Η επικαιρότητα σε πρώτο πλάνο στο 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Πέντε τίτλοι της προσεχούς διοργάνωσης που θίγουν τρέχοντα πολύπλοκα ζητήματα.

Mr. Nobody Against Putin «Mr. Nobody Against Putin»

Μείζονα θέματα της επικαιρότητας που απασχολούν την ανθρωπότητα σε παγκόσμια κλίμακα, έρχονται στο προσκήνιο μέσω του 27ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης (6-16/3) και των πέντε τίτλων που προστίθενται στο πρόγραμμά του. Ακολουθούν οι επίσημες παρουσιάσεις τους από τη διοργάνωση.

Zurawsky v Texas
"Zurawsky v Texas"

"Η πολιτεία του Τέξας στις ΗΠΑ έχει υιοθετήσει ακλόνητη πολιτική κατά των αμβλώσεων, η οποία φτάνει στο σημείο να θέτει σε κίνδυνο τη ζωή των γυναικών που κυοφορούν. Στο 'Zurawski v Texas' των Μέισι Κρόου και Άμπι Περό (Ανοιχτοί Ορίζοντες, ευρωπαϊκή πρεμιέρα), παρακολουθούμε τη δικαστική διαμάχη της Αμάντα Ζουράφσκι και μιας ομάδας γυναικών, με την υποστήριξη της δικηγόρου Μόλι Ντουέιν, εναντίον της πολιτείας του Τέξας. Στη διάρκεια ενός γενναίου και δίκαιου αγώνα με αντίπαλο τον Γενικό Εισαγγελέα Κεν Πάξτον και στο πλαίσιο της προσπάθειάς τους να διαφυλάξουν τα αναφαίρετα δικαιώματά τους, ξεδιπλώνεται όλη η οδύνη της τραυματικής εμπειρίας τους απέναντι σε μια αμετακίνητη αρχή.

Eyes of Gaza
"Τα Μάτια της Γάζας"

Περισσότεροι δημοσιογράφοι έχουν σκοτωθεί μέσα σε έναν χρόνο στον πόλεμο Ισραήλ-Γάζας από ό,τι σε οποιαδήποτε άλλη σύγκρουση, όπως αποδεικνύεται από τα στοιχεία της Επιτροπής Προστασίας Δημοσιογράφων, η οποία συλλέγει δεδομένα από το 1992. Το ντοκιμαντέρ 'Τα Μάτια της Γάζας / Eyes of Gaza' του Μαχμούντ Ατάσι (Ανοιχτοί Ορίζοντες) ακολουθεί τρεις Παλαιστίνιους δημοσιογράφους στη βόρεια Γάζα, οι οποίοι ρισκάρουν τη ζωή τους, προσπαθώντας να κάνουν σωστά τη δουλειά τους. Αισθάνονται την υποχρέωση να συνεχίσουν το έργο τους, γνωρίζοντας ότι κινδυνεύουν ανά πάσα στιγμή σε μια σύγκρουση που δεν αφήνει κανέναν αλώβητο. Το καθήκον, όμως, προηγείται, όπως αποδεικνύει ένας σοβαρά τραυματισμένος συνάδελφός τους, που εξακολουθεί να μεταδίδει από το κρεβάτι του νοσοκομείου. Το δημοσιογραφικό μήνυμα πρέπει να φτάσει στην κοινή γνώμη, με όποιο κόστος. Ένα αποκαρδιωτικό χρονικό που εκτυλίσσεται στα ατελείωτα συντρίμμια της κατεστραμμένης Γάζας.

Στο 'Mr. Nobody Against Putin' των Ντέιβιντ Μπόρενσταϊν και Πάβελ Ταλάνκιν (Ειδικές Προβολές) παρακολουθούμε τις απόπειρες του συν-σκηνοθέτη της ταινίας και εκπαιδευτικού να ξεσκεπάσει τις προπαγανδιστικές τακτικές του καθεστώτος του Βλαντίμιρ Πούτιν μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία το 2022. Στις πρώτες εβδομάδες της εισβολής, εισάγεται μια νέα πολιτική πατριωτικής εκπαίδευσης και ο κεντρικός ήρωας, προσπαθώντας να διαχειριστεί την ενοχή του, αποφασίζει να καταγράψει τους τρόπους με τους οποίους ο πόλεμος αλλάζει το σχολείο του. Υποδυόμενος τον υπεύθυνο οπτικοακουστικού υλικού του σχολείου, κινηματογραφεί κρυφά για εκατοντάδες ώρες όσα συμβαίνουν στα μαθήματα, στους διαδρόμους και στους σχολικούς χώρους, ενώ τελικά αναγκάζεται να σχεδιάσει μια επικίνδυνη και τολμηρή απόδραση από τη Ρωσία.

