65ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης: Ο Ρέιφ, η Ζιλιέτ και ο Άγιος Παΐσιος

Συμπρωταγωνιστές στην ομηρική «Επιστροφή», οι Ρέιφ Φάινς και Ζιλιέτ Μπινός τιμήθηκαν με τον Χρυσό Αλέξανδρο και αναφέρθηκαν, με εκπλήξεις, στις ελληνικές επιρροές τους.

Ρέιφ Φάινς, Ζιλιέτ Μπινός

Με τη συνηθισμένη φόρα που γεμίζει κάθε φορά τις αίθουσές του ξεκίνησε και το φετινό διεθνές φεστιβάλ της συμπρωτεύουσας, το οποίο σήκωσε αυλαία την Πέμπτη 31/10 με τη βιογραφική "Maria" του Πάμπλο Λαραΐν. Ο σκηνοθέτης της και η πρωταγωνίστριά της Αντζελίνα Τζολί δεν μπόρεσαν να παραβρεθούν, σε αντίθεση με τους συντελεστές της "Επιστροφής", τους λαμπρότερους προσκεκλημένους της φετινής διοργάνωσης. Ο Βρετανός Ρέιφ Φάινς και η Γαλλίδα Ζιλιέτ Μπινός πρωτοσυναντήθηκαν επί οθόνης στα "Ανεμοδαρμένη Υψη" (1992) του Πίτερ Κοσμίνσκι και κατόπιν στον "Άγγλο Ασθενή" (1996). Η τρίτη τους φορά είναι στην τελευταία ταινία του Ουμπέρτο Παζολίνι ("Για Πάντα Κοντά σου"), μια πιστή όσο και ενδιαφέρουσα διασκευή των τελευταίων ραψωδιών της "Οδύσσειας" την οποία ήρθαν για να παρουσιάσουν στην Θεσσαλονίκη. Έτσι, πρώτα παραβρέθηκαν στην προβολή του οσκαρικού love story του Άντονι Μινγκέλα, όπου τιμήθηκαν με τον Χρυσό Αλέξανδρο, μίλησαν ειλικρινά συγκινημένοι ο ένας για τον άλλον και αποκάλυψαν τις ελληνικές επιρροές τους. Ο Φάινς αναφέρθηκε στον Όμηρο και στους αρχαίους τραγικούς, με την Μπινός να εκπλήσσει όλους αναφέροντας: "Οι ουρανοί και οι θάλασσές σας είναι μια έμπνευση στη ζωή μου, στις ζωές όλων μας. Οι σκέψεις και οι λέξεις σας, μέσω του Σοφοκλή, του Ομήρου, των αρχαίων φιλοσόφων σας και των αγίων σας, ειδικά του Αγίου Παΐσιου, τροφοδοτούν τη διαδρομή μου".

Έχω Κάτι να Πω
"Έχω Κάτι να Πω"

Στη χώρα μας συνεχίζουμε βέβαια να φιλοσοφούμε, καθώς την κληρονομιά των αρχαίων ημών προγόνων ακολουθούν και πολλοί σύγχρονοί μας. Ανάμεσά τους και ο Στράτος Τζίτζης ("Η Αγάπη Είναι Ελέφαντας", "Σώσε με"), ο οποίος χωρίς να αναζητά credit ακαδημαϊκού στοχαστή έχει εκδώσει το δοκιμιακό "Έχω κάτι να πω...", το οποίο τον ενέπνευσε για την ομότιτλη ταινία. Σ' αυτήν ο Στράτος Τζίτζης σκηνοθετεί τον Αντίνοο Αλμπάνη, ο οποίος υποδύεται τον... Σταύρο Τζίτζα, κινηματογραφικό δημιουργό ο οποίος θέλει να εκδώσει τις φιλοσοφικές σκέψεις του. Η αυτοαναφορά είναι υπερβολική, αλλά γουστόζικη, τα μετα-σχόλια άνισα, το κωμικό τέμπο εύρυθμο, οι ερμηνείες ασυντόνιστες μεταξύ τους (ο Αλμπάνης, πάντως, έχει δουλέψει πολύ να φτιάξει έναν πειστικό χαρακτήρα) και ο αυτοσαρκασμός άλλοτε πετάει σπίθες, όπως στο ξεκαρδιστικό φινάλε, κι άλλοτε "καταπίνει" τη σάτιρα, κάνοντας τις περιπέτειες του ήρωα να μοιάζουν με παιδιαρίσματα ενός αφελή αμπελοφιλόσοφου.

