Οι Δολοφόνοι του Ανθισμένου Φεγγαριού

4

Ο ορισμός του μεγάλου σινεμά: χορταστικό θέαμα, πλούσια δραματουργία, στιβαρή σκηνοθεσία, συναρπαστικοί χαρακτήρες και μια διεισδυτική ματιά στην αιματοβαμμένη αμερικανική ιστορία.

Οι Δολοφόνοι του Ανθισμένου Φεγγαριού «Οι Δολοφόνοι του Ανθισμένου Φεγγαριού»

Αν ο Τζον Φορντ είναι ο σκηνοθέτης που περιέγραψε με τον διαυγέστερο και θεαματικότερο τρόπο πώς κατακτήθηκε η Δύση και θεμελιώθηκε ο αμερικανικός μύθος, ο Μάρτιν Σκορσέζε είναι εκείνος που κινηματογράφησε συναρπαστικά την πορεία ανέγερσής του και επιβολής του ως κυρίαρχου ιστορικού και πολιτιστικού οικοδομήματος. Από το "Boxcar Bertha" έως τις "Συμμορίες της Νέας Υόρκης" και τον "Ιρλανδό", πατώντας σε αληθινές ή μυθοπλαστικές ιστορίες, πραγματεύτηκε πολυεπίπεδα την υπαρξιακή (αστική) μοναξιά και την "κληρονομική" βία της αμερικανικής κοινωνίας, επιμένοντας σε ένα σταθερό δραματικό μοτίβο ανόδου και πτώσης με θεολογικές αναφορές.


Οι "Δολοφόνοι του Ανθισμένου Φεγγαριού" βασίζονται στο χρονικό "Killers of the Flower Moon: The Osage murders and the birth of the FBI" του δημοσιογράφου Ντέιβιντ Γκραν, διασκευασμένο σεναριακά από τον ίδιο τον Σκορσέζε και τον Έρικ Ροθ ("Φόρεστ Γκαμπ", "The Insider", "Μόναχο", "Dune"). Περισσότερο αστυνομικό δράμα παρά θρίλερ ή περιπέτεια εποχής, η ταινία εκτυλίσσεται στη δεκαετία του 1920, όταν ο νεαρός Έρνεστ Μπέρκχαρτ επιστρέφει από τον Μεγάλο Πόλεμο στην Οκλαχόμα και μπαίνει υπό την προστασία του θείου του Γουίλιαμ Χέιλ (ένας απολαυστικός Ρόμπερτ Ντε Νίρο), ενός πλούσιου κτηνοτρόφου τον οποίο όλοι αποκαλούν "Βασιλιά" και τον θεωρούν ατύπως επικεφαλής της κοινότητάς τους. Αυτή αποτελείται σε μεγάλο βαθμό από Ινδιάνους αυτόχθονες, στους οποίους η κυβέρνηση παραχώρησε παρηγορητικά άγονες εκτάσεις στην κομητεία Όσατζ. Μόνο που εκείνες αποδείχτηκαν πλούσιες σε κοιτάσματα πετρελαίου, μετατρέποντας τους ιδιοκτήτες τους σε εύπορους εισοδηματίες, κάτι το οποίο δεν θα μπορούσε να τους προστατεύσει από την απληστία των λευκών. Έτσι, ο παντρεμένος με Ινδιάνα (το οσκαρικό φαβορί Λίλι Γκλάντστοουν) Έρνεστ θα βρεθεί μπλεγμένος σε μια σειρά δολοφονιών ανθρώπων της φυλής της, υπόθεση που θα φτάσει μέχρι την Ουάσιγκτον και θα προκαλέσει την ανάμειξη του νεοσύστατου FBI.


