Ένα Καινούργιο Αύριο

3

Σινεφίλ χιούμορ, συναίσθημα, αισιοδοξία και καυστική κριτική: απολαυστική επιστροφή του ηρωικά παλιομοδίτη δημιουργού στις ευρηματικές στιγμές του «Αγαπημένο μου Ημερολόγιο».

Ena kenourio avrio1

Δεν είναι η πρώτη φορά που ο Νάνι Μορέτι υποδύεται ένα σκηνοθέτη αντιμέτωπο τόσο με μια προσωπική κρίση όσο και με μια ρευστή πραγματικότητα, πολιτική και κινηματογραφική, η οποία τον περικυκλώνει απειλητικά. Οι περισσότεροι ρόλοι του διαθέτουν, έτσι κι αλλιώς, έντονα αυτοβιογραφικά στοιχεία, ενώ ακόμα και όταν πρωταγωνιστεί κάποιος άλλος ηθοποιός, όπως ο Σίλβιο Ορλάντο ως κινηματογραφικός παραγωγός στον "Αλιγάτορα" και η Μαργκερίτα Μπούι ως σκηνοθέτρια στη "Μητέρα μου", στην ουσία ενσαρκώνουν κι αυτοί το alter ego του.

Η τελευταία εκδοχή του 60χρονου πλέον Μορέτι είναι ο Τζιοβάνι, σκηνοθέτης που έχει αφιερώσει όλη την ενέργειά του στο γύρισμα της νέας του ταινίας. Αυτή εκτυλίσσεται στο 1956, όταν ένα τσίρκο από την Ουγγαρία φτάνει στη Ρώμη για μια σειρά παραστάσεων. Οι σύντροφοι του Ιταλικού Κομμουνιστικού Κόμματος το υποδέχονται περιχαρείς, όλοι τους όμως θα βρεθούν προ εκπλήξεως όταν οι ταραχές στη Βουδαπέστη οδηγήσουν σε εθνική εξέγερση, η οποία θα καταπνιγεί από τα σοβιετικά τανκς. Οι τσιρκολάνοι διαμαρτύρονται και δεν θέλουν να επιστρέψουν στη χώρα τους, τα μέλη της τοπικής οργάνωσης του κόμματος που τους φιλοξενούν αναμένουν εντολές άνωθεν για την περαιτέρω στάση τους και η ηγεσία του ΙΚΚ ταλαντεύεται ανάμεσα στη δυναμική αποσταλινοποίησή της και τη συνεχιζόμενη υποστήριξή της στην πολιτική της Μόσχας. Και ενώ ο Τζιοβάνι προσπαθεί να βρει ικανοποιητικό φινάλε στο ιστορικό δράμα του, ο παραγωγός του αντιμετωπίζει σοβαρά οικονομικά προβλήματα και η σύζυγός του σκέφτεται να του ζητήσει διαζύγιο.


Ο Μορέτι μπορεί να κέρδισε τον Χρυσό Φοίνικα των Καννών με την πιο έντονα δραματική ταινία του ("Το Δωμάτιο του Γιου μου"), παραμένει όμως ένας μετρ της πολιτικοκοινωνικής σάτιρας. Εδώ, μετά από χρόνια, ξαναβρίσκει το σινεφίλ και αυτοσαρκαστικό χιούμορ του, επενδυμένο με συναίσθημα, αισιοδοξία και καυστική κριτική. Του αρέσει να επαναλαμβάνει τον εαυτό του – η σκηνή στην οποία "τα χώνει" σ’ έναν επίδοξο Ιταλό Ταραντίνο θυμίζει την αντίστοιχη με τον κριτικό κινηματογράφου στο "Αγαπημένο μου Ημερολόγιο", αλλά η αναφορά στον Σκορσέζε και η επίσκεψή του στο Netflix είναι ξεκαρδιστικές. Μπορεί βέβαια όλη αυτή η γκρίνια για το μοντέρνο σινεμά να φανεί σε πολλούς κομφορμιστική και μίζερη. Και, πράγματι, ο Μορέτι είναι παλιομοδίτης και συχνά-πυκνά ηθικολογεί. Διαθέτει όμως μια ακλόνητη πίστη σ' ένα ανθρωπιστικό σινεμά που υπερασπίζεται την ηθική των εικόνων, άποψη απόλυτα ντεμοντέ την εποχή του "Saw", του "John Wick" και των μαρβελικών υπερηρώων. Παρ’ όλα αυτά, εκείνος θα συνεχίσει να το κάνει (δονκιχοτικά;) με πείσμα, ελαφρότητα, ζωηρά μελωδική διάθεση και υψηλή ιστορική ευθύνη τόσο απέναντι στην πολιτική όσο και στο ίδιο το σινεμά.

