Το 2022, η διοργάνωση του Evia Film Project (EFP) προέκυψε ως ενστικτώδης αντίδραση. Από τη μία, ως κίνηση ανταπόδοσης σε έναν τόπο που πληγώθηκε ανεπανόρθωτα από τις καταστροφικές φωτιές του 2021, από την άλλη ως επιθυμία να στηριχθούν οι τοπικές κοινότητες σε μια κρίσιμη συγκυρία. Με αυτήν τη διάθεση, οι άνθρωποι του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης αποφάσισαν να μετακομίσουν προσωρινά για πρώτη φορά στην 60χρονη (και πλέον) ιστορία του θεσμού, ώστε να στήσουν από το μηδέν ένα κινηματογραφικό event εκτός έδρας. Στην τρίτη χρονιά του (2-6/7), το EFP επέστρεψε στην Αιδηψό, τη Λίμνη και την Αγία Άννα, εμπλουτίζοντας ακόμα περισσότερο τις δράσεις του και εξελίσσοντας περαιτέρω την ταυτότητα της διοργάνωσης. Εξάλλου, δεν ονομάζεται τυχαία "project" αφού βρίσκεται υπό σταθερή επεξεργασία, ούτε συνιστά ένα κινηματογραφικό φεστιβάλ με τη στενή έννοια του όρου, αλλά κάτι παραπάνω - αν όχι υβριδικό.
Έτσι, το πρόγραμμα του EFP ακολουθεί μια πολυπρισματική λογική, η οποία δε δίνει έμφαση αυστηρά στις προβολές, αλλά μοιράζει την προσοχή σε μια ποικιλία δράσεων. Αυτό, φυσικά, δε σημαίνει πως οι τίτλοι που παρουσιάζονται δωρεάν στο πλήρως αναμορφωμένο θερινό σινεμά Απόλλων δε διαθέτουν αξιοπρόσεκτη ποιότητα. Φέτος, για παράδειγμα, προβλήθηκε το γλυκόπικρο "Winona" του Αλέξανδρου Βούλγαρη, ενώ σε ένα άτυπο πλην άψογο double-bill, οι θεατές παρακολούθησαν το διασκεδαστικό "Ψάχνοντας την Ντόρι" (Άντριου Στάντον & Άνγκους ΜακΛέιν) και αμέσως μετά τα αγωνιώδη "Σαγόνια του Καρχαρία". Το δε θέαμα του Απόλλωνα να γεμίζει με κόσμο αργά το βράδυ για να δει το θρίλερ του Στίβεν Σπίλμπεργκ, την ώρα που απ’ έξω περαστικοί χάζευαν τρώγοντας παγωτό ή άλλοι παίζοντας με τα παιδιά τους στον παραλιακό δρόμο, έδωσε μια τελείως νοσταλγική και ‘70s αύρα στην περίσταση.
Παράλληλα, το EFP χρησιμεύει ως μια ακόμα ευκαιρία για δικτύωση μεταξύ των επαγγελματιών του σινεμά, μέσα από τις δράσεις της Αγοράς αλλά και των masterclasses που παραδίδουν οι διακεκριμένοι καλεσμένοι του θεσμού. Ανάμεσά τους ήταν, μεταξύ άλλων, ο σκηνοθέτης Εμίν Αλπέρ και ο παραγωγός Γιώργος Τσούργιαννης, συντελεστές της ταινίας "Μέρες Ξηρασίας", παρουσίες που κινούνται στο πνεύμα της οικολογίας και της ανάπτυξης οικολογικής συνείδησης με τα οποία είναι άρρηκτα συνδεδεμένο το EFP. Εδώ, να μην παραλείψουμε τη συνδρομή του WWF στο φεστιβάλ, το οποίο κάθε χρόνο φροντίζει με πεζοπορίες και άλλες πρωτοβουλίες να εφιστά την προσοχή τόσο στην πολυτιμότητα της φύσης της Εύβοιας, αλλά και των τεράστιων προβλημάτων που αντιμετωπίζει.
Η έννοια της βιωσιμότητας απασχολεί τόσο τους κινηματογραφιστές που βρέθηκαν στην Εύβοια, υπαρξιακά όσο και πρακτικά σε επίπεδο παραγωγών, αλλά και αναπόφευκτα τους κατοίκους της περιοχής. Για το λόγο αυτό, οι διοργανωτές σε συνεργασία με τις δημοσιογράφους γεύσης Ελένη Ψυχούλη και Ιωάννα Σταμούλου, προσκάλεσαν Έλληνες και ξένους δημοσιογράφους για ένα μεζέ στη Λαγουδέρα που αναδιαμορφώθηκε ειδικά για αυτόν το σκοπό σε τσιπουράδικο. Το σκεπτικό της εκδήλωσης ήταν αφενός οι επισκέπτες από το εξωτερικό να εξοικειωθούν με μια λαϊκή ελληνική πρακτική που μετρά αιώνες παράδοσης, αφετέρου όλοι να εκτιμήσουμε την αξία των αγαθών της φύσης, της λελογισμένης κατανάλωση προϊόντων και κυρίως, το σεβασμό στους ανθρώπους που συλλέγουν τις πρώτες ύλες, μας μαγειρεύουν, μας εξυπηρετούν και εν τέλει κάθονται απέναντί μας.
Έτσι, οι παρόντες επιδοδήκαμε στην τελετουργία του τσίπουρου με περίσσια όρεξη, πρωτίστως χάρη στη σπουδαία δουλειά των μαγείρων, με τα πιάτα τους να παρελαύνουν σε μια καλώς εννοούμενη μαραθώνια συνεστίαση. Γαύρος μαρινάτος, πιπεριές, η ξεχωριστά νόστιμη γλιστρίδα με τις απίθανες ιαματικές ικανότητες, σκουμπρί καπνιστό, μέχρι καραβίδες και γαριδομακαρονάδα, έδωσαν τον τόνο σε μια μεσημεριανή συνάντηση που απουσίαζαν οι επισημότητες και επικράτησε η ευγνωμοσύνη προς τέτοια ανταμώματα.
Αντίστοιχο κλίμα επικράτησε και στη λήξη του EFP, όπου η Λένα Κιτσοπούλου με τον Δώρο Δημοσθένους έπαιξαν "Τα δικά μας LikeA" παρέα με εκλεκτούς μουσικούς, ενώ όσοι αργότερα πέρασαν εγκαίρως από το Κύμα, το κεντρικό σημείο αναφοράς του φεστιβάλ, έγιναν μάρτυρες ενός διαγωνισμού ποίησης υψηλού ανταγωνισμού και αποθέωσης του ιαμβικού δεκαπεντασύλλαβου…