Στο 65ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης ρίξαμε μια ματιά στο μέλλον του ελληνικού σινεμά

Μια φρέσκια μαγιά δημιουργών βραβεύτηκε στο θεσμό θέτοντας τα θεμέλια για ένα δυνάμει νέο τοπίο στον εγχώριο κινηματογράφο.

Killerwood «Killerwood»

Εάν βγήκε μία είδηση από την απονομή των βραβείων του 65ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (31/10-10/11), αυτή ήταν πως πρωταγωνίστησαν οι νέοι Έλληνες δημιουργοί που βρίσκονται στην πρώτη ή τη δεύτερη ταινία τους. Φυσικά, η παραπάνω εξέλιξη δεν αποτελεί κάτι το σπάνιο, αφού ιστορικά η διοργάνωση παίζει κομβικό ρόλο στην ανάδειξη των εγχώριων σκηνοθετών. Η επιβράβευση της δουλειάς τους, όμως, μέσω των χρυσών αγαλματιδίων, επιτρέπει ένα σύντομο σχόλιο για το τι να περιμένουμε στο μέλλον, αλλά και πού βρισκόμαστε στο παρόν, σε μια φάση όπου για ακόμα μια φορά, ενώ το ελληνικό σινεμά είναι καλλιτεχνικά φορμαρισμένο και εμπορικά έχει επανακτήσει την εμπιστοσύνη του σινεφίλ κοινού, πλέει σε πελάγη γραφειοκρατικής - κυβερνητικής αβεβαιότητας.

Arcadia
"Arcadia"

Το πένθος ενώνει

Ένας απροσδόκητος θεματικός συνδετικός κρίκος αρκετών φιλμ αποδείχθηκε η απώλεια και το πένθος, έννοιες που αποδόθηκαν με ποιοτικά διαφορετικούς τρόπους κάθε φορά. Στο "Arcadia" του Γιώργου Ζώη -spoiler alert- παίρνει τη μορφή μιας βαθιά υποβλητικής όσο και απρόσμενης ιστορίας φαντασμάτων, η οποία διαθέτει στοιχειωτικές αρετές και τους πρωταγωνιστές Αγγελική Παπούλια και Βαγγέλη Μουρίκη σε ένα άψογο ταίριασμα. Θα έχετε την ευκαιρία να τους απολαύσετε στη μεγάλη οθόνη, καθώς η ταινία πρόκειται να κυκλοφορήσει τους επόμενους μήνες. Από την άλλη, στο αισθητικά αποστομωτικό "Αγαπούσε τα Λουλούδια Περισσότερο", ο σκηνοθέτης Γιάννης Βεσλεμές ("Νορβηγία") αφενός παραδίδει ένα άρτιο δείγμα genre κινηματογράφησης, κάτι μεταξύ Μπερτράν Μαντικό ("Τα Άγρια Αγόρια") και Νίκο Νικολαΐδη ("Singapore Sling"), αφετέρου εδώ το πένθος αποκτά διαστάσεις βίαια εφιαλτικού bad trip, όπως γράφαμε τις προάλλες. Σε πιο γήινη διάσταση, στο "Κυνήγι" του Χρήστου Πυθαρά η απώλεια είναι κάτι το άβολο και το υπόκωφο που τρώει τα σωθικά του πρωταγωνιστή του, τον οποίο ενσαρκώνει ο μη επαγγελματίας ηθοποιός Γιάννης Μπελής, ο οποίος αξιοποιείται εντυπωσιακά. Την ίδια ώρα, η σκηνοθεσία κρατά χαμηλά τους τόνους, μεγεθύνει τα συναισθήματα και κερδίζει το στοίχημα, παρότι λείπουν οι δραματουργικές εκπλήξεις. Αξίζει να αναφερθεί, επίσης, πως γύρω από ένα ξαφνικό θάνατο περιστρέφεται, επίσης, το "Wishbone" της Πέννυς Παναγιωτοπούλου ("Δύσκολοι Αποχαιρετισμοί: Ο Μπαμπάς μου"). Έντεκα χρόνια μετά το "September", η σκηνοθέτρια επιστρέφει με την ιστορία ενός άντρα που καλείται να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων όταν χάνει τον αδερφό του.

Κρέας ταινία 1
"Κρέας"

Παγίωση του ελληνικού νεορεαλισμού

Έχουμε αναφέρει συχνά στο παρελθόν πως εάν υπάρχει μια άτυπη τάση στο post-weird wave τοπίο του εγχώριου κινηματογράφου, αυτή παίρνει τη μορφή του ελληνικού νεορεαλισμού. Ενός βαθιά ανθρωποκεντρικού σινεμά κοινωνικού προβληματισμού, που διαδραματίζεται συνήθως μακριά από τα αστικά κέντρα, στο οποίο έρχεται να προστεθεί το "Κρέας" του Δημήτρη Νάκου. Όπως σχολίασε στην ανταπόκρισή του ο Χρήστος Μήτσης, στο ντεμπούτο του ο σκηνοθέτης εξελίσσει το ύφος που ανέδειξε στις μικρού μήκους του για να ψυχογραφήσει τους ανθρωπότυπους της ελληνικής επαρχίας θίγοντας "τα κρυμμένα μυστικά και τα διαχρονικά αδιέξοδά της. Αποδεικνύεται φέρελπις δημιουργός με ιδέες, αλλά όχι όλες τους απολύτως πετυχημένες". Το "Κρέας" έφυγε με τρία βραβεία από τη Θεσσαλονίκη, πριν λίγους μήνες έκανε παγκόσμια πρεμιέρα στο Τορόντο, και σύντομα θα βρεθεί στις μαρκίζες.

