Στη συνέντευξη Τύπου στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Δράμας Γιάννης Σακαρίδης και ο πρόεδρος του Φεστιβάλ Γιώργος Δεμερτζής ανακοίνωσαν τα διαγωνιστικά προγράμματα (ΕΘΝΙΚΟ, ΕΘΝΙΚΟ ΣΠΟΥΔΑΣΤΙΚΟ, ΔΙΕΘΝΕΣ ΣΠΟΥΔΑΣΤΙΚΟ και GREEN) της 46ης διοργάνωσης του Φεστιβάλ Δράμας, που φέτος θα διεξαχθεί στις 4-10 Σεπτεμβρίου, ενώ παρουσίασαν τη φετινή οπτική ταυτότητα του DISFF και το νεοσύστατο Short Film Hub, μέσω του οποίου ενισχύεται ακόμα περισσότερο η μακρόχρονη συνεργασία του Φεστιβάλ με το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου. Το 46ο DISFF θα προβάλλει συνολικά 67 ελληνικές ταινίες σε όλα τα διαγωνιστικά του προγράμματα, οι οποίες θα παρουσιαστούν σε εθνική και στην πλειονότητά τους παγκόσμια πρεμιέρα. To φεστιβάλ περνά πλέον στην επόμενη πίστα, καθώς, όπως έγινε γνωστό πριν λίγες μέρες, οι ταινίες που θα αποσπούν τις κορυφαίες διακρίσεις στο Εθνικό αλλά και το Διεθνές Διαγωνιστικό του τμήμα κάθε Σεπτέμβριο, θα εξασφαλίζουν αυτόματα το πολυπόθητο "εισιτήριο” για τη συμμετοχή στη διαδικασία των Όσκαρ. Η σύνδεση με τα Βραβεία της Ακαδημίας θα δώσει στο DISFF την επιπλέον ώθηση που χρειάζεται για να επιτελέσει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τον ρόλο του.
Τη συνέντευξη τύπου άνοιξε η Μαργαρίτα Αλεξομανωλάκη, Προϊσταμένη της Διεύθυνσης Παραστατικών Τεχνών και Κινηματογράφου του Υπουργείου Πολιτισμού, η οποία, εκπροσωπώντας το ΥΠΠΟ, δήλωσε: "Χαιρόμαστε να βλέπουμε το θεσμό να μεγαλώνει. Το ΥΠΠΟ υπήρξε ανέκαθεν θερμός υποστηρικτής της γιορτής των μικρομηκάδων. Φέτος υποστηρίζει το Φεστιβάλ Δράμας μέσα από το Ταμείο Ανάκαμψης ώστε να διασφαλίσει μία σταθερότητα στο Φεστιβάλ, με ποσά που ξεπερνούν τα 800.000 ευρώ. Με αυτόν τον τρόπο εξασφαλίζεται ένας καλύτερος προγραμματισμός και η εξωστρέφεια του θεσμού, χωρίς να υπάρχει η ανασφάλεια ανεύρεσης πόρων από τον τακτικό προϋπολογισμό του Υπουργείου. Με την ένταξή του φέτος στο Ταμείο Ανάκαμψης το Φεστιβάλ Δράμας αύξησε τον προϋπολογισμό του και εξασφάλισε σταθερή χρηματοδότηση έως τα τέλη του 2025. Αλλά και μετά το 2025 το Υπουργείο θα παραμείνει αρωγός του θεσμού". Όπως ανέφερε ο Γιάννης Σακαρίδης, "τα φεστιβάλ αποτελούν σταθερές αξίες στον κινηματογραφικό χώρο, προσφέροντας μια πλατφόρμα για την ανάδειξη νέων ταλέντων, την ανταλλαγή ιδεών και την ενθάρρυνση της δημιουργικής ποικιλίας. Επίσης δεν σταματάνε ποτέ! Πέρυσι, μόλις μια βδομάδα μετά