Σώζεται το ελληνικό σινεμά;

Poor Things Γιώργος Λάνθιμος Ποιός θα σώσει το ελληνικό σινεμά

Τελικά δεν χειροκροτάμε μόνο στο θέατρο και στην προσγείωση στο αεροπλάνο! Δύο φορές τον τελευταίο καιρό πετύχαμε θερμό χειροκρότημα και στους τίτλους τέλους ταινίας στον κινηματογράφο και όχι σε φεστιβαλική προβολή. Μετά τον Γιώργο Λάνθιμο και το "Poor Things", ήταν ο Βιμ Βέντερς και οι "Υπέροχες Μέρες" του που προκάλεσαν την εν λόγω αυθόρμητη αντίδραση στο κοινό. Είναι ωραίο να βλέπεις γεμάτη την "Έλλη" ένα άκυρο απόγευμα μέσα σε τριήμερο ενάμιση μήνα μετά την πρεμιέρα της ταινίας και η αίσθηση ότι ο κόσμος μοιάζει να έχει επιστρέψει σε σημαντικό βαθμό στο σινεμά δημιουργεί αισιοδοξία ότι η συνήθεια της μεγάλης οθόνης δεν χάθηκε μαζί με την πανδημία.

Πηγαίνοντας σινεμά σε εβδομαδιαία βάση, αλλά και περπατώντας καθημερινά στο κέντρο της πόλης, πιάνω ασυναίσθητα τον εαυτό μου να κοιτάζει αν έχει κόσμο έξω από τις κλασικές αίθουσες και το προηγούμενο Σάββατο χάρηκα που είδα ουρά τόσο έξω από την "Opera", που ξανάνοιξε από το Cinobo, όσο και από τη διπλανή "Ίριδα", την πανεπιστημιακή λέσχη του ΕΚΠΑ όπου όπως καταλάβαμε εκ των υστέρων τα φοιτητά είχαν δώσει ραντεβού για το "Ρεμπέτικο" του Κώστα Φέρρη και όχι για κάποιο speakeasy bar.

Πεσμένα φύλλα
"Πεσμένα Φύλλα"

Μένει να βγουν οι ακριβείς αριθμοί, πάντως το box office της σεζόν, μετρώντας από τον Σεπτέμβριο, έχει πάει καλύτερα από πέρυσι, κυρίως λόγω του Λάνθιμου, της "Φόνισσας" και του "Οπενχάιμερ". Έχουν δουλέψει επίσης απρόσμενα καλά μια σειρά σινεφίλ ταινιών που κέρδισαν κοινό και κριτικούς, όπως οι "Περασμένες Ζωές", "Η Τελευταία Παμπ", "Πεσμένα Φύλλα", "Ανατομία Μιας Πτώσης" και "Ζώνη Ενδιαφέροντος". Προφανώς η ζήτηση επηρεάζεται άμεσα και εδώ από την παραγωγή και είναι σαφές ότι, αν το επόμενο διάστημα δεν κυκλοφορήσουν τίτλοι για να κρατήσουν το ενδιαφέρον του κοινού, θα επιστρέψουμε στα προηγούμενα επίπεδα.

Διαβάστε Επίσης

Η δυναμική παρουσία του Cinobo, το οποίο μάλιστα εγκαινίασε μόλις μια σειρά προβολών σε σύμπραξη με το Βιομηχανικό Μουσείο Φωταερίου στην Τεχνόπολη, αλλά και τα διάφορα φεστιβαλικά events και αφιερώματα δημιουργούν ένα hype για το σινεμά, που φέρνει στις αίθουσες, εκτός των άλλων, και μια νεότερη γενιά. Φυσικά, το άνοιγμα των αγαπημένων του αθηναϊκού κοινού θερινών, που, όπως διαμορφώνεται ο καιρός θα έρθει νωρίτερα φέτος, αναμένεται παραδοσιακά να ανανεώσει το ενδιαφέρον και ενός ευρύτερου κοινού για τη μεγάλη οθόνη. 

Ας μην ξεχνάμε, άλλωστε, ότι οι σημερινοί "εθνικοί σκηνοθέτες" κατά πάσα πιθανότητα πριν αναγνωριστούν διεθνώς δύσκολα θα έπειθαν μια επιτροπή χρηματοδότησης η οποία αναζητά περιεχόμενο που θα πάει καλά στις πλατφόρμες – πολλώ δε μάλλον δεν θα προσβάλλει τα ιερά και όσια της λευκής εθνικοπατριωτικής κανονικότητας που επιχειρούν να επιβάλουν με κάθε ευκαιρία οι ακροδεξιές και ακραία συντηρητικές δυνάμεις σε οτιδήποτε δεν πληροί τα κριτήριά τους. 

