Γιατί το "Get Out" (2017) είναι μια από τις καλύτερες ταινίες τρόμου όλων των εποχών

Η ταινία του Τζόρνταν Πιλ αναδεικνύεται ως μία από τις πιο καινοτόμες ταινίες τρόμου του 21ου αιώνα, καθώς συνδυάζει τον τρόμο με την κοινωνική κριτική, προκαλώντας τους θεατές όχι μόνο να νιώσουν φόβο, αλλά και να αντιμετωπίσουν βαθιά ριζωμένες κοινωνικές προκαταλήψεις.

Get Out

Το "Get Out" του Τζόρνταν Πιλ κυκλοφόρησε το 2017 και θεωρείται ευρέως ως μία από τις πιο πρωτοποριακές ταινίες τρόμου του 21ου αιώνα. Εδώ ο τρόμος αναμιγνύεται με τις κοινωνικές ανισότητες και το "Get Out" δεν τρομάζει απλώς τους θεατές, τους προκαλεί να αντιμετωπίσουν κάποιες άβολες κοινωνικές πραγματικότητες. Με τη διεισδυτική του ματιά, την έξυπνη γραφή και τις απροσδόκητες ανατροπές, το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Peele έχει εδραιωθεί ως ένα κλασικό έργο τρόμου. Ας δούμε λοιπόν γιατί το "Get Out" έχει γίνει μια τόσο διάσημη ταινία στο είδος της.

Μοναδικός συνδυασμός κοινωνικού σχολιασμού και στοιχείων τρόμου

Προσοχή ακολουθούν spoilers. Ένα από τα πιο βασικά χαρακτηριστικά του "Get Out" είναι η ικανότητά του να συνδυάζει με μοναδικό τρόπο κάποια κοινωνικά ζητήματα με την έννοια του τρόμου. Η ταινία παρακολουθεί τον Chris Washington, έναν νεαρό μαύρο άνδρα, καθώς το Σαββατοκύριακό του γίνεται ολοένα και πιο τρομακτικό στην οικογενειακή έπαυλη της λευκής φίλης του. Μέσα από τις εμπειρίες του, ο Πιλ εκθέτει λεπτές και φανερές μορφές ρατσισμού με τρόπο που λίγες ταινίες τρόμου έχουν κάνει στο παρελθόν. Ο τρόμος στο "Get Out" δεν βρίσκεται μόνο σε jump scares ή υπερφυσικά στοιχεία, είναι βαθιά ριζωμένος στις πραγματικές ανησυχίες του ρατσισμού και της εκμετάλλευσης της ταυτότητας των μαύρων.

Ο Πιλ αξιοποιεί τον τρόμο ως φακό για να ασκήσει κριτική στην ιδέα της "μεταφυλετικής" Αμερικής. Η φαινομενικά φιλελεύθερη, "καλοπροαίρετη" λευκή οικογένεια που συναντά ο Chris ενσαρκώνει ένα είδος ρατσισμού που υφέρπει. Ο τρόπος με τον οποίο ο Πιλ αναδεικνύει αυτή την ύπουλη μορφή φανατισμού επιτρέπει στο κοινό να βιώσει τη φρίκη των μικροεπιθέσεων και τη φετιχοποίηση της μαύρης κουλτούρας με έναν ενστικτώδη σχεδόν στοιχειωτικό τρόπο.

Έξυπνη γραφή και ανατροπές

Το υπόβαθρο του Πιλ στην κωμωδία και τη σάτιρα λάμπει στη συγγραφή του "Get Out". Οι διάλογοι είναι αιχμηροί, έξυπνοι και πολλές φορές με διττό χαρακτήρα. Υπάρχει μια έξυπνη δημιουργία σασπένς, με το κοινό να αποκαλύπτει σταδιακά τις σκοτεινές προθέσεις της οικογένειας Armitage μαζί με τον Chris. Η ταινία είναι γεμάτη συμβολισμούς και σε προϊδεάζει για τις ανατριχιαστικές σκηνές που έρχονται, αναδεικνύοντας τη μαεστρία του Πιλ στο να αφήνει μικρές λεπτομέρειες στο σενάριο που δίνουν έναν ανησυχητικό τόνο. Τέτοια ανατρεπτικά στοιχεία στην πλοκή δεν το παίζεις εύκολα στο στοιχημα αυτό που πρόκειται να συμβεί στην πορεία. 

Μια από τις πιο εμβληματικές σκηνές της ταινίας, η σεκάνς "Sunken Place", απεικονίζει την αδυναμία και την απομόνωση του Chris, τόσο σωματικά όσο και μεταφορικά. Αυτή η πρωτοποριακή απεικόνιση του ψυχολογικού ελέγχου παραμένει ένα από τα πιο εντυπωσιακά και αξιομνημόνευτα στοιχεία της ταινίας, συμβολίζοντας το πώς οι περιθωριοποιημένες ομάδες συχνά νιώθουν ότι δεν μπορούν να μιλήσουν. Επιπλέον, ο Πιλ ανατρέπει τα παραδοσιακά σενάρια τρόμου τοποθετώντας τον Chris στο ρόλο του τελικού "επιζώντος", αμφισβητώντας την ιστορική αντιμετώπιση των μαύρων χαρακτήρων του είδους.

