Πιστό στο ετήσιο ραντεβού του με το σινεφίλ κοινό, το 37ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου (21-27/11) ξεδιπλώνει τους προσεκτικά επιλεγμένους τίτλους του στα σινεμά Τριανόν, Newman, Studio, αλλά και στην Ελληνοαμερικανική Ένωση.
Στο πλαίσιο της διαχρονικής συνεργασίας του με το θεσμό, το "α" συνεισφέρει στην απονομή του βραβείου κοινού κληρώνοντας διπλές προσκλήσεις για τις ταινίες που συμμετέχουν στο ευρωπαϊκό διαγωνιστικό τμήμα. Δείτε αναλυτικά τους τίτλους παρακάτω και δηλώστε συμμετοχή. Από το διαγωνισμό εξαιρείται το "Quiet Life" (Αλέξανδρος Αβρανάς), το οποίο προβάλλεται στο πλαίσιο της τελετής έναρξης.
Τέλος, σημειώστε πως καταθέτοντας τη ψήφο σας στο Πανόραμα, μπαίνετε αυτομάτως σε κλήρωση για μια διπλή πρόσκληση στην τελετή λήξη του φεστιβάλ, κατά την οποία γίνεται η απονομή των βραβείων και ακολουθεί η προβολή της ταινίας λήξης "Sarah Bernhardt, la Divine".
Δείτε την παρακάτω αναλυτική λίστα και δηλώστε συμμετοχή στο διαγωνισμό εδώ.
Οι ταινίες που διεκδικούν το βραβείο κοινού στο 37ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου:
Οι Αδιεκπεραίωτοι (Μιχάλης Χαπέσιης): Τριανόν, 22/11, 18.00
Μια φουσκωτή βάρκα ξεφορτώνει μια ομάδα αιτούντων άσυλο στις ακτές της Euroville. Η ομάδα πέφτει πάνω σε ένα πτώμα στο καταφύγιο. Αποφασίζουν ότι πρέπει να πάνε στις αρχές για να δουν πώς να πετάξουν το πτώμα. Πηγαίνουν από γραφείο σε γραφείο χωρίς να καταφέρνουν να βρούνε λύση στο πρόβλημα μέχρι που αποφασίζουν να κάψουν το πτώμα έξω από το σπίτι τους. Η Στρατιωτική Αστυνομία τους παρακολουθεί καθώς εκείνοι προσπαθούν να αποδράσουν…
Palazzina Laf (Μικέλε Ριοντίνο): Τριανόν, 22/11, 20.00
Ο Κατερίνο είναι εργάτης στο εργοστάσιο Ilva στον Τάραντα. Όταν τα στελέχη της εταιρείας αποφασίζουν να τον χρησιμοποιήσουν ως κατάσκοπο για να εντοπίσουν τους εργάτες που θέλουν να ξεφορτωθούν, ο Κατερίνο αρχίζει να παρακολουθεί τους συναδέλφους του, αναζητώντας διάφορους λόγους για να τους καταγγείλει. Εμπνευσμένη από πραγματικά γεγονότα, η ταινία απεικονίζει την πρώτη καταγεγραμμένη περίπτωση εκφοβισμού στον χώρο εργασίας στην Ιταλία στο θανατηφόρο χαλυβουργείο της Ilva στον Τάραντα στα τέλη της δεκαετίας του 1990 και έτσι το πολύ δυνατό ντεμπούτο του σκηνοθέτη είναι ένα πολιτικό δράμα κοινωνικών προεκτάσεων, στην παράδοση του ιταλικού κινηματογράφου, όπου τοποθετεί την εργατική τάξη μπροστά στην κάμερα προσπαθώντας να τής δώσει φωνή. Βραβευμένη από την Ένωση Ιταλών Κριτικών για το σενάριο, την σκηνοθεσία και την υποκριτική και με τρία βραβεία David Di Donatello (υποκριτικής και μουσικής).
