Στο Λος Άντζελες του 1970 ένας χίπης ιδιωτικός ντετέκτιβ αναλαμβάνει να ερευνήσει μια υπόθεση εξαφάνισης, η οποία αποδεικνύεται επικίνδυνα πολύπλοκη. Υποψήφια για δύο Όσκαρ μεταφορά ενός νεο-νουάρ μυθιστορήματος του Τόμας Πίντσον, η οποία αποτυπώνει με (αλά Ρόμπερτ Άλτμαν) νοσταλγικό σαρκασμό το τέλος μιας ολόκληρης εποχής ρομαντικών ψευδαισθήσεων.
«Κάτω από το λιθόστρωτο η παραλία!» Αυτό το γραμμένο σε τοίχο σύνθημα από τον παρισινό Μάη του ’68 αποτελεί το προλογικό μότο του «Έμφυτου ελαττώματος» του Τόμας Πίντσον. Στο προτελευταίο μυθιστόρημά του, το οποίο εκδόθηκε το 2009, ο θρυλικός συγγραφέας του «Ουράνιου τόξου της βαρύτητας» και του «Vineland» χρησιμοποιεί προσχηματικά μια αστυνομική πλοκή για να επιστρέψει στην Καλιφόρνια των αρχών της δεκαετίας του ’70, όταν το μεταπολεμικό αμερικανικό όνειρο είχε πλέον αρχίσει να μετατρέπεται σε εφιάλτη. Όταν οι δολοφονίες των Κένεντι, η κυβέρνηση Νίξον, ο πόλεμος του Βιετνάμ, οι σφαγές των οπαδών του Τσαρλς Μάνσον και οι πνιγμένες στο αίμα φοιτητικές εξεγέρσεις είχαν αποκαλύψει και στον τελευταίο ονειροπόλο πως κάτω από το λιθόστρωτο δεν υπήρχε παρά ακόμη σκληρότερη πέτρα.
Επιστρέφοντας στο αγαπημένο του Λος Άντζελες του 1970, ο Πολ Τόμας Άντερσον («Ξέφρενες Νύχτες», «Μανόλια», «Θα Χυθεί Αίμα», «The Master») συναντά έναν από τους τελευταίους ρομαντικούς της χίπικης δυτικής ακτής. Τον δευτεροκλασάτο ιδιωτικό ντετέκτιβ Λάρι «Ντοκ» Σπορτέλο, ο οποίος δέχεται νυχτιάτικα μια ξαφνική επίσκεψη από την πρώην φιλενάδα του Σάστα. Εκείνη του ανακοινώνει πως έχει σχέση με έναν μεγαλοεργολάβο, τον οποίο σχεδιάζουν να εκβιάσουν η γυναίκα του με τον εραστή της. Ο Ντοκ αποφασίζει να ερευνήσει την υπόθεση, αλλά όταν πρώτα ο εργολάβος και κατόπιν η Σάστα εξαφανίζονται, καταλαβαίνει πως και ο ίδιος έχει μπλέξει σε μια περίπλοκη και άκρως επικίνδυνη υπόθεση.
Αναβιώνοντας τη νεο-νουάρ ατμόσφαιρα των καλιφορνέζικων private detective films της εποχής, από το «Harper» στο «Night Moves», ο υποψήφιος για Όσκαρ διασκευασμένου σεναρίου Άντερσον μένει πιστός στο βαθιά σαρκαστικό πνεύμα του Πίντσον και στην πλοκή του βιβλίου του και με κινηματογραφικό οδηγό τον «Μεγάλο Αποχαιρετισμό» (1973) του Ρόμπερτ Άλτμαν στέλνει από τη μεγάλη οθόνη το δικό του νοσταλγικό αντίο στο τέλος μιας ολόκληρης εποχής. Μαστουρωμένος διαρκώς, όπως μια βουτηγμένη στις ψευδαισθήσεις χώρα, ο Ντοκ περιδιαβαίνει ένα μεταμορφωμένο από την ανοικοδόμηση Λος Άντζελες, το οποίο πίσω από τα μοντέρνα, αρχιτεκτονικά συναρπαστικά κτίριά του κρύβει τεχνητούς σεξουαλικούς παραδείσους, new age σέχτες, οικονομικά σκάνδαλα, διεθνές εμπόριο ναρκωτικών, αστυνομική βία κι εκτεταμένη πολιτική διαφθορά.
Με cool ειρωνεία και μια δεξιοτεχνική αμφισημία που καλύπτει χαρακτήρες και κίνητρα, ο Πολ Τόμας Άντερσον προχωρά βαθιά στην πολύβουη καλιφορνέζικη «έρημο» και αναδεικνύει διακριτικά όλα τα έμφυτα ελαττώματα του μεγάλου αμερικανικού μύθου. Καυστικός και ταυτόχρονα συναισθηματικός, προβλέπει το νεοφιλελεύθερο πραγματισμό που επέρχεται και περιγράφει τη θολωμένη περίοδο της αντικουλτούρας σαν μια υπέροχα γλυκόπικρη ψευδαίσθηση, τοποθετώντας στο κέντρο της ιστορίας του ένα αντισυμβατικά ρομαντικό και αναπάντεχα συγκινητικό love story.
ΗΠΑ. 2014. Διάρκεια: 148΄. Διανομή: TANWEER.
Περισσότερες πληροφορίες
Έμφυτο Ελάττωμα
Στο Λος Άντζελες του 1970 ένας χίπης ιδιωτικός ντετέκτιβ αναλαμβάνει να ερευνήσει μια υπόθεση εξαφάνισης, η οποία αποδεικνύεται επικίνδυνα πολύπλοκη.