Ξανά στον αέρα το μέλλον του ελληνικού σινεμά: Τι έχει συμβεί με την ελληνική συμμετοχή στις υποψηφιότητες των Όσκαρ;

Μπορεί οι Έλληνες κινηματογραφιστές να διαπρέπουν στις εγχώριες και διεθνείς διοργανώσεις, όμως για άλλη μια φορά το θεσμικό πλαίσιο αφήνει ερωτηματικά ως προς τη διαφάνεια των ενεργειών και των προθέσεών του.

Φόνισσα

Μπορεί ο Αύγουστος να μη φημίζεται για την ειδησεογραφική του διάσταση, ειδικά όσον αφορά τον πολιτισμό στην Αθήνα, ο κινηματογράφος όμως αντιστέκεται σταθερά σε αυτή την παραδοχή. Είναι άλλωστε η εποχή που προετοιμαζόμαστε τόσο για μεγάλα διεθνή φεστιβάλ (Βενετία, Τορόντο) όσο και για την πληθώρα των εγχώριων (Δράμας, Νύχτες Πρεμιέρας, Animasyros κ.ά.). Έτσι, ο μήνας ξεκίνησε με συγκινήσεις: η Θέλγια Πετράκη ("400 Κασέτες") και η Κωνσταντίνα Κοτζαμάνη ("Αυτό Που Δεν Ήξερε η Μαίρη") συμμετείχαν στο Φεστιβάλ του Λοκάρνο, ενώ αύριο 23/8 ολοκληρώνεται το 30ό Διεθνές Φεστιβάλ του Κινηματογράφου του Σαράγεβο με τις συμμετοχές των Γιώργου Ζώη ("Arcadia"), Δημήτρη Ζάχου και Θανάση Καφετζή ("Λώξη") και Δάφνης Χαιρετάκη ("Αυτό Που Ζητάμε Από Ένα Άγαλμα Είναι Να Μην Κινείται").

Στο επίσημο διαγωνιστικό πρόγραμμα του 81ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βενετίας (28/8-7/9) θα κάνει παγκόσμια πρεμιέρα η νέα ταινία μεγάλου μήκους τής Αθηνάς Ραχήλ Τσαγγάρη "Harvest", ενώ στο τμήμα Ορίζοντες της ίδιας διοργάνωσης θα προβληθεί και το "Quiet Life" του βραβευμένου με τον Αργυρό Λέοντα Καλύτερης Σκηνοθεσίας για την ταινία "Miss Violence" Αλέξανδρου Αβρανά.

"Harvest"

Έξω πάμε καλά, με λίγα λόγια, μέχρι τουλάχιστον να μαθευτούν τα καινούργια χαΐρια μας γύρω από τις ακατανόητες εξελίξεις που σημειώθηκαν τις τελευταίες μέρες σχετικά με την επιτροπή που επιλέγει την ελληνική ταινία που θα εκπροσωπήσει τη χώρα μας στην κατηγορία της Διεθνούς Ταινίας των Όσκαρ. Πριν από μερικές μέρες λοιπόν η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου έφερε στη δημοσιότητα πως η επιτροπή στην οποία είχε αναθέσει την εν λόγω απόφαση είχε αντικατασταθεί. Σε ερώτημά της προς το υπουργείο Πολιτισμού αναφέρει: "Στις αρχές Αυγούστου το ΥΠΠΟ προχώρησε στη σύσταση της επταμελούς επιτροπής που θα επιλέξει τη φετινή πρόταση της Ελλάδας για το Βραβείο Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας. Το αρμόδιο Τμήμα Κινηματογραφίας και Οπτικοακουστικών Μέσων απηύθυνε πρόσκληση συμμετοχής στην επιτροπή στα μέλη της ΕΑΚ, σκηνοθέτη Βασίλη Κεκάτο, κριτικό κινηματογράφου Λήδα Γαλανού και ηθοποιό Κόρα Καρβούνη, καθώς και στη σεναριογράφο Κάλλια Παπαδάκη, την οποία και οι τέσσερις αποδέχθηκαν".

Στις 11/8 οι παραπάνω έλαβαν επιβεβαιωτικό email από το υπουργείο, καθώς και τις ταινίες που καλούνταν να αξιολογήσουν, το οποίο δύο μέρες μετά ακολουθήσε νέα ηλεκτρονική επικοινωνία, στην οποία αναγραφόταν το εξής: "Εκ παραδρομής σάς ανακοινώθηκε η συμμετοχή σας στην επιτροπή που θα γνωμοδοτήσει όσον αφορά την ελληνική υποψηφιότητα για την 97η διοργάνωση των βραβείων OSCAR, συμμετοχή η οποία δυστυχώς δεν οριστικοποιήθηκε". Παράλληλα, στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ αναρτήθηκε μια επιτροπή διαφορετικής σύστασης, απαρτιζόμενη από τους Έβαν Σπηλιωτόπουλο (σεναριογράφος), Δημήτρη Δανίκα (κριτικός κινηματογράφου), Χριστίνα Λαζαρίδη (σεναριογράφος), Ασημίνα Προέδρου (σκηνοθέτρια), Παναγιώτη Ράππα (σκηνοθέτης-animator), Σπύρο Ταραβήρα (σκηνοθέτης) και Βασίλη Χαραλαμπόπουλο (ηθοποιός). Η Ασημίνα Προέδρου ("Πίσω Από τις Θημωνιές") ήταν και η μόνη που είχε κληθεί και στην πρώτη επιτροπή, αποφάσισε ωστόσο να παραιτηθεί μετά την ενημέρωσή της "από την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου για τις παλινωδίες και ανεπίτρεπτες διαδικασίες συγκρότησής της από πλευράς του υπουργείου - διαδικασίες τις οποίες αρνούμαι να νομιμοποιήσω".