από το τέλος του DISFF45, παρουσιάσαμε τις ταινίες του Εθνικού Διαγωνιστικού και υποδεχτήκαμε τον Πάβελ Παβλικόφσκι σε ένα Cinematherapy session στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος. Η μεγάλη διαδρομή των βραβευμένων ταινιών του Εθνικού Διαγωνιστικού ξεκίνησε από το Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης και "ταξίδεψε" σε πολλές πόλεις της Ελλάδας και του Εξωτερικού". Φέτος, "είχαμε τη τιμή να καλωσορίσουμε στην ομάδα μας, την σκηνοθέτη και ηθοποιό Έλενα Μαυρίδουπου ανέλαβε το νέο μας πρόγραμμα KIDDO με ταινίες για παιδιά και από παιδιά και τη Γιάννα Σαρρή που ανέλαβε τη δημιουργία του Short Film Hub, το οποίο φιλοδοξεί να συνδέσει ταλαντούχους σκηνοθέτες, σεναριογράφους και παραγωγούς με τη διεθνή και την εγχώρια κινηματογραφική βιομηχανία. Για δεύτερη χρονιά το cinematherapy της Ντενίς Νικολάκου πήγε στα σχολεία της Δράμας, ενώ "ταξίδεψε" στο Βερολίνο και στο Λος Άντζελες σε δύο κορυφαία Ελληνικά φεστιβάλ με τα οποία ξεκινήσαμε συνεργασία. Η ομάδα του φεστιβάλ παρακολούθησε και αξιολόγησε πάνω από 3000 ταινίες και σας καλεί να ανακαλύψουμε μαζί νέες φωνές, να ταξιδέψουμε μαζί σε ανατρεπτικούς κόσμους, και να διεισδύσουμε στην καρδιά της Έβδομης τέχνης. Είμαι χαρούμενος και περήφανος που σας καλωσορίζω στο 46ο Διεθνές Φεστιβάλ Μικρού Μήκους της Δράμας."
Παίρνοντας τον λόγο, ο πρόεδρος του Φεστιβάλ Δράμας Γιώργος Δεμερτζής ανέφερε: "Το 2023, αποτελεί μια χρονιά σταθμό για το Φεστιβάλ με πολλές και ιδιαίτερα σημαντικές εξελίξεις: Πριν λίγες μέρες ανακοινώθηκε από την Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογράφου η απόκτηση της κορυφαίας διάκρισης για μας : Δύο εισιτήρια για Όσκαρ στους νικητές του Εθνικού και του Διεθνούς Διαγωνιστικού στο Φεστιβάλ Δράμας. Μια διάκριση που δεν ήρθε τυχαία. Με τον Γιάννη Σακαρίδη και την ομάδα του Φεστιβάλ ενεργώντας συντονισμένα, συστηματικά και επίμονα καταφέραμε να εξαλειφθούν εμπόδια του παρελθόντος και να εδραιωθούν γέφυρες επικοινωνίας που είχαν χαθεί σε Ελλάδα και εξωτερικό. Παράλληλα με την καθοδήγηση του εμπνευσμένου Καλλιτεχνικού Διευθυντή και κάθε υποστήριξη από πλευράς μου, η στοχευμένη, δημιουργική, και εξωστρεφής αναπτυξιακή πορεία του Φεστιβάλ τα τελευταία χρόνια προς όφελος των δημιουργών της ταινίας μικρού μήκους, συντέλεσε σημαντικά σ αυτή την επιτυχία. Θα συνεχίσω με την έναρξη αυτής της μοναδικής χρονιάς όπου ξεκίνησε τη λειτουργία