Οι θερινοί ανοίγουν, οι πρώτοι μεγάλοι τίτλοι είναι έτοιμοι ν’ ανέβουν στις μαρκίζες των σινεμά και εμείς χαρτογραφούμε το τοπίο των κυκλοφοριών που πρόκειται να μας συντροφεύσουν τα φετινά βράδια του καλοκαιριού. Δειτε εδώ την αναλυτική λίστα όλων των ταινιών που πρόκειται να δούμε φέτος και παρακάτω τα must-see των επόμενων μηνών. Σημειώστε πως οι ημερομηνίες κυκλοφορίες ενδέχεται να αλλάξουν απροειδοποίητα.
Λανθιμομανία!
Θα επαναλάβουν, άραγε, το χαμό του πρόσφατου "Poor Things" οι φρέσκες "Ιστορίες Καλοσύνης" (30/5); Το δεύτερο χτύπημα του Γιώργου Λάνθιμου για το 2024 δείχνει πολλά υποσχόμενο, όχι μόνο επειδή θα διεκδικήσει τον Χρυσό Φοίνικα λίγες ημέρες πριν την κυκλοφορία του στα σινεμά, αλλά κι επειδή ξαναβρίσκει το σκηνοθέτη με αρκετούς παλιούς γνώριμους. Ο λόγος για τον για έκτη φορά συν-σεναριογράφο του Ευθύμη Φιλίππου ("Κυνόδοντας", "Άλπεις", "Αστακός", "Ο Θάνατος του Ιερού Ελαφιού", "Nimic") και την για τέταρτη φορά πρωταγωνίστριά του Έμα Στόουν ("Η Ευνοούμενη", "Βληχή", "Poor Things"). Μαζί, στις "Ιστορίες Καλοσύνης", φτιάχνουν ένα τρίπτυχο με διαφορετικούς ήρωες, όπως: έναν άνδρα που προσπαθεί να ανακτήσει τον έλεγχο της ζωής του, έναν αστυνομικό ο οποίος επανενώνεται με τη σύζυγό του που αγνοούνταν για μήνες και μια γυναίκα αποφασισμένη να μετατραπεί σε επιδραστικό πνευματικό ηγέτη.
Το καλοκαίρι του τρόμου
Οι horror ταινίες έχουν επιστρέψει ως μια αξιόπιστη κινηματογραφική επιλογή τα τελευταία χρόνια, κι έτσι δεν θα μπορούσαν να λείπουν από το καλοκαιρινό πρόγραμμα των διανομέων. Η αρχή γίνεται στις 27/6 με την οσκαρική Λουπίτα Νιόνγκο να πρωταγωνιστεί στο πρίκουελ "A Quiet Place: Day One", το οποίο εξιστορεί τα γεγονότα που μετέτρεψαν τη Γη σε "Ένα Ήσυχο Μέρος". Ακολουθεί το πολυαναμενόμενο σίκουελ "MaXXXine" (Τάι Γουέστ, 4/7), όπου η Μία Γκοθ ενσαρκώνει την επιζώσα ηρωίδα του "X" και φέρελπι πορνοστάρ η οποία ζει πλέον το όνειρό της, μέχρις ότου εισβάλει στη ζωή της ένας κατά συρροήν δολοφόνος. Με έναν σίριαλ κίλερ τα βάζει και ο χαρακτήρας της Μάικα Μονρό στο γεμάτο γρίφους "Longlegs" (Οζ Πέρκινς, 11/7), στο οποίο πρωταγωνιστεί επίσης ο πανταχού παρών Νίκολας Κέιτζ.
