Ορίζοντας: Ένα Αμερικανικό Έπος - Κεφάλαιο 1

2

Παλιομοδίτικο, στιβαρά σκηνοθετημένο γουέστερν, το οποίο προσπαθεί να συνθέσει την τοιχογραφία της γέννησης ενός έθνους μέσα από ημιτελείς, ασύντακτες υποπλοκές, βγαλμένες θαρρείς από μίνι τηλεοπτική σειρά.

Ορίζοντας: Ένα Αμερικανικό Έπος - Κεφάλαιο 1

Ο άνθρωπος που στα τέλη του προηγούμενου αιώνα ξανάδωσε στο γουέστερν τη χαμένη αίγλη του αποφάσισε το 1989, ως σούπερ σταρ ήδη, να περάσει για πρώτη φορά πίσω από την κάμερα. Κι όμως, επικό στις διαθέσεις, λυρικό στην καρδιά και τολμηρό στον τρόπο με τον οποίο αποκατάστησε οριστικά τον Ινδιάνο στη μυθολογία της μεγάλης οθόνης, το "Χορεύοντας με τους Λύκους" του Κέβιν Κόστνερ αποδείχτηκε τεράστια εμπορική και καλλιτεχνική (εφτά Όσκαρ) επιτυχία. Αλλά τα επόμενα 35 χρόνια ο δημιουργός του σκηνοθέτησε μόλις δυο ακόμα ταινίες, πιστός στο αγαπημένο του είδος: το μελλοντολογικό γουέστερν "The Postman" (1997) και τον απόλυτα κλασικό "Άγραφο Νόμο της Δύσης" (2003).

Ο "Ορίζοντας" είναι μια κινηματογραφική ιδέα για την υλοποίηση της οποίας ο Κόστνερ αγωνίστηκε σχεδόν τέσσερις δεκαετίες. Αφού τελικά έπεισε τη Warner Bros. έβαλε επιπλέον ο ίδιος άλλα 38 εκατομμύρια δολάρια, φιλοδοξώντας να αναπτύξει το magnum opus του σε τέσσερα… γουέστερν (το δεύτερο θα προβληθεί στο τέλος Αυγούστου και το τρίτο γυρίζεται), μια γιγαντιαία τοιχογραφία της κατάκτησης της Δύσης και της γέννησης του αμερικανικού έθνους. Η μετωνυμία του είναι το Οράιζον, μια πόλη τα πρώτα σπίτια της οποίας έχουν χτίσει οι λευκοί πιονιέροι στην κοιλάδα του Σαν Πέδρο στην Αριζόνα. Μια περιοχή των Απάτσι, οι οποίοι με τη σειρά τους προσπαθούν –στη θεαματικότερη σκηνή της ταινίας– να τους διώξουν από τη γη τους με τον πιο βίαιο τρόπο. Παράλληλα, ένα μεγάλο καραβάνι από άμαξες εποίκων κινείται προς τα εκεί από τα ανατολικά, όπως κι ένας περιπλανώμενος καουμπόι μαζί με μια νεαρή πόρνη κι ένα μωρό.

Όλα αυτά συμβαίνουν στις αρχές της δεκαετίας του 1860, παράλληλα με τον Αμερικανικό Εμφύλιο. Την εποχή δηλαδή κατά την οποία οι σύγχρονες ΗΠΑ θεμελιώνονται διά πυρός και σιδήρου, επιβάλλοντας αφενός την οικονομική πολιτική του βιομηχανικού Βορρά στον αγροτικό Νότο και, αφετέρου, την ευνομούμενη, αστική πραγματικότητα της Ανατολής στην απολίτιστη, άγρια Δύση. Ο Κόστνερ θέλει να περιγράψει αυτές τις ιστορικές αλλαγές μέσα από τη μυθολογία του "κατεξοχήν αμερικανικού κινηματογράφου", όπως περιέγραψε ο κριτικός Αντρέ Μπαζέν το γουέστερν, ακολουθώντας χωρίς την παραμικρή ανανεωτική διάθεση τη χρυσή παράδοση των Τζον Φορντ, Άντονι Μαν και Χάουαρντ Χοκς. Διαθέτει ένα στιβαρό, αν και παλιομοδίτικο σκηνοθετικό ύφος και χειρίζεται επιδέξια τα δραματικά μοτίβα που έχουν μορφοποιήσει το είδος. Η γιγαντιαία φιλοδοξία του, όμως, να πει την τελευταία λέξη πάνω στον αγαπημένο του σινε-μύθο τον παρασύρει σε ένα ανοικονόμητο και φλύαρο έπος – παλίμψηστο ημιτελών κι ασύντακτων υποπλοκών, βγαλμένων θαρρείς από μίνι τηλεοπτική σειρά. Χωρίς διηγηματική συγκέντρωση, ενότητα ύφους και τρισδιάστατους χαρακτήρες. 

ΗΠΑ. 2024. Διάρκεια: 181΄. Διανομή: TANWEER

Περισσότερες πληροφορίες

Ορίζοντας: Ένα Αμερικανικό Έπος - Κεφάλαιο 1

Horizon: An American Saga - Chapter 1
2
  • Γουέστερν
  • 2024
  • Διάρκεια: 181 '
  • Κέβιν Κόστνερ

Κατά τη διάρκεια του Αμερικανικού Εμφυλίου, οι πορείες ζωής μιας χούφτας πιονιέρων τους οδηγούν στην κωμόπολη του Οράιζον, η οποία έχει ανεγερθεί στην περιοχή των Ινδιάνων Απάτσι.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

15α βραβεία Ίρις: Στα παρασκήνια της απονομής των "ελληνικών Όσκαρ"

Παρακολουθήσαμε από κοντά την προετοιμασία της μεγάλης γιορτής του ελληνικού κινηματογράφου.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
29/06/2024

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (27/6-3/7)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Το πλήρες πρόγραμμα του 3ου Evia Film Project

Η οικολογική διοργάνωση αποκαλύπτει όλα τα δρώμενα του φετινού προγράμματός της.

Η πρωταγωνίστρια Κλέλια Ανδριολάτου μιλά στο "α" για τον "Τελευταίο Ταξιτζή"

Θέσαμε τις ερωτήσεις μας στην ταχύτατα ανερχόμενη ηθοποιό που πρωταγωνιστεί στη νέα ταινία του Στέργιου Πάσχου.

Ένα Ήσυχο Μέρος: Ημέρα Πρώτη

Εύρυθμο θρίλερ φαντασίας που, ως πρίκουελ, εκμεταλλεύεται τη σιωπηλή συνταγή των δυο πρώτων ταινιών, κορυφώνοντάς την όμως με αφέλεια και υπερβολικό συναισθηματισμό.

Ο Τελευταίος Ταξιτζής

Η ερωτική εμμονή καθοδηγεί ένα βραβευμένο στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης ψυχολογικό θρίλερ με αφηγηματικές αρετές, το οποίο αναμειγνύει με υπερβολική αυτοπεποίθηση τα μισά κινηματογραφικά είδη.

Μικρά Πρόστυχα Γράμματα

Κωμωδία στα χνάρια της σατιρικής βρετανικής παράδοσης. Με πικάντικη ιδέα, εξαιρετικές πρωταγωνίστριες, χωρίς όμως διάθεση να διαφοροποιηθεί από τα κλισέ και τις εύκολες λύσεις.