του το Προπτυχιακό Τμήμα Κινηματογραφικών Σπουδών του ΕΑΠ και εργαστήρια σκηνοθεσίας στη πόλη μας. Ένα όνειρο πολλών ετών που έγινε πράξη με τον δήμαρχο Δράμας μπροστάρη αυτής της κατάκτησης. Το Φεστιβάλ Δράμας ως βασικός εμπνευστής, θα αναπτύξει προγράμματα και δράσεις συνέργειας με τη Σχολή, μεγιστοποιώντας το όφελος των εν δυνάμει νέων κινηματογραφιστών. Αναφερόμενος στη "σημαντική και καθοριστικής σημασίας για μας, απρόσκοπτη, και για πρώτη φορά σταθερή συνεργασία μας με το Υπουργείο Πολιτισμού", ο Γιώργος Δεμερτζής είπε πως η συνεργασία αυτή από το 2020 έφερε: "Την αδιάλειπτη επιχορήγηση του Φεστιβάλ μέσω Προγραμματικής Σύμβασης 3ετούς διάρκειας, η οποία πριν λίγους μήνες ανανεώθηκε και αναβαθμίστηκε με την υπογραφή της 2ης, δίνοντας μας την ασφάλεια και τη δύναμη να συνεχίζουμε το έργο μας. Την αξιοποίηση του πρώην στρατοπέδου Ανδρικάκη με τη "Σύσταση και λειτουργία δημιουργικού κόμβου για τις οπτικοακουστικές τέχνες στη Δράμα" και σημείο αναφοράς το Φεστιβάλ Δράμας. Στα πλαίσια του Ταμείου Ανάκαμψης και με χρηματοδότηση έως 7 εκατ. ευρώ από την Π.Α.Μ.Θ, βρίσκεται σε τροχιά εξέλιξης και θα λειτουργήσει σε συνδυασμό και με το πολιτιστικό-αναπτυξιακό masterplan για την πόλη της Δράμας με στόχο να συνδράμει στην οικονομία και το αναπτυξιακό μοντέλο της ευρύτερης περιοχής. Τον εκσυγχρονισμό των υποδομών του Δημοτικού Ωδείου και του Κινηματογράφου Ολύμπια που αποτελούν και χώρους τέλεσης του Φεστιβάλ, με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης με ποσό περίπου 1,5 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, με την υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού, υλοποιήθηκαν τη τελευταία 3ετία εκπαιδευτικά προγράμματα cinematherapy με μεγάλη απήχηση και επιτυχία στη σχολική εκπαίδευση του Νομού Δράμας τα οποία θα συνεχιστούν. Ο καλλιτεχνικός διευθυντής και η ομάδα του Φεστιβάλ με σοβαρότητα, ωριμότητα, αγάπη και πάθος για το Φεστιβάλ ολοκλήρωσαν τις διαδικασίες της 46ης διοργάνωσης. Νέες καινοτόμες επιλογές προγραμμάτων και νέες συνεργασίες με σημαντικούς φορείς και ανθρώπους της 7ης τέχνης εντός και εκτός συνόρων, συνθέτουν τη φετινή διοργάνωση και ενισχύουν τη διασύνδεση με τη βιομηχανία του κινηματογράφου και τους νέους του χώρου, τους σπουδαστές του κινηματογράφου από το εξωτερικό και την Ελλάδα στους οποίους δίνουμε ιδιαίτερη βαρύτητα, αναβαθμίζοντας συνολικά την εικόνα και τη προσφορά του".
