![Συνηθισμένοι Άνθρωποι](https://www.athinorama.gr/Content/ImagesDatabase/p/750x422/cu608x329/10,0,596,329/crop/both/e2/e21c374e6c3d4c758d4de5ab6f943fb2.jpg?quality=81&404=default&v=4)
Επιβλητικός, αριστοκρατικός, άφοβος, ξεχωριστά χαρισματικός, ο Καναδός ηθοποιός Ντόναλντ Σάδερλαντ πέθανε σε ηλικία 88 ετών, αφήνοντας πίσω μια ασύγκριτη φιλμογραφία.
Η κινηματογραφική καριέρα του ξεκίνησε ενσαρκώνοντας αντι-ήρωες σε πολεμικές ταινίες όπως την εμβληματική σάτιρα "M.A.S.H" (Ρόμπερτ Όλτμαν, 1970), όπου υποδύεται ένα ιδιοσυγκρασιακό χειρούργο και τους "Βρώμικους Ήρωες" (Μπράιαν Χάτον, 1970), στο οποίο ενσαρκώνει έναν αλλοπρόσαλλο διοικητή τεθωρακισμένων που καταλήγει να ληστεύει τράπεζα με τον Κλιτ Ίστγουντ. Τη δεκαετία του '70 ο Σάδερλαντ καθιερώθηκε χάρη σε τολμηρές ταινίες όπως την "Εξαφάνιση" (Άλαν Πακούλα, 1971) και το αριστουργηματικό "Μετά τα Μεσάνυχτα" (Νίκολας Ρεγκ, 1973). Στο ατμοσφαιρικό φιλμ του Πάκουλα κρατά το ρόλο ενός ντετέκτιβ που συνεργάζεται με μια σεξεργάτρια (Τζέιν Φόντα) για την εξιχνίαση φόνου, και στο ανατρεπτικό horror του Ρεγκ εκείνο ενός πατέρα που καλείται να διαχειριστεί την απώλεια του γιου του συνδυαστικά με την αποξένωση από τη σύζυγό του (Τζούλι Κρίστι). Εκτός από το σοκαριστικό φινάλε, το "Μετά τα Μεσάνυχτα" περιέχει, επίσης, μια από τις καλύτερες ερωτικές σκηνές όλων των εποχών.
![Don't Look Now](https://www.athinorama.gr/Content/ImagesDatabase/0b/0b21bbc427d3418fa1253aadcbe55470.jpg?v=1&maxwidth=680&)
Οι δύο τελευταίες παραγωγές έφεραν συνεργασίες με σπουδαίους δημιουργούς όπως ο Φεντερίκο Φελίνι ("Καζανόβας", 1976) και ο Μπερνάρντο Μπερτολούτσι ("1900", 1976), για να ακολουθήσουν οι Φίλιπ Κάουφμαν ("Invasion of the Body Snatchers", 1976) Ρόμπερτ Ρέντφορντ ("Συνηθισμένοι Άνθρωποι", 1980), Ακίρα Κουροσάβα ("Καγκεμούσα: Ο Ίσκιος του Πολεμιστή", 1980) και Γουόρεν Μπίτι ("Οι Κόκκινοι", 1981), μεταξύ πολλών άλλων.
Παρόλο που ο Σάδερλαντ συνέχισε να είναι δραστήριος μέχρι πολύ πρόσφατα, ένας από τους τελευταίους ρόλους του ήταν στο "Moonfall: Η Σκοτεινή Πλευρά του Φεγγαριού" (Ρόλαντ Έμεριχ, 2022), έχοντας παράλληλα υπάρξει καθοριστικός σε μια σειρά από σημαντικά φιλμ, είναι εντυπωσιακό πως ποτέ δεν προτάθηκε ποτέ για κανένα Όσκαρ. Παραμένει, ωστόσο, ένας από τους πιο επιδραστικούς της γενιάς του.