Τα Μυαλά που Κουβαλάς

4,5

Αριστουργηματικό animation της Pixar, το οποίο σχολιάζει την ανθρώπινη συμπεριφορά με ξεκαρδιστικό σαρκασμό, βαθιά τρυφερότητα και ατελείωτες κινηματογραφικές ιδέες.

Τα Μυαλά που Κουβαλάς

Η 11χρονη Ράιλι μετακομίζει με την οικογένειά της από τις μεσοδυτικές πολιτείες στο Σαν Φρανσίσκο και τα συναισθήματά της (Χαρά, Θυμός, Θλίψη, Αηδία και Φόβος) προσπαθούν να την κατευθύνουν, σε διαρκή αντιπαράθεση μεταξύ τους, στην καινούργια ζωή της. Αριστουργηματικό animation της Pixar, το οποίο σχολιάζει την ανθρώπινη συμπεριφορά με ξεκαρδιστικό σαρκασμό, βαθιά τρυφερότητα και ατελείωτες κινηματογραφικές ιδέες.

Τα Μυαλά που Κουβαλάς - εικόνα 1

Αν νομίζετε πως ξέρετε τον τρόπο με τον οποίο σκέφτονται οι άνθρωποι, έφτασε η ώρα να το ξανασκεφτείτε. Γυρισμένη σχεδόν εξολοκλήρου στο μυαλό ενός μικρού κοριτσιού, η καινούργια ταινία της Pixar μας συστήνει μερικές ρηξικέλευθες ιδέες πάνω στον ανθρώπινο ψυχισμό και στην κοινωνική συμπεριφορά, τις οποίες μόνον εκείνη θα μπορούσε να εντάξει σε μια ιστορία κινουμένων σχεδίων. Φαίνεται όμως πως δεν υπάρχει όριο για την ατρόμητη στα ρίσκα και αστείρευτη στις εμπνεύσεις χολιγουντιανή εταιρεία, η οποία αποφάσισε να επενδύσει 175 εκατ. δολάρια σε ένα καρτούν με πρωταγωνιστές τα… συναισθήματα ενός 11χρονου παιδιού και κατάφερε να επιτελέσει ακόμη έναν κινηματογραφικό άθλο.

Η βασική σεναριακή ιδέα, εξέλιξη αυτής του οκτάλεπτου animation «Reason and Emotion» του 1943, ανήκει στον βραβευμένο με Όσκαρ σεναριογράφο/σκηνοθέτη Πιτ Ντόκτερ («Μπαμπούλας Α.Ε.», «Ψηλά στον Ουρανό»), ο οποίος φέρνει τα… μέσα έξω σε μια σχεδόν κοινότοπη ιστορία ενηλικίωσης. Αυτήν της χαριτωμένης Ράιλι, η οποία λόγω επαγγελ­ματικών υποχρεώσεων του πατέρα της μετακομίζει από την αγροτική Μινεσότα στο κοσμοπολίτικο Σαν Φρανσίσκο και ξεκινά εκεί μια καινούργια ζωή.
Το τολμηρό τρικ είναι πως τη μάλλον προβλέψιμη μάχη της με τη νέα σχολική και οικιακή πραγματικότητα την παρακολουθούμε μέσα από το νοητικό Κέντρο Ελέγχου της, όπου πέντε βασικά συναισθήματα (η control freak Χαρά, η κατατονική και γαλάζια –blue– Θλίψη, ο κατακόκκινος Θυμός, η πρασινωπή Αηδία και ο πανικόβλητος Φόβος) προσπαθούν να την καθοδηγήσουν όσο αποτελεσματικότερα μπορούν. Αλλά η μεταξύ τους συνεννόηση δεν είναι πάντα εφικτή, η καλιφορνέζικη καθημερινότητα αποδεικνύεται σκοτεινότερη των προβλέψεων και η ψυχολογική ισορροπία της μικρής κινδυνεύει να γκρεμιστεί ολοκληρωτικά και ανεπανόρθωτα.

Τα Μυαλά που Κουβαλάς - εικόνα 2

Ο Ντόκτερ φαντάζεται τον εσωτερικό ανθρώπινο κόσμο σαν φουτουριστικό theme park, το οποίο επιβλέπεται από ένα συναισθηματικό πύργο ελέγχου. Η ευφάνταστη εικονογραφία του δεν παραμένει, ωστόσο, ένα απλό φόντο, αλλά παίρνει μέρος στη δράση όταν η Χαρά και η Θλίψη χάνονται στην terra incognita του αχαρτογράφητου ψυχισμού της Ράιλι και η κομεντί χαρακτήρων του Κέντρου Ελέγχου δίνει γρήγορα τη θέση της σε μια –πάντα διασκεδαστική– περιπέτεια αγωνίας. Έτσι η φαντασία, τα όνειρα, οι αναμνήσεις και οι σκοτεινές γωνιές του υποσυνείδητου συνδέονται άμεσα κι ευφυώς με τον έξω κόσμο, ενώ οι ιδέες αναδεικνύονται εξίσου ριψοκίνδυνες και συναρπαστικές με τις πράξεις.