Η ΟΠΤΙΚΗ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΟΥ 46ου DISFF
Παρουσιάζοντας την φετινή ταυτότητα του Φεστιβάλ Δράμας ο Δημήτρης Παπάζογλου / Designer, DpSAthens και DISFF Head of Branding είπε:"Με μεγάλη χαρά αλλά και τιμή, παρουσιάζουμε την οπτική ταυτότητα που θα συνοδεύσει το πρόγραμμα του 46ου Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας (DISFF), συμπληρώνοντας έτσι τη σχεδιαστική τριλογία που είχαμε ανακοινώσει το 2021, όταν και αναλάβαμε αρχικά να επανασχεδιάσουμε την νέα οπτική ταυτότητα του οργανισμού. Έτσι, την 1η χρονιά (2021) εστιάσαμε στο φορμά, στα τεχνικά χαρακτηριστικά του μέσου, στη σύντομη διάρκεια -τη μικρού μήκους αφήγηση- και την έντονη πυκνότητα νοημάτων που χαρακτηρίζουν τη συγκεκριμένη μορφή κινηματογράφου. Ακολούθως, το 2022, εστιάσαμε στην κοινότητα των κινηματογραφιστών μικρού μήκους, φέρνοντας τους δημιουργούς στο πρώτο πλάνο της οπτικής επικοινωνίας. Υπό το λεκτικό εύρημα "A Flm By” και κάνοντας τα ονόματά τους αναπόσπαστο μέρος του σχεδιασμού, υπογραμμίσαμε και αναδείξαμε τη σπουδαία συμβολή τους ως το ζωτικό δημιουργικό κύτταρο της ύπαρξης του Φεστιβάλ μας. Τόσο για την οπτική ταυτότητα του 2021, όσο και του 2022, το έργο μας απέσπασε σημαντικές διακρίσεις με πιο χαρακτηριστική αυτή του Χρυσού Βραβείου Γραφιστικής στα Ελληνικά Βραβεία Σχεδιασμού Οπτικής Επικοινωνίας (ΕΒΓΕ 2022), καθώς και το Αριστείο Τυπογραφίας, στον ίδιο θεσμό, για τις εκδόσεις του Φεστιβάλ (2022). Παράλληλα, το συνολικό έργο των δύο ετών, έτυχε μεγάλης αναγνώρισης από πολλά design platforms και σχετικές με το design εκδόσεις, τόσο στην Ελλάδα αλλά και κυρίως στο εξωτερικό βοηθώντας σε ουσιαστικό βαθμό, την καθιέρωση του ΦΤΜΜΔ, στο διεθνή φεστιβαλικό χάρτη. Η φετινή οπτική ταυτότητα εμπνέεται, και έρχεται να τιμήσει τη μακροχρόνια ανοδική πορεία του Φεστιβάλ. Μια πορεία, όπου σε επίπεδο branding, το όνομα του Φεστιβάλ ισχυροποιείται και διαχέεται, αποκτά μεγαλύτερη έκθεση (exposure), καθώς προβάλλεται όλο και περισσότερο διεθνώς, σε όλα τα μήκη και πλάτη της Γης όπως το Los Angeles GFF, το Festival de Cannes, το Clermont-Ferrand, το Torino Short FilmMarket και άλλα. Σπουδαία απόδειξη αυτής της ενδυνάμωσης του θεσμού, της επικύρωσης της ταυτότητάς του και της συμβολής του στον κόσμο των ταινιών μικρού μήκους σε διεθνές επίπεδο είναι το γεγονός ότι από εδώ και στο εξής το Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας είναι Oscar qualifying Festival, αποτελώντας επισήμως "εισιτήριο" για τα Βραβεία Όσκαρ, για τους δύο μεγάλους νικητές του Εθνικού και του Διεθνούς Διαγωνιστικού Τμήματος. Αυτό φυσικά αποτελεί μια εξαιρετική συγκυρία που καθιστά τη φετινή οπτική ταυτότητα ακόμα πιο καίρια. To λεκτικό εύρημα "Focus on DISFF” είναι ουσιαστικά μια πρόσκληση να "δούμε” -και κατ’ επέκταση να σκεφτούμε- με προσοχή και σε βάθος το ΦΤΜΜΔ, την σημασία της αποστολής του, τις αρχές και την ποιότητα που το χαρακτηρίζουν, όσο αυτό μεγαλώνει, διαχέεται, ταξιδεύει, αποκτώντας ολοένα και μεγαλύτερη δύναμη στον διεθνή χάρτη των κινηματογραφικών Φεστιβάλ".
