Το περασμένο τετραήμερο στο ελληνικό box office τα περισσότερα εισιτήρια έκοψε το horror ρίκουελ "Εξορκιστής: Ο Πιστός" προσελκύοντας πανελλαδικά 33.570 θεατές, ωστόσο ήταν άλλη η ταινία που προκάλεσε το περισσότερο σούσουρο.
Ο λόγος για το "Eras Tour", ήτοι την κινηματογραφημένη εκδοχή της περφόρμανς που δίνει η ποπ σταρ Taylor Swift στο πλαίσιο της ομώνυμης παγκόσμιας περιοδείας της, η οποία ξεκίνησε τον περασμένο Μάρτιο και πρόκειται να ολοκληρωθεί το Νοέμβριο του 2024(!). Χωρίς να βρίσκεται καν στα μισά της η τουρνέ θεωρείται ήδη ιστορική, καθώς σύμφωνα με το Forbes τον Αύγουστο έφτασε τα 780 εκατομμύρια δολάρια σε εισπράξεις, ενώ το Variety προβλέπει πως θα ξεπεράσει τα 2 δις. Αριθμοί που κάνουν το μυαλό να πονάει, αλλά είναι ενδεικτικοί της υπερηχητικής απήχησης που έχει η καλλιτέχνις, που αντίστοιχή της ελάχιστοι άλλοι ομότεχνοι έχουν καταφέρει.
Με δεδομένη, λοιπόν, την επιτυχία του "Eras Tour" η ομάδα παραγωγής της Swift κυκλοφόρησε σε παγκόσμια διανομή (13/10) την ταινία που αποτυπώνει το θέαμα που προσφέρεται επί σκηνής, με την Ελλάδα να αποτέλει έναν από τους έστω κινηματογραφικούς σταθμούς του φιλμ. Οι εκατοντάδες των πιστών swifties της χώρας, όπως αποκαλούνται οι θαυμαστές της μουσικού, κατέκλυσαν τις κινηματογραφικές αίθουσες κάνοντας την εμπειρία της σκοτεινής αίθουσας viral φαινόμενο. Το περασμένο σαββατοκύριακο δεν υπήρχε πλατφόρμα στα κοινωνικά δίκτυα όπου να μην εμφανιζόταν έστω ένα βίντεο από τους γεμάτους κινηματογράφους, με τον κόσμο να περνάει μεθυστικά καλά, χορεύοντας και τραγουδώντας πολλές φορές όρθιος ή και κάτω από τη μεγάλη οθόνη. Η σχεδόν τελετουργική αίσθηση των προβολών είχε σαν αποτέλεσμα στις θεάσεις του "Eras Tour" να ξεπεραστούν τα 13.000 εισιτήρια, σύμφωνα με ανεπίσημα στοιχεία. Πάντως, το φιλμ έχει σπάσει τα ταμεία παγκοσμίως και αναπόφευκτα αναδείχθηκε ως η εμπορικότερη συναυλιακή ταινία όλων των εποχών με 123,5 εκατομμύρια δολάρια σε έσοδα την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές.
Η παραπάνω εξέλιξη μόνο ως ελπιδοφόρα και θετική μπορεί να ερμηνευθεί για περισσότερους από έναν λόγους. Αφενός, αποδείχθηκε πως το κοινό συνεχίζει να αντιλαμβάνεται το σινεμά ως κατεξοχήν χώρο όπου βιώνεται κάτι το ξεχωριστό, ακόμα και εάν δεν καταφεύγει σε εκείνον για να παρακολουθήσει κάτι "παραδοσιακά κινηματογραφικό". Έτσι κι αλλιώς είναι λάθος να υποτιμάται η δυναμική ή η ποιότητα των κινηματογραφημένων συναυλιών, πόσω δε μάλλον όταν τόσοι πολλοί διακεκριμένοι δημιουργοί έχουν πειραματιστεί μαζί τους στο παρελθόν παράγοντας σπουδαία αποτελέσματα. Μερικά εξ αυτών τα "Stop Making Sense" (Τζόναθαν Ντέμι, 1984), "The Last Waltz" (Μάρτιν Σκορσέζε, 1978) και το "Amazing Grace" (Άλαν Έλιοτ & Σίντνεϊ Πόλακ, 2018). Αφετέρου, δεν είναι κάτι εξορισμού ελαττωματικό ή υποδεέστερο επειδή ο κόσμος "απλώς" περνάει καλά. Εκτός εάν, εν προκειμένω, το πρόβλημα είναι συγκεκριμένα η Swift και το ποιόν των θαυμαστών της, οπότε το ζήτημα είναι υποκειμενικό και ας μη γελιόμαστε, λιγάκι μισογύνικο.