Νέο… φουριόζο "Mad Max"
Η μεγάλη όσο και ανέλπιστη επιτυχία του ασυναγώνιστου "Δρόμου της Οργής", σχεδόν δέκα χρόνια πίσω, οδήγησε τον ακούραστο 79χρονο Τζορτζ Μίλερ στην προσθήκη ενός ακόμα κεφαλαίου στο καταιγιστικό franchise του "Mad Max". Αυτήν τη φορά, όπως προδίδει ο τίτλος, το "Furiosa" (25/5) επικεντρώνεται στην ηρωίδα που συστήθηκε εντυπωσιακά με τη μορφή της Σαρλίζ Θερόν στο "Δρόμο της Οργής", αλλά εδώ ενσαρκώνεται νεαρότερη από την ταλαντούχα Άνια Τέιλορ-Τζόι. Η πλοκή της ταινίας στρέφεται γύρω από το πώς η Φουριόζα βρέθηκε μπλεγμένη στον πόλεμο ανάμεσα στην Ορδή των Μηχανόβιων του Πολέμαρχου Ντεμέντους και του τυράννου Αθάνατου Τζο, καθώς και για το πώς επιχειρεί να μείνει ζωντανή σε ένα μέρος που δίνει νέες διαστάσεις στην έννοια του αφιλόξενου.
Ο Κέβιν Κόστνερ στην ταινία της ζωής του
Ένα σχέδιο του δύο φορές βραβευμένου με Όσκαρ Κέβιν Κόστνερ που βρισκόταν στα σκαριά για περισσότερα από τριάντα χρόνια μετρά αντίστροφα για την πρεμιέρα του, σε δύο μάλιστα μέρη, τα οποία θα κυκλοφορήσουν με διαφορά μερικών εβδομάδων. Σε ρόλο ηθοποιού και σκηνοθέτη, ο σταρ παρουσιάζει το μεγαλεπήβολο "Ορίζοντας: Ένα Αμερικανικό Έπος" 1 & 2 (27/6, 29/8) που φιλοδοξεί να επαναφέρει την αίγλη του γουέστερν στο ευρύ κοινό. Η δράση εκτυλίσσεται στο πέρασμα δεκαπέντε ετών, συμπεριλαμβανομένου του αμερικανικού εμφυλίου πολέμου (1861-1865), σκιαγραφώντας πώς ακριβώς οι πολιτείες κατάφεραν να γίνουν πραγματικά Ηνωμένες και, παράλληλα, το πέρασμα της χώρας από την παλιά στη νέα Δύση. Ο ίδιος ο Κόστνερ γνωρίζει καλά τόσο τους κανόνες του γουέστερν όσο και το πώς να απεικονίσει κινηματογραφικά την εν λόγω περίοδο, έχει εξάλλου υπογράψει το "Χορεύοντας με τους Λύκους" (1990) και τελευταία κλέβει την παράσταση στη σειρά "Yellowstone". Ο "Ορίζοντας", βέβαια, έρχεται και με χειροπιαστό προσωπικό ρίσκο. Όπως έκανε πρόσφατα ο Φράνσις Φορντ Κόπολα, έτσι κι εκείνος έχει χρηματοδοτήσει με δικά του κεφάλαια την παραγωγή, θέλοντας έτσι να εκπληρώσει ένα κινηματογραφικό όνειρο ζωής.
Όλοι ξέρουν το όνομά του
Μια νοσταλγική επιστροφή μας περιμένει στις 5/9, αφού ο Τιμ Μπάρτον σκηνοθετεί το σίκουελ "Σκαθαροζούμης Σκαθαροζούμης", με τον Μάικλ Κίτον να ενσαρκώνει και πάλι το σαρδόνιο φάντασμα του τίτλου. Μαζί του, επίσης, οι Κάθριν Ο'Χάρα, Γουινόνα Ράιντερ, στις οποίες έρχεται να προστεθεί η δυναμικά ανερχόμενη Τζένα Ορτέγκα ("Wednesday", "Scream"). Οι τρεις τους αναμένεται να υποδυθούν μια διαγενεαλογική οικογένεια φαντασμάτων, ως γιαγιά - μαμά - εγγονή, που καλείται να διαχειριστεί τα τερτίπια του Σκαθαροζούμη. Τη διανομή των ρόλων συμπληρώνουν έτερα πρωτοκλασάτα ονόματα, όπως οι Μόνικα Μπελούτσι, Γουίλεμ Νταφόε και Τζάστιν Θερού, σε ένα φιλμ-κολάζ που συνδυάζει μιούζικαλ, γοτθικό τρόμο και κωμωδία.