ΟΙ ΚΡΙΤΙΚΕΣ ΕΠΙΤΡΟΠΕΣ ΤΟΥ 46ου ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΔΡΑΜΑΣ
Την κριτική επιτροπή του Εθνικού Διαγωνιστικού Προγράμματος απαρτίζουν οι: Λευτέρης Χαρίτος (Πρόεδρος), σκηνοθέτης, Alexia Roider, καλλιτεχνική διευθύντρια Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Κύπρου, Μένος Δελιοτζάκης, σκηνοθέτης, Αλεξάνδρα Ματθαίου, σκηνοθέτις/σεναριογράφος και Ασημίνα Προέδρου, σκηνοθέτις/ σεναριογράφος. Την κριτική επιτροπή του Διεθνούς Διαγωνιστικού Προγράμματος οι: Εύα Στεφανή (Πρόεδρος), σκηνοθέτις, Philip Ilson, καλλιτεχνικός διευθυντής London Film Festival και Marie-Pauline Mollaret, επικεφαλής short film selection Cannes/κριτικός κινηματογράφου. Την κριτική επιτροπή του Διεθνούς Σπουδαστικού Διαγωνιστικού Προγράμματος οι: Florian Fernandez-Canto, συντονιστής του Cannes Court Métrage Rendez-vousIndustry, Anne Gaschutz, καλλιτεχνική διευθύντρια Film Festival in Dresden και Θάνος Τοκάκης, σκηνοθέτης/ηθοποιός.Την κριτική επιτροπή του Εθνικού Σπουδαστικού Διαγωνιστικού Προγράμματος οι: Κυριάκος Αγγελάκος (Πρόεδρος), σκηνοθέτης/παραγωγός/σεναριογράφος, Ηλέκτρα Βενάκη, μοντέζ, υπεύθυνη του Εργαστηρίου Αποκατάστασης Ταινιών της Ταινιοθήκης της Ελλάδος και Μαρία Κομνηνού, πρόεδρος ΔΣ της Ταινιοθήκης της Ελλάδος, Ομότιμη Καθηγήτρια ΕΚΠΑ, Διδάσκουσα στο ΜΠΣ "Πολιτισμικές και Κινηματογραφικές Σπουδές". Την κριτική επιτροπή του προγράμματος Short and Green οι: Γιώργος Γούσης (Πρόεδρος), σκηνοθέτης, Σοφία Σταυριανίδου, διευθύντρια Greek Film Festival Berlin και Νατάσα Χριστιά, επιμελήτρια, αρθρογράφος & εκπαιδευτικός στον χώρο της καλλιτεχνικής φωτογραφίας. Την κριτική επιτροπή του Διαγωνιστικού Προγράμματος Αnimation οι: Jutta Wille, διευθύντρια AGKurzfilm, παραγωγός, Αλέκος Παπαδάτος, animator /σκηνοθέτης και Ανθή Σαμαρτζίδου, σκιτσογράφος. Tην κριτική επιτροπή του KIDDO απαρτίζουν παιδιά και έφηβοι ηλικίας από 11-18 ετών: Πέτρος Γεωργιάδης, Τατιάνα Μαυρίδου, Άννα Παναγιωτοπούλου, Χρήστος Σαπανίδης και Βασιλική Στεφανίδου.
EΘΝΙΚΟ ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ
- "Ανορθόδοξος" του Κωνσταντίνου Αντωνόπουλου
- "Με λένε Άντι" των Ανδρέα Βακαλιού, Φίλη Ολσέφσκι
- "Λευκά Χριστούγεννα 1948" του Αντώνη Βαλληνδρά
- "Good Girls Club: A Virginity Odyssey" των Λήδα Βαρτζιώτη & Δημήτρη Τσακαλέα
- "Αντιλόπη" του Αλέξανδρου Βούλγαρη (ΑKA The Boy)
- "Φῶς ἐκ Φωτός" του Νεριτάν Ζιντζιρία
- "Αριζόνες" του Γιώργου Ηλιόπουλου
- "Wings" του Φοίβου Ήμελλου
- "A piece of liberty" της Αντιγόνης Καπάκα
- "Τέλη Αυγούστου" της Αντζελίκα Κατσά
- "Η πολυθρόνα στο πεζοδρόμιο" της Mαίρης Κολώνια
- "Αερολίν" του Αλέξη Κουκιά-Παντελή
- "Super" του Νικόλα Κούλογλου
- "Διάλεξε χέρι" του Σταύρου Κωστόπουλου
