Κάθε χρόνο, η απονομή των βραβείων Όσκαρ μοιάζει με ένα ετήσιο ιατρικό τσεκάπ της κινηματογραφικής βιομηχανίας. Άραγε υπήρξαν ταινίες που εμπλούτισαν το σινεμά με τις ιδέες και τις ιστορίες τους; Τελικά, απασχολεί τον κόσμο ποιο φιλμ θα βραβευτεί ως καλύτερο της χρονιάς; Αυτές οι απορίες, φυσικά, απαντιούνται πάντα αποκλειστικά στο πλαίσιο του αμερικανικού και εμπορικά καλλιτεχνικού σινεμά, άρα αποτυπώνουν περισσότερο τάσεις παρά μια ολοκληρωμένη καταγραφή της "κατάστασης των πραγμάτων". Ωστόσο, καθώς το χολιγουντιανό σινεμά αποτελεί ρυθμιστή της παγκόσμιας κινηματογραφικής αγοράς, τα Όσκαρ παραμένουν ένα must κινηματογραφικό event. Εξίσου σημαντική με την αναγνώριση της δουλειάς παλαιών και νέων ταλέντων είναι η ανάδειξη διασημοτήτων που τροφοδοτούν μέσω του lifestyle το ενδιαφέρον στις κινηματογραφικές δραστηριότητές τους. Γιορτή όσο και επίδειξη γκλάμουρ, λοιπόν, τα Όσκαρ διατηρούν αμείωτη τη γοητεία τους και φέτος η 95η απονομή φαίνεται πως θα είναι ιδιαιτέρως ξεχωριστή. Στο παιχνίδι έχουν μπει τίτλοι και ονόματα που μέχρι πριν από λίγους μήνες θεωρούνταν αουτσάιντερ, άλλοι κατάφεραν να βρεθούν στις υποψηφιότητες αμφισβητώντας τους κανόνες, ενώ έπειτα από καιρό διεκδικούν Όσκαρ ταινίες οι οποίες έχουν απασχολήσει ευρέως το κοινό. Όλα αυτά τα αναλύουμε παρακάτω, σε μια απόπειρα να προβλέψουμε τους φετινούς οσκαρικούς νικητές.
Tα Όσκαρ έρχονται και θα τα δούμε και φέτος αποκλειστικά στην COSMOTE TV. Όλη η μεγάλη βραδιά της 12ης Μαρτίου θα μεταδοθεί live, από τις αφίξεις στο κόκκινο χαλί μέχρι τη λαμπερή τελετή απονομής. Οι μεταδόσεις ξεκινούν από τις 22.30 με την εκπομπή "Oscars' Night" με παρουσιαστή το Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και λαμπερούς καλεσμένους. Παράλληλα, ο Γιώργος Σατσίδης μας μεταφέρει τη μαγεία του κόκκινου χαλιού απευθείας από το Λος Άντζελες. Σημειώστε, επίσης, πως εάν θέλετε να δείτε ξανά την απονομή, με τις αφίξεις στο κόκκινο χαλί, υπάρχει μονταρισμένη μετάδοση τη Δευτέρα 13/3 και μία ακόμη το Σάββατο 18/3 (21.15). Και μέχρι τις 19 Μαρτίου η COSMOTE TV έχει ετοιμάσει για εμάς το αποκλειστικό pop-up κανάλι COSMOTE CINEMA OSCARS το οποίο είναι γεμάτο οσκαρικό περιεχόμενο, με επιλεγμένες βραβευμένες ταινίες από ολόκληρη την ιστορία του θεσμού και ειδικά αφιερώματα. Το μενού προβολών περιλαμβάνει, ακόμα, τις υποψήφιες για Όσκαρ ταινίες "Τα Πάντα Όλα", "Top Gun: Maverick" και "Το Τρίγωνο της Θλίψης".
Place your bets
Το 2009, ενόψει των 82ων Όσκαρ, η Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογράφου ανακοίνωσε πως επρόκειτο να αυξήσει τους υποψηφίους καλύτερης ταινίας από πέντε σε δέκα. Χωρίς ποτέ να ομολογηθεί ευθέως, η (διορθωτική) αυτή κίνηση έγινε ένα χρόνο μετά τη δριμεία κριτική προς την Ακαδημία, εξαιτίας της απουσίας από την κατηγορία δύο μπλοκμπάστερ, τα οποία είχαν κάνει καλλιτεχνικό και εμπορικό πάταγο. Τα επίμαχα φιλμ ήταν ο υπερηρωικός "Σκοτεινός Ιππότης" (Κρίστοφερ Νόλαν) και το animation "Γουολ-Υ" (Άντριου Στάντον). Η μη συμπερίληψή τους στις υποψηφιότητες αντιμετωπίστηκε, όχι άδικα, ως ελιτίστικος αποκλεισμός, καθώς οι συγκεκριμένες ταινίες ανήκαν σε καλλιτεχνικά "υποδεέστερα" είδη. Έκτοτε, ο αριθμός παραμένει στους δέκα, αυτό βέβαια δεν σημαίνει πως η Ακαδημία κινείται πάντα προς τη σωστή κατεύθυνση. Θυμηθείτε, για παράδειγμα, τη λαϊκή αποθέωση που γνώρισαν τα "Παράσιτα" (Μπονγκ Τζουν-χο) το 2019. Δοκιμάστε, όμως, να ρωτήσετε οποιονδήποτε ποιες ταινίες κέρδισαν το Όσκαρ καλύτερης ταινίας το 2020 και το 2021. Μάλλον δε θα θυμάται κανείς (hint: είναι η "Χώρα των Νομάδων" και το "CODA").