Διακοπές με τους σταρ
Ελλείψει πολύ μεγάλων μπλοκμπάστερ (πάνε οι "Barbenheimer" εποχές), τα θερινά σινεμά πρόκειται να "κατακλυστούν" από ταινίες με διάσημους πρωταγωνιστές. Ο πάντα ενδιαφέρων Τζεφ Νίκολς ("Ένα Καλοκαίρι") στους "Μηχανόβιους" (20/6) στήνει ένα βίαιο δράμα με φόντο τα αμερικανικά 60s, όπου οι Όστιν Μπάτλερ, Τομ Χάρντι και Τζόντι Κόμερ βρίσκονται μπλεγμένοι στην ίδια συμμορία ροκ εντ ρολ κακοποιών αλλά και σε κοινά αδιέξοδα ζωής. Σε πιο ενδοσκοπικό ύφος, ο βραβευμένος στη Βενετία Πίτερ Σάρσγκαρντ και η οσκαρική Τζέσικα Τσαστέιν συμπρωταγωνιστούν στη "Μνήμη" (20/6) του ιδιοσυγκρασιακού Μισέλ Φράνκο ("Μετά τη Λουτσία"), όπου ως δυο αταίριαστοι χαρακτήρες βιώνουν μια υπαρξιακή κρίση και έρχονται αντιμέτωποι με καλά κρυμμένα μυστικά. Ακολούθως, ο 86χρονος Άντονι Χόπκινς αναλαμβάνει να υποδυθεί τον πατέρα της ψυχανάλυσης στην "Τελευταία Συνεδρία του Φρόιντ" (23/5) και τη διασκευή του ομώνυμου θεατρικού έργου του Μαρκ Σεν Ζερμέν διά χειρός Ματ Μπράουν ("Ο Άνθρωπος που Γνώριζε το Άπειρο").
Καγιά, Κόκκαλη, The Boy
Σε μια από τις ευχάριστες εκπλήξεις της χρονιάς, η Βίκυ Καγιά δίνει μια ώριμη και γεμάτη ζεστασιά ερμηνεία στο "Πολύδροσο" (16/5), τη νέα ταινία του Αλέξανδρου Βούλγαρη (The Boy). Το έβδομο φιλμ του πολυπρισματικού δημιουργού, στο οποίο βλέπουμε επίσης τη σταθερή πρωταγωνίστριά του Σοφία Κόκκαλη, αποτελεί ένα γλυκό, τρυφερό και γεμάτο συναίσθημα παραμύθι για τη μνήμη, την απώλεια και την ενηλικίωση. Η υπόκωφη αφήγηση αφορά τη σχέση μιας μητέρας με την κόρη της και ψηλαφεί την ανάγκη της συμφιλίωσης με το παρελθόν και την αποδοχή του αναπόφευκτου τέλους. Χάρη στον οικείο ρομαντισμό του Βούλγαρη και την υπαινικτική ατμόσφαιρα, το "Πολύδροσο" μεταμορφώνεται σε καταφύγιο αναμνήσεων για κάθε θεατή.