- "Παρακαλώ περιμένετε" της Καρίνας Λογοθέτη
- "Midnight Skin" του Μανώλη Μαυρή
- "Εάν σου πω τις αναμνήσεις μου" της Μαρίας Έλενας Μητροδήμα
- "Παλίρροια" του Γιώργου Μπουγιούκου
- "À deux voix" της Μάρθας Μπουζιούρη
- "Αθαλάσσα" της Αργυρώς Νικολάου
- "L’acqua che passa / Deep Sea" της Κάλλιας Παπαδάκη
- "Αρκουδότρυπα" των Χρυσιάννας Παπαδάκη, Στέργιου Ντινόπουλου
- "Firebug" του Αλέξανδρου Παπαθανασόπουλου
- "Short draft" του Σπυρίδωνα Παπασπύρου
- "Mailman" του Nicholas G. Pelecanos
- "Ο κλέφτης" του Matteo Pizzocaro
- "Μέχρι να με δεις" της Ελεάννας Σαντοριναίου
- "Τείχη" του Χρήστου Σαρρή
- "Cargo" του Γιώργου Σερβετά
- "Womb" του Θέμου Σκανδάμη
- "Buffer Zone" του Σάββα Σταύρου
- "Δυόσμος" του Αλέξανδρου Γεώργιου Σωτηρόπουλου
- "Το καλοκαίρι που παρατήρησα για πρώτη φορά τον ήλιο να δύει" του Αστέρη Τζιώλα
- "Διάβαση" των Αινεία Τσαμάτη, Κατερίνας Μαυρογεώργη
- "Πλευρά" του Παναγιώτη Φαφούτη
Στο Εθνικό Διαγωνιστικό Πρόγραμμα συμμετέχουν 35 ταινίες, σκηνοθετημένες από 26 άνδρες και 13 γυναίκες. Όπως επισημαίνει ο Γιάννης Σακαρίδης, "οι σκηνοθέτες ταινιών μικρού μήκους διακρίνονται για την δημιουργική τους ευφυΐα, την ευαισθησία τους στην επικοινωνία με το κοινό και την ικανότητά τους να μεταδίδουν πολλές εμπειρίες και συναισθήματα μέσα σε λίγα λεπτά. Οι μικρού μήκους ταινίες επιτρέπουν στους σκηνοθέτες να προσεγγίζουν θέματα βαθιά και σημαντικά, αποτυπώνοντας τα σε συμπαγή και δυνατά σενάρια. Η σκηνοθεσία εδώ αποτελεί μια πρόκληση, καθώς οι σκηνοθέτες πρέπει να αποφασίσουν ποιες στιγμές θα επιλέξουν για να μεταδώσουν την πλήρη εικόνα της ιστορίας. Η σκηνοθεσία μικρού μήκους ταινιών απαιτεί ακρίβεια και οικονομία στην αφήγηση. Όπως έγραφε ο αγαπητός προκάτοχός μου, Αντώνης Παπαδόπουλος, που ήταν επίσης σκηνοθέτης, η ταινία μικρού μήκους είναι "άμεσης απόδοσης". Μια ταινία μικρού μήκους που μπορεί να πραγματοποιηθεί σε σύντομο χρονικό διάστημα, καταγράφει την κοινωνική, οικονομική και πνευματική κατάσταση της χώρας, κάνοντας την οθόνη του DISFF έναν καθρέφτη της κοινωνίας άλλοτε με ρεαλιστικό κι άλλοτε με λυρικό τρόπο. Φέτος λοιπόν παρακολουθήσαμε ταινίες που αγγίξαν βαθιά ψυχολογικά και κοινωνικά θέματα, με έμφαση στη μοναχικότητα, την εγκατάλειψη, την κακοποίηση, την τοξική αρρενωπότητα. Η εξερεύνηση της σεξουαλικότητας και ο σεξισμός καταλαμβάνουν ένα σημαντικό κομμάτι της φετινής θεματικής των ταινιών, ενώ οι προβληματικές οικογενειακές σχέσεις, ο χωρισμός και η διαχείριση του πένθους μοιάζουν να εμπνέουν για άλλη μια φορά τους δημιουργούς μικρού μήκους. Επιπλέον, είδαμε εξαιρετικές κωμωδίες, πειραματικές ταινίες και στιβαρά ντοκιμαντέρ. Ελπίζουμε και φέτος το φεστιβάλ να αναπτερώσει το ελληνικό σινεμά και να γίνει πηγή θετικής ενέργειας".
