Αφού έσπασε καρδιές σε Σάντανς και Βερολίνο, η ταινία "Περασμένες Ζωές" της Σελίν Σονγκ καταφθάνει στην Αθήνα για να κηρύξει την έναρξη του 29ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας - Νύχτες Πρεμιέρας (27/9-9/10).
Τον περασμένο Φεβρουάριο, σε ανταπόκρισή μας από την Μπερλινάλε γράφαμε για τις "Περασμένες Ζωές": "Η Σελίν Σονγκ εμπνέεται από ένα προσωπικό βίωμα για να αφηγηθεί μια ιστορία, στον πυρήνα της, τόσο παλιά όσο και ο κόσμος. Δηλαδή, εκείνης δύο ανθρώπων που ερωτεύονται ακαριαία και ολοκληρωτικά, με εκείνο το πολύ συγκεκριμένο συναίσθημα στο οποίο σμίγουν η αίσθηση της απόλυτης πλήρωσης, του υπαρξιακού νοήματος και του συντριπτικού δέους. Εν προκειμένω όλα ξεκινούν από τη γνωριμία ως παιδιά της Νόρα (Γκρέτα Λι) και του Χε Σουνγκ (Τέο Γιό), οι οποίοι εκμυστηρεύονται στους γονείς τους πως είναι ερωτευμένοι. Αναπόφευκτα κανείς δεν τους παίρνει στα σοβαρά, θεωρώντας πως πρόκειται για αθώο παιχνίδι, όμως οι δυο τους δε θα ξεχάσουν ποτέ ο ένας τον άλλο, ακόμα και όταν η Νόρα χρειαστεί να μεταναστεύσει με την οικογένειά της. Τα χρόνια γίνονται δεκαετίες, μέχρι που κάποια στιγμή προκύπτει η συγκυρία για να συναντηθούν ξανά, με τα όσα διαδέχονται την επανένωση να αποκτούν κατακλυσμιαίες διαστάσεις.
Μια αυστηρή θέαση των 'Περασμένων Ζωών' θα το κατέτασσε μεταξύ των ρομαντικών φιλμ που αναμασούν οικείες αφηγήσεις πάθους και απόρριψης. Έτσι, όμως, αδικείται κατάφωρα η ικανότητα της Σονγκ να ελίσσεται αβίαστα μεταξύ των συμβάσεων -πείτε τα και κλισέ- του σεναρίου της, ώστε να αναπτύξει τόσο δύο καλοσμιλεμένους, πληθωρικούς χαρακτήρες, όσο και να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις η μεταξύ τους ένταση να γίνει διαπεραστική. Χωρίς ποτέ να γίνεται γλυκανάλατη (άθλος!), η Σονγκ θέτει στην καρδιά της ταινίας της τον παράγοντα του συγχρονισμού για την τελεσφόρηση ή μη ενός έρωτα. Η μεγάλη 'αρρώστια' της Νόρα και του Χε Σουνγκ είναι ακριβώς αυτή: όσα νιώθουν είναι ακλόνητα, αλλά εκείνοι βρίσκονται διαρκώς σε άλλες φάσεις. Η οδυνηρά τρυφερή (μεταφυσική) εξήγηση που δίνει η Σονγκ για αυτό το φαινόμενο, αφορά την ιδέα των προηγούμενων, άρα και επόμενων ζωών. Εάν οι υπάρξεις μας ανακυκλώνονται στο διηνεκές και μία από τις αποστολές μας (η μοίρα, ίσως) είναι να βρίσκουμε τον Άλλο, μήπως ο κεραυνοβόλος έρωτας δεν είναι τίποτα άλλο παρά η αντάμωση δύο ουσιαστικά παλιών γνώριμων ψυχών;
Λοιπόν, η Σονγκ όχι απλώς αναπτύσσει σπαρακτικά το παραπάνω ερώτημα, αλλά διανθίζει το σενάριό της με μετρημένα ποιητικές ατάκες ('κάνεις τον κόσμο μου μεγαλύτερο από ότι είναι') και με μαθηματική ευστοχία βαραίνει το στέρνο από συγκίνηση. Εύλογα, κάποιοι παρακολουθώντας το 'Past Lives' θα θυμηθούν αντίστοιχης θεματικής φιλμ, όπως τα σπουδαία 'Σύντομη Συνάντηση' (Ντέιβιντ Λιν, 1945) και 'Γέφυρες του Μάντισον' (Κλιντ Ίστγουντ, 1995) που πρόχειρα έρχονται στο μυαλό. Δεν είναι και λίγο ωστόσο, ένα ντεμπούτο κιόλας να ψηλαφεί με τέτοια ώριμη ευαισθησία ζητήματα καθολικά σαν την αγάπη. Κλείνοντας, θα μείνει αξέχαστο το πώς σημαντική μερίδα θεατών της δημοσιογραφικής προβολής έμεινε όρθιο (κλαίγοντας) να παρακολουθεί τους τίτλους τέλους, υπό τους ήχους του 'Quiet Eyes' της Sharon Van Etten, λες και μόλις είχε τελειώσει συναυλία και περιμέναμε μπας και γίνει encore".
Οι Νύχτες Πρεμιέρας, όμως, επιφυλάσσουν κάτι ακόμα για την τελετή έναρξης. Πριν από τις "Περασμένες Ζωές" πρόκειται να προβληθεί το "Strange Way of Life", δηλαδή η νέα μικρού μήκους του Πέδρο Αλμοδόβαρ με πρωταγωνιστές τους Ίθαν Χοκ και Πέδρο Πασκάλ. Σύμφωνα με το δελτίο τύπου του φεστιβάλ, η ταινία είναι "μια απολαυστικά queer αντιστροφή σε ένα σθεναρά αρσενικό κινηματογραφικό είδος - το γουέστερν. Ένας λατίνος καουμπόης ξεκινά για να συναντήσει έναν παλιόφιλό του σερίφη σε μια πόλη της Άγριας Δύσης που μοιάζει να έχει βγει από καρτ ποστάλ. Καουμπόης είναι ο Πέδρο Πασκάλ. Σερίφης ο Ίθαν Χοκ. Οι δύο άντρες πίνουν και συζητάνε για τα παλιά, γι' αυτά που ήταν και γι' αυτά που θα 'θελαν να γίνουν. Και μετά φιλιούνται. Το 'Strange Way of Life' τότε μεταλλάσσεται σε αυτό που πάντα ονειρευόμασταν: ένα κιτς γουέστερν μελό που θέλει τους δύο μεγάλους του σταρ να αναμετριούνται με πάθος, ανταλλάσσοντας νεύματα, ατάκες και υπονοούμενα. Η συνέχεια είναι όσο ακομπλεξάριστη και queer μπορεί να φανταστεί κανείς, με την επιρροή του Άντονι Βακαρέλο (Καλλιτεχνικού Διευθυντή του YSL) ραμμένη με βελονάκι σε κάθε καρέ και εξελίσσεται σε μια ραγισμένη αγκαλιά στη μεγάλη οθόνη".
Το πλήρες πρόγραμμα των 29ων Νυχτών Πρεμιέρας θα ανακοινωθεί κατά τη διάρκεια της συνέντευξης τύπου της διοργάνωσης στο Άστορ την Τετάρτη 20/9 (19.00). Το φεστιβάλ πραγματοποιείται από 27/9 έως και 9/10 στους κινηματογράφους Δαναός 1 & 2, Ιντεάλ, Άστορ, Άστυ, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Παλλάς και Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
Διαβάστε όλα τα νεότερα για τις 29ες Νύχτες Πρεμιέρας εδώ.