Η τελετή απονομής του 74ου Φεστιβάλ Βερολίνου (15-25/2) αποδείχθηκε ιστορική για μια σειρά από σημαντικούς καλλιτεχνικούς και πολιτικούς λόγους. Πρώτα από όλα, για δεύτερη συνεχή χρονιά, η Χρυσή Άρκτος απονεμήθηκε σε ντοκιμαντέρ. Μάλιστα, ένα που διαρκεί μόλις 67’ και ανακατεύει τη μυθοπλασία με την τεκμηρίωση και στοιχεία οπτικού δοκιμίου. Ο λόγος για το αντι-αποικιοκρατικό "Dahomey" της εξαιρετικά ταλαντούχας Ματί Ντιόπ ("Atlantics"), στο οποίο θίγεται η -οικεία και σε εμάς- ανάγκη της ανάκτησης πολιτισμικών αγαθών που έχουν κλαπεί από ξένη χώρα. Συγκεκριμένα, η Ντιόπ απεικονίζει το πώς επέστρεψαν στη Δημοκρατία του Μπενίν πολύτιμα τεχνουργήματα του αφρικανικού Βασιλείου του Νταχομέι, τα οποία βρίσκονταν για περισσότερο από έναν αιώνα σε μουσεία του Παρισιού.
Στο νικητήριο λόγο της η Ντιόπ, τιμώντας το πνεύμα της ταινίας της, αφενός έκφρασε τη στήριξή της στο λαό της Παλαιστίνης, αφετέρου δήλωσε μεταξύ άλλων: "Την πρώτη φορά που αναρωτήθηκα πώς θα έδειχνε στην πραγματικότητα μια παλιννόστηση, οραματίστηκα έναν ήχο, μια συχνότητα, κάτι που τρέμει σα σεισμός… Ήταν ο ήχος ενός τοίχου που κατέρρεε, ενός τοίχου σιωπής και άρνησης, τον οποίο πρέπει να γκρεμίσουμε συλλογικά. Για να χτίσουμε από την αρχή πρέπει αποκαταστήσουμε. Και τι σημαίνει αποκατάσταση; Η απόδοση δικαιοσύνης". Κάπως έτσι το "Dahomey" έγινε μόλις η δεύτερη ταινία από την Αφρική στην ιστορία του φεστιβάλ που αποσπά τη Χρυσή Άρκτο, μετά το νοτιοαφρικανικό "U-Carmen" του Μαρκ Ντόρνφορντ-Μέι.
Όσον αφορά τα υπόλοιπα βραβεία, η κριτική επιτροπή της Λουπίτα Νιόνγκ’ο επιφύλασσε λιγοστές εκπλήξεις. Ο πιστός θαμώνας της Μπερλινάλε Χονγκ Σανγκ-σου, έφτασε τις συνολικά τέσσερις διακρίσεις του στο θεσμό, αποσπώντας την Αργυρή Άρκτο - Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής με το "A Traveller’s Needs". Από την άλλη, το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής απονεμήθηκε στο φρενήρες sci-fi "The Empire" του Μπρουνό Ντιμόν το οποίο δίχασε το κοινό, αλλά εμείς αγαπήσαμε. Έπειτα, ο Νέλσον Κάρλος ντε Λος Σάντος Αρίας αναδείχθηκε καλύτερος σκηνοθέτης για το αταξινόμητο "Pepe", όπου ένας ιπποπόταμος αφηγείται το πώς ο Πάμπλο Εσκομπάρ τον μετέφερε στην Κολομβία, ενώ για το σενάριό του βραβεύτηκε το τρίωρο "Dying" (Ματίας Γκλάσνερ).
Τέλος, δικαίως ο Σεμπάστιαν Σταν απέσπασε το βραβείο α’ ρόλου για τη φανταστική ερμηνεία του στο "A Different Man" (Άαρον Σίμπεργκ), από την άλλη ασφαλής ήταν η επιλογή της Έμιλι Γουότσον για το β’ ρόλο στο "Small Things Like These" (Τομ Μίλαντς). Η αγαπημένη ταινία του "α", το folk horror κομψοτέχνημα "The Devil’s Bath" (Σεβερίν Φιαλά & Βερόνικα Φρανζ) περιορίστηκε στο βραβείο καλλιτεχνικού επιτεύγματος.
Τα βραβεία του 74ου Φεστιβάλ Βερολίνου 2024:
Χρυσή Άρκτος: Dahomey (Μάτι Ντιόπ)
Αργυρή Άρκτος – Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής: A Traveller’s Needs (Χονγκ Σανγκσού)
Αργυρή Άρκτος - Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής: The Empire (Μπρουνό Ντιμόν)
Σκηνοθεσία: Κάρλος ντε Λος Σάντος Αρίας ("Pepe")
Καλύτερος α' ρόλος: Σεμπάστιαν Σταν ("A Different Man")
Καλύτερος β' ρόλος: Έμα Γουότσον ("Small Things Like These")
Σενάριο: Ματίας Γκλάσνερ ("Dying")
Βραβείο Καλλιτεχνικού Επιτεύγματος: Μάρτιν Γκσλάχτ για τη διεύθυνση φωτογραφίας του "The Devil’s Bath"
Διαβάστε όλα τα νεότερα και τις ανταποκρίσεις για το 74ο Φεστιβάλ Βερολίνου εδώ.
Ευχαριστούμε την Aegean Airlines για τη συνδρομή της στην πραγματοποίηση του ταξιδιού.