Παράλληλα οι απολαύσεις και τα τραύματα της ενηλικίωσης σχολιάζονται με έναν καλοπροαίρετα ειρωνικό, καίρια σαρκαστικό και βαθιά συναισθηματικό τρόπο, ο οποίος εντυπωσιάζει με τη φιλοσοφική ωριμότητα (η θλίψη ως απαραίτητο, ντοστογεφσκικά πολύτιμο συναίσθημα), τις σπιρτόζικες κοινωνικές ή σινεφίλ αναφορές και κυρίως την ασυναγώνιστη αφηγηματική δεξιοτεχνία του: η μαγική συνταγή της Pixar στην αψεγάδιαστη ωριμότητά της.

ΗΠΑ. 2015. Διάρκεια: 95΄. Διανομή: FEELGOOD ENT.

Περισσότερες πληροφορίες

Τα Μυαλά που Κουβαλάς

Inside Out
4,5
  • Animation
  • 2015
  • Διάρκεια: 94 '
  • Πιτ Ντόκτερ

Η 11χρονη Ράιλι μετακομίζει με την οικογένειά της από τις μεσοδυτικές πολιτείες στο Σαν Φρανσίσκο και τα συναισθήματά της (Χαρά, Θυμός, Θλίψη, Αηδία και Φόβος) προσπαθούν να την κατευθύνουν, σε διαρκή αντιπαράθεση μεταξύ τους, στην καινούργια ζωή της.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

"Ο Νόμος του Μέρφυ": Άγγελε Φραντζή, πώς γύρισες την πιο φιλόδοξη ελληνική ταινία της χρονιάς;

Ο πολυσχιδής σκηνοθέτης ανοίγει τα χαρτιά του γύρω από την ορμητική παραγωγή, στην οποία η Κάτια Γκουλιώνη υποδύεται μια αποτυχημένη ηθοποιό που ζει διαδοχικές διαφορετικές πραγματικότητες, ελπίζοντας να βρει τον εαυτό της.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
21/11/2024

Ο Νόμος του Μέρφυ

Ένα γράμμα αγάπης στο ίδιο το σινεμά και τη ζωή, ένα μεθυστικό κολάζ αναφορών και ανθρωπιάς, το οποίο παρόλο που παρασύρεται από την ορμή και την πληθωρικότητά του.

Μικρά Πράγματα Σαν κι Αυτά

Αληθινά περιστατικά εμπνέουν ένα χαμηλότονο δράμα χαρακτήρων με κοινωνική ευαισθησία, διηγηματική λιτότητα και καίριες ερμηνείες (βραβείο στο Φεστιβάλ Βερολίνου για την Έμιλι Γουότσον).

Μικρό Θλιμμένο Κορίτσι

Εσωστρεφής όσο και δημιουργικά πρωτότυπος συνδυασμός ψυχολογικού δράματος και ντοκιμαντέρ. Υπερβολικά φιλόδοξη ως σινε-κατασκευή, αποτυπώνει το πνεύμα μιας ανήσυχης εποχής.

Η Κουζίνα

Ανισόρροπο δράμα πάνω στο κυνήγι του αμερικανικού ονείρου, διχασμένο ανάμεσα στο κομψό στιλιζάρισμα, το αιχμηρό ψυχογράφημα και το οξύ κοινωνικό σχόλιο.

Ξύπνα

Θρίλερ τρόμου στημένο πάνω σε μια απλοϊκή συνθήκη κλειστοφοβικής καταδίωξης, η οποία έχει το (τυποποιημένο) σασπένς της, καμιά όμως αίσθηση στοιχειώδους ρεαλισμού ή ελάχιστης πρωτοτυπίας.

Εν Εσόπτρω - Ο Παπα-Σταμάτης και ο Σταμάτης

Απλή και "καθαρή", τηλεοπτικής κοπής καταγραφή των πολύ ενδιαφερόντων ιδεών ενός ταπεινού διανοούμενου πάνω στην ιστορία της εικόνας και την πολλαπλή έννοια της αναπαράστασης.