Οι γυναικείες ιστορίες παρέμειναν στο προσκήνιο για μια ακόμα φεστιβαλική μέρα, η οποία μας επεφύλασσε μια απολαυστική ερμηνευτική μονομαχία ανάμεσα στις Τίλντα Σουίντον και Τζούλιαν Μουρ. Τις εξαιρετικές πρωταγωνίστριες του "The Room Next Door", στο οποίο η πρώτη υποδύεται μια πολεμική ανταποκρίτρια η οποία έχει καρκίνο σε τελικό στάδιο και η δεύτερη μια παλιά της φίλη, πετυχημένη συγγραφέα, η οποία την επισκέπτεται μετά από καιρό. Με τα πολλά η ετοιμοθάνατη Ίνγκριντ θα πείσει τη Μάρθα να τη συνοδεύσει στο τελευταίο ταξίδι της, καθώς έχει αποφασίσει να αυτοκτονήσει. Έτσι, οι δυο τους θα απομονωθούν σε ένα ειδυλλιακό, πολυτελές σπίτι στην εξοχή, μέχρι η Ίνγκριντ να κάνει το τελευταίο βήμα, παίρνοντας το ειδικό χάπι που έχει προμηθευτεί.
Το πρώτο αγγλόφωνο ψυχόδραμα του Πέδρο Αλμοδόβαρ φέρνει αντιμέτωπες δυο γυναίκες με διαφορετική άποψη πάνω στο θάνατο, η μια τον φοβόταν ανέκαθεν και η άλλη τον αψηφούσε διαρκώς, πυροδοτώντας μια από κοινού αναθεώρηση του παρελθόντος τους, των ιδεών τους και της πίστης τους στις αξίες της ζωής. Ο Ισπανός σκηνοθέτης, ώριμος, εξομολογητικός, αλλά και επαναλαμβανόμενος, νιώθει εδώ πως θέλει να τα πει (πιο λιανά απ' όσο χρειάζεται) και το κάνει αφενός με σκηνοθετικό αυτόματο πιλότο, αφετέρου με απίστευτη τρυφερότητα, υπαρξιακή αγωνία και συγκίνηση. Ξεσήκωσε θύελλα ενθουσιασμού στην επίσημη προβολή του φιλμ, το οποίο χειροκροτήθηκε από μια όρθια Sala Grande για 17 ολόκληρα λεπτά και αμέσως βρέθηκε στην πρώτη θέση της λίστας των Ιταλών κριτικών που δίνουν αστεράκια στην καθημερινή έκδοση του Ciak (μπροστά από τα "I'm Still Here" και "The Brutalist") και πάλι στην πρώτη, ισοβαθμώντας με το "I'm Still Here", σε εκείνη των ξενόγλωσσων συναδέλφων τους.
Το "The Room Next Door" είναι λοιπόν μια από τις ταινίες που θα βρεθούν σίγουρα μέσα στα σαββατιάτικα βραβεία, κάτι καθόλου σίγουρο για το διεθνούς συμπαραγωγής "Harvest" της Αθηνάς Ραχήλ Τσαγγάρη. Ένα σκληρό δράμα εποχής πάνω στο υψηλό αντίτιμο της δημιουργίας ενός καινούριου κόσμου, του δικού μας, έτσι όπως το βιώνουν οι κάτοικοι ενός σκοτσέζικου χωριού του 17ου αιώνα. Τότε που ο εκσυγχρονισμός θα εισβάλλει βίαια σε έναν (όχι και τόσο ειδυλλιακό) αγροτικό μικρόκοσμο, καταστρέφοντας τη δομή, τις παραδόσεις και τις αξίες του. Η Ελληνίδα σκηνοθέτρια του "Attenberg" υποβάλλει με τη ρεαλιστική, στα όρια του ζωντανού εφιάλτη, ατμόσφαιρά της, αλλά θυσιάζει την αληθοφάνεια των (φυσικών και ψυχολογικών) συγκρούσεων γιαχάρη μιας κραυγαλέας αλληγορίας πάνω στους "μοντέρνους καιρούς". Ο Λούκα Γκουαντανίνο, αντίθετα, επιλέγει ένα πολύ πιο εσωτερικό ταξίδι ως την Πόλη του Μεξικού, την τροπική ζούγκλα και την επιθυμία του ήρωά του – ο συγγραφέας Γουίλιαμ Μπάροουζ – να οικειοποιηθεί την "Queer" ταυτότητά του και να ζήσει "πέρα από τα όρια". Παρά τις πολύ φιλότιμες προσπάθειες του Ντάνιελ Κρεγκ, όμως, οι σαγηνευτικές εικόνες φωτογραφίζουν μόνο την επιφάνεια των πραγμάτων, αφήνοντας την ψυχή του συναρπαστικού τους ήρωα ένα αναπάντητο μυστήριο.
Ευχαριστούμε την Aegean Airlines για την υποστήριξή της στην πραγματοποίηση του ταξιδιού.