Πέθανε ο Γουίλιαμ Φρίντκιν - ο σκηνοθέτης του "Εξορκιστή"

Υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους Αμερικανούς δημιουργούς του 20ου αιώνα, καθορίζοντας το παγκόσμιο σινεμά.

Γουίλιαμ Φρίντκιν

Μεταξύ των λίγων σκηνοθετών που μπορούν να υπερηφανεύονται πως με τις ταινίες τους στιγμάτισαν τον παγκόσμιο κινηματογράφο, μετασχηματίζοντας στο ενδιάμεσο το χολιγουντιανό σινεμά, ήταν και ο Γουίλιαμ Φρίντκιν ο οποίος απεβίωσε σε ηλικία 87 ετών.

Ο Φρίντικν άνηκε σε μια γενιά σκηνοθετών όπως ο Φράνσις Φορντ Κόπολα και ο Πίτερ Μπογκντάνοβιτς, οι οποίοι ήταν αποφασισμένοι να γυρίσουν ταινίες με τους δικούς τους όρους και με ένα ολόφρεσκο βλέμμα. Όσον αφορά τον Φρίντκιν, οι γνώσεις του στο ντοκιμαντέρ και η εξαιρετική αίσθηση του μοντάζ, βοήθησαν ώστε να διαμορφώσει ένα ξεχωριστό στιλ που έκανε τα φιλμ του διαπεραστικά. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο βραβευμένος με 5 Όσκαρ "Άνθρωπος από τη Γαλλία" (1971), όπου περιλαμβάνεται μία από τις καλύτερες σκηνές καταδίωξης όλων των εποχών.

Ο Άνθρωπος από τη Γαλλία
"Ο Άνθρωπος από τη Γαλλία"

Δύο χρόνια αργότερα ακολούθησε η ταινία που έκανε παγκοσμίως διάσημο τον Φρίντκιν, σκορπώντας αξεπέραστες ανατριχίλες σε θεατές όλου του κόσμου. Ο λόγος φυσικά για τον "Εξορκιστή", τη διασκευή του ομώνυμου μυθιστορήματος του Γουίλιαμ Πίτερ Μπλάτι, στο οποίο απεικονίζεται ο δαιμονισμός μιας νεαρής κοπέλας που είναι καθηλωμένη στο διαμέρισμά της. Ήταν κάτι πρωτοφανές για το είδος του τρόμου, διευρύνοντας τόσο τα όρια του genre όσο και εμφανίζοντας με ένα καινοτόμο τρόπο την αρχέγονη μάχη ανάμεσα στο καλό και το κακό. Η επίδραση του "Εξορκιστή" ήταν τέτοια ώστε οι έντονες αντιδράσεις του κοινού στους κινηματογράφους, οι οποίες ενίοτε έφταναν μέχρι τη λιποθυμία, χρησιμοποιήθηκαν από την παραγωγή για να προωθήσουν ακόμα περισσότερο την ταινία.

Ο Εξορκιστής
"Ο Εξορκιστής"

Ωστόσο, υπό οικονομικούς όρους, η συνέχεια της καριέρας του Φρίντκιν δεν ήταν η προσδοκώμενη. Παρότι εξαιρετικά σα φιλμ, τίτλοι όπως τα "Sorcerer" (1977) και "Cruising" (1980), ξεπέρασαν κατά πολύ τους προϋπολογισμούς τους δίχως να βρουν την ανταπόκριση του κοινού στο box office. Η κορυφαία στιγμή του σκηνοθέτη τη δεκαετία του ‘80 ήρθε με το άψογο θρίλερ "To Live and Die in L.A" (1985), το οποίο υπενθύμισε πόσο σπουδαίος στυλίστας είναι ο Αμερικανός. Τελευταία ταινία του Φρίντκιν έμελλε να είναι ένα ακόμα crime, το "Killer Joe" (2011) με πρωταγωνιστές τους Μάθιου ΜακΚόναχι και Έμιλ Χιρς.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Heritage in Focus: Χώροι μουσικής και κινηματογράφου σε κίνδυνο

Στην πρώτη εκδήλωση θα συζητηθούν οι απειλές που αντιμετωπίζουν οι πολιτιστικοί χώροι στις πόλεις, εστιάζοντας στη μουσική σκηνή του Βερολίνου και το κινηματογραφικό τοπίο της Αθήνας

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Τέσσερις μέρες γεμάτες μικρού μήκους του Athens Short Film Festival

Σαράντα ταινίες από όλο τον κόσμο παρουσιάζει η φρέσκια διοργάνωση που επιστρέφει στο Κουκάκι.

"Ο Νόμος του Μέρφυ": Άγγελε Φραντζή, πώς γύρισες την πιο φιλόδοξη ελληνική ταινία της χρονιάς;

Ο πολυσχιδής σκηνοθέτης ανοίγει τα χαρτιά του γύρω από την ορμητική παραγωγή, στην οποία η Κάτια Γκουλιώνη υποδύεται μια αποτυχημένη ηθοποιό που ζει διαδοχικές διαφορετικές πραγματικότητες, ελπίζοντας να βρει τον εαυτό της.

Ο Νόμος του Μέρφυ

Ένα γράμμα αγάπης στο ίδιο το σινεμά και τη ζωή, ένα μεθυστικό κολάζ αναφορών και ανθρωπιάς, το οποίο παρόλο που παρασύρεται από την ορμή και την πληθωρικότητά του.

Μικρά Πράγματα Σαν κι Αυτά

Αληθινά περιστατικά εμπνέουν ένα χαμηλότονο δράμα χαρακτήρων με κοινωνική ευαισθησία, διηγηματική λιτότητα και καίριες ερμηνείες (βραβείο στο Φεστιβάλ Βερολίνου για την Έμιλι Γουότσον).

Μικρό Θλιμμένο Κορίτσι

Εσωστρεφής όσο και δημιουργικά πρωτότυπος συνδυασμός ψυχολογικού δράματος και ντοκιμαντέρ. Υπερβολικά φιλόδοξη ως σινε-κατασκευή, αποτυπώνει το πνεύμα μιας ανήσυχης εποχής.

Η Κουζίνα

Ανισόρροπο δράμα πάνω στο κυνήγι του αμερικανικού ονείρου, διχασμένο ανάμεσα στο κομψό στιλιζάρισμα, το αιχμηρό ψυχογράφημα και το οξύ κοινωνικό σχόλιο.