77ο Φεστιβάλ Καννών: Η Κρουαζέτ χορεύει στο ρυθμό της "Emilia Perez"

Το αλμοδοβαρικό μιούζικαλ του Ζακ Οντιάρ αιφνιδίασε με την τόλμη του, ξεσήκωσε το φεστιβάλ και τέθηκε επικεφαλής στην κούρσα για το φετινό Χρυσό Φοίνικα.

Emilia Perez «Emilia Pérez»

Μετά την απογοήτευση του "Megalopolis" και τη χλιαρή υποδοχή των λανθιμικών "Ιστοριών Καλοσύνης" το φεστιβάλ δεν είχε βρει μέχρι την Κυριακή την ταινία που θα μπορούσε να κάνει τη διαφορά. Το "Ακατέργαστο Διαμάντι" της Γαλλίδας Αγκάτ Ριεντιγκέ, η μόνη ταινία πρωτοεμφανιζόμενου δημιουργού η οποία κατάφερε να μπει στο διαγωνιστικό τμήμα, είναι ένα γραφικά ρεαλιστικό δράμα χωρίς κινηματογραφικό βάθος και μια ακόμα ιστορία θηλυκής ενηλικίωσης – αντίδρασης σε έναν κόσμο που εξορίζει κοινωνικά όλους τους μη έχοντες. Όπως αυτή της 12χρονης Μπέιλι του "Bird" της Άντρεα Άρνολντ, το οποίο συνδυάζει την kitchen sink σκληρότητα με στοιχεία ονειρικής φαντασίας. Η βραβευμένη με Όσκαρ (μικρού μήκους) Βρετανή σκηνοθέτιδα, η οποία περιγράφει την παράξενη φιλία της ατίθασης έφηβης με έναν αλαφροΐσκιωτο περιπλανώμενο, μαλακώνει εδώ τη σκληρή, διεισδυτική ματιά της ("Red Road", "Fish Tank") και ενώ χάνει σε πρωτοτυπία και φρεσκάδα, κερδίζει σε ανθρωπιά και τρυφερά συναισθήματα. Ή όπως εκείνη της Καρολάιν, μιας νεαρής Δανέζας που στα τέλη της δεκαετίας του 1910 αναγκάζεται να δώσει το εξώγαμο παιδί της για υιοθεσία στο ασπρόμαυρο "Κορίτσι με τη Βελόνα" του Μάγκνους Βαν Χορν. Μια σκοτεινή, εμπνευσμένη από αληθινά γεγονότα ιστορία μέσα από την οποία περιγράφεται με ωμότητα ένας περίγυρος, από τα σαλόνια ως τα αχούρια, εξαθλιωμένος εξωτερικά και εσωτερικά, φυσικά και πνευματικά. Οι συγκρίσεις με την παπαδιαμαντική "Φόνισσα" είναι πολλές και αναμφίβολα ενδιαφέρουσες.

Bird
Νικία Άνταμς και Μπάρι Κέογκαν στο "Bird" της Άντρεα Άρνολντ

Τα "Τρία Χιλιόμετρα Μέχρι το Τέλος του Κόσμου" του Εμανουέλ Πάρβου επιβεβαιώνουν τη σφρυγιλότητα της ρουμάνικης κινηματογραφικής σχολής. Ορθογραφημένο σινεμά σεναριακής οξυδέρκειας, αβίαστος ρεαλισμός και βιτριολική κοινωνική κριτική, μέσα από την περιπέτεια ενός νεαρού ο οποίος καταγγέλλει στην αστυνομία τον τραυματισμό του, μετά από επίθεση αγνώστων. Θα βρεθεί, όμως, αντιμέτωπος με τις οπισθοδρομικές δομές μιας κλειστής, επαρχιακής κοινότητας και εντέλει τη διαφθορά ενός ολόκληρου κρατικού μηχανισμού. Από την άλλη, η σινε-κόπωση του 78χρονου Πολ Σρέιντερ είναι ηλίου φαεινότερη στο "Oh, Canada", διασκευή ενός μυθιστορήματος του αγαπημένου φίλου του Ράσελ Μπανκς ("Το Γλυκό Πεπρωμένο"). Οι Ρίτσαρντ Γκιρ και Τζέικομπ Ελόρντι υποδύονται έναν αντιρρησία συνείδησης του πολέμου του Βιετνάμ ο οποίος αποφασίζει, λίγο πριν το θάνατό του, να διηγηθεί σε ένα κινηματογραφικό συνεργείο την αληθινή ιστορία του. Αυτή της Αμερικής των 60s, η οποία διαπλέκεται με τα προσωπικά πάθη και μυστικά του, αφενός με ασαφή, χαοτικό αφηγηματικό τρόπο, αφετέρου χωρίς να αποκαλύπτει τίποτα το συναρπαστικό και πρωτότυπο.