Την ίδια στιγμή, το ελληνικό σινεμά σε συντεχνιακό και πολιτικό επίπεδο φαίνεται να μπαίνει σε περίοδο αναβρασμού, καθώς το προσεχές διάστημα τίθεται προς διαβούλευση νομοσχέδιο το οποίο επί της ουσίας καταργεί την ύπαρξη του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου και του ΕΚΟΜΕ, ώστε οι δύο φορείς να συγχωνευτούν κάτω από την ομπρέλα μιας νέας οντότητας με το όνομα Δημιουργική Ελλάδα. Οι επαγγελματίες του χώρου έχουν αρχίσει να τοποθετούνται και, μέχρι να έχουμε μια πιο ξεκάθαρη εικόνα για το πώς θα σχεδιαστεί ο νέος φορέας, ένα κοινό αίτημα φαίνεται να είναι το να διασφαλιστεί ότι η ούτως ή άλλως πενιχρή χρηματοδότηση του ελληνικού κινηματογράφου θα συνεχίσει να αποτελεί προτεραιότητα και να γίνεται με ανεξάρτητα καλλιτεχνικά κριτήρια και από ανθρώπους με γνώση και δεν θα εξομοιωθεί με μια πιο τεχνοκρατική λογική που μπορεί να ακολουθείται ευρύτερα σε οπτικοακουστικές παραγωγές, όπως π.χ. οι τηλεοπτικές σειρές.

Ας μην ξεχνάμε, άλλωστε, ότι οι σημερινοί "εθνικοί σκηνοθέτες" κατά πάσα πιθανότητα πριν αναγνωριστούν διεθνώς δύσκολα θα έπειθαν μια επιτροπή χρηματοδότησης η οποία αναζητά περιεχόμενο που θα πάει καλά στις πλατφόρμες – πολλώ δε μάλλον δεν θα προσβάλλει τα ιερά και όσια της λευκής εθνικοπατριωτικής κανονικότητας που επιχειρούν να επιβάλουν με κάθε ευκαιρία οι ακροδεξιές και ακραία συντηρητικές δυνάμεις σε οτιδήποτε δεν πληροί τα κριτήριά τους. 

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Heritage in Focus: Χώροι μουσικής και κινηματογράφου σε κίνδυνο

Στην πρώτη εκδήλωση θα συζητηθούν οι απειλές που αντιμετωπίζουν οι πολιτιστικοί χώροι στις πόλεις, εστιάζοντας στη μουσική σκηνή του Βερολίνου και το κινηματογραφικό τοπίο της Αθήνας

Τέσσερις μέρες γεμάτες μικρού μήκους του Athens Short Film Festival

Σαράντα ταινίες από όλο τον κόσμο παρουσιάζει η φρέσκια διοργάνωση που επιστρέφει στο Κουκάκι.

"Ο Νόμος του Μέρφυ": Άγγελε Φραντζή, πώς γύρισες την πιο φιλόδοξη ελληνική ταινία της χρονιάς;

Ο πολυσχιδής σκηνοθέτης ανοίγει τα χαρτιά του γύρω από την ορμητική παραγωγή, στην οποία η Κάτια Γκουλιώνη υποδύεται μια αποτυχημένη ηθοποιό που ζει διαδοχικές διαφορετικές πραγματικότητες, ελπίζοντας να βρει τον εαυτό της.

Ο Νόμος του Μέρφυ

Ένα γράμμα αγάπης στο ίδιο το σινεμά και τη ζωή, ένα μεθυστικό κολάζ αναφορών και ανθρωπιάς, το οποίο παρόλο που παρασύρεται από την ορμή και την πληθωρικότητά του.

Μικρά Πράγματα Σαν κι Αυτά

Αληθινά περιστατικά εμπνέουν ένα χαμηλότονο δράμα χαρακτήρων με κοινωνική ευαισθησία, διηγηματική λιτότητα και καίριες ερμηνείες (βραβείο στο Φεστιβάλ Βερολίνου για την Έμιλι Γουότσον).

Μικρό Θλιμμένο Κορίτσι

Εσωστρεφής όσο και δημιουργικά πρωτότυπος συνδυασμός ψυχολογικού δράματος και ντοκιμαντέρ. Υπερβολικά φιλόδοξη ως σινε-κατασκευή, αποτυπώνει το πνεύμα μιας ανήσυχης εποχής.