Ο νεαρός Άντριου είναι ένας φιλόδοξος ντράμερ της τζαζ που φοιτά σε ένα απαιτητικό μουσικό σχολείο. Ανάμεσα σ’ αυτόν και μια σπουδαία μελλοντική καριέρα στέκεται ο Τέρενς Φλέτσερ, ένας τελειομανής και απίστευτα απαιτητικός καθηγητής που τον σπρώχνει ως τα όριά του. Πέντε οσκαρικές υποψηφιότητες και Μεγάλο Βραβείο στο Σάντανς για την ανεξάρτητη έκπληξη της χρονιάς, ένα εκρηκτικό –όσο υπερβολικό και προβλέψιμο– μουσικο-κινηματογραφικό σόλο.
Η μεγάλη έκπληξη του περσινού Φεστιβάλ Σάντανς, της Μέκκας των ανεξάρτητων αμερικανικών ταινιών, ήταν μια ιστορία μουσικής ενηλικίωσης γυρισμένη σε 19 ημέρες, η οποία απέσπασε το μεγάλο βραβείο του Διαγωνιστικό Τμήματος όσο και το βραβείο κοινού. Συνέχισε τη φεστιβαλική της πορεία περνώντας από το Δεκαπενθήμερο Σκηνοθετών των Κανών, κέρδισε τη Χρυσή Σφαίρα β΄ αντρικού ρόλου για τον Τζέι Κέι Σίμονς και μέτρησε πέντε οσκαρικές υποψηφιότητες (καλύτερη ταινία, διασκευασμένο σενάριο, β΄ αντρικός ρόλος, μοντάζ και ηχητικό μιξάζ). Λογικό καθώς πρόκειται για ένα εκρηκτικό μουσικο-κινηματογραφικό σόλο, το οποίο εκμοντερνίζει με «λαοπλάνα» δεξιοτεχνία μια πολυχρησιμοποιημένη δραματική συνταγή κι ένα εντελώς αμερικανικό τρόπο σκέψης. Αυτήν της αντιπαράθεσης του αυστηρού καθηγητή/προϊσταμένου/διοικητή και του ταλαντούχου, αλλά ανυπότακτου μαθητή/υφισταμένου/στρατιώτη, βασισμένη στην άποψη πως ο μόνος τρόπος για να πετύχεις στη ζωή είναι να υποφέρεις μέχρι να ματώσεις.
Ο νεαρός Άντριου είναι ένας φιλόδοξος ντράμερ της τζαζ που φοιτά σε ένα απαιτητικό μουσικό κολέγιο του Μανχάταν, ένα από τα καλύτερα της χώρας. Ζώντας με τον πατέρα του, ο οποίος είναι και ο καλύτερός του φίλος, ονειρεύεται μια σπουδαία καριέρα μουσικού. Αρχίζει μάλιστα να τη βλέπει μπροστά του όταν ο Τέρενς Φλέτσερ, ένας τελειομανής και απίστευτα απαιτητικός καθηγητής, τον επιλέγει ως μέλος της πολυβραβευμένης μπάντας του. Όταν όμως αρχίσουν οι πρόβες, η ακραία, σαδιστική συμπεριφορά του Φλέτσερ θα τον σπρώξει στα όριά του, οδηγώντας τον έτσι σε απόλυτο ψυχολογικό αδιέξοδο. Αναπαράγοντας τη σχέση Βενσάν Κασέλ - Νάταλι Πόρτμαν στον «Μαύρο Κύκνο» και Λι Έρμι - Βίνσεντ ντ’ Ονόφριο στο «Full Metal Jacket», οι Τζέι Κέι Σίμονς (ένας από τους πλέον αναγνωρίσιμους καρατερίστες της μικρής και της μεγάλης οθόνης) και Μάιλς Τέλερ («Η Τριλογία της Απόκλισης») μονομαχούν μέχρι τελικής πτώσεως πάνω από τις νότες του «Whiplash» και του «Caravan», μετατρέποντας τις παρτιτούρες τους σε μια θεαματική αρένα διεκδίκησης της (μουσικής) εξουσίας.
Με ένα αριστοτεχνικό μοντάζ κι ένα στακάτο σκηνοθετικό ρυθμό, ο Ντάμιεν Σαζέλ μπορεί να δικαιώνει την προτεσταντική οδό του πόνου προς το happy end κάθε success story, είναι όμως αρκετά ευφυής ώστε να χωρέσει σε αυτό το upbeat ανέβασμα στον Γολγοθά μερικές εύστοχες παρατηρήσεις για το αληθινό καλλιτεχνικό πάθος, την αμερικανική κοινωνία της ανταγωνιστικότητας ή τη νοσταλγική προσκόλληση σε κενούς μύθους. Για να το κάνει, αναγκάζεται να τραβήξει την πλοκή και τους χαρακτήρες στα δραματικά τους άκρα (αν όχι παραπέρα), επιστρατεύοντας ακόμη κι εύκολες μελοδραματικές συμπτώσεις – όπως η σύγκρουση του Άντριου με το φορτηγό. Παραδίδει όμως ένα απόλυτα feelgood και ακαταμάχητα μελωδικό (Ντιουκ Έλινγκτον, Σταν Γκετζ, Χανκ Λέβι, Τιμ Σίμονεκ) δράμα χαρακτήρων, σημείο αναφοράς για το μοντέρνο ανεξάρτητο αμερικανικό σινεμά.
ΗΠΑ. 2014. Διάρκεια: 106΄. Διανομή: FEELGOOD ENT.
Περισσότερες πληροφορίες
Χωρίς Μέτρο
Ο νεαρός Άντριου είναι ένας φιλόδοξος ντραμίστας της τζαζ που φοιτά σε ένα απαιτητικό μουσικό σχολείο. Ανάμεσα σ’ αυτόν και μια σπουδαία μελλοντική καριέρα στέκεται ο Τέρενς Φλέτσερ, ένας τελειομανής και απίστευτα απαιτητικός καθηγητής που τον σπρώχνει στα όριά του.