Ο Λιντς που δεν έχετε δει
Διάσημος για τους αγωνιώδης, σεξουαλικά φορτισμένους κι σουρεαλιστικούς κόσμους που κατασκευάζει, συχνά ο Ντέιβιντ Λιντς παραγνωρίζεται για την ικανότητά του να σμιλέψει αληθινά συγκινητικές ιστορίες. Στην, αδίκως, λιγότερο συζητημένη ταινία της φιλμογραφίας του, το υπέροχο "Straight Story" του 1999 (27/6), ο σκηνοθέτης μεταφέρει στη μεγάλη οθόνη την αληθινή ιστορία του 73χρονου Άλβιν Στρέιτ, ο οποίος, για να επισκεφτεί τον άρρωστο αδελφό του, διέσχισε εκατοντάδες χιλιόμετρα από την Αϊόβα ως στο Γουισκόνσιν πάνω σε μια μηχανή του γκαζόν, επειδή, λόγω κακής όρασης δεν είχε άδεια οδήγησης. Η πιο ανθρώπινη στιγμή του Λιντς η οποία σχεδόν σίγουρα θα σας κάνει να βουρκώσετε.
Πανόραμα ελληνικού σινεμά
Η πανδημία άφησε μια απροσδόκητη θετική κληρονομιά όσον αφορά τον ελληνικό κινηματογράφο, καθώς έκτοτε έχει καθιερωθεί να κάνουν πρεμιέρα στα θερινά σινεμά εγχώριες παραγωγές που ουκ ολίγες φορές γίνονται σουξέ. Τι περιμένουμε, λοιπόν, φέτος; Το ριζοσπαστικό κουήρ ντοκιμαντέρ "Avant-Drag!" (Φιλ Ιερόπουλος, 23/5), το κοινωνικό δράμα "Μέντιουμ" (Χριστίνα Ιωακειμίδη, 30/5), το ξέφρενο και υποψήφιο για 12 βραβεία Ίρις "Καλοκαίρι της Κάρμεν" (Ζαχαρίας Μαυροειδής, 13/6), την επιστροφή του Ρένου Χαραλαμπίδη ("Νυχτερινός Εκφωνητής", 20/6), αλλά και εκείνη του Στέργιου Πάσχου με το διπλά βραβευμένο τον περασμένο Νοέμβριο στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης "Τελευταίο Ταξιτζή" (27/6), οκτώ χρόνια μετά το "Άφτερλωβ".
"Deadpool & Wolverine" επιτέλους μαζί
Ο πιο αντι-ηρωικός, αθυρόστομος, αυστηρώς ακατάλληλος και ταυτόχρονα απολαυστικός υπερήρωας του σινεμά επιστρέφει πανηγυρικά έχοντας στο πλάι το ταίρι που πάντα επιζητούσε παθιασμένα. Ο Deadpool σμίγει κινηματογραφικά με τον Wolverine, με τους Ράιαν Ρέινολντς και Χιου Τζάκμαν να φορούν όλο προσμονή τις στολές των χαρακτήρων με τους οποίους έχουν ταυτιστεί. Φυσικά, οι δυο τους δε γίνονται αμέσως ομάδα, αφού ο πρώην X-Man βρίσκεται σε πολύ κακή φάση ζωής, όμως ο Deadpool ξέρει πώς να πείθει ακόμα και τον πιο πεισματάρη μεταλλαγμένο.
Και βαμπίρ και βίγκαν!
Λίγες arthouse ταινίες δικαίωσαν το σούσουρο που είχαν τον τελευταίο χρόνο όσο το "Humanist Vampire Seeking Consenting Suicidal Person" (Αριάν Λουί-Σεζ, 20/6), ήτοι σε απευθείας μετάφραση "Ανθρωπίστρια Βρικόλακας Αναζητά Αυτοκτονικό Άτομο". Σωστά διαβάσατε, στο feelgood ντεμπούτο της Καναδέζας δημιουργού πρωταγωνιστεί μια έφηβη - βαμπίρ η οποία δεν έχει την καρδιά να δολοφονήσει ώστε να τραφεί. Βρίσκει τότε την ιδέα να βρει κάποιον πρόθυμο να πεθάνει, έτσι ώστε να βρεθεί μια κοινή λύση σε δύο προβλήματα. Η Λουί-Σεζ διασκεδάζει τις μακάβριες πτυχές της αφήγησης για να προσφέρει μαύρο χιούμορ, rom com τσαχπινιά και ένα άψογο σάουντρακ να συνοδεύει τις περιπέτειες της λιγομίλητης βαμπιροπούλας.