Αφελής είναι και ο πρωταγωνιστής (Γιάννης Νιάρρος) του "Brando With a Glass Eye", σκηνοθετικό ντεμπούτο του Αντώνη Τσώνη. Ένας ηθοποιός της (δικής του) Μεθόδου, ο οποίος οργανώνει με τον αδελφό του μια ληστεία, στην οποία τραυματίζεται ένας περαστικός. Θύτης και θύμα θα γίνουν τελικά φίλοι, αλλά η ταινία δεν ξεκαθαρίζει μέχρι τέλους το αφηγηματικό στιλ και τις δραματικές προθέσεις της, τσιμπολογώντας σινεφίλ αναφορές (από το φιλμ νουάρ ως τον Κασσαβέτη) και αναδεικνύοντας τη νυχτερινή Αθήνα ως τη μόνη ενδιαφέρουσα ηρωίδα αυτού του ημιτελούς σινε-σχολίου περί ζωής και τέχνης, αναπαράστασης και πραγματικότητας.

Κυνήγι
"Κυνήγι"

Πιο προσγειωμένος, ο Χρήστος Πυθαράς ("Ευτυχία") κρατά χαμηλούς τόνους, διηγείται με αποτελεσματική λιτότητα και σεναριογραφεί με στοχευμένη οικονομία. Το "Κυνήγι" του, ιστορία ενός μοναχικού μεσήλικα (ο ερασιτέχνης Γιάννης Μπελής) ο οποίος προσπαθεί να προσανατολιστεί όχι μέσα στο δάσος, στο οποίο αισθάνεται σαν στο σπίτι του, αλλά σε μια αστική ζούγκλα όπου τα ζώα ειναι οι φίλοι του και οι άνθρωποι οι εχθροί του. Ο Πυθαράς νιώθει το αδιέξοδό του, αλλά δεν το μεγαλοποιει ούτε το στιλιζάρει. Το περιγράφει με ορθογραφημένη, αν και μάλλον υπερβολική απλότητα, σε ένα περιορισμένων κινηματογραφικών διαστάσεων (ψυχολογικό και κοινωνικό) δράμα το οποίο γνωρίζει πολύ καλά τα όριά του.

Τελευταία άρθρα Σινεμά

100 χρόνια από τη γέννηση του Σεργκέι Παρατζάνωφ: Συναυλία και προβολή ταινίας

Το Studio new star art cinema τιμά τον σκηνοθέτη με μια βραδιά αφιερωμένη στο μοναδικό του έργο, περιλαμβάνοντας συναυλία, προβολή ταινίας και χαιρετισμούς από επιφανείς προσκεκλημένους.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
05/11/2024

Γιατί το "Get Out" (2017) είναι μια από τις καλύτερες ταινίες τρόμου όλων των εποχών

Η ταινία του Τζόρνταν Πιλ αναδεικνύεται ως μία από τις πιο καινοτόμες ταινίες τρόμου του 21ου αιώνα, καθώς συνδυάζει τον τρόμο με την κοινωνική κριτική, προκαλώντας τους θεατές όχι μόνο να νιώσουν φόβο, αλλά και να αντιμετωπίσουν βαθιά ριζωμένες κοινωνικές προκαταλήψεις.

Τέσσερις αγαπημένοι ρόλοι του Μάθιου ΜακΚόναχι που γεννήθηκε σαν σήμερα (4/11)

Από ρομαντικές κωμωδίες μέχρι δραματικές ταινίες, η καριέρα του έχει σφραγιστεί από ποικίλες ερμηνείες.

Στίβεν Σόντερμπεργκ: Κυκλοφόρησε το πρώτο τρέιλερ του "Presence"

Η ταινία ετοιμάζεται να κάνει πρεμιέρα στους κινηματογράφους στις 24 Ιανουαρίου 2025.

Gotham Awards 2024: Οι υποψηφιότητες

Τα "Gotham Awards" ανακοίνωσαν τις φετινές τους υποψηφιότητες, με την ταινία "Anora" να ηγείται της κούρσας και μεγάλα ονόματα, όπως τα "Challengers" και "Nickel Boys", να διαγωνίζονται στην κατηγορία Καλύτερης Ταινίας.

Οι ταινίες που έρχονται στις αίθουσες την Πέμπτη 7/11

Ο Πάολο Σορεντίνο (ξανα)θυμάται τον Φελίνι, ο Ρέιφ Φάινς στήνει παπικές ίντριγκες, ο Ζακ Οντιάρ πάει για Όσκαρ σκηνοθετώντας μιούζικαλ και ο Ντουέιν Τζόνσον ψάχνει τον απαχθέντα Άι-Βασίλη.