Η φωτογραφία θα μας πάρει: Εντυπώσεις από δύο ταινίες που προβλήθηκαν στο 11ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Σύρου

Βρεθήκαμε στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Σύρου και παρακολουθήσαμε τις ταινίες "Ο άνεμος θα μας πάρει" και "Φωτογραφία".

Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Σύρου

Το σινεμά είναι σκιά. Αυτό λένε περίπου οι δύο ταινίες που παρακολούθησα στο κινηματογραφικό φεστιβάλ της Σύρου. Στην ταινία "Ο άνεμος θα μας πάρει" (1999) υπάρχει μια σκιά ζωής και στο τέλος μένει ένα κόκαλο που επιπλέει στο ποτάμι. Η σκιά: δυσκολία στην επικοινωνία μ’ ένα κινητό της εποχής, να σταματάς το χρόνο όπως ο Μπεχζάντ αναποδογυρίζει μια χελώνα, η φιλία του μ’ ένα αγόρι του χωριού που θυμίζει τη σχέση του Φίλιπ με το ξανθό κορίτσι στην "Αλίκη στις πόλεις" του Βέντερς. Την Αλίκη. Μόνο ένα παιδί μπορεί να επαναδιατυπώσει το ερώτημα της τρυφερότητας. Μέσα από το βλέμμα του. 

Βέβαια εδώ, η Τεχεράνη είναι μακριά. Συναντάς μόνο φτωχά σπίτια κολλημένα στους βράχους και γύρω η απέραντη ιρανική φύση απλώνεται σαν πίνακας του Βαν Γκογκ. Και ύστερα; Η ανάγκη για γάλα, μια κοπέλα που αρμέγει την αγελάδα καθώς ακούμε το ποίημα της Φαροχζάντ, ένας άντρας που σκάβει το λάκκο του, μια ηλικιωμένη γυναίκα που δεν πεθαίνει και ο θρήνος αναβάλλεται, όπως και το γύρισμα. Κι όλα αυτά, μισοειπωμένα: "Ακούς τον ψίθυρο των σκιών;".

Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Σύρου

Μετά την προβολή, μια φίλη μού λέει πως βαρέθηκε τα πλάνα μεγάλης διάρκειας, τον αργό ρυθμό, τους συμβολισμούς. Συμφωνώ. Αλλά δεν το παραδέχομαι. Γιατί αν βαρεθώ τα πλάνα στους χωμάτινους δρόμους, τ’ ατέλειωτα πηγαινέλα με το τζιπ που οδηγεί ο Μπεχζάντ, θυμωμένος που οι περιστάσεις καθυστερούν την παραγωγή εικόνων, ή την ταλαιπωρημένη όψη των ανθρώπων από τη δουλειά, θ’ αναγκαστώ να βαρεθώ τη ζωή. Και δεν θέλω. Πρέπει να τ’ αντέξω όλα. Μέχρι ο άνεμος να μας πάρει. Σαν σκόνη.

Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Σύρου

Δεν προσποιούμαστε λοιπόν πως βλέπουμε κάτι στην ταινία του Κιαροστάμι. Όχι. Δεν βλέπουμε τίποτα. Κι αν πιστέψαμε πως είδαμε μια σκιά, κάναμε λάθος. Ίσως να είδαμε φευγαλέα τη σκιά ενός κόκαλου ενώ πέφτει στο νερό.

Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Σύρου

Το επόμενο βράδυ, στην Ντελαγκράτσια, τα πράγματα γίνονται ακόμα πιο πνιγηρά: η "Φωτογραφία" (1986) είναι η σκιά μιας γούνας πάνω από το Παρίσι. Ο Ηλίας δραπετεύει από την Καστοριά της χούντας για να βρει δουλειά στην Μπον Νουβέλ, αλλά είναι ήδη σημαδεμένος. Βρίσκει καταφύγιο στον Γεράσιμο και τον παγιδεύει. Ο Γεράσιμος ερωτεύεται τη φωτογραφία μιας τραγουδίστριας που ο Ηλίας έχει φέρει μαζί του. Λέει ψέματα πως είναι η αδερφή του, η Ευτυχία. Όλα γκρεμίζονται και φτιάχνονται ξανά για τη χάρη μιας εικόνας. Λες και ο Παπατάκης έχει προβλέψει ό,τι συμβαίνει σήμερα. Δεν μας ενδιαφέρει κανένας. Αλλά μας κεντρίζει η εικόνα του. H ψηφιακή σκιά του κανενός. Ποιος άραγε τολμά να πλησιάσει πραγματικά κάποιον; Θα θρυμματιστεί.

Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Σύρου

Ο Ηλίας, με πατέρα αριστερό, έχοντας ζήσει μια κόλαση στη στρατιωτική του θητεία, εκδικείται τον ευεργέτη του. Επειδή τον ευεργετεί. Κυκλοφορεί καμπούρης μέσα στο εργένικο σπίτι του γουναρά, λες και έχει μετακομίσει από κάποιο βουβό φιλμ του Μουρνάου, και η σκυμμένη σκιά του γλιστράει στους τοίχους που ετοιμάζεται να γκρεμίσει. Όταν μιλάει, τα χείλη του δεν συγχρονίζονται με τη φωνή του. Το ντουμπλάζ είναι τέλειο. Για όσους τουλάχιστον έχουν βαρεθεί τη δικτατορία του σύγχρονου ήχου στο σινεμά.

Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Σύρου

Θυμάμαι να βλέπω πρώτη φορά τη "Φωτογραφία" στην τηλεόραση, τη δεκαετία του ’90. Η κόπια ήταν ταλαιπωρημένη. Η συσκευή, αναλογική. Τα χρώματα ήταν πορτοκαλί και όλα ήταν σκούρα, σαν σκοτάδι. Το πρόσωπο του Ηλία ήταν σαν κερί. Έτσι, όταν ο Γεράσιμος επιστρέφει στην Ελλάδα για να παντρευτεί την Ευτυχία, με συνοδηγό τον Ηλία σε μια μπλε Μερσεντές που τρέχει σε φιδωτούς χωματόδρομους που δεν οδηγούν πουθενά, η διαφορά στο φως, σε σχέση με το υπόλοιπο φιλμ, είναι τεράστια. Όσο ελάχιστη είναι η διαφορά ανάμεσα στον εξουσιαστή και τον εξουσιαζόμενο.

Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Σύρου

Όλα αυτά όμως τα καταπίνει το στόμα της αποκατεστημένης κόπιας. Τα εργαστήρια ψηφιοποίησης δεν λαμβάνουν υπόψιν τους τη μνήμη των θεατών. Παρά μόνο την εικόνα της ταινίας, την επιφάνειά της. Γαντζώνονται στα πλάνα και τα διορθώνουν όπως μια μηχανή συμμόρφωσης της αιχμής. Αφαιρούν την πέτρα, αφήνοντας την ταινία στο έλεος της σκιάς της.

Και μετά τι μένει; Η προβολή τελειώνει και όλοι κάνουμε ουρά για να πάρουμε δωρεάν παγωτό. Μια γεύση ειδικά φτιαγμένη, με αφορμή την ταινία. Μα εγώ δεν νιώθω στη γλώσσα τη σκόνη.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Heritage in Focus: Χώροι μουσικής και κινηματογράφου σε κίνδυνο

Στην πρώτη εκδήλωση θα συζητηθούν οι απειλές που αντιμετωπίζουν οι πολιτιστικοί χώροι στις πόλεις, εστιάζοντας στη μουσική σκηνή του Βερολίνου και το κινηματογραφικό τοπίο της Αθήνας

Τέσσερις μέρες γεμάτες μικρού μήκους του Athens Short Film Festival

Σαράντα ταινίες από όλο τον κόσμο παρουσιάζει η φρέσκια διοργάνωση που επιστρέφει στο Κουκάκι.

"Ο Νόμος του Μέρφυ": Άγγελε Φραντζή, πώς γύρισες την πιο φιλόδοξη ελληνική ταινία της χρονιάς;

Ο πολυσχιδής σκηνοθέτης ανοίγει τα χαρτιά του γύρω από την ορμητική παραγωγή, στην οποία η Κάτια Γκουλιώνη υποδύεται μια αποτυχημένη ηθοποιό που ζει διαδοχικές διαφορετικές πραγματικότητες, ελπίζοντας να βρει τον εαυτό της.

Ο Νόμος του Μέρφυ

Ένα γράμμα αγάπης στο ίδιο το σινεμά και τη ζωή, ένα μεθυστικό κολάζ αναφορών και ανθρωπιάς, το οποίο παρόλο που παρασύρεται από την ορμή και την πληθωρικότητά του.

Μικρά Πράγματα Σαν κι Αυτά

Αληθινά περιστατικά εμπνέουν ένα χαμηλότονο δράμα χαρακτήρων με κοινωνική ευαισθησία, διηγηματική λιτότητα και καίριες ερμηνείες (βραβείο στο Φεστιβάλ Βερολίνου για την Έμιλι Γουότσον).

Μικρό Θλιμμένο Κορίτσι

Εσωστρεφής όσο και δημιουργικά πρωτότυπος συνδυασμός ψυχολογικού δράματος και ντοκιμαντέρ. Υπερβολικά φιλόδοξη ως σινε-κατασκευή, αποτυπώνει το πνεύμα μιας ανήσυχης εποχής.