Ο θεσμός που διοργανώνει το ελληνικό παράρτημα της οργάνωσης Women in Film and Television (WIFT), στην έβδομη διοργάνωσή του παρουσιάζει στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος (23-29/11) ένα πλούσιο πρόγραμμα γύρω από τη θεματική "γυναίκες χωρίς σύνορα". Πιο συγκεκριμένα, το φεστιβάλ εστιάζει σε Ελληνίδες που εργάζονται στον κινηματογράφο και διακρίθηκαν σε διεθνή φεστιβάλ την τελευταία πενταετία, δίνοντας μας την ευκαιρία να απολαύσουμε μια σειρά από ξεχωριστές κινηματογραφικές προτάσεις με ελεύθερη είσοδο σε όλες τις προβολές.
Τα highlights του 7ου Φεστιβάλ WIFT GR
Η έναρξη γίνεται με το "Μέντιουμ" της Χριστίνας Ιωακειμίδη, ένα φιλμ κοινωνικού ρεαλισμού το οποίο αφηγείται την πρόωρη ενηλικίωση μιας κοπέλας, η οποία έχοντας πρόσφατα χάσει τη μητέρα της επισκέπτεται στην Αθήνα την αδερφή της η οποία είναι έτοιμη να γεννήσει. Η ταινία προβλήθηκε πρόσφατα στο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, ενώ το καλοκαίρι πραγματοποίησε παγκόσμια πρεμιέρα στο φεστιβάλ του Σεράγεβο, όπου κέρδισε το βραβείο Cineuropa.
Έπειτα, για πρώτη φορά διοργανώνεται διαγωνιστικό τμήμα ταινιών μικρού μήκους από Ελληνίδες δημιουργούς. Μεταξύ άλλων, ξεχωρίζουμε το βαθιά προσωπικό και αφοπλιστικά ειλικρινές "Lumen" (Ειρήνη Τζούλια), το οποίο δεν αποτελεί μια συνηθισμένη θέαση για περισσότερους από έναν λόγους. Αφενός διότι κατασκευαστικά αποτελείται από συνειρμικό –αλλά μετρημένο- λόγο και πειραματικές – υπαινικτικές εικόνες, αφετέρου διότι η ταινία είναι αφιερωμένη στον πατέρα της δημιουργού, ο οποίος έχασε τη ζωή του στη φωτιά στο Μάτι. Το "Lumen", όμως, δε συγκινεί εξαιτίας του θέματός του. Το καταφέρνει γιατί η Τζούλια χρησιμοποιεί το σινεμά ως επουλωτικό εργαλείο, ένα μέσο που απαλύνει το τραύμα, σα μια στερνή απόπειρα αποχαιρετισμού. Έτσι, αναπόφευκτα, σε αφήνει με σφιγμένο το στομάχι.
Μένουμε στο κομμάτι των μικρού μήκους, καθώς το φεστιβάλ προβάλλει επιπλέον πολυβραβευμένες ταινίες, όπως το ιδιοσυγκρασιακό "Electric Swan" (Κωνσταντίνα Κοτζαμάνη) και το συγκινητικό "Bella" (Θέλγια Πετράκη), το οποίο είχε αποσπάσει το Χρυσό Διόνυσο στο φεστιβάλ Δράμας το 2020. Σημειώνουμε, επίσης, το ποιητικό ντοκιμαντέρ "Mothers of Daughters" (Έλκε Λέρενκραους & Γιούλα Μπούνταλη) που γυρίστηκε με την τεχνική του live cinema στο πλαίσιο του "Πανηγυριού" της Ελευσίνας. Η υπόθεση περιστρέφεται γύρω από μια μητέρα που χάνει την κόρη της από γυναικοκτονία, ωστόσο, επιλέγει αντί να νιώσει οργή να βγει στο δημόσιο χώρο και να αγωνιστεί για να αλλάξουν τα δεδομένα. Αξίζει να αναφερθεί πως μετά την προβολή της ταινίας πρόκειται να διεξαχθεί συζήτηση με την Αλεξάνδρα Μάκου, μητέρα της Γαρυφαλλιάς Ψαρράκου που δολοφονήθηκε στη Φολέγανδρο το 2021.
Πολύτιμη κουβέντα πρόκειται να γίνει και στο κεντρικό πάνελ του WIFT GR (24/11) με θέμα "Γυναίκες δημιουργοί στον ελληνικό κινηματογράφο 50/50;". Σύμφωνα με το επίσημο σκεπτικό, στην εκδήλωση θα γίνει παράθεση βιωματικών εμπειριών, στοιχείων και αναλύσεων ώστε να φωτιστούν τα προβλήματα και τα στερεότυπα που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες αλλά και να αναδειχθεί ο ρόλος τους, το βλέμμα τους και η δυναμική τους με ορίζοντα την επίτευξη της έμφυλης ισότητας και την καταπολέμηση της σεξιστικής κουλτούρας. Συμμετέχουν οι Θέλγια Πετράκη (σκηνοθέτρια), Νίνα Μαρία Πασχαλίδου, (σκηνοθέτρια), Μίνα Ντρέκη (παραγωγός), Βάνια Τέρνερ (διευθύντρια φωτογραφίας, μοντέζ, σκηνοθέτρια), Κική Πίττα (art director, costume designer), Γιούλα Μπούνταλη (ηθοποιός, σκηνοθέτρια, συγγραφέας). Συντονίζει η Μαρία Λούκα (Μαρία Λούκα, σεναριογράφος – δημοσιογράφος και μέλος του ΔΣ του WIFT GR).
Τέλος, προτείνουμε ακόμα να δείτε στη μεγάλη οθόνη δύο άξιες ελληνικές ταινίες, το κοινωνικό δράμα "Η Δουλειά της" (Νίκος Λαμπό) και το παλλόμενο "Σελήνη, 66 Ερωτήσεις" της ταλαντούχας Ζακλίν Λέντζου.