Ταξί στην Τεχεράνη

3

Φλερτάροντας με το ντοκιμαντέρ, ο Τζαφάρ Παναχί σκιαγραφεί με απλότητα και ανθρωπιά το ζωντανό, αντιφατικό πορτρέτο μιας δυσπρόσιτης στο δυτικό κόσμο κοινωνικής πραγματικότητας, κερδίζοντας τη Χρυσή Άρκτο στο περσινό φεστιβάλ Βερολίνου.

Ταξί στην Τεχεράνη

Ο σκηνοθέτης Τζαφάρ Παναχί («Ο Κύκλος», «Offside»), σε αυστηρό περιορισμό από τις ιρανικές αρχές, οδηγεί ταξί στους δρόμους της Τεχεράνης, παίρνοντας αγώι ανθρώπους διαφορετικών τάξεων, ηλικιών και αντιλήψεων. Φλερτάροντας με το ντοκιμαντέρ, σκιαγραφεί με απλότητα και ανθρωπιά το ζωντανό, αντιφατικό πορτρέτο μιας δυσπρόσιτης στο δυτικό κόσμο κοινωνικής πραγματικότητας, κερδίζοντας τη Χρυσή Άρκτο στο περσινό φεστιβάλ Βερολίνου.

Ταξί στην Τεχεράνη - εικόνα 1

Μετά τα «This Is not a Film» (που διοχετεύτηκε εκτός συνόρων σε στικάκι μέσα σε… κέικ) και «Closed Curtain», τα οποία γύρισε όντας σε αυστηρό περιορισμό από το θεοκρατικό καθεστώς της Τεχεράνης, ο Τζαφάρ Παναχί έκανε άλλη μια περίτεχνη ντρίμπλα στη γρανιτένια άμυνα της ιρανικής λογοκρισίας. Κατόρθωσε να ολοκληρώσει μια ακόμα κινηματογραφική κοινωνική καταγγελία, η οποία –χωρίς κανένα επίσημο credit πλην του τίτλου της– έφτασε ως το περσινό φεστιβάλ Βερολίνου και διά χειρός Ντάρεν Αρονόφσκι («Μαύρος Κύκνος») απέσπασε τη Χρυσή Άρκτο. Αν όμως στην πρώτη από τις απαγορευμένες ταινίες του εξέφραζε τη θλίψη και στη δεύτερη την οργισμένη απόγνωσή του, εδώ υιοθετεί έναν πιο ανάλαφρο, σχεδόν κωμικό τόνο για να μιλήσει για την ίδια καταπιεστική, ανήσυχη και εν συγχύσει πραγματικότητα γύρω του.

Παρών σε κάθε πλάνο του φιλμ, ο Παναχί υποδύεται έναν οδηγό ταξί του οποίου η συναναστροφή με τους επιβάτες συναρμολογεί ένα γλαφυρό πορτρέτο του σύγχρονου Ιρανού. Πάντα χαμογελαστός, ο σκηνοθέτης συνομιλεί με τους εντελώς διαφορετικούς ηλικιακά, ταξικά και πολιτικά πελάτες του, τους αφήνει να εκφραστούν (όσο το δυνατόν) ελεύθερα και συχνά αποκαλύπτει την πραγματική του ταυτότητα, μπλέκοντας έντεχνα τον ντοκιμαντερίστικο ρεαλισμό με τη σεναριογραφημένη μυθοπλασία. Παρ’ όλα αυτά, είναι σαφές πως η ταινία του παραμένει ένα «κατασκευασμένο» δραματικό ντοκουμέντο, εξ αρχής προσχεδιασμένο ως χαλαρό, χαρωπό στην επιφάνεια μα θλιμμένο στην ψυχή, οδοιπορικό στην πολύβουη ιρανική καθημερινότητα.

Ταξί στην Τεχεράνη - εικόνα 2

Τι καταγράφει λοιπόν περιπλανώμενο μέσα της το κινηματογραφικό ταξίμετρο του Παναχί; Διαφωνίες πάνω στον αυστηρό ισλαμικό νόμο περί θανατικής ποινής (για πλημμέλημα), συζητήσεις για την ελευθερία έκφρασης (με τη μικρή ανιψιά του σκηνοθέτη Χάνα Σαεϊντί) και τα πολιτικά δικαιώματα (με τη γνωστή ακτιβίστρια δικηγόρο Νασρίν Σοτουντέχ), προτάσεις για αγορά πειρατικών DVD (του Γούντι Άλεν, αλλά και του… ίδιου του Παναχί), στιγμές ανθρώπινης πίστης, ξεσπάσματα απόγνωσης και πράξεις βίαιης καταστολής, όλα συνυφασμένα με μια περίπλοκη θρησκευτικο-πολιτικο-κοινωνική κατάσταση η οποία πρωταγωνιστεί σε όλες τις ταινίες του θαρραλέου δημιουργού – από το τρυφερό «Λευκό Μπαλόνι» ως τον αριστουργηματικό «Κύκλο» και το χαριτωμένο «Offside».

