια δικαιώματα με τους υπόλοιπους αρσενικούς του χωριού, όπως το να πηγαίνει σε μέρη απαγορευμένα για γυναίκες, να κουβαλάει όπλο, να αποκτήσει και να διαχειριστεί περιουσία.
Όλα αυτά τα παρακολουθούμε μέσα από φλασμπάκ, τα οποία «εισβάλλουν» στην ιστορία της ευρισκόμενης στην Ιταλία πλέον Χάνα/Μαρκ. Σταδιακά καταλαβαίνουμε πως έπειτα από χρόνια η Χάνα έχει αποφασίσει να κάνει το επόμενο –ακόμα πιο αποφασιστικό– βήμα στη ζωή της. Να «αποψύξει» το παγωμένο σώμα της και να αναζητήσει αυτό που πραγματικά είναι (αγόρι; κορίτσι;) ακολουθώντας τα ίχνη της αδελφής της, στο σπίτι της οποίας καταφεύγει. Από τα χιόνια στη ζέστη, από τα βουνά στην πόλη και από το παρελθόν στο παρόν, η Χάνα προσπαθεί να επιστρέψει στον εαυτό της χωρίς καν να ξέρει τι την περιμένει στο τέλος της διαδρομής.
Βασισμένη σε βιβλίο της Ελβίρα Ντόουτς, η πρωτοεμφανιζόμενη Λάουρα Μπισπούρι την παρακολουθεί όπως ένα αγρίμι στο κλουβί. Ένα αγρίμι τολμηρό μα και φοβισμένο (η Χάνα επιστρέφει στην αρσενική περσόνα της όταν νιώθει ανασφαλής), το οποίο η ανεπανάληπτη Άλμπα Ρορβάκερ («Πεινασμένες Καρδιές», «Τα Θαύματα», «Ωραία Κοιμωμένη») ερμηνεύει με θαυμαστή οικονομία, πειστική αμφιθυμία και υποδειγματική δουλειά στην εκφραστική λεπτομέρεια. Εξίσου διακριτική, αν και σεναριακά υπερβολικά μινιμαλιστική, η Μπισπούρι διατηρεί μέχρι τέλους τους χαμηλούς τόνους (ούτε ένα εύκολο βίαιο ξέσπασμα), τονίζει τις αλληγορικές διαστάσεις του μύθου και της εικόνας της (οι κολυμβήτριες με τα ίδια μαγιό, η χρήση του γυμνού/ντυμένου σώματος) και στοχάζεται πολυεπίπεδα πάνω στο ρόλο της γυναίκας, της οικογένειας, των δεσμών και του νόμου του αίματος.
Ιταλία, Αλβανία. 2015. Διάρκεια: 87΄. Διανομή: AMA FILMS.
Περισσότερες πληροφορίες
Ορκισμένη Παρθένα
Σε ένα αλβανικό ορεινό χωριό η Χάνα αποφασίζει να ξεφύγει από το πεπρωμένο της και επικαλείται τον άγραφο νόμο Κανούν. Ζει πλέον, ως «ορκισμένη παρθένα» με το όνομα Μαρκ, ισότιμα με τους άντρες. Χρόνια αργότερα, ξεκινά ένα ταξίδι μέχρι την Ιταλία, αναζητώντας την παντρεμένη αδελφή της.