Σιωπηλός Μάρτυς

5

Θρίλερ υποδειγματικού σασπένς και σαρδόνιου χιούμορ, αποτελεί μια περίτεχνη ψυχαναλυτική μελέτη και την πλέον ολοκληρωμένη προβληματική του χιτσκοκικού έργου πάνω στη σχέση θεατή - θεάματος.

Σιωπηλός Μάρτυς

Στην πρώτη γραμμή των αριστουργημάτων του μετρ του σασπένς, ο "Σιωπηλός Μάρτυς" (γιατί αυτή η εμμονή των επανεκδόσεων σε παλιομοδίτικους, καθαρευσιάνικους ελληνικούς τίτλους;) είναι ένα σινε-αίνιγμα διαρκούς αγωνίας και σαρδόνιου χιούμορ, αποτελώντας την πλέον ολοκληρωμένη προβληματική του χιτσκοκικού έργου πάνω στη σχέση θεατή - θεάματος. Πρώτα επειδή η σεναριακή ιδέα του Τζον Μάικλ Χέιζ πάνω σε έναν ακινητοποιημένο από ατύχημα φωτογράφο ο οποίος, καθηλωμένος σε αμαξίδιο, κοιτά τα όσα διαδραματίζονται στην απέναντι πολυκατοικία, επιτρέπει στον Χίτσκοκ να επιστρέψει αφηγηματικά στους βασικούς νόμους του μοντάζ (κοιτάμε κάποιον που κοιτάει και προβάλουμε πάνω του τις δικές μας σκέψεις ή προσπαθούμε να μαντέψουμε τις δικές του) και του βωβού σινεμά.

Κατόπιν επειδή ο ήρωας αποτελεί μια μετωνυμία του κινηματογραφικού θεατή, ο οποίος βιώνει το "όνειρο του Γύγη" (του βασιλιά της Λυδίας που γινόταν αόρατος) και οργανώνει στο μυαλό του μια μυθοπλασία (ο άντρας του αντικρινού διαμερίσματος που δολοφονεί τη γυναίκα του), την οποία προσπαθεί να διαλευκάνει. Ο ίδιος, ως παθητικός παρατηρητής, μένει σε απόσταση ασφαλείας και δεν συμμετέχει ενεργά στη λύση της, αλλά η –ένοχη– επιθυμία του να εξελιχθεί η μυθοπλασία, βάζοντας σε κίνδυνο την υπηρέτρια και την αρραβωνιαστικιά του, θα τον καταστήσει έναν "αμαρτωλό" που πρέπει να πληρώσει το τίμημα (θα σπάσει και το άλλο του πόδι) για να εξιλεωθεί. Κάτι το οποίο θα γίνει όταν τελικά από θεατής μετατραπεί σε δρώντα, σε σκηνοθέτη της ίδιας του της ζωής (η φωτογραφική μηχανή-κάμερα τον σώζει). Ταυτόχρονα, όλη αυτή η διαδρομή του ήρωα είναι και μια πορεία σεξουαλικής ενηλικίωσης (στο τέλος της, ο "ανώριμος" Τζέιμς Στιούαρτ δέχεται να παντρευτεί τη σέξι Γκρέις Κέλι), με τον Χίτσκοκ να "δένει" αριστουργηματικά τη σχέση ευνουχισμού - ηδονοβλεψίας - ενοχής - κινηματογραφικής θέασης. Μια περίτεχνη ψυχαναλυτική μελέτη και ένα απολαυστικότατο θρίλερ, το οποίο χάρισε στο δημιουργό του μια οσκαρική υποψηφιότητα σκηνοθεσίας, αποσπώντας ακόμα εκείνες του σεναρίου, της φωτογραφίας και του ήχου.

ΗΠΑ. 1954. Διάρκεια: 112΄. Διανομή: SUMMER CLASSICS

Περισσότερες πληροφορίες

Σιωπηλός Μάρτυς

Rear Window
5
  • Θρίλερ
  • 1954
  • Διάρκεια: 112 '
  • Άλφρεντ Χίτσκοκ

Καθηλωμένος στο διαμέρισμά του με σπασμένο πόδι, ένας φωτορεπόρτερ παρακολουθεί βαριεστημένα από το παράθυρό του τους γείτονες. Όταν όμως γίνεται αυτόπτης μάρτυρας ενός φόνου ακριβώς απέναντι, προσπαθεί να εξιχνιάσει το έγκλημα με τη βοήθεια της αγαπημένης του.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Heritage in Focus: Χώροι μουσικής και κινηματογράφου σε κίνδυνο

Στην πρώτη εκδήλωση θα συζητηθούν οι απειλές που αντιμετωπίζουν οι πολιτιστικοί χώροι στις πόλεις, εστιάζοντας στη μουσική σκηνή του Βερολίνου και το κινηματογραφικό τοπίο της Αθήνας

Τέσσερις μέρες γεμάτες μικρού μήκους του Athens Short Film Festival

Σαράντα ταινίες από όλο τον κόσμο παρουσιάζει η φρέσκια διοργάνωση που επιστρέφει στο Κουκάκι.

"Ο Νόμος του Μέρφυ": Άγγελε Φραντζή, πώς γύρισες την πιο φιλόδοξη ελληνική ταινία της χρονιάς;

Ο πολυσχιδής σκηνοθέτης ανοίγει τα χαρτιά του γύρω από την ορμητική παραγωγή, στην οποία η Κάτια Γκουλιώνη υποδύεται μια αποτυχημένη ηθοποιό που ζει διαδοχικές διαφορετικές πραγματικότητες, ελπίζοντας να βρει τον εαυτό της.

Ο Νόμος του Μέρφυ

Ένα γράμμα αγάπης στο ίδιο το σινεμά και τη ζωή, ένα μεθυστικό κολάζ αναφορών και ανθρωπιάς, το οποίο παρόλο που παρασύρεται από την ορμή και την πληθωρικότητά του.

Μικρά Πράγματα Σαν κι Αυτά

Αληθινά περιστατικά εμπνέουν ένα χαμηλότονο δράμα χαρακτήρων με κοινωνική ευαισθησία, διηγηματική λιτότητα και καίριες ερμηνείες (βραβείο στο Φεστιβάλ Βερολίνου για την Έμιλι Γουότσον).

Μικρό Θλιμμένο Κορίτσι

Εσωστρεφής όσο και δημιουργικά πρωτότυπος συνδυασμός ψυχολογικού δράματος και ντοκιμαντέρ. Υπερβολικά φιλόδοξη ως σινε-κατασκευή, αποτυπώνει το πνεύμα μιας ανήσυχης εποχής.