Βαθιά ουμανιστής, ο Τζαφάρ Παναχί πετυχαίνει με την ακαταμάχητη λιτότητά του να αναδείξει κομμάτια τόσο της κοινωνικής όσο και της ψυχολογικής, καθαρά ανθρώπινης, πλευράς του σύγχρονου Ιράν, αόρατα από τις διεθνείς τηλεοπτικές και διαδικτυακές ειδήσεις. Με το έξυπνο χιούμορ του προσπερνά το σκόπελο του διδακτισμού και όταν γίνεται συναισθηματικός διατηρεί μια τσαπλινική αγνότητα που δεν του επιτρέπει να ξεπέσει σε μελοδραματικές ευκολίες. Έτσι, εκτός από πολιτικά τολμηρός και ιδεολογικά παθιασμένος, καταφέρνει να γίνει και κινηματογραφικά αποτελεσματικός, δικαιώνοντας το σινεμά ως –διασκεδαστικό– φορέα επίκαιρων ιδεών.

Ιράν. 2015. Διάρκεια: 82΄. Διανομή: FEELGOOD ENT.

Περισσότερες πληροφορίες

Ταξί στην Τεχεράνη

Taxi
3
  • Κοινωνική
  • 2015
  • Διάρκεια: 82 '
  • Τζαφάρ Παναχί

Ο σκηνοθέτης Τζαφάρ Παναχί, σε αυστηρό περιορισμό από τις ιρανικές αρχές, οδηγεί ταξί στους δρόμους της Τεχεράνης, παίρνοντας αγώι ανθρώπους διαφορετικών τάξεων, ηλικιών και αντιλήψεων.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Ρωτήσαμε την Μαριόν Κοτιγιάρ πώς μεταμορφώθηκε στο "Μικρό Θλιμμένο Κορίτσι"

Συναντήσαμε την οσκαρική ηθοποιό στο Παρίσι ώστε να μάθουμε περισσότερα για την ταινία όπου δίνει μια από τις καλύτερες ερμηνείες της καριέρας της.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
22/11/2024

Η live-action εκδοχή του "Πώς να Εκπαιδεύσετε το Δράκο σας" δείχνει εντυπωσιακή

Το αγαπημένο animation αποκτά ριμέικ με ηθοποιούς και το τρέιλερ μας προετοιμάζει για κάτι επικό.

Άλλος για τη βάρκα; Και ο Ρόμπερτ Πάτινσον στη νέα ταινία του Κρίστοφερ Νόλαν

Υπερφορτωμένη από σταρ είναι η επόμενη παραγωγή του οσκαρικού σκηνοθέτη.

Heritage in Focus: Χώροι μουσικής και κινηματογράφου σε κίνδυνο

Στην πρώτη εκδήλωση θα συζητηθούν οι απειλές που αντιμετωπίζουν οι πολιτιστικοί χώροι στις πόλεις, εστιάζοντας στη μουσική σκηνή του Βερολίνου και το κινηματογραφικό τοπίο της Αθήνας

Τέσσερις μέρες γεμάτες μικρού μήκους του Athens Short Film Festival

Σαράντα ταινίες από όλο τον κόσμο παρουσιάζει η φρέσκια διοργάνωση που επιστρέφει στο Κουκάκι.

"Ο Νόμος του Μέρφυ": Άγγελε Φραντζή, πώς γύρισες την πιο φιλόδοξη ελληνική ταινία της χρονιάς;

Ο πολυσχιδής σκηνοθέτης ανοίγει τα χαρτιά του γύρω από την ορμητική παραγωγή, στην οποία η Κάτια Γκουλιώνη υποδύεται μια αποτυχημένη ηθοποιό που ζει διαδοχικές διαφορετικές πραγματικότητες, ελπίζοντας να βρει τον εαυτό της.

Ο Νόμος του Μέρφυ

Ένα γράμμα αγάπης στο ίδιο το σινεμά και τη ζωή, ένα μεθυστικό κολάζ αναφορών και ανθρωπιάς, το οποίο παρόλο που παρασύρεται από την ορμή και την πληθωρικότητά του.