Αδερφός του Καλοκαιριού (Γιόρεν Μόλτερ): Τριανόν, 23/11, 18.00
Κατά τη διάρκεια κάποιων αποπνικτικών καλοκαιρινών διακοπών, ο δεκατριάχρονος Μπράιαν, που ζει με τον πατέρα του σε ένα τροχόσπιτο σε μια απομακρυσμένη τοποθεσία, είναι αναγκασμένος να φροντίζει τον μεγαλύτερο αδερφό του Λισιέν, ο οποίος είναι διανοητικά ανάπηρος. Πώς όμως να κάνει τις σωστές επιλογές όταν έχει ακόμα τόσα πολλά να ανακαλύψει για τον εαυτό του; Το ντεμπούτο του Joren Molter είναι μια coming-of-age ταινία που θέτει σοβαρά ηθικά διλήμματα πάνω στην απότομη και ενίοτε βίαιη ενηλικίωση των παιδιών με σκληρή, ωμή όσο και ανθρώπινη κινηματογράφηση βασισμένη στην συγκροτημένη δραματουργία και τις σχέσεις των τριών αυτών χαρακτήρων που προσπαθούν να κρατήσουν την αθωότητα και την ενσυναίσθησή τους ακέραιη. Οικουμενικό Βραβείο της Επιτροπής και Βραβείο Κοινού στο Transylvania International Film Festival.
Εγώ Σου το ‘χα Πει (Τζινέβρα Ελκάν): Τριανόν, 23/11, 20.15
Στη Ρώμη, κατά τη διάρκεια ενός Σαββατοκύριακου του Ιανουαρίου, έρχεται ένας ξαφνικός καύσωνας. Ο ήλιος είναι αρχικά ευχάριστος, αλλά η ζέστη κλιμακώνεται γρήγορα σε τρομακτικό βαθμό, με αποτέλεσμα άνθρωποι και ζώα να χάνουν τον αυτοέλεγχό τους. Η δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία της Ginevra Elkann είναι ένα πορτρέτο ενός πληθυσμού που παλεύει με τις αγωνίες του στα πρόθυρα μιας αποκάλυψης. Με τις εντάσεις να συμπυκνώνουν τους χειρότερους φόβους και κακίες του κάθε χαρακτήρα, η ταινία διακρινόμενη ταυτόχρονα από μαύρο χιούμορ και γυρισμένη σε τόνους θερμούς που τονίζουν τον πυκνό αέρα, προσπαθεί να κρατήσει τον παλμό των αλληλένδετων ζωών σε μια κατάσταση μη ελέγξιμη. Η ταινία έκανε πρεμιέρα και ήταν υποψήφια για βραβείο στο πρόγραμμα Platform στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Τορόντο 2023.
Αστέρι της Αφρικής (Άδωνις Φλωρίδης): Τριανόν, 24/11, 18.00
Το "Africa Star" ακολουθεί τρεις γενιές Κυπρίων γυναικών – μητέρας, κόρης και εγγονής – των οποίων η ζωή άλλαξε τραγικά λόγω της αδυναμίας ενός άνδρα να αντισταθεί στον πειρασμό. Η ταινία ακολουθεί αυτή την πορεία μέσα στις δεκαετίες: 1945, 1967 και 2008 όπου ο εξασθενημένος πλέον ογδοντάχρονος κάνει μια τελευταία προσπάθεια να εξιλεωθεί από τις ενοχές του. Ο Κύπριος σκηνοθέτης και σεναριογράφος απέσπασε το Βραβείο Ορφέας στο Los Angeles Greek Film Festival για τη συγκεκριμένη ταινία. Προβολή παρουσία του σκηνοθέτη.
Η Κάλτσα (Κύρος Παπαβασιλείου): Τριανόν, 24/11, 20.15
Ένας σκηνοθέτης με οικονομικά προβλήματα έχει ένα ατύχημα που τον αφήνει προσωρινά ανάπηρο. Παίρνει βοήθεια από έναν ξάδερφο που είναι μόνιμα ανάπηρος. Ο σκηνοθέτης αποφασίζει να κάνει ταινία το όλο συμβάν και τις μέρες που περνά με τον ξάδελφο, αλλά όλοι μπαίνουν εμπόδιο στη δημιουργία της ταινίας, και ειδικά η κοπέλα που τον τραυμάτισε.
Κλείσε τα Μάτια σου (Βίκτορ Ερίθε): Τριανόν, 25/11, 17.15
Ένας διάσημος Ισπανός ηθοποιός, ο Χούλιο Αρένας, εξαφανίζεται κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων μιας ταινίας. Πολλά χρόνια αργότερα, το μυστήριο έρχεται για άλλη μια φορά στην επιφάνεια εξαιτίας μιας τηλεοπτικής εκπομπής και ο πολύ καλός του φίλος, ο Μιγκέλ, που είναι και σκηνοθέτης, αναλαμβάνει να το εξιχνιάσει. Ο σπουδαίος Víctor Erice, δημιουργός του διαχρονικού αριστουργήματος "Το Πνεύμα του Μελισσιού", επιστρέφει ύστερα από τριάντα χρόνια απουσίας, για να καταθέσει την πιο προσωπική ταινία της καριέρας του. Μελαγχολικό, επίπονο, ποιητικό και ταυτόχρονα ιδιότυπο detective film, το αριστουργηματικό αυτό φιλμ διαπερνά τα είδη, δείχνει την αγάπη της στο ίδιο το σινεμά και γίνεται δεκτή από την παγκόσμια κριτική σαν μια σημαντική, σεμνή και ζεστή φιλμική χειρονομία. Με πρεμιέρα στις Κάννες, το Τορόντο και το BFI London Film Festival, έχει πάρει τη θέση της σε λίστες με τις καλύτερες ταινίες του 2023.
