Η Περιφρόνηση

5

Ο Γκοντάρ συναντά την Μπριζίτ Μπαρντό και διασκευάζει Αλμπέρτο Μοράβια, υπογράφοντας την πλέον συντηρητική αφηγηματικά ταινία του, αλλά και μια από τις εμβληματικότερες της δεκαετίας του ’60

H perifronisi

Η ιδέα του μεγαλοπαραγωγού Κάρλο Πόντι να παντρέψει στις αρχές της δεκαετίας του '60 το εμπορικότερο προϊόν με το αντισυμβατικότερο δημιουργικό ταλέντο του γαλλικού σινεμά αποδείχτηκε πολλαπλά ωφέλιμη. Τόσο για την τσέπη του όσο και για την 7η τέχνη. Γιατί αν και δουλεύοντας κατά παραγγελία, ο Ζαν – Λικ Γκοντάρ διασκεύασε ευρηματικά ένα μυθιστόρημα του Αλμπέρτο Μοράβια πάνω στην αιώνια διαμάχη καλλιτεχνικής έκφρασης και εμπορικού κέρδους, χάρισε στην Μπριζίτ Μπαρντό τον πιο μεστό ίσως ρόλο της και υπέγραψε την πλέον συντηρητική αφηγηματικά ταινία του (η πιο αγαπημένη των γκονταρικά... αποστασιωμένων σινεφίλ), αλλά και μια από τις εμβληματικότερες της δεκαετίας του ’60.

Η ίδια η ταινία, άλλωστε, δεν είναι παρά μια παραλλαγή αυτής της ιστορίας: δυσαρεστημένος από την καλλιτεχνική προσέγγιση του σκηνοθέτη του, ένας Αμερικανός παραγωγός προσλαμβάνει έναν Γάλλο συγγραφέα για να διασκευάσει σεναριακά την "Οδύσσεια" με εμπορικότερο πνεύμα. Ο τελευταίος θα παγιδευτεί δημιουργικά, οδηγώντας σε αδιέξοδο ακόμα και την προσωπική του ζωή.

"Όταν ακούω τη λέξη κουλτούρα, βγάζω το μπλοκ των επιταγών μου": Η περιφρόνηση την οποία δείχνει ο συγγραφέας – σεναριογράφος Πολ προς τη γυναίκα του, τη "φυσική" ομορφιά και την ίδια τη ζωή τελικά, για χάρη μιας μισθωμένης κινηματογραφικής εργασίας, θα οδηγήσει τη σχέση τους σε αδιέξοδο και θα μετατρέψει αυτό το απλό ερωτικό δράμα σε αρχαιοελληνικών διαστάσεων τραγωδία. Ο Γκοντάρ σκηνοθετεί μεθοδικά, πατώντας σε διακριτικές αντιθέσεις και αντιστίξεις. Σινεμασκόπ κάδρα γεμάτα εκθαμβωτικά χρώματα και μια υπόγεια ειρωνική ματιά, η σέξι Μπριζίτ Μπαρντό και το καρτποσταλικό Κάπρι, ο διάσημος σκηνοθέτης Φριτς Λανγκ ("Μετρόπολις") να υποδύεται τον εαυτό του και ο κόσμος του σινεμά σαν μια "βρόμικη" τέχνη, γεμάτη μεγαλείο και φτηνούς συμβιβασμούς ("Θα δεχτείς, γιατί έχεις ανάγκη τα λεφτά. Έμαθα πως έχεις πολύ όμορφη γυναίκα"). Και μέσα σ’ όλα αυτά το σύγχρονο ζευγάρι, αλλοτριωμένο από μια ζωή γεμάτη δυνατότητες και αντιμέτωπο με τις ίδιες του τις (προκαθορισμένες) επιλογές.

Γαλλία. 1963. Διάρκεια: 103΄. Διανομή: NEW STAR

Περισσότερες πληροφορίες

Η Περιφρόνηση

Le Mepris
5
  • Δραματική
  • 1963
  • Διάρκεια: 103 '
  • Ζαν Λικ Γκοντάρ

Δυσαρεστημένος από την καλλιτεχνική προσέγγιση του σκηνοθέτη του, ένας Αμερικανός παραγωγός προσλαμβάνει έναν Γάλλο συγγραφέα για να διασκευάσει σεναριακά την «Οδύσσεια» με εμπορικότερο πνεύμα. Ο τελευταίος θα παγιδευτεί δημιουργικά, οδηγώντας σε αδιέξοδο ακόμα και την προσωπική του ζωή.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Heritage in Focus: Χώροι μουσικής και κινηματογράφου σε κίνδυνο

Στην πρώτη εκδήλωση θα συζητηθούν οι απειλές που αντιμετωπίζουν οι πολιτιστικοί χώροι στις πόλεις, εστιάζοντας στη μουσική σκηνή του Βερολίνου και το κινηματογραφικό τοπίο της Αθήνας

Τέσσερις μέρες γεμάτες μικρού μήκους του Athens Short Film Festival

Σαράντα ταινίες από όλο τον κόσμο παρουσιάζει η φρέσκια διοργάνωση που επιστρέφει στο Κουκάκι.

"Ο Νόμος του Μέρφυ": Άγγελε Φραντζή, πώς γύρισες την πιο φιλόδοξη ελληνική ταινία της χρονιάς;

Ο πολυσχιδής σκηνοθέτης ανοίγει τα χαρτιά του γύρω από την ορμητική παραγωγή, στην οποία η Κάτια Γκουλιώνη υποδύεται μια αποτυχημένη ηθοποιό που ζει διαδοχικές διαφορετικές πραγματικότητες, ελπίζοντας να βρει τον εαυτό της.

Ο Νόμος του Μέρφυ

Ένα γράμμα αγάπης στο ίδιο το σινεμά και τη ζωή, ένα μεθυστικό κολάζ αναφορών και ανθρωπιάς, το οποίο παρόλο που παρασύρεται από την ορμή και την πληθωρικότητά του.

Μικρά Πράγματα Σαν κι Αυτά

Αληθινά περιστατικά εμπνέουν ένα χαμηλότονο δράμα χαρακτήρων με κοινωνική ευαισθησία, διηγηματική λιτότητα και καίριες ερμηνείες (βραβείο στο Φεστιβάλ Βερολίνου για την Έμιλι Γουότσον).

Μικρό Θλιμμένο Κορίτσι

Εσωστρεφής όσο και δημιουργικά πρωτότυπος συνδυασμός ψυχολογικού δράματος και ντοκιμαντέρ. Υπερβολικά φιλόδοξη ως σινε-κατασκευή, αποτυπώνει το πνεύμα μιας ανήσυχης εποχής.