Ιταλία, Γαλλία. 2023. Διάρκεια: 95΄. Διανομή: FEELGOOD

Περισσότερες πληροφορίες

Ένα Καινούργιο Αύριο

Il Sol dell'Avvenire
3
  • Δραματική κομεντί
  • 2023
  • Διάρκεια: 95 '
  • Νάνι Μορέτι

Ένας σκηνοθέτης του οποίου ο γάμος περνάει κρίση προσπαθεί να ολοκληρώσει την τελευταία του ταινία, πάνω στον αντίκτυπο που είχε στο Ιταλικό Κομμουνιστικό Κόμμα η εισβολή της Σοβιετικής Ένωσης στην Ουγγαρία το 1956.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Heritage in Focus: Χώροι μουσικής και κινηματογράφου σε κίνδυνο

Στην πρώτη εκδήλωση θα συζητηθούν οι απειλές που αντιμετωπίζουν οι πολιτιστικοί χώροι στις πόλεις, εστιάζοντας στη μουσική σκηνή του Βερολίνου και το κινηματογραφικό τοπίο της Αθήνας

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Τέσσερις μέρες γεμάτες μικρού μήκους του Athens Short Film Festival

Σαράντα ταινίες από όλο τον κόσμο παρουσιάζει η φρέσκια διοργάνωση που επιστρέφει στο Κουκάκι.

"Ο Νόμος του Μέρφυ": Άγγελε Φραντζή, πώς γύρισες την πιο φιλόδοξη ελληνική ταινία της χρονιάς;

Ο πολυσχιδής σκηνοθέτης ανοίγει τα χαρτιά του γύρω από την ορμητική παραγωγή, στην οποία η Κάτια Γκουλιώνη υποδύεται μια αποτυχημένη ηθοποιό που ζει διαδοχικές διαφορετικές πραγματικότητες, ελπίζοντας να βρει τον εαυτό της.

Ο Νόμος του Μέρφυ

Ένα γράμμα αγάπης στο ίδιο το σινεμά και τη ζωή, ένα μεθυστικό κολάζ αναφορών και ανθρωπιάς, το οποίο παρόλο που παρασύρεται από την ορμή και την πληθωρικότητά του.

Μικρά Πράγματα Σαν κι Αυτά

Αληθινά περιστατικά εμπνέουν ένα χαμηλότονο δράμα χαρακτήρων με κοινωνική ευαισθησία, διηγηματική λιτότητα και καίριες ερμηνείες (βραβείο στο Φεστιβάλ Βερολίνου για την Έμιλι Γουότσον).

Μικρό Θλιμμένο Κορίτσι

Εσωστρεφής όσο και δημιουργικά πρωτότυπος συνδυασμός ψυχολογικού δράματος και ντοκιμαντέρ. Υπερβολικά φιλόδοξη ως σινε-κατασκευή, αποτυπώνει το πνεύμα μιας ανήσυχης εποχής.

Η Κουζίνα

Ανισόρροπο δράμα πάνω στο κυνήγι του αμερικανικού ονείρου, διχασμένο ανάμεσα στο κομψό στιλιζάρισμα, το αιχμηρό ψυχογράφημα και το οξύ κοινωνικό σχόλιο.