Θολός Βυθός (Ελένη Αλεξανδράκη): Τριανόν, 25/11, 22.40
1949, ο Γιάννης, γιος αντάρτη, ξεριζώνεται από τη θαλπωρή του σπιτιού του στο χωριό, γιατί η γιαγιά του πείθεται να τον παραδώσει στις Παιδοπόλεις της Βασίλισσας Φρειδερίκης µε την ελπίδα ότι το εγγόνι της θα µάθει γράµµατα. Σε αυτά τα ιδρύµατα, όπου χειραγωγούνται οι ιδέες και οι επιθυµίες, το παιδί περνάει έξι από τα πιο τρυφερά χρόνια της ζωής του. Εφιάλτες και σκοτεινά αισθήµατα για τον πατέρα του στοιχειώνουν την καρδιά του… Η αληθινή ιστορία του συγγραφέα Γιάννη Ατζακά. Προβολή παρουσία της σκηνοθέτριας.
Ο Κύριος Κ. (Ταλούλα Χάζεκαμπ Σβαμπ): Τριανόν, 26/11, 20.30
Ο Crispin Glover επιστρέφει σε πρωταγωνιστικό ρόλο καταδυόμενος στην καφκική παράνοια όπου ένας περιπλανώμενος μάγος περνά τη νύχτα σε ένα ξενοδοχείο μόνο για να ανακαλύψει, το επόμενο πρωί, ότι δεν μπορεί να ξεφύγει. Έτσι συνεχίζει να "βουτάει" βαθύτερα σε αυτή την πραγματικότητα, συναντώντας τους ασυνήθιστους κατοίκους της στην πορεία. Το να αποκαλείται ένα έργο "καφκικό" είναι ίσως εύκολο, αλλά το να ανταποκρίνεσαι σε αυτήν την ετικέτα είναι σαφώς απαιτητικότερο. Ωστόσο, η σκηνοθέτιδα το κατορθώνει δημιουργώντας έναν κόσμο σαν του Charlie Kaufman, μα λίγο λιγότερο νοσηρό και με προσθήκη αρκετού χιούμορ και λίγο τρόμου. Αναλόγως συμβάλει στο αποτέλεσμα και η αισιόδοξη και ελαφρώς απόκοσμη σύγχρονη ορχηστρική μουσική του Stijn Cole. Η ταινία μας ζητά απλά να αποδεχτούμε ότι μπορεί κανείς να μην καταλαβαίνει τα πάντα -και ίσως είναι καλύτερα έτσι- ενώ, ταυτόχρονα, λειτουργεί ως μια αιχμηρή αλλά καθόλου διδακτική κοινωνική αλληγορία.
Bauk - The Erl King (Γκόραν Ραντοβάνοβιτς): Τριανόν, 26/11, 22.15
Ο Σάβα, η μητέρα του και ο μικρός του αδερφός ζουν σε έναν ουρανοξύστη στο Βελιγράδι. Ο πατέρας του απουσιάζει καθώς εργάζεται σε φορτηγό πλοίο. Αυτή η κανονική ζωή διακόπτεται από τους βομβαρδισμούς της Σερβίας. Το σχολείο κλείνει, ένα καταφύγιο γίνεται το νέο του σπίτι και η Μίλιτσα, η κόρη του ιερέα με την οποία ο Σάβα είναι ερωτευμένος, φεύγει από τη χώρα. Αυτή η αντιπολεμική ταινία από τη γειτονική μας χώρα, του καταξιωμένου σκηνοθέτη Goran Radovanović με το πολυβραβευμένο "Enclave”, πραγματεύεται τις συνέπειες του βομβαρδισμού της Σερβίας από το ΝΑΤΟ το 1999 και πώς αυτές επηρέασαν την αντίληψη ενός παιδιού για τον κόσμο και την παιδική του ηλικία και ακριβώς γι’ αυτό είναι άκρως επίκαιρη στις μέρες μας. Επίσημη συμμετοχή στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Μόσχας. Προβολη παρουσία του σκηνοθέτη.