Please be good
Το 2015, το στούντιο της Pixar έκανε ξανά το θαύμα του, παραδίδοντας ένα από τα καλύτερα animation του 21ου αιώνα με το αφοπλιστικό "Τα Μυαλά που Κουβαλάς", στο οποίο τα συναισθήματα της μικρής Ράιλι δεν παίρνουν απλώς σάρκα και οστά, αλλά τα ίδια τα ηνία, σε μια απίθανη και πρωτότυπη μελέτη του ανθρώπινου ψυχισμού. Τώρα, στη νέα περιπέτεια (13/6), η Ράιλι πλέον βιώνει τις σαρωτικές αλλαγές που επιφυλάσσει η εφηβεία, μεταξύ άλλων την ορμή με την οποία πολύ συχνά αλλάζουν οι επιθυμίες και οι διαθέσεις της. Το δύσκολο έργο να αντεπεξέλθει στις προσδοκίες ενός τόσο απαιτητικού σίκουελ, έχει αναλάβει η πρωτοεμφανιζόμενη πλην όμως θαρραλέα σκηνοθέτρια Κέλσι Μαν.
"Hit Man" για όλες τις δουλειές
Σε μετεωρική αύξηση της δημοφιλίας του προσδοκά ο Γκλεν Πάουελ, ο οποίος, αργά αλλά σταθερά, έχει καταφέρει να διατηρηθεί στο χολιγουντιανό προσκήνιο με μια σειρά επιτυχημένων παραγωγών. Αφού πέταξε στους αιθέρες πλάι στον Τομ Κρουζ στο "Top Gun: Maverick" και έκλεψε την καρδιά της Σίντνι Σουίνι στο "Λατρεύω να σε Μισώ", ο ηθοποιός ξανασυνεργάζεται τώρα με το σκηνοθέτη-πολυεργαλείο Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ ("Όλοι Θέλουν από Λίγο!", τριλογία "Μετά", "Μεγαλώνοντας"). Στο παραγωγής Netflix "Hit Man" (4/7), ο Τεξανός δημιουργός, ο οποίος γνωρίζει πάρα πολύ καλά πώς να χειρίζεται ένα σενάριο με παλμό, βάζει μπροστά στο φακό του έναν ήρωα βγαλμένο από την αληθινή ζωή και μια απίστευτη, μα πραγματική ιστορία. Την ώρα που εργάζεται ως δάσκαλος, ο Γκάρι Τζόνσον συνεργάζεται κρυφά με το FBI, παριστάνοντας τον επαγγελματία δολοφόνο και παγιδεύοντας έτσι όσους επιθυμούν να τον προσλάβουν. Τα πράγματα, όμως, περιπλέκονται επικίνδυνα όταν ερωτεύεται τη γυναίκα (Άντρια Αριόνα) που του αναθέτει μια ιδιαίτερα απαιτητική αποστολή… Κλείνοντας, αξίζει να σημειώσουμε πως ο Πάουελ κρατά επίσης ρόλο συν-σεναριογράφου μαζί με τους Λινλέιτερ και Σκιπ Χόλαντσγουορθ, ιδιότητα που φαίνεται ότι θέλει να εξερευνήσει περισσότερο, καθώς έχει ήδη αναμειχθεί και στη γραφή των επόμενων πρότζεκτ του.
