Το 1960, δυο καταξιωμένοι Βρετανοί σκηνοθέτες γυρίζουν από μία ταινία τρόμου στην οποία ένας νεαρός άντρας με φροϊδικά συμπλέγματα απέναντι στη γονεϊκή εξουσία γίνεται κατά συρροήν δολοφόνος νεαρών γυναικών. Ο ένας είναι ο Άλφρεντ Χίτσκοκ και το χολιγουντιανό "Ψυχώ" του κι ο άλλος ο Μάικλ Πάουελ ("Ο Κλέφτης της Βαγδάτης", "Ο Μαύρος Νάρκισσος", "Τα Κόκκινα Παπούτσια") και το "Peeping Tom" του. Μόνο που ενώ το χιτσκοκικό σοκ αποδείχτηκε μια τεράστια εμπορική και καλλιτεχνική επιτυχία, ο "Ηδονοβλεψίας", όπως ήταν ο αρχικός ελληνικός τίτλος του αγγλικού φιλμ, πέρασε πολλές περιπέτειες, οι οποίες πλήγωσαν ανεπανόρθωτα την κινηματογραφική καριέρα του Πάουελ, μέχρι να καταξιωθεί ως ένα από τα σπουδαιότερα ψυχολογικά θρίλερ στην ιστορία του σινεμά.
Το τολμηρό για την εποχή του σενάριο του Λίο Μαρκς περιγράφει τη σχέση της νεαρής Έλεν με τον Μαρκ, ένα φωτογράφο ο οποίος δολοφονεί γυναίκες χρησιμοποιώντας μια κινηματογραφική κάμερα για να απαθανατίζει τον απόλυτο τρόμο τους. Ιστορία η οποία χαρακτηρίστηκε τότε "χυδαία και πορνογραφική", με τον Πάουελ να προκρίνει μια σκηνοθετική προσέγγιση πιο ωμή και ρεαλιστική σε σχέση με το σύνηθες στιλιζάρισμα των ταινιών αγωνίας, όπως και τον τρόμο έναντι του σασπένς, ανοίγοντας έτσι το δρόμο για τα μοντέρνα slasher films. Ταυτόχρονα, ανέδειξε όλες τις ψυχαναλυτικές διαστάσεις της πλοκής και της εξάρτησης του βασικού χαρακτήρα από την καταπιεστική πατρική φιγούρα, τονίζοντας τη συνάφεια ηδονοβλεπτικής ευχαρίστησης και σαδιστικής βίας. Το περίπλοκο και πολυεπίπεδο σχόλιό του, μάλιστα, αξιοποιεί στο έπακρο τις χιτσκοκικές ιδέες πάνω στην ίδια τη φύση του κινηματογραφικού θεάματος (ο Μαρκ συμμετέχει στα γυρίσματα μιας ταινίας), συσχετίζοντάς το άμεσα με τον σκοποφιλικό φετιχισμό και συμπλέγματα ενοχής και ευνουχισμού.
Μ. Βρετανία. 1960. Διάρκεια: 101΄. Διανομή: SUMMER CLASSICS
Περισσότερες πληροφορίες
Peeping Tom
Ένας νεαρός άνδρας δολοφονεί γυναίκες χρησιμοποιώντας μια κινηματογραφική κάμερα για να απαθανατίζει τον απόλυτο τρόμο τους.