Ζώης, Προέδρου και Χαιρετάκη βραβεύτηκαν στο φεστιβάλ του Σαράγεβο

Οι Έλληνες δημιουργοί διακρίθηκαν για τις ταινίες τους σε ένα από τα πιο σημαντικά φεστιβάλ της Ευρώπης.

Arcadia «Arcadia»

Με διακρίσεις σε μία από τις κορυφαίες κινηματογραφικές διοργανώσεις της Ευρώπης επιστρέφουν τρεις Έλληνες δημιουργοί. Ο λόγος για τους Γιώργο Ζώη, Ασημίνα Προέδρου και Δάφνη Χαιρετάκη, οι οποίοι βραβεύτηκαν για τις ταινίες τους στο φεστιβάλ του Σαράγεβο.

Πιο συγκεκριμένα, ο Ζώης απέσπασε το βραβείο σκηνοθεσίας για τη δεύτερη μεγάλου μήκους του με τίτλο "Arcadia", στην οποία συμπρωταγωνιστούν η Αγγελική Παπούλια και ο Βαγγέλης Μουρίκης. Η διεθνούς φήμης ηθοποιός Νούμι Ράπας ανέγνωσε το σκεπτικό της κριτικής επιτροπής για την απονομή, στην οποία πρόεδρος ήταν ο θρυλικός Πολ Σρέιντερ ("Ο Ταξιτζής", "Hardcore"), λέγοντας τα εξής: "Για τον έξυπνο και ταυτόχρονα εκλεπτυσμένο τρόπο με τον οποίο ο σκηνοθέτης ενορχήστρωσε το σύνολο του για να μας παραδώσει μια ταινία που αποκαλύπτει σιγά σιγά τη δύναμή της και καθηλώνει το κοινό από τον βαθύ πυρήνα της ανθρώπινης ύπαρξής μας". Σύμφωνα με την επίσημη σύνοψη του "Arcadia": "Ένα θανατηφόρο τροχαίο ατύχημα αναστατώνει τη χειμωνιάτικη ραστώνη του τουριστικού θέρετρου. Ο Γιάννης κι η Κατερίνα, καταφτάνουν σοκαρισμένοι για να αναγνωρίσουν το θύμα στο τοπικό νοσοκομείο. Μαζί αλλά και χωριστά, θα προσπαθήσουν να συνδέσουν κομμάτια του παζλ της ζωής που χάθηκε, ερχόμενοι αντιμέτωποι με μια σειρά από αναπάντεχες αποκαλύψεις. Και δεν είναι οι μόνοι. Στο απόκοσμο παραθαλάσσιο μπαρ της περιοχής, το Αρκάντια, η Κατερίνα θα συναντήσει μια αλλόκοτη συντροφιά από απροσδόκητους συνοδοιπόρους". Διαβάστε τις εντυπώσεις του "α" για το "Arcadia" εδώ.

Arcadia 4
© Foss Production, Homemade Films, Red Carpet
"Arcadia"

Επείτα, η Προέδρου που σάρωσε τα βραβεία Ίρις με το ντεμπούτο της "Πίσω από τις Θημωνιές", τώρα κέρδισε το βραβείο Film Center Montengro Cinelink, συμμετέχοντας στο τμήμα της Αγοράς του φεστιβάλ με την υπό ανάπτυξη ταινία "Hystéra".

Τέλος, η Χαιρετάκη (του αξιομνημόνευτου "Αρχιπέλαγα, Γυμνοί Γρανίτες") απέσπασε το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής για τη νέα μικρού μήκους της "Αυτό που Ζητάμε από ένα Άγαλμα είναι να μην Κινείται". Θυμίζουμε πως η ταινία είχε διαγωνιστεί στην Εβδομάδα της Κριτικής του πρόσφατου φεστιβάλ των Καννών, ενώ σύντομα πραγματοποιεί ελληνική πρεμιέρα στο 47ο Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας. Ακολουθεί η επίσημη υπόθεση του φιλμ: "Στην Αθήνα τίποτα δεν φαίνεται να κινείται, οι κάτοικοι της μοιάζουν ακίνητοι σαν αγάλματα. Ωστόσο, κάπου, μια Καρυάτιδα δραπετεύει από ένα μουσείο και μια μικρή ομάδα απαιτεί την καταστροφή όλων των αρχαιοτήτων. Είναι το να κινηματογραφείς ο μόνος τρόπος για να μην μείνεις ασυγκίνητος;".

