Γερμανικές και αμερικανικές μυστικές υπηρεσίες στήνουν ένα βρόμικο παιχνίδι γύρω από έναν ύποπτο για τρομοκρατικές ενέργειες Ρωσοτσετσένο, ο οποίος φτάνει μυστικά στο Αμβούργο και διεκδικεί μια τεράστια πατρική κληρονομιά. Πιστή στο πνεύμα και στη ρεαλιστική, μελαγχολική ατμόσφαιρα ενός μυθιστορήματος του Τζον λε Καρέ από τον λιτό στιλίστα του «Ο Αμερικανός».
Αν ο διασημότερος κατάσκοπος της μεγάλης οθόνης έχει γεννηθεί από την πένα του Βρετανού Ίαν Φλέμινγκ, όλοι οι βγαλμένοι από την αληθινή ζωή κινηματογραφικοί πράκτορες είναι παιδιά του συμπατριώτη του Τζον λε Καρέ. Έχοντας περιγράψει λεπτομερώς, γλαφυρά και απόλυτα ρεαλιστικά τον κόσμο των μυστικών υπηρεσιών επί Ψυχρού Πολέμου, ο 83χρονος συγγραφέας είδε πλήθος μυθιστορημάτων του να μεταφέρεται επιτυχώς στο σινεμά («Ο Κατάσκοπος που Γύρισε από το Κρύο» του Μάρτιν Ριτ, «The Deadly Affair» του Σίντνεϊ Λιούμετ, «Ο Επίμονος Κηπουρός» του Φερνάντο Μεϊρέλες, «Και ο Κλήρος Έπεσε στον Σμάιλι» του Τόμας Άλφρεντσον) και σε αυτήν τη σειρά έρχεται να προστεθεί τώρα το «Ο Νο 1 καταζητούμενος», που εκδόθηκε το 2008.
Αυτός είναι ο Ίσα Κάρποφ, ένας νεαρός Ρωσοτσετσένος μουσουλμάνος ο οποίος στο παρελθόν είχε συλληφθεί ως τρομοκράτης από τους Ρώσους και τώρα φτάνει μυστικά στο λιμάνι του Αμβούργου. Δεν αργεί να εντοπιστεί από την ομάδα του Γκίντερ Μπάκμαν, ενός Γερμανού στελέχους των μυστικών υπηρεσιών, ο οποίος παρακολουθεί τις κινήσεις του και προσπαθεί να διαλευκάνει τα κίνητρά του αν και οι ανώτεροί του πιέζουν για την άμεση σύλληψή του. Όταν ο Κάρποφ συναντά πρώτα μια μαχητική υπέρ των ανθρωπίνων δικαιωμάτων δικηγόρο και κατόπιν έναν μεγαλοτραπεζίτη, μπαίνουν στο παιχνίδι και οι Αμερικανοί, δίνοντάς του μια ανεξέλεγκτα επικίνδυνη τροπή.
Αν και προέρχεται από το χώρο του βιντεοκλίπ, ο Ολλανδός Άντον Κόρμπιν στηρίζει τις επιλεκτικές μέχρι τώρα κινηματογραφικές προσπάθειές του (η βιογραφία του μουσικού Ίαν Κέρτις «Control» και το περιπετειώδες θρίλερ «Ο Αμερικανός» με τον Τζορτζ Κλούνεϊ) σε λογοτεχνική πρώτη ύλη, την οποία προσπαθεί κάθε φορά να υπηρετήσει με δημιουργική διακριτικότητα. Ακριβώς με την ίδια μέθοδο ζωντανεύει πιστά το αντιηρωικό και δαιδαλώδες σύμπαν του Λε Καρέ, το οποίο μοιάζει ακόμη πιο αμοραλιστικό και ακατανόητο μετά τα γεγονότα της 11ης Σεπτεμβρίου. Μέσα του ο κουρασμένος Γκίντερ Μπάκμαν προσπαθεί σαν ένας καινούργιος Τζορτζ Σμάιλι να προσανατολιστεί ιδεολογικά, μα κυρίως ηθικά, παγιδευμένος σε μια πραγματικότητα της οποίας τις αόρατες προθέσεις δεν θα καταφέρει ποτέ να διαγνώσει.
Ψυχρά, μελαγχολικά χρώματα, η αίσθηση ενός ατελείωτου λαβύρινθου (η πλανοθεσία «τεμαχίζει» διαρκώς τους εσωτερικούς χώρους) και μια ατμόσφαιρα επίμονης αβεβαιότητας ποτίζουν την πλοκή με έναν απαισιόδοξο ρεαλισμό που εξελίσσει την αφηγηματική λιτότητα και τη νοηματική ακρίβεια των κατασκοπικών θρίλερ του ’70. Απλό, ουσιαστικό σινεμά το οποίο δεν παύει παράλληλα να συγκινεί βαθιά μέχρι το πικρό κι εκφραστικό τελευταίο πλάνο του. Εκεί όπου ο συγκλονιστικός για ακόμη μία φορά Φίλιπ Σέιμουρ Χόφμαν εγκαταλείπει σιωπηλός το αυτοκίνητό του, περπατά αργά –έχοντας συνειδητοποιήσει πλέον τη (μεγάλη) αλήθεια– και χάνεται εκτός κάδρου.
Μ. Βρετανία, ΗΠΑ. 2014. Διάρκεια: 122΄. Διανομή: ΣΠΕΝΤΖΟΣ FILM, SEVEN FILMS.
Περισσότερες πληροφορίες
Ο Νο 1 Καταζητούμενος
Ένας ύποπτος για τρομοκρατικές ενέργειες Ρωσοτσετσένος φτάνει μυστικά στο Αμβούργο και διεκδικεί μια τεράστια πατρική κληρονομιά. Οι μυστικές υπηρεσίες τον εντοπίζουν, αλλά οι υπεύθυνοί τους ξεκινούν έναν εσωτερικό πόλεμο για το πώς θα χειριστούν την περίπτωσή του.