Καλοκαίρι της Κάρμεν
"Καλοκαίρι της Κάρμεν"

Όλα τα παραπάνω έρχονται σε συνέχεια μιας ταραχώδους (θεσμικά) αλλά επιτυχημένης (εμπορικά και καλλιτεχνικά) χρονιάς για το ελληνικό σινεμά. Τον Απρίλιο ψηφίστηκε νομοσχέδιο με το οποίο αποφασίστηκε η συγχώνευση του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου (ΕΚΚ) και του ΕΚΟΜΕ σε μια νέα ΑΕ υπό τον τίτλο "Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου και Οπτικοακουστικών Μέσων", η οποία όμως ακόμη δεν έχει ιδρυθεί. Έτσι, το ΕΚΟΜΕ παραμένει χωρίς ΔΣ από τον Μάρτιο, όταν και έληξε η θητεία του, με μεταβατικό πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο εδώ και έναν χρόνο τον Λεωνίδα Χριστόπουλο, ενώ από 1ης/8 παραιτήθηκε και ο πρόεδρος του ΕΚΚ Μάρκος Χολέβας.

"Animal"

Οι δημιουργοί καλούνται λοιπόν για άλλη μια φορά να βγάλουν άκρη μόνοι τους τόσο στο οικονομικό σκέλος των παραγωγών τους όσο και στους θεσμούς που μπορούν να εξασφαλίσουν διεθνή προβολή και συνεργασίες στο έργο τους. Άλλωστε, οι επιτυχίες τους δεν είναι μόνο καλλιτεχνικές, όπως προαναφέραμε, αλλά και εμπορικές: η "Φόνισσα" της Εύας Νάθενα έκοψε πάνω από 430.000 εισιτήρια, αριθμό που είχαμε να δούμε γύρω στη δεκαετία, και συνεχίζει ακόμη να προβάλλεται, ο "Νυχτερινός Εκφωνητής" του Ρένου Χαραλαμπίδη πάνω από 20.000 στους τρεις μήνες παρουσίας του στις αίθουσες, το "Καλοκαίρι της Κάρμεν" 16.000, ενώ το "Animal" της Σοφίας Εξάρχου 6.500, αναδεικνυόμενο παράλληλα σε μεγάλο νικητή στα φετινά βραβεία Ίρις της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου με επτά βραβεία συνολικά. Η επιτυχία μπορεί να μη μετριέται στα αποκόμματα που μένουν στο box office, αλλά δύσκολα θα βρεθεί άλλο ισχυρό κίνητρο για να υπάρξει επιτέλους ο αρμόδιος σεβασμός και η κατάλληλη στήριξη στους Έλληνες δημιουργούς. Έτσι, εμείς θα μείνουμε να αναρωτιόμαστε γιατί ο κάθε νέος Λάνθιμος στρέφεται προς τα έξω για να αποκτήσει όσα του αξίζουν.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Τέσσερις μέρες γεμάτες μικρού μήκους του Athens Short Film Festival

Σαράντα ταινίες από όλο τον κόσμο παρουσιάζει η φρέσκια διοργάνωση που επιστρέφει στο Κουκάκι.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
21/11/2024

"Ο Νόμος του Μέρφυ": Άγγελε Φραντζή, πώς γύρισες την πιο φιλόδοξη ελληνική ταινία της χρονιάς;

Ο πολυσχιδής σκηνοθέτης ανοίγει τα χαρτιά του γύρω από την ορμητική παραγωγή, στην οποία η Κάτια Γκουλιώνη υποδύεται μια αποτυχημένη ηθοποιό που ζει διαδοχικές διαφορετικές πραγματικότητες, ελπίζοντας να βρει τον εαυτό της.

Ο Νόμος του Μέρφυ

Ένα γράμμα αγάπης στο ίδιο το σινεμά και τη ζωή, ένα μεθυστικό κολάζ αναφορών και ανθρωπιάς, το οποίο παρόλο που παρασύρεται από την ορμή και την πληθωρικότητά του.

Μικρά Πράγματα Σαν κι Αυτά

Αληθινά περιστατικά εμπνέουν ένα χαμηλότονο δράμα χαρακτήρων με κοινωνική ευαισθησία, διηγηματική λιτότητα και καίριες ερμηνείες (βραβείο στο Φεστιβάλ Βερολίνου για την Έμιλι Γουότσον).

Μικρό Θλιμμένο Κορίτσι

Εσωστρεφής όσο και δημιουργικά πρωτότυπος συνδυασμός ψυχολογικού δράματος και ντοκιμαντέρ. Υπερβολικά φιλόδοξη ως σινε-κατασκευή, αποτυπώνει το πνεύμα μιας ανήσυχης εποχής.

Η Κουζίνα

Ανισόρροπο δράμα πάνω στο κυνήγι του αμερικανικού ονείρου, διχασμένο ανάμεσα στο κομψό στιλιζάρισμα, το αιχμηρό ψυχογράφημα και το οξύ κοινωνικό σχόλιο.

Ξύπνα

Θρίλερ τρόμου στημένο πάνω σε μια απλοϊκή συνθήκη κλειστοφοβικής καταδίωξης, η οποία έχει το (τυποποιημένο) σασπένς της, καμιά όμως αίσθηση στοιχειώδους ρεαλισμού ή ελάχιστης πρωτοτυπίας.