Ο Διάβολος δεν Υπάρχει

3,5

Ο οσκαρικός σκηνοθέτης του «Drive my Car» κερδίζει το Αργυρό Λιοντάρι στο Φεστιβάλ Βενετίας για ένα στοχαστικό, εσωτερικών ρυθμών και υπόγειας έντασης οικολογικό παραμύθι με τολμηρά αινιγματικό φινάλε.

Ο Διάβολος δεν Υπάρχει

Γράφοντας και σκηνοθετώντας δύο ταινίες μέσα στο 2021, οι οποίες του χάρισαν βραβεία στο Βερολίνο, στις Κάννες και, τελικά, το ξενόγλωσσο Όσκαρ ("Ιστορίες της Τύχης και της Φαντασίας", "Drive my Car"), ο Ριουσούκε Χαμαγκούτσι επιστρέφει προχωρώντας από τον Άντον Τσέχοφ στον Χένρικ Ίψεν. Στο "Ο Διάβολος δεν Υπάρχει", ο "Εχθρός του λαού", ένα από τα διασημότερα θεατρικά έργα του κορυφαίου Νορβηγού δραματουργού, φυτεύει τον σεναριακό σπόρο μιας οικολογικής καταγγελίας. Μόνο που ο 45χρονος Ιάπωνας auteur την ξεδιπλώνει στη μεγάλη οθόνη με τον δικό του, συναρπαστικά αθόρυβο τρόπο.


Άτυπα χωρισμένο σε τρία μέρη, το φιλμ ξεκινάει με την αποστασιοποιημένη περιγραφή της καθημερινότητας του Τακούμι, ο οποίος ζει με τη μικρή κόρη του Χάνα στην ιαπωνική ύπαιθρο. Εκείνος αναλαμβάνει διάφορες δουλειές για τους ντόπιους, κόβει ξύλα και μεταφέρει καθαρό νερό από πηγάδια. Παράλληλα, μαθαίνει στη Χάνα τα μυστικά του δάσους – από τα ονόματα των φυτών ως τα χνάρια των ζώων. Η καθημερινότητα του χωριού τους, όμως, θα διαταραχθεί από το μεγαλεπήβολο σχέδιο δημιουργίας ενός "glamorous camping". Στο δεύτερο μέρος της ταινίας, δύο υπάλληλοι της εταιρείας του Τόκιο Playmode καταφθάνουν στην περιοχή και ενημερώνουν τους κατοίκους της πως η νέα τάση στον τουρισμό για πολυτελώς casual διακοπές θα φέρει στον τόπο τους την ανάπτυξη. Εκείνοι είναι ιδιαίτερα σκεπτικοί για τις περιβαλλοντολογικές επιπτώσεις του έργου, το οποίο, όμως, έχει ήδη δρομολογηθεί. Στην επίσημη ενημέρωσή τους επικρατεί ένταση, αλλά τελικά η γνωριμία του Τακούμι με τον Τακαχάσι, έναν από τους δύο υπαλλήλους, θα καταλήξει στη φιλική αλληλοσυνεννόηση, μέχρι που το τρίτο μέρος της ταινίας θα δώσει στη μινιμαλιστική πλοκή μια εντελώς αναπάντεχη κατεύθυνση.


Μετρ της ρομερικής λιτότητας και δεξιοτέχνης της κισλοφσκικής ακρίβειας, ο Χαμαγκούτσι συνεχίζει σε χαμηλούς τόνους, εναλλάσσοντας αφηγηματικούς ρυθμούς και σκηνοθετικές ταχύτητες. Από την ντοκιμαντερίστικη παρατήρηση μιας αρμονικής συμβίωσης ανθρώπων και φύσης, την οποία το "στοιχειωτικό" μουσικό σκορ της Έικο Ισιμπάσι ("Drive my Car") εμπλουτίζει με μια αίσθηση ανοίκειας ανησυχίας, περνάμε σε μια λεκτική διαμάχη χαρακτήρων (η σεκάνς της ενημέρωσης στο δημαρχείο), όπου κίνητρα, υποψίες, συναισθήματα και υποσχέσεις χορογραφούνται με… διασκεδαστική επιδεξιότητα, φέρνοντάς μας ακόμα πιο κοντά σε μια αναπότρεπτη σύγκρουση, την οποία η ταινία έχει ήδη σοφά –και σαρκαστικά– προοικονομήσει. Αυτή θα εκδηλωθεί στο τελευταίο, κρυπτικά αλληγορικό κεφάλαιό της, όπου ο μύθος θα συναντήσει βίαια την πραγματικότητα, με τον Χαμαγκούτσι να αφήνει προκλητικά ανοιχτές όλες τις εκκρεμότητες της πλοκής και όλες τις επεξηγηματικές προσεγγίσεις. Έτσι, ολοκληρώνει αινιγματικά ένα στοχαστικό, εσωτερικών ρυθμών και υπόγειας έντασης οικολογικό παραμύθι πικρού επιμυθίου, κερδίζοντας το Αργυρό Λιοντάρι και το βραβείο κριτικών στο τελευταίο φεστιβάλ Βενετίας.