Έπειτα το κινηματογραφικό "Eras Tour", το οποίο διαρκεί σχεδόν τρεις ώρες και χωρίζεται σε δέκα διαφορετικές πράξεις που διατρέχουν τη δισκογραφία της μουσικού, ίσως ανοίξει το δρόμο για περαιτέρω concert films. Πρόσφατα δικές τους ταινίες παρήγαγαν το νοτιοκορεατικό ποπ γκρουπ BTS και οι Βρετανοί Coldplay, ενώ σε συζητήσεις βρίσκεται η Beyonce. Επιπλέον, τελευταία έχουν προκύψει απροσδόκητοι υποστηρικτές της ιδέας όπως ο Κρίστοφερ Νόλαν. Ο σκηνοθέτης του "Οπενχάιμερ" μάλιστα, σε συνέντευξή του δε δίστασε να υποστηρίξει πως η Swift επιλέγοντας να διανείμει ανεξάρτητα την ταινία της ίσως να δείχνει το μέλλον της αγοράς. Μιας και πιάσαμε τα μεγάλα ονόματα του χολιγουντιανού σινεμά, θυμίζουμε πως ένας ακόμα swiftie είναι ο βετεράνος Πολ Σρέιντερ, ο οποίος γιόρτασε τα 72α γενέθλιά του σε συναυλία της ποπ σταρ λέγοντας μεταξύ άλλων για εκείνη: "Είναι το φως που δίνει νόημα στις ζωές όλων μας, χωρίς εκείνη θα ταξιδεύαμε για πάντα σε ένα ασύλληπτα δυσοίωνο σκοτάδι". Ουάου…
Κλείνοντας, ναι μεν όλα ρόδινα, αλλά οφείλουμε και μια στοιχειώδη κριτική που να επικεντρώνεται στα ουσιώδη όσον αφορά τη Swift. Όπως ότι μάλλον δε χρειάζεται να χρησιμοποιεί το ιδιωτικό τζετ της με τέτοια συχνότητα που επιβαρύνει τρομερά το περιβάλλον. Ή να εκμεταλλευτεί την τεράστια επίδρασή της ώστε μελλοντικά να ανακοπεί ο παραλογισμός που τείνει να επικρατήσει στην κοστολόγηση και αγορά εισιτηρίων. Την άνοιξη, όταν άνοιξε η προπώληση του Eras Tour, επικράτησε ένα πανδαιμόνιο στην πλατφόρμα του Ticketmaster τόσο λόγω των τεχνικών προβλημάτων, όσο και των αδικαιολόγητα ακριβών εισιτηρίων. Κόστος που ναι μεν δεν αποθάρρυνε το πλήθος των θαυμαστών της Swift, αφού μόνο την πρώτη μέρα διάθεσής τους στις ΗΠΑ πουλήθηκαν πάνω από 2 εκατομμύρια εισιτήρια, ωστόσο έτσι προσφέρεται περιθώριο για αλόγιστη κοστολόγηση άλλων μεγάλων συναυλιών.
Μέχρι τότε, όμως, αφήστε τον κόσμο να απολαμβάνει πράγματα (στο σινεμά).
Περισσότερες πληροφορίες
Taylor Swift: The Eras Tour
Συναυλία της ποπ σταρ Τέιλορ Σουίφτ στο πλαίσιο της «Eras Tour» που έχει σπάσει ρεκόρ εισιτηρίων παγκοσμίως.