Τρόμος και παραλληλισμοί σε μια ρεαλιστική διάσταση

Αυτό που κάνει το "Get Ou" πραγματικά τρομακτικό είναι η επαφή του με την πραγματικότητα. Σε αντίθεση με τις παραδοσιακές ταινίες τρόμου με τέρατα ή υπερφυσικές απειλές, οι κακοί στο "Get Out" είναι ανησυχητικά οικείοι: είναι άνθρωποι που πιστεύουν ότι είναι προοδευτικοί αλλά κρύβουν βαθιά ριζωμένες προκαταλήψεις. Αυτή η σχετικότητα ανεβάζει τον τρόμο σε ένα εντελώς διαφορετικό επίπεδο, καθώς οι θεατές αναγνωρίζουν στοιχεία της συμπεριφοράς των Armitages σε καθημερινές αλληλεπιδράσεις ή σε ευρύτερα κοινωνικά συστήματα.

Τα θέματα της ταινίας σχετικά με τα προνόμια και τον έλεγχο απηχούν τις πραγματικές εμπειρίες πολλών μαύρων ατόμων, καθιστώντας την ακόμα πιο επιδραστική για το κοινό. Μέσα από αυτές τις ανησυχίες, το "Get Out" λειτουργεί τόσο ως ταινία τρόμου όσο και ως μια κοινωνική κριτική, δίνοντας το έναυσμα στους θεατές να εξετάσουν τις δικές τους προκαταλήψεις και ταμπού.

Με την κυκλοφορία του, το "Get Out" έλαβε την ευρεία αναγνώριση των κριτικών και ήταν μάλιστα υποψήφιο για πολλά βραβεία Όσκαρ, κάτι σπάνιο για ταινίες τρόμου. Κέρδισε το Όσκαρ καλύτερου πρωτότυπου σεναρίου, με τον Πιλ να γίνεται ο πρώτος μαύρος σεναριογράφος που πετυχαίνει κάτι τέτοιο. Το "Get Out" ενέπνευσε έκτοτε ένα νέο κύμα κοινωνικά συνειδητοποιημένων ταινιών τρόμου, θέτοντας τις βάσεις ώστε ο τρόμος να λειτουργήσει ως ένα μέσο ικανό να θίξει σημαντικά κοινωνικά ζητήματα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

"Ο Νόμος του Μέρφυ": Άγγελε Φραντζή, πώς γύρισες την πιο φιλόδοξη ελληνική ταινία της χρονιάς;

Ο πολυσχιδής σκηνοθέτης ανοίγει τα χαρτιά του γύρω από την ορμητική παραγωγή, στην οποία η Κάτια Γκουλιώνη υποδύεται μια αποτυχημένη ηθοποιό που ζει διαδοχικές διαφορετικές πραγματικότητες, ελπίζοντας να βρει τον εαυτό της.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
21/11/2024

"Φαντάσματα της Ιστορίας" με τον Ούντι Αλόνι: Μια ρετροσπεκτίβα που εξερευνά την τέχνη, την πολιτική και την αντίσταση

Γνωρίζουμε το έργο του Ισραηλινού σκηνοθέτη Ούντι Αλόνι, που συνδυάζει τέχνη, ακτιβισμό και πολιτική, με επίκεντρο την ισραηλινή κατοχή, ενώ τον συνοδεύει η πρωταγωνίστρια Σαμάρ Κουπτύ.

Απονείμετε το βραβείο κοινού στο Πανόραμα μαζί με το Αθηνόραμα

Παρακολουθήστε τις ταινίες που διαγωνίζονται στο παλαιότερο κινηματογραφικό φεστιβάλ της πόλης και κερδίστε προσκλήσεις στην τελετή λήξης του θεσμού.

Studio Galazio & Γιάννης Αντετοκούνμπο ολοκλήρωσαν τα γυρίσματα της πρώτης παραγωγής τους

Πρόκειται για ένα heist movie με πρωτοκλασάτο cast και φόντο την ηλιόλουστη Μύκονο.

Cinema Made in Italy: Όσα θα δούμε στο φεστιβάλ που φέρνει το άρωμα της Ιταλίας στην οθόνη μας

Το φεστιβάλ επιστρέφει για τέταρτη χρονιά, φέρνοντας στην Ταινιοθήκη μια γιορτή του ιταλικού κινηματογράφου, με πρεμιέρες, νέα ταλέντα και την παρουσία δύο κορυφαίων προσωπικοτήτων.

Fundamentals of Cinema: Το "Δαμάζοντας τα κύματα" του Λαρς φον Τρίερ στον Δαναό

Ο Λαρς φον Τρίερ δημιούργησε μια αντισυμβατική θρησκευτική παραβολή που συνδυάζει ρεαλισμό και λυρισμό.

Όλα τα highlights του 37ου Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου

Γεμάτο αφιερώματα, πρεμιέρες και παράλληλες εκδηλώσεις, το ιστορικότερο αθηναϊκό φεστιβάλ μας παρουσιάζει από 21-27/11 ένα πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα, το οποίο εμπνέεται από το χθες και κοιτάζει το κινηματογραφικό αύριο.