Only on Earth
"Only on Earth"

To 'Only on Earth' της Ρομπέν Πετρέ (Ανοιχτοί Ορίζοντες), είναι ένα καθηλωτικό ταξίδι στη νότια Γαλικία, μια από τις πιο ευάλωτες περιοχές της Ευρώπης στις πυρκαγιές, που αναδεικνύει τη σκληρή ομορφιά και τη λεπτή ισορροπία του φυσικού κόσμου. Κατά τη διάρκεια του πιο ζεστού καλοκαιριού που έχει καταγραφεί ποτέ, οι ανεξέλεγκτες φλόγες καταπίνουν τα πάντα στο πέρασμά τους, ενώ άνθρωποι και ζώα δίνουν τη δική τους μάχη για να επιβιώσουν. Τα άγρια άλογα παίζουν κρίσιμο ρόλο στην πρόληψη των πυρκαγιών, μειώνοντας τη βλάστηση που μπορεί να λειτουργήσει ως καύσιμη ύλη. Όμως, η μείωση του πληθυσμού τους απειλεί μια εύθραυστη ισορροπία. Μέσα από τα μάτια των αλόγων, ενός νεαρού καουμπόι, ενός έμπειρου αναλυτή πυρκαγιών, μιας αφοσιωμένης κτηνιάτρου και μιας οικογένειας αγροτών, η ταινία εξερευνά την ευθραυστότητα του οικοσυστήματος και τις πολυδιάστατες σχέσεις ανθρώπου και ζώων.

Οι έφηβοι που είναι εθισμένοι στις οθόνες των κινητών τους, έχουν 66% μεγαλύτερη πιθανότητα να βρεθούν σε μια συνθήκη αυτοκτονικού ιδεασμού από εκείνους που κάνουν συνετή χρήση. Στο πλαίσιο αυτό, 44 πολιτείες των ΗΠΑ μηνύουν την Meta και την κατηγορούν πως καταστρέφει την υγεία και την ευημερία μιας ολόκληρης γενιάς. Για πρώτη φορά στην ιστορία, βουλευτές και γονείς από τις ΗΠΑ και την Ευρώπη ενώνουν τις δυνάμεις τους για να πολεμήσουν τους ψηφιακούς γίγαντες. Στο 'The Social Trap: 5 Women vs the Big 5' της Ελίζα Ζαντό (Ανοιχτοί Ορίζοντες) παρακολουθούμε τη διαμάχη πέντε γυναικών απέναντι στους κολοσσούς Meta, TikTok, Snapchat, X και Discord. Ο αγώνας τους καθιστά σαφές το γεγονός ότι ο ψηφιακός έλεγχος είναι ένα ζήτημα υψίστης σημασίας για τις σημερινές κοινωνίες που έχει πρόσβαση σε όλες τις πτυχές της ζωής μας".

Διαβάστε όλα τα νεότερα του 27ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης εδώ.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Μια πολύτιμη συζήτηση που αφορά τον καθένα στο 6ο Positively Different Short Film Festival

Η διοργάνωση φιλοξενεί την εκδήλωση με θέμα "Η πάλη για το σπίτι" και επίκεντρο το ζήτημα του δικαιώματος στη γη.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
31/03/2025

Όταν ο Παπακαλιάτης επισκεπτόταν το Γιασεμί στην Πλάκα για το "Αν…"

Το δημοφιλές μπιστρό αποτέλεσε το χαρακτηριστικό φόντο σε σκηνές της ταινίας του διάσημου ηθοποιού και σκηνοθέτη.

Η Ρέιτσελ Ζέγκλερ, η "Χιονάτη" και η ηθική υστερία των συντηρητικών

Ποιος θα προστατέψει τη νεαρή ηθοποιό από τον διαδικτυακό οχετό που σπείρεται εναντίον της τελευταία;

Οι ταινίες που ανυπομονούμε να δούμε στις αίθουσες τον Απρίλιο

Η άνοιξη κορυφώνεται με τον προγραμματισμό των διανομέων να δίνει έμφαση στις arthouse επιλογές.

Updated | Οι ταινίες που έρχονται στις αίθουσες την Πέμπτη 3/4

Από τον Εντ Χάρις στους Κόρε. Ύδρο. και τον Αντώνη Τσιοτσιόπουλο, αυτές είναι οι πρεμιέρες που αναμένονται σύντομα στις μαρκίζες.

Οι 5 καλύτεροι ρόλοι του Brendan Gleeson

Ανατρέχουμε στις πιο εμβληματικές ερμηνείες του Ιρλανδού ηθοποιού με αφορμή των γενεθλίων του.

Οι "ψαγμένες" ταινίες που βλέπουμε στα σινεμά αυτήν την εβδομάδα

Οι σινεφίλ και arthouse παραγωγές που παίζονται στις μεγάλες οθόνες της πόλης έως και την Τετάρτη 2/4.