ΕΘΝΙΚΟ ΣΠΟΥΔΑΣΤΙΚΟ
- "Ημερολόγιο μιας σεξουαλικής μοναξιάς" της Νίνα Αλεξανδράκη
- "Η Παρέλαση" του Μιχάλη Γαλανόπουλου
- "Θερμοκήπιο" του Γιώργου Γεωργακόπουλου
- "Γόος" της Φλώρα Ηλία
- "Κέτσαπ στη μουστάρδα σου" της Ιφιγένειας Θεοδωρίδου
- "Days of a lilac summer" της Αριάδνης Αγγελικής Θυφρονίτου Λήτου
- "Αθήνα, αγάπη μου" του Δημήτρη Κεχρή
- "Ένας πολύ μικρός κύριος" του Γιώργου Κλεάνθους
- "Το χάος που άφησε πίσω της" του Νίκου Κολιούκου
- "Scorched earth" της Μαρκέλας Κονταράτου
- "Γιατί δεν χορεύεις;" της Πηνελόπης Μαυροψαρίδη
- "Ηλίθια διλήμματα" των Μαριάννας Μποζαντζόγλου - Κατερίνας Ρουσιάκη
- "Little doggie" του Γιώργου Ντούνη
- "Η θρύλος του Καβάλαγουντ" της Μελίνας Ξυπολιτάκη
- "Οι μονόκεροι υπάρχουν" της Μηλένας Περδικάρη
- "The knock" της Ισμήνης Πρωίου
- "Αποχαιρετισμοί" της Σαββίνας Σαμιώτη
- "Αχινός" του Άλεξ Σολτς
- "Πώς να ανάψεις τσιγάρο χωρίς να καείς" του Κωνσταντίνου Σπανουδάκη
- "Ενάμισι" του Οδυσσέα Σπυρόπουλου
- "Τα πουλιά δεν μας κοιτάζουν από τα παράθυρα" της Ειρήνης Ταμπασούλη
- "Eau en noir" της Βανέσσας Φερλέ
- "Λου" της Αντονίνας Φρόκου
- "Ποτίστρα" του Φοίβου Χαλκιόπουλου
- "Δικαιοσύνη" των Άγγελου Μπαράι, Νικήτα Σιφονιίου [εκτός συναγωνισμού]
Στο Εθνικό Σπουδαστικό Πρόγραμμα συμμετέχουν 24 ταινίες (μια επιπλέον προβάλλεται εκτός συναγωνισμού), σκηνοθετημένες από 10 άνδρες και 14 γυναίκες. Head programmer του σπουδαστικού προγράμματος είναι ο Παναγιώτης Ιωσηφέλης (σεναριογράφος, καθηγητής σεναρίου, Τμήμα Κινηματογράφου, Σχολή Καλών Τεχνών, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης). Φέτος οι συμμετοχές ήταν κατά 60% αυξημένες σε σχέση με πέρυσι, και επιλέχθηκαν ταινίες από 12 σχολές. Η φετινή θεματολογία κινήθηκε γύρω από ζητήματα όπως η κακοποίηση, οι γυναικοκτονίες αλλά και ο αυτοπροσδιορισμός. Η δημιουργία του Εθνικού Σπουδαστικού Προγράμματος ήρθε να καλύψει ένα σημαντικό κενό γύρω από τις μικρού μήκους σπουδαστικές ταινίες.
