Παραγωγικότατος και αναπόφευκτα άνισος, ο Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ δεν διαθέτει μια απολύτως ευδιάκριτη σκηνοθετική υπογραφή. Αλλά από την καθαρή κωμωδία ("Ένα Σχολείο Πολύ Ροκ") και το animation ("A Scanner Darkly") ως την ιστορία ενηλικίωσης ("Μεγαλώνοντας", "Dazed and Confused") και τη δραμεντί χαρακτήρων (η τριλογία του "Μετά…"), η ματιά του είναι τρυφερή, ανθρώπινη, χιουμοριστική και ανάλαφρη. Μερικές φορές και βιτριολικά ειρωνική, όπως στο "Hit Man", το οποίο ξεκινάει με τον καθηγητή ψυχολογίας και φιλοσοφίας Γκάρι Τζόνσον να αναλύει στους φοιτητές του τη νιτσεϊκή προσταγή "να ζεις επικίνδυνα". "Σκέψου ότι τα ακούμε αυτά από ένα τύπο που οδηγεί Honda Civic" σχολιάζει ένας απ’ αυτούς, χωρίς να γνωρίζει πως ο Τζόνσον συνεργάζεται παράλληλα με την αστυνομία της Νέας Ορλεάνης ως πλαστός επαγγελματίας δολοφόνος. Όσοι αναζητούν τον κατάλληλο άνθρωπο για να διαπράξουν τον τέλειο φόνο - συνήθως συζύγου, εραστή, προϊσταμένου, ακόμα και… γονιού – κλείνουν ραντεβού μαζί του κι εκείνος, καλωδιωμένος, τους αποσπά ρητή ομολογία και έμπρακτες αποδείξεις για τις προθέσεις τους (τη μισή συμφωνημένη αμοιβή), στέλνοντάς τους στον εισαγγελέα και, συνήθως, στη φυλακή. Μέχρι που η γνωριμία του με μια απελπισμένη και πολύ σέξι νέα γυναίκα θα τον δελεάσει να παραβιάσει τους "κανόνες εμπλοκής", παρασύροντάς τον σε ένα παιχνίδι με απρόοπτες εξελίξεις.
Καθώς αποκτά όλο και μεγαλύτερο σασπένς στην εξέλιξή του, το βασισμένο σε πραγματικά γεγονότα(!) νεονουάρ του Λινκλέιτερ, μπολιασμένο με νότες ρομαντικής κομεντί και αστυνομικού θρίλερ, από τη μία ακολουθεί τη διασκεδαστική πεπατημένη του είδους και από την άλλη τη σχολιάζει διακριτικά κι ευφυώς μεταμοντέρνα. Από (λάθος;) επιλογή σε (λάθος;) επιλογή, ο ήρωάς μας καλείται να απαντήσει πρακτικά στα φιλοσοφικά ερωτήματα που θέτει στα πανεπιστημιακά μαθήματά του, με κυριότερο αυτό το οποίο αφορά την έννοια της αληθινής/πλαστής ταυτότητας σε μια συγκεχυμένη συλλογική πραγματικότητα υπερέκθεσης και υπερπληροφόρησης. Για να προσανατολιστούμε μέσα της και να γίνουμε αποδεκτοί από τους άλλους, υιοθετούμε όλο και πιο συχνά, όλο και πιο πολλά προσωπεία, υποδυόμενοι αντιφατικούς ρόλους· ποιοι απ’ αυτούς, όμως, επιβάλλονται από το φροϋδικό Εκείνο (Id) μας, δηλαδή τις απαγορευμένες επιθυμίες μας, και ποιοι από το Υπερεγώ μας, τις θετικές ηθικές και κοινωνικές αξίες;
Ο Λινκλέιτερ διασκεδάζει φλερτάροντας κάθε λίγο και με ένα διαφορετικό κινηματογραφικό είδος, εναλλάσσοντας αγωνιώδεις και κωμικές σεναριακές ανατροπές, ενώ ταυτόχρονα κλείνει το μάτι στο νουάρ και screwball χολιγουντιανό παρελθόν. Είναι απλός, εύπεπτος, μα και κομψά διακριτικός, καθώς σαρκάζει αθόρυβα την απόλαυση του να παραβιάζεις το νόμο, την αντιπαράθεση ενστικτώδους και νομοθετημένης βίας, την αναζήτηση του "αληθινού εαυτού" και την ντουμπλ φας (ηθική) ευελιξία του αμερικανικού ονείρου.
ΗΠΑ. 2023. Διάρκεια: 115΄. Διανομή: ΣΠΕΝΤΖΟΣ FILM
Περισσότερες πληροφορίες
Hit Man
Ένας καθηγητής κολεγίου, ο οποίος συνεργάζεται με την αστυνομία της Νέας Ορλεάνης για να παγιδεύει όσους θέλουν να διαπράξουν τον τέλειο φόνο, γοητεύεται από μια όμορφη και απεγνωσμένη γυναίκα που θέλει να δολοφονήσει τον άντρα της.