Είναι ενδεικτικό πως η ταινία του Σρέιντερ συγκεντρώνει τη χαμηλότερη βαθμολογία (1,8 με άριστα το 4) στην καθημερινή λίστα με τα αστεράκια των κριτικών που δημοσιεύει το έγκριτο βρετανικό περιοδικό Screen Daily. Ενδεικτικό είναι επίσης πως καμιά ταινία δεν ξεχωρίζει φανερά από τις υπόλοιπες, καθώς όλες τους κινούνται λίγο πάνω από το 2/4. Οι "Ιστορίες Καλοσύνης" έχουν 2,4, τα "Τρία Χιλιόμετρα..." και το "Bird" 2,3, με το "Megalopolis" να βαθμολογείται με μόλις 2,1. Στο ίδιο μήκος κύματος κινούνται και οι συνάδελφοι του Film Francais, με τα "Τρία Χιλιόμετρα...", το "Bird" και το (γαλλικό) "Ακατέργαστο Διαμάντι" να μετρούν 2/4. Ο Λάνθιμος, ο οποίος ποτέ δεν ήταν ο αγαπημένος των Γάλλων κριτικών, βρίσκεται πολύ χάμηλα, στο 1,1, και ακόμη πιο κάτω το "Megalopolis" (που λάτρεψαν τα Cahiers) με 1!

Oh, Canada
Ρίτσαρντ Γκιρ και Ούμα Θέρμαν στο "Oh, Canada" του Πολ Σρέιντερ

Όλα αυτά μέχρι την προβολή της "Emilia Perez", το οποίο πήρε άμεσα την πρωτοπορία και στις δυο λίστες με 2,5 και 2,8, αντίστοιχα. Πρόκειται για ένα παράτολμο, μα κερδισμένο στοίχημα του Ζακ Οντιάρ ("Ο Προφήτης", "Ο Άνθρωπος Χωρίς Πατρίδα"), ο οποίος εμπλουτίζει επιτυχημένα ένα καθαρά αλμοδοβαρικό μελόδραμα με μουσικοχορευτικά νούμερα: μια δικηγόρος (Ζόι Σαλντάνα) προσλαμβάνεται από τον αρχηγό ενός μεξικάνικου καρτέλ ναρκωτικών (η τρανς Κάρλα Σοφία Γκασκόν) να του οργανώσει τη μυστική αλλαγή... φύλου και, μετά την "εξαφάνισή" του, να φροντίσει την οικογένειά του. Τέσσερα χρόνια μετά, όμως, οι δρόμοι τους θα διασταυρωθούν, σε ένα σχηματικό μεν, συγκινητικό και φαντασμαγορικό δε οδοιπορικό αναζήτησης ταυτότητας (έμφυλης, σεξουαλικής, πολιτικής και ιδεολογικής). Ο Αλμοδόβαρ θα είχε πιθανότατα προσθέσει πάθος, ανατροπές και μεγαλύτερο σημειολογικό βάθος σ' αυτή την ελεγχόμενη απ' αρχής μέχρι τέλους εξτραβαγκάντζα, η οποία ξεσήκωσε κοινό και κριτικούς, θέτοντας τον Οντιάρ ως σθεναρό διεκδικητή ενός μεγάλου βραβείου και τη σαρωτική Γκασκόν ως πρώτο φαβορί για τη γυναικεία ερμηνεία.
 

Ευχαριστούμε την  Aegean Airlines  για την υποστήριξή της στην πραγματοποίηση του ταξιδιού.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Πώς γυρίστηκε το καταιγιστικό "Παρίσι του Σουλεϊμάν"

Τα σημεία - κλειδιά για το κοινωνικό θρίλερ με φόντο την Πόλη του Φωτός με ήρωα ένα νεαρό μετανάστη που προσπαθεί να επιβιώσει σε αφιλόξενες συνθήκες.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
24/04/2025

Και στο φεστιβάλ της Τραϊμπέκα η ελληνική ταινία "Pirateland"

Η μικρού μήκους του Σταύρου Πετρόπουλου συνεχίζει τη διεθνή πορεία της σε κορυφαίες κινηματογραφικές διοργανώσης.

Οι 5 καλύτεροι ρόλοι του Μπεν Άφλεκ

Ανατρέχουμε στις καλύτερες ερμηνείες του οσκαρικού χολιγουντιανού σταρ.

Οι κριτικές των νέων ταινιών της εβδομάδας

Η άποψη του "α" για τις πρεμιέρες που παίζονται στους κινηματογράφους από τις 24 Απριλίου.

Οι προβολές σε φιλμ 35mm του αφιερώματος στα "Φαντάσματα" του ελληνικού σινεμά

Ειδικές συνθήκες θέασης για επιλεγμένες εμβληματικές ταινίες που δεν πρέπει να χάσουν οι σινεφίλ.

Το Παρίσι του Σουλεϋμάν

Πλήθος φεστιβαλικών και ακαδημαϊκών διακρίσεων για ένα καταιγιστικών ρυθμών κοινωνικό θρίλερ, το οποίο μετατρέπει δεξιοτεχνικά ένα μεταναστευτικό δράμα σε συναρπαστική αστική οδύσσεια. | Powered by Uber.

Ο Λογιστής 2

Σίκουελ ενός χολιγουντιανής συνταγής action thriller, το οποίο προσπαθεί μάταια να την υπονομεύσει με αδέξιες χιουμοριστικές πινελιές και εκβιαστικά super cool χαρακτήρες. | Powered by Uber.