Ιαπωνία. 2023. Διάρκεια: 103΄. Διανομή: AMA FILMS

Περισσότερες πληροφορίες

Ο Διάβολος δεν Υπάρχει

Aku wa Sonzai Shinai / Evil Does not Exist
3,5
  • Δραματική
  • 2023
  • Διάρκεια: 106 '
  • Ριουσούκε Χαμαγκούτσι

Ο Τακούμι ζει με τη μικρή κόρη του Χάνα στην ιαπωνική ύπαιθρο, κόβοντας ξύλα και μεταφέροντας νερό από πηγάδια. Η καθημερινότητα του χωριού τους, όμως, θα διαταραχθεί από το μεγαλεπήβολο σχέδιο δημιουργίας ενός «glamorous camping».

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Το βραβευμένο με Χρυσό Φοίνικα "Anora" είναι η ταινία έναρξης των 30ων Νυχτών Πρεμιέρας

Το φιλμ του Σον Μπέικερ που θριάμβευσε στις Κάννες "ανοίγει" το επετειακό Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
12/09/2024

Ο Στεφάν Μπριζέ πιστεύει πως "ο ηθοποιός είναι η ψυχή κάθε ταινίας"

Ο πολυβραβευμένος Γάλλος σκηνοθέτης μάς εξηγεί πώς από τη γνωστή εργασιακή τριλογία του με τον Βενσάν Λιντόν βρέθηκε στο Φεστιβάλ Βενετίας με το μελαγχολικό ρομαντικό δράμα "Μαζί Ξανά".

Κώδικας Κινδύνου

Ένα αρχικά ψυχαγωγικό σασπένς θρίλερ, παρά τις εξόφθαλμες ομοιότητές του με πρόσφατα φιλμ, οδηγείται σε μια υπερβολή που φλερτάρει με το γκροτέσκο και δεν αγγίζει παρά μονάχα την επιφάνεια όσων το απασχολούν.

Το Κοράκι

Ριμέικ που (απο)μιμείται αισθητικά την ταινία του Άλεξ Πρόγιας, χωρίς αίσθηση προσανατολισμού και με πλήρη απουσία καινοτόμων ιδεών που να δικαιολογούν την ύπαρξή του.

Μαζί Ξανά

Μελαγχολικό δράμα ημιτονίων, το οποίο αναμετριέται με το άχθος των επιλογών του παρελθόντος, κεντώντας με μουντά, υπνωτιστικά χρώματα τον καμβά ενός συγκινητικού ρομάντζου.

Μικρά Πράγματα που Πήγαν Λάθος

Οι έξυπνες σεναριακές ιδέες, το μαύρο χιούμορ και οι στιβαρές ερμηνείες προσδίδουν χαρακτήρα σε ένα περιστασιακά αξιομνημόνευτο ντεμπούτο, το οποίο διαχειρίζεται άνισα το υλικό του.

Μια Συνηθισμένη Υπόθεση

Στιβαρό και υποβλητικό δικαστικό δράμα με κοφτερό βλέμμα, το οποίο επενδύει στη σημασία της νομικής πειθούς και των χαρακτηριστικών ενός γυναικοκτόνου, αλλά αδικείται από την άσκοπη μελοδραματική τροπή που υιοθετεί από το πουθενά.