ΔΙΕΘΝΕΣ ΣΠΟΥΔΑΣΤΙΚΟ
- "Klette" by Michael Abay, Belgium
- "Bad kids with saint names" by Vicky Anastasiadou, Greece
- "Phalène" by Sarah-Anaïs Desbenoit, France
- "Kokuryo: the untold story of bb. Undas 2019" by Diokko Manuel Dionisio, Philippines
- "δ" by Julia Diệp My Feige, Germany
- "Carp xmass" by Anna Heribanová, Czech Republic
- "Suitcase" by Saman Hosseinpuor - Ako Zandkarimi, Iran
- "Xiaohui and his cows" by Xinying Lao, China
- "Ánima" by Manuel Mateo, Cuba
- "The things to come" by Santiago Ráfales, Spain
- "I asked him to take me dancing" by Hillel Rate, Israel
- "Sea urchin" by Alex Scholz, Greece
- "Dancing on the grave" by Ana Šiškov, Croatia
- "Opening night" by Sara Szymanski, Poland
Στο Διεθνές Σπουδαστικό Πρόγραμμα συμμετέχουν 14 ταινίες από 13 χώρες, σκηνοθετημένες από 8 άνδρες και 7 γυναίκες. Head programmer του διεθνούς σπουδαστικού προγράμματος είναι ο σκηνοθέτης Θανάσης Νεοφώτιστος, ο οποίος οραματίζεται τη δημιουργία ενός σπουδαστικού campus στη Δράμα. Οι φετινές ταινίες καταπιάνονται με διάφορα κοινωνικά και πολιτικά θέματα, θίγοντας ζητήματα διαφορετικότητας και ανθρώπινων σχέσεων.
SHORT AND GREEN
- "This is not a place for you" by Ceyda Aşar, Turkey
- "A queen" by Benjamin Behaeghel, France
- "Terra mater" by Kantarama Gahigiri, Rwanda
- "Bumbumpapá" by Alexis Gómez, Mexico
- "Fantasmagoría" by Juan Francisco González, Chile
- "Luthier" by Carlos González Penagos, Colombia
- "Nool" by May Grosman, Israel
- "Strangers in the dark" by Perttu Inkilä, Jenni Pystynen, Finland
- "Bégan" by Maria Jorge, Portugal
- "Time to live" by Hawar Rehimi, Kurdistan Region of Iraq - Iraq, Islamic Republic of Iran
- "Happy" by Laura Rindlisbacher, UK
- "Seagulls scream on the weekend" by Maria Stuut, Frederik Stuut, Netherlands
- "Lumen" by Eirini Tzoulia, Greece
- "Eina" by Michael Vella, Tommy Vella, Germany
- "The wheat will not be golden" by Guoxin Wang, China
Το διαγωνιστικό πρόγραμμα Short and Green περιλαμβάνει 15 ταινίες (που υπογράφουν 10 άντρες και 8 γυναίκες) από 15 χώρες, που καλύπτουν όλα τα κινηματογραφικά είδη (ταινίες μυθοπλασίας, ντοκιμαντέρ και animation) και εκφράζουν μια πολυσυλλεκτικότητα αντιλήψεων γύρω από την κλιματική αλλαγή. Το πρόγραμμα επιμελείται ο Βασίλης Τερζόπουλος.
ΤΟ NΕΟΣΥΣΤΑΤΟ SHORT FILM HUB
Το Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους της Δράμας ήταν πάντα ο χώρος έκφρασης νέων δημιουργών και επαγγελματιών του κινηματογράφου. Υπήρξε διαχρονικά το σημείο συνάντησης όπου κάθε Σεπτέμβρη γίνονται οι ζυμώσεις, οι πρώτες επαφές, οι κινηματογραφικές κουβέντες, η ανταλλαγή ιδεών και απόψεων αλλά και η αρχή για μελλοντικές συνεργασίες. Φέτος για πρώτη φορά, ξεκινά το Short Film Hub με υπεύθυνη τη Γιάννα Σαρρή, με στόχο να ενώσει όλους τους επαγγελματίες που θα βρεθούν στην Δράμα και να δώσει την ευκαιρία οι συζητήσεις και τα πάνελ να γίνουν αφορμή ώστε οι νέοι