Είπε κανείς επανεκδόσεις;
Θερινό σινεμά δίχως νέες προβολές και επανεκδόσεις κλασικών διαμαντιών του παγκόσμιου κινηματογράφου δεν νοείται. Το πρόγραμμα των κινηματογράφων για φέτος έχει αριστουργήματα όπως τα ιταλικά "8½" (1963) του Φεντερίκο Φελίνι και "Κλέφτης Ποδηλάτων" (1948) του Βιτόριο ντε Σίκα. Οι φίλοι του Τζιμ Τζάρμους δεν πρέπει να χάσουν το αγαπημένο "Ghost Dog: Ο Τρόπος των Σαμουράι" (1999), όχι μόνο διότι είναι μία από τις καλύτερες ταινίες του Αμερικανού δημιουργού, αλλά και για τον οσκαρικό Φόρεστ Γουίτακερ σε μία από τις πιο "φευγάτες" ερμηνείες του. Έπειτα, όσοι σινεφίλ αναζητούν λιγότερο προφανείς επιλογές, δεν έχουν παρά να σημειώσουν το τολμηρό, παράξενο και πρωτόλεια slasher "Peeping Tom" (1960) του στιλίστα Μάικλ Πάουελ, όπως και το εξίσου ανήσυχο "Μικρή Ιστορία για ένα Φόνο" (1987) του Πολωνού auteur Κριστόφ Κισλόφσκι. Φυσικά, αυτό το καλοκαίρι δεν θα μας λείψει το σασπένς του Άλφρεντ Χίτσκοκ ("Δεσμώτης του Ιλίγγου", "Η Θηλιά", "Σιωπηλός Μάρτυς", "Νύχτα Αγωνίας"), ενώ εναλλακτικά προτείνουμε ανεπιφύλακτα την αγωνία του Ότο Πρέμινγκερ και την "Ανατομία Ενός Εγκλήματος" (1960). Ιδανικό για ραντεβού το αξεπέραστα σικ "Πρόγευμα στα Τίφαννυς" (Μπλέικ Έντουαρτς, 1961) με την Όντρεϊ Χέπμπορν στα καλύτερά της, ενώ όσοι θέλουν να δείξουν τις κινηματογραφικές τους γνώσεις δεν έχουν παρά να επιλέξουν τη "Γυναίκα στους Αμμόλοφους" (Χιρόσι Τεσιγκαχάρα, 1964).
Ένα βασίλειο γεννιέται
Το εμβληματικό franchise του "Πλανήτη των Πιθήκων" βίωσε ένα αναπάντεχα επιτυχημένο reboot, τόσο εμπορικά όσο και καλλιτεχνικά, με σημείο εκκίνησης την "Εξέγερση" του 2011. Οι νέες ποιότητες που προστέθηκαν στην αφήγηση, τόσο ως προς τον εμπλουτισμό της ιδιοσυγκρασίας των πιθήκων όσο και ως προς την ανάπτυξη πειστικών διακυβευμάτων που είχαν να διαχειριστούν, χωρίς να ξεχνάμε τον καθοριστικό "ζωώδη" ρόλο του Άντι Σέρκις, είναι μερικά από τα στοιχεία που έβαλαν τη σειρά των μπλοκμπάστερ στη νέα της εποχή. Με το "Βασίλειο του Πλανήτη των Πιθήκων" (9/5) φτάνουμε αισίως στο τέταρτο κεφάλαιο του reboot, όπου περίπου τρεις αιώνες μετά τα γεγονότα της "Σύγκρουσης", ο κόσμος των πιθήκων βρίσκεται στα πρόθυρα εμφυλίου. Ο ηγέτης Σίζαρ διατηρεί μεν τα σκήπτρα, ωστόσο, δυνάμεις γύρω του αναζητούν τρόπο να τον ανατρέψουν, ακόμα και αν χρειαστεί να χρησιμοποιήσουν τους ανθρώπους γι’ αυτό. Στην καρέκλα του σκηνοθέτη βρίσκεται ο Γουές Μπολ, ο άνθρωπος πίσω από το περιπετειώδες franchise "Ο Λαβύρινθος".