Ο Σκορσέζε ξέρει να κάνει "μεγάλο σινεμά", συνδυάζοντας την κλασική αφηγηματική παράδοση με στέρεα δραματουργία και δημιουργική, μοντέρνα σκηνοθετική ματιά. Επιλέγει ένα αργό τέμπο, χωρίς εξάρσεις, με σεκάνς μακράς διάρκειας. Περιγράφει εξαιρετικά μια ολόκληρη εποχή, κοινωνικά, πολιτικά και ηθικά, αντιπαραβάλλει τις κυρίαρχες ιδεολογίες της και φυτεύει στο κέντρο του ιστορικού έπους του μια προσωπική τραγωδία, η οποία αντανακλά με κρυστάλλινη διαύγεια τα αιματοβαμμένα υλικά κατασκευής του καπιταλιστικού ονείρου. Για ακόμα μία φορά, η διαπλεκόμενη θεσμική Αμερική παραλληλίζεται με γκανγκστερική συμμορία, κινητήριες δυνάμεις της οποίας είναι η βία και το χρήμα. Παράλληλα, η πειστική ερμηνεία του Λεονάρντο ΝτιΚάπριο προσθέτει "επίπεδα" σ’ έναν (παραδόξως) ελάχιστα περίπλοκο χαρακτήρα, του οποίου η συναρπαστική διαδρομή διανθίζεται με μερικές ιδιοφυείς, σκοτεινά ή διασκεδαστικά περίτεχνες ιδέες – ο επίλογος του φιλμ είναι ένα ευρηματικό σχόλιο πάνω στην ίδια την κινηματογραφική αφήγηση και τη μετατροπή της Ιστορίας σε ανώδυνο θέαμα.

ΗΠΑ. 2023. Διάρκεια: 206΄. Διανομή: FEELGOOD

Περισσότερες πληροφορίες

Οι Δολοφόνοι του Ανθισμένου Φεγγαριού

Killers of the Flower Moon
4
  • Δραματική
  • 2023
  • Διάρκεια: 206 '
  • Μάρτιν Σκορσέζε

Στη δεκαετία του 1920, ο νεαρός Έρνεστ Μπέρκχαρτ επιστρέφει από τον Μεγάλο Πόλεμο στην Οκλαχόμα, μπαίνει υπό την προστασία του θείου του Γουίλιαμ Χέιλ και εμπλέκεται σε μια σειρά δολοφονιών Ινδιάνων.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Heritage in Focus: Χώροι μουσικής και κινηματογράφου σε κίνδυνο

Στην πρώτη εκδήλωση θα συζητηθούν οι απειλές που αντιμετωπίζουν οι πολιτιστικοί χώροι στις πόλεις, εστιάζοντας στη μουσική σκηνή του Βερολίνου και το κινηματογραφικό τοπίο της Αθήνας

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Τέσσερις μέρες γεμάτες μικρού μήκους του Athens Short Film Festival

Σαράντα ταινίες από όλο τον κόσμο παρουσιάζει η φρέσκια διοργάνωση που επιστρέφει στο Κουκάκι.

"Ο Νόμος του Μέρφυ": Άγγελε Φραντζή, πώς γύρισες την πιο φιλόδοξη ελληνική ταινία της χρονιάς;

Ο πολυσχιδής σκηνοθέτης ανοίγει τα χαρτιά του γύρω από την ορμητική παραγωγή, στην οποία η Κάτια Γκουλιώνη υποδύεται μια αποτυχημένη ηθοποιό που ζει διαδοχικές διαφορετικές πραγματικότητες, ελπίζοντας να βρει τον εαυτό της.

Ο Νόμος του Μέρφυ

Ένα γράμμα αγάπης στο ίδιο το σινεμά και τη ζωή, ένα μεθυστικό κολάζ αναφορών και ανθρωπιάς, το οποίο παρόλο που παρασύρεται από την ορμή και την πληθωρικότητά του.

Μικρά Πράγματα Σαν κι Αυτά

Αληθινά περιστατικά εμπνέουν ένα χαμηλότονο δράμα χαρακτήρων με κοινωνική ευαισθησία, διηγηματική λιτότητα και καίριες ερμηνείες (βραβείο στο Φεστιβάλ Βερολίνου για την Έμιλι Γουότσον).

Μικρό Θλιμμένο Κορίτσι

Εσωστρεφής όσο και δημιουργικά πρωτότυπος συνδυασμός ψυχολογικού δράματος και ντοκιμαντέρ. Υπερβολικά φιλόδοξη ως σινε-κατασκευή, αποτυπώνει το πνεύμα μιας ανήσυχης εποχής.

Η Κουζίνα

Ανισόρροπο δράμα πάνω στο κυνήγι του αμερικανικού ονείρου, διχασμένο ανάμεσα στο κομψό στιλιζάρισμα, το αιχμηρό ψυχογράφημα και το οξύ κοινωνικό σχόλιο.