Κιούκα Πριν το Τέλος του Καλοκαιριού 1
"Κιούκα Πριν το Τέλος του Καλοκαιριού"

Πολύτιμη φρεσκάδα

Δύο ακόμα "πρωτάρηδες" ξεχώρισαν στην απονομή όπου, μάλιστα, μοιράστηκαν από τέσσερα βραβεία. Από τη μία, ο Κωστής Χαραμουντάνης παρέδωσε την πιο αυθεντική ελληνική ταινία για φέτος, το "Κιούκα Πριν το Τέλος του Καλοκαιριού". Το φιλμ δεν υπακούει στις συνηθισμένες αφηγηματικές συμβάσεις, επιλέγοντας με αυτοπεποίθηση να σμιλέψει ένα προσωπικό τρόπο ανάπτυξης της δράσης, ο οποίος βασίζεται στο συνειρμό, το ένστικτο, τη προσγειωμένη ποίηση μα πρωτίστως στην αθωότητα. Σχολιάσαμε διεξοδικά το πώς τα καταφέρνει, σημειώστε ωστόσο πως, εκτός απρόπτου, κυκλοφορεί το 2025 με το άνοιγμα των θερινών. Δε θα μπορούσε και διαφορετικά, άλλωστε… Από την άλλη, ο Ορφέας Περετζής μετά από δύο ντοκιμαντέρ δοκιμάζεται στη μυθοπλασία συστήνοντάς μας στη "Ριβιέρα". Ένα εκτυφλωτικό δράμα απότομης ενηλικίωσης που βάζει πολλά στο πιάτο του, από τη σεξουαλική αφύπνιση, τη μελαγχολία του χαμένου ελληνικού καλοκαιριού και των αποσιωπημένων αναμνήσεων μέχρι την αστική αποξένωση, με αποτέλεσμα να οδηγείται σε ένα αξιοπρόσεκτο, πλην παραφορτωμένο άθροισμα.

Αντίστοιχα, παρά τις περιστασιακές στιγμές θαλπωρής, γλυκήτητας και χειροπιαστής ευαισθησίας, συνδυαστικά με την ικανότητά τους να κατασκευάζουν ένα σπάνιο και αυθύπαρκτο σύμπαν, εγκλωβίζονται στις προθέσεις τους και αποδεικνύονται άνισα τόσο το "Ποτάμι" (Χάρης Ραφτογιάννης) όσο και οι "Μαλδίβες". Δύο ταινίες που, παρόλα αυτά, επιδεικνύουν ειλικρινή ευαισθησία και μεστές ερμηνείες από τους πρωταγωνιστές τους Μάκη Παπαδημητρίου και Αντώνη Τσιοτσιόπουλο, αντίστοιχα. Κλείνουμε με μια αναφορά στο αυτοσαρκαστικό "Killerwood" (Χρήστος Μασσαλάς), το οποίο σατιρίζει έξυπνα τις μονομανίες του ελληνικού κινηματογράφου, όπως γράψαμε σε ανταπόκρισή μας.

Διαβάστε όλα τα νεοτερα για το 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης εδώ.

Τελευταία άρθρα Σινεμά

"Επικίνδυνη Αποστολή - Η Τελευταία Κρίση": Νέο τρέιλερ με τον Τομ Κρουζ σε επικές σκηνές δράσης

Η πολυαναμενόμενη ταινία φέρνει τον Τομ Κρουζ πίσω στη μεγάλη οθόνη σε ένα επικό φινάλε γεμάτο αγωνία και δράση, με την πρώτη ματιά στο τρέιλερ να προμηνύει σκηνές αδρεναλίνης.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
11/11/2024

Γίνε εθελοντής στο 13ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου

Η διοργάνωση που αναδεικνύει το τολμηρό, καινοτόμο και αντισυμβατικό σινεμά του κόσμου σας χρειάζεται.

Κινηματογράφος, τέχνη και αλληλεγγύη: Μια βραδιά για την Παλαιστίνη στο Studio new star art cinema

Μια εκδήλωση αλληλεγγύης αφιερωμένη στην Παλαιστίνη, που συνδυάζει καλλιτεχνικές δραστηριότητες και προβολές ταινιών, με στόχο την ενημέρωση, την ενίσχυση και την ανάδειξη των αγώνων του παλαιστινιακού λαού.

Και οι Ζεντάγια - Αν Χάθαγουεϊ στην επόμενη ταινία του Κρίστοφερ Νόλαν

Μετά τους Τομ Χόλαντ και Ματ Ντέιμον δύο ακόμη σταρ προστίθεται στο cast της νέας δουλειάς του οσκαρικού σκηνοθέτη.

"Ο Χρήστος Ακούει Σινεμά στο Δαναό": Ένα ταξίδι στη σκοτεινή μαγεία του "Black Swan"

Η φετινή σειρά ειδικών προβολών συνεχίζεται με την προβολή της βραβευμένης ταινίας του Ντάρεν Αρονόφσκι, ένα από τα πιο αναγνωρισμένα ψυχολογικά θρίλερ των τελευταίων δεκαετιών.

Θυμόμαστε 5 ρόλους της Ντέμι Μουρ που γεννήθηκε σαν σήμερα (11/11)

Με τους ρόλους της να εκτείνονται από δράμα μέχρι θρίλερ και σάτιρα, έχει καταφέρει να αφήσει το στίγμα της στην κινηματογραφική βιομηχανία. Με αφορμή τα γενέθλιά της ανατρέχουμε σε πέντε ταινίες της.

Τα βραβεία του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Δείτε όλους τους νικητές της φετινής διοργάνωσης.