Ο νεο-γκάνγκστερ Αλέξανδρος, η τολμηρή Ιωάννα, ο ιδεολόγος Χρήστος και τα αδέλφια Εμίρ-Άρης φτιάχνουν μια συμμορία που λατρεύει τα όπλα και φλερτάρει με τον νιχιλισμό, σε ένα δράμα που προσπαθεί να χωρέσει την εφηβική καύλα, τη σκληρή ενηλικίωση, μια σειρά από πολιτικοκοινωνικά μηνύματα και ένα εξεζητημένο στιλιζάρισμα σε ένα απογοητευτικά ανερμάτιστο σύνολο που δεν θυμίζει σε τίποτα τον σπουδαίο Γιάνναρη του παρελθόντος.
Το σινεμά του Κωνσταντίνου Γιάνναρη υπήρξε τομή για τη σύγχρονη ελληνική κινηματογραφία. Ο εκ Λονδίνου προερχόμενος σκηνοθέτης φανέρωσε με το «Από την Άκρη της Πόλης» (1998) τη σκοτεινή πλευρά του σύντομου «ελληνικού ονείρου», φτιάχνοντας μια στιβαρή σκηνοθετική ταυτότητα στις μετέπειτα ταινίες του («Δεκαπενταύγουστος», «Όμηρος»), η οποία βασιζόταν σε έναν παλλόμενο, λιτό ρεαλισμό με κοινωνικές αιχμές που διαπερνούσαν τη δραματική του επιφάνεια.
Μετά την πιο αδύναμη ταινία της καριέρας του, το «Man at Sea» του 2011, o Γιάνναρης επιστρέφει με το «Ξύπνημα της Άνοιξης», μια ιστορία στην οποία πρωταγωνιστούν πέντε έφηβοι που έχουν παραδοθεί στη σκοτεινή σαγήνη της ενστικτώδους βίας. Ξεκινώντας από διαφορετικές αφετηρίες, ο νεο-γκάνγκστερ Αλέξανδρος, η τολμηρή Ιωάννα, ο ιδεολόγος Χρήστος και τα αδέλφια Εμίρ-Άρης φτιάχνουν μια συμμορία που λατρεύει τα όπλα και φλερτάρει με το νιχιλισμό. Το φιλμ μάς συστήνει τους νεαρούς ήρωες μέσα στα σκοτεινά δωμάτια της ανάκρισης, όπου ξετυλίγεται η βουτηγμένη στο αίμα δράση της ετερόκλητης παρέας.
Ο Γιάνναρης αποχωρίζεται στο «Ξύπνημα της Άνοιξης» το ρεαλισμό, για να δοκιμάσει μια αλά Χάρμονι Κορίν («Spring Breakers») παραληρηματική αφήγηση. Φίλτρα, φριζαρισμένα πλάνα/φωτογραφίες, ονειρικές βινιέτες, υποκειμενικές/αντικρουόμενες αφηγήσεις, experimental μουσικό τοπίο και άλλα τεχνικά τολμήματα σε σχέση με το φορμά, που προσπαθούν να παρουσιάσουν με παραισθησιογόνα αισθητική τον τυρβώδη εφηβικό κόσμο. Αυτός είναι ουσιαστικά ο άτυπος πρωταγωνιστής του αστικού δράματος, το οποίο προσεγγίζει το φαινόμενο του φετιχισμού της βίας από τη νέα γενιά με απλοϊκά σχήματα/διαλόγους («από πουτάνα Γερμανίδα ζούμε», «ξέρεις, είναι ωραία η βία») και υπερ-δραματοποίηση (αυτοκτονίες, ανευρύσματα, γοερά κλάματα) που «αδειάζουν» τους κεντρικούς χαρακτήρες από κάθε αληθοφάνεια.
Προδομένο από τις φιλοδοξίες του, το «Ξύπνημα της Άνοιξης» προσπαθεί να χωρέσει την εφηβική κάβλα, τη σκληρή ενηλικίωση, μια σειρά από πολιτικοκοινωνικά μηνύματα και ένα εξεζητημένο στιλιζάρισμα σε ένα απογοητευτικά ανερμάτιστο σύνολο, το οποίο δεν θυμίζει σε τίποτα τον σπουδαίο Γιάνναρη του παρελθόντος.
Ελλάδα. 2015. Διάρκεια: 98΄. Διανομή: ODEON.
Περισσότερες πληροφορίες
Το Ξύπνημα της Άνοιξης
Ο νεο-γκάνγκστερ Αλέξανδρος, η τολμηρή Ιωάννα, ο ιδεολόγος Χρήστος και τα αδέλφια Εμίρ-Άρης φτιάχνουν μια συμμορία που λατρεύει τα όπλα και φλερτάρει με το νιχιλισμό. Οι νεαροί πρωταγωνιστές μέσα στα σκοτεινά δωμάτια της ανάκρισης ξετυλίγουν τη βουτηγμένη στο αίμα δράση μιας ετερόκλητης παρέας.