Φέτος, τα πράγματα έχουν ήδη αλλάξει. Διότι, για πρώτη φορά από το 1982, στην κατηγορία καλύτερης ταινίας βρίσκονται οι δύο εμπορικότερες παραγωγές της χρονιάς. Δηλαδή, το θεαματικό sci-fi σίκουελ "Avatar: The Way of Water" (Τζέιμς Κάμερον) και η υπερηχητική περιπέτεια "Top Gun: Maverick" (Τζόζεφ Κοζίνσκι). Παρόλο που δύσκολα κάποια από τις δύο θα αποσπάσει το πολυπόθητο χρυσό αγαλματίδιο, η παρουσία τους και μόνο στις υποψηφιότητες δείχνει πως η Ακαδημία ίσως αναθεωρεί τη σχέση της με το μαζικό σινεμά.
Από την άλλη, αν μας ρωτούσατε ποια ταινία πιστεύουμε ότι θα έχει επικρατήσει το πρωί της Δευτέρας, η επιλογή μας είναι αρκετά εύκολη: το "Τα Πάντα Όλα" των Ντάνιελ Κουάν και Ντάνιελ Σέινερτ, γνωστών και ως Ντάνιελς. Η ανεξάρτητη παραγωγή έφτασε να διεκδικεί συνολικά 11 Όσκαρ σχεδόν αποκλειστικά χάρη στο θετικό σούσουρο από το κοινό, όπως επίσης στην επίδραση που πέτυχε στα μέλη της Ακαδημίας. Το φιλμ, εκτός του ότι αποτελεί ένα σπάνιο, πια, δείγμα ψυχαγωγικής λαϊκής περιπέτειας με εμφανή ποιοτικά χαρακτηριστικά, έχει μια ιστορία που αφορά την κινεζοαμερικανική κοινότητα, η οποία ελάχιστες φορές έχει απασχολήσει κινηματογραφικά το Χόλιγουντ. Σε συνδυασμό με τα βραβεία που έχει ήδη συλλέξει (καλύτερου καστ από το Σωματείο των Ηθοποιών [SAG] και καλύτερης ταινίας από το Σωματείο Παραγωγών, μεταξύ άλλων), το "Τα Πάντα Όλα" μπορεί να θεωρείται ακλόνητο φαβορί στην κατηγορία.
Προτού αλλάξουμε ενότητα, να υπογραμμίσουμε εδώ μια διπλή ευρωπαϊκή παρουσία. Αφενός του βραβευμένου με Χρυσό Φοίνικα και εν μέρει γυρισμένου στην Ελλάδα "Τριγώνου της Θλίψης" (Ρούμπεν Έστλουντ), αφετέρου του άψογου γερμανικού πολεμικού έπους "All Quiet on the Western Front" (Έντουαρντ Μπέργκερ). Το παραγωγής Netflix φιλμ, μάλιστα, έχει αναπτύξει δυναμική ικανή να οδηγήσει σε ανατροπές στις κατηγορίες όπου βρίσκεται υποψήφιο. Ενδεικτικά, στις διεθνείς ταινίες, μοναδικοί υπολογίσιμοι "αντίπαλοι" είναι το συμβατικό "Close" (Λούκας Ντόντ) και το τρυφερό "EO" (Γιέρζι Σκολιμόφσκι), τα οποία είναι αμφίβολο πως μπορούν να του κόψουν τη φόρα.
Ό,τι γράφει δεν ξεγράφει
Οι οσκαρικές κατηγορίες που αφορούν το σενάριο παρουσιάζουν αντιφάσεις. Την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές το Σωματείο των Σεναριογράφων δεν έχει απονείμει ακόμα τις δάφνες του, αλλά αέρα φαβορί για το πρωτότυπο σενάριο έχει ο Μάρτιν ΜακΝτόνα με τα αριστουργηματικά "Πνεύματα του Ινισέριν". Βέβαια, ο πολύπειρος Βρετανός έχει απέναντί του τον Τοντ Φιλντ με το "Tár", δηλαδή τον άνθρωπο ο οποίος και με τις τρεις ταινίες που έχει γράψει και γυρίσει, έχει διεκδικήσει το εν λόγω Όσκαρ. Παράλληλα, δεν αποκλείεται εντελώς και εδώ να επικρατήσουν τα "Πάντα Όλα", ενώ οι Στίβεν Σπίλμπεργκ και Τόνι Κούσνερ ("The Fabelmans") παρέα με τον Έστλουντ μάλλον θα παραμείνουν στις θέσεις τους. Παρομοίως ανταγωνιστικά είναι τα δεδομένα και στο διασκευασμένο σενάριο. Ναι μεν οι μαχητικά φεμινιστικές "Γυναικείες Κουβέντες" (Σάρα Πόλεϊ) προηγούνται στις στοιχηματικές προβλέψεις, όμως πολύ κοντά βρίσκεται και ο Μπέργκερ με τους Λέσλι Πάτερσον και Ίαν Στόκελ, οι οποίοι ανέλαβαν τη μεταφορά του "Ουδέν Νεότερον από το Δυτικό Μέτωπο" (Έριχ Μαρία Ρεμάρκ). Εμείς, πάντως, το Όσκαρ θα το δίναμε στον νομπελίστα συγγραφέα Καζούο Ισιγκούρο, για τη δουλειά του στο συγκινητικό "Αισθάνομαι Ζωντανός" (Όλιβερ Χερμάνους).
Ερμηνείες "φωτιά"
Στους α’ και β’ ρόλους πραγματική "μάχη" δίνεται μονάχα σε μία κατηγορία. Όσον αφορά τους άντρες, θα χρειαστεί κάτι ασύλληπτο για να στερηθούν τη νίκη οι Μπρένταν Φρέιζερ ("Η Φάλαινα") και Κε Χούι Κουάν ("Τα Πάντα Όλα"), οι οποίοι κάνουν εδώ και καιρό πρόβα τους λόγους τους. Αντίστοιχα, για το β’ γυναικείο, όλα δείχνουν πως η Τζέιμι Λι Κέρτις θα κερδίσει το πρώτο Όσκαρ της καριέρας της χάρη, και πάλι, στην ταινία των Ντάνιελς – αλλά και στην έλλειψη σοβαρών ανταγωνιστριών εδώ που τα λέμε… Τα βλέμματα όλων, όμως, πέφτουν στον α’ γυναικείο ρόλο. Ενώ κανείς δεν τολμούσε να αμφισβητήσει πως η Κέιτ Μπλάνσετ ("Tár") πήγαινε καρφωτή για το τρίτο Όσκαρ της, ήρθε η νίκη της πρωταγωνίστριας των Ντάνιελς Μισέλ Γιέο στα SAG να βάλει φωτιά στις προσδοκίες. Το μόνο σίγουρο είναι πως το βράδυ της απονομής, όλοι θα κρατούν την αναπνοή τους ώσπου να ακουστεί το όνομα της βραβευμένης.
Πάντως, στο φινάλε, μαζί με τους βραβευμένους ηθοποιούς, στην ιστορία θα μείνει και η οσκαρική καμπάνια που έφερε υποψήφια για α’ γυναικείο ρόλο την Αντρέα Ραϊσμπορόου ("Όσα Φέρνει η Ζωή"). Ανέκαθεν, όσοι φιλοδοξούν να δουν το όνομα ή τον τίτλο της ταινίας τους μεταξύ των οσκαρικών διεκδικητών, διοργανώνουν στρατηγικές προώθησης οι οποίες πληρούν άτυπες και μη προδιαγραφές. Όπως το να επενδυθούν πολλές χιλιάδες δολάρια για την προβολή ενός φιλμ σε μέλη της Ακαδημίας, το κλείσιμο διαφημιστικών καταχωρήσεων στον Τύπο κ.ο.κ. Η Ραϊσμπορόου, λοιπόν, μια ηθοποιός με τεράστιο ταλέντο και σεβασμό από τους συναδέλφους της, βλέποντας πως η εταιρεία πίσω από το "Όσα Φέρνει η Ζωή" δεν κινητοποιείται αρκετά, αποφάσισε να αναλάβει δράση. Με τη βοήθεια διάσημων σταρ, όπως η Σαρλίζ Θερόν και η Γκουίνεθ Πάλτροου, διοργάνωσε με δικά της κόστη προβολές στις οποίες παρευρίσκονταν γνωστοί ηθοποιοί που στη συνέχεια μοιράζονταν τον ενθουσιασμό τους στα social media και τους αμέτρητους ακολούθους τους. Κάπως έτσι, ένα απόλυτο αουτσάιντερ βρέθηκε να "κοντράρεται με το σύστημα", διασκεδάζοντας τους κανόνες του. Γεγονός που ίσως, μελλοντικά, αλλάξει πλήρως τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι καμπάνιες των βραβείων.
Τέλος, δεν ξεχνάμε την ταινία η οποία ξεκίνησε με φόρα να σαρώσει τα Όσκαρ, για να καταλήξει να διεκδικεί μόλις τρία, εκ των οποίων εκείνα για το σχεδιασμό παραγωγής και τα κουστούμια. Ο λόγος για τη φρενήρη "Βαβυλώνα" του Ντάμιεν Σαζέλ, η οποία μάλλον θα αρκεστεί στο Όσκαρ πρωτότυπης μουσικής, που δικαιούται και με το παραπάνω ο συνθέτης Τζάστιν Χέργουιτς.