Ο Αφρός των Ημερών

2

 Ένας Γκοντρί («Η Αιώνια Λιακάδα Ενός καθαρού Μυαλού») γεμάτος ιδέες, όχι όμως και ουσιαστική κινηματογραφική άποψη για τη μεταφορά του διάσημου μυθιστορήματος του Μπορίς Βιάν.

Ο Αφρός των Ημερών

Σ’ ένα «εναλλακτικό», εκτός χρόνου Παρίσι ο Κολάν ερωτεύεται την Κλοέ, η οποία προσβάλλεται από μια ασυνήθιστη ασθένεια: ένα λουλούδι μεγαλώνει μέσα στους πνεύμονές της. Ένας Γκοντρί («Η Αιώνια Λιακάδα Ενός καθαρού Μυαλού») γεμάτος ιδέες, όχι όμως και ουσιαστική κινηματογραφική άποψη για τη μεταφορά του διάσημου μυθιστορήματος του Μπορίς Βιάν.

Ο Αφρός των Ημερών - εικόνα 1

Σ ε ένα εκτός χρόνου και απρόοπτης καθημερινότητας Παρίσι ο Κολάν, ένας νεαρός άντρας με έναν πολυμήχανο μάγειρα/υπηρέτη κι εφευρέτης του πιανοκοκτέιλ, ερωτεύεται την Κλοέ. Τίποτα δεν σκιάζει το δυνατό έρωτά τους, ο οποίος καταλήγει σε έναν ευτυχισμένο γάμο. Μέχρι τη στιγμή που εκείνη προσβάλλεται από μια ασυνήθιστη ασθένεια: ένα λουλούδι μεγαλώνει μέσα στους πνεύμονές της. Πρόκειται για μια ιστορία από το εναλλακτικό, παράλληλο σύμπαν το οποίο περιγράφει ο Μπορίς Βιάν στο διασημότερο (γραμμένο το 1947) μυθιστόρημά του «Ο αφρός των ημερών». Ξεκάθαρα σατιρικό όσο και βαθιά ρομαντικό, το βιβλίο αποτελεί μια σουρεαλιστική παρωδία της μεταπολεμικής γαλλικής πραγματικότητας, πλημμυρισμένη από παιγνιώδεις νεολογισμούς και τζαζ αναφορές, ανορθόδοξη προσέγγιση των νέων φιλοσοφικών ιδεών, καυστικό χιούμορ και μια πικρή μελαγχολία που κοιτάζει πανανθρώπινες αλήθειες βαθύτερα από το ζωηρό αφρό των ημερών.
Αν και καταφανώς δύστροπο σε μια πιστή μεταφορά στο σινεμά, το μυθιστόρημα έχει διασκευαστεί κινηματογραφικά δύο φορές (το 1968 από τον Σαρλ Μπελμόν και το 2001, ως «Kuroe», από τον Γιαπωνέζο Γκο Ρίτζου), χωρίς φυσικά να γνωρίσει επιτυχία. Περισσότερο φιλόδοξη η απόπειρα του Μισέλ Γκοντρί, μένει και αυτή… στον αφρό, αν και ο σκηνοθέτης της (που εδώ ερμηνεύει τον γιατρό Μονζμάνς/Φαγομανίκη) έχει αποδείξει ότι μπορεί να χειριστεί αποτελεσματικά ανάλογα «ανορθολογικές» σινε-καταστάσεις («Η Αιώνια Λιακάδα Ενός Καθαρού Μυαλού»). Εδώ συμπεριφέρεται ως ένας ευφάνταστος μεν, επιφανειακά σκεπτόμενος δε εικονογράφος, που κερδίζει αρχικά τις –σκηνογραφικές– εντυπώσεις, αλλά αδυνατεί να μας συγκινήσει με τη θλιμμένη ερωτική ιστορία του. Οι μικρές κι έξυπνες ιδέες περισσεύουν, το πρωταγωνιστικό ζευγάρι είναι απόλυτα ταιριαστό, από τη μέση και μετά όμως η ταινία χάνει το χιούμορ της και σέρνεται αφηγηματικά, βυθισμένη σε ένα αδιέξοδο σεναριακό τέλμα. Λογικό για ένα κινηματογραφικό στοίχημα που ποντάρει σχεδόν αποκλειστικά στο παραξένισμα, η πριμοδότηση του οποίου λειτουργεί αλλιώς­ στο χαρτί (όπου η υπερβολή γεννά εικόνες) και αλλιώς στη μεγάλη οθόνη τού «ένα πλάνο χίλιες λέξεις».

Γαλλία. 2013. Διάρκεια: 125΄. Διανομή: VILLAGE FILMS.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο Αφρός των Ημερών

L' Ecume des Jours / Mood Indigo
2
  • Φαντασίας
  • 2013
  • Διάρκεια: 125 '
  • Μισέλ Γκοντρί

Σ’ ένα «εναλλακτικό», εκτός χρόνου Παρίσι ο Κολάν ερωτεύεται την Κλοέ, η οποία προσβάλλεται από μια ασυνήθιστη ασθένεια: ένα λουλούδι μεγαλώνει μέσα στους πνεύμονές της.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Οι περιπέτειες που βλέπουμε στα σινεμά αυτήν την εβδομάδα

Ταινίες με καταιγιστική δράση που βρίσκουμε στις μαρκίζες μέχρι και την Τετάρτη του Πάσχα.

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα τα σινεμά (17-23/4)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Ατενέ: Το θερινό σινεμά που δεν έκλεισε το χειμώνα και συνεχίζει τις προβολές

Ο κινηματογράφος του Αγίου Νικολάου παραμένει σε λειτουργία από την προηγούμενη καλοκαιρινή σεζόν και προχωρά ακάθεκτο.

Μπένεντικτ Κάμπερμπατς & Ολίβια Κόλμαν είναι ζευγάρι σε κρίση στο τρέιλερ του "Roses"

Το all-star δίδυμο πρωταγωνιστεί στο ριμέικ της μαύρης κωμωδίας "Ο Πόλεμος των Ρόουζ".

Οι κριτικές των νέων ταινιών της εβδομάδας

Η άποψη του "α" για τις πρεμιέρες που παίζονται στους κινηματογράφους από τις 17 Απριλίου.

Μια νέα εποχή για τη διάσωση της ελληνικής κινηματογραφικής κληρονομιάς

Η Ταινιοθήκη εγκαινίασε το πρώτο στην Ελλάδα πλήρως εξοπλισμένο Εργαστήριο Ψηφιακής Αποκατάστασης Ταινιών, ανοίγοντας τον δρόμο για τη σωτηρία πολύτιμων φιλμικών αρχείων και την ανάδειξή τους στις νέες γενιές θεατών.