Αυτό που Ζητάμε από ένα Άγαλμα είναι να μην Κινείται
"Αυτό που Ζητάμε από ένα Άγαλμα είναι να μην Κινείται"

Κλείνοντας, σημειώνουμε πως κατά την παραλαβή του βραβείου του ο Ζώης αναφέρθηκε στο ζήτημα που έχει προκύψει σχετικά με την επιλογή της ελληνικής πρότασης στα 97α Όσκαρ από το Υπουργείο Πολιτισμού. Ο σκηνοθέτης δήλωσε: "Στην ταινία μου υπάρχει ένα δάσος και ένα φράγμα που συνδέουν δύο παράλληλους κόσμους. Δυστυχώς αυτό το δάσος δεν υπάρχει πια εξαιτίας των πυρκαγιών που ξέσπασαν αυτό το καλοκαίρι. Η κυβέρνηση έριξε το φταίξιμο στον 'απρόβλεπτο' χαρακτήρα της φωτιάς για την καταστροφή και όχι στην πολιτική που εφάρμοσε για να την αντιμετωπίσει, την ίδια ώρα που όταν ηρωικοί πυροσβέστες διαδήλωσαν διεκδικώντας τα αιτήματά τους γνώρισαν τη βία της αστυνομίας. Ένα χρόνο νωρίτερα, βιώσαμε ένα από τα πιο θανατηφόρα σιδηροδρομικά ατυχήματα στην Ευρώπη, όπου μεταξύ των θυμάτων βρίσκονταν πολλοί φοιτητές. Για ακόμα μια φορά, η κυβέρνηση απέδωσε την ευθύνηση σε ένα σιδηροδρομικό υπάλληλο για να συγκαλύψει την υπαιτιότητά της, καθώς δε λειτουργούσαν τα ηλεκτρικά συστήματα που θα μπορούσαν να σώσουν ζωές. Οι εργαζόμενοι στο σιδηρόδρομο είχαν απαιτήσει να λυθεί το συγκεκριμένο πρόβλημα μήνες πριν, αλλά αγνοήθηκαν και μηνύθηκαν από το αρμόδιο Υπουργείου. Μόλις χθες, στον κινηματογραφικό χώρο, σχεδόν ολοι οι σκηνοθέτες και οι παραγωγοί τους απέσυραν τις ταινίες τους από τη διαδικασία επιλογής ελληνικής πρότασης στα βραβεία Όκαρ, διότι τα αρχικά μέλη της γνωμοδοτικής επιτροπής αντικαταστάθηκαν απροειδοποίητα και αδικαιολόγητα. Ξανά, το Υπουργείο Πολιτισμού δεν εισάκουσε τα αιτήματα της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου και των επαγγελματιών του σινεμά, κατηγορώντας έναν υπάλληλο για όσα συνέβησαν. Ορισμένες φορές μπορώ να αντιληφθώ την άγνοιά τους, όμως η αδιαφορία τους απέναντι στους εργαζόμενους είναι απαράδεκτη. Η κυβέρνηση θα έπρεπε να υπηρετεί τους ανθρώπους και όχι να ειναι οι εξουσιαστές τους. Για όσο καιρό θα είναι βίαιοι, ασεβείς και υπεροπτικοί απέναντί μας, τόσο και εμείς θα συνεχίσουμε να τους αντιστεκόμαστε σε κάθε μέτωπο".

Δείτε το σχετικό απόσπασμα εδώ (στο 38.40):

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Heritage in Focus: Χώροι μουσικής και κινηματογράφου σε κίνδυνο

Στην πρώτη εκδήλωση θα συζητηθούν οι απειλές που αντιμετωπίζουν οι πολιτιστικοί χώροι στις πόλεις, εστιάζοντας στη μουσική σκηνή του Βερολίνου και το κινηματογραφικό τοπίο της Αθήνας

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Τέσσερις μέρες γεμάτες μικρού μήκους του Athens Short Film Festival

Σαράντα ταινίες από όλο τον κόσμο παρουσιάζει η φρέσκια διοργάνωση που επιστρέφει στο Κουκάκι.

"Ο Νόμος του Μέρφυ": Άγγελε Φραντζή, πώς γύρισες την πιο φιλόδοξη ελληνική ταινία της χρονιάς;

Ο πολυσχιδής σκηνοθέτης ανοίγει τα χαρτιά του γύρω από την ορμητική παραγωγή, στην οποία η Κάτια Γκουλιώνη υποδύεται μια αποτυχημένη ηθοποιό που ζει διαδοχικές διαφορετικές πραγματικότητες, ελπίζοντας να βρει τον εαυτό της.

Ο Νόμος του Μέρφυ

Ένα γράμμα αγάπης στο ίδιο το σινεμά και τη ζωή, ένα μεθυστικό κολάζ αναφορών και ανθρωπιάς, το οποίο παρόλο που παρασύρεται από την ορμή και την πληθωρικότητά του.

Μικρά Πράγματα Σαν κι Αυτά

Αληθινά περιστατικά εμπνέουν ένα χαμηλότονο δράμα χαρακτήρων με κοινωνική ευαισθησία, διηγηματική λιτότητα και καίριες ερμηνείες (βραβείο στο Φεστιβάλ Βερολίνου για την Έμιλι Γουότσον).

Μικρό Θλιμμένο Κορίτσι

Εσωστρεφής όσο και δημιουργικά πρωτότυπος συνδυασμός ψυχολογικού δράματος και ντοκιμαντέρ. Υπερβολικά φιλόδοξη ως σινε-κατασκευή, αποτυπώνει το πνεύμα μιας ανήσυχης εποχής.

Η Κουζίνα

Ανισόρροπο δράμα πάνω στο κυνήγι του αμερικανικού ονείρου, διχασμένο ανάμεσα στο κομψό στιλιζάρισμα, το αιχμηρό ψυχογράφημα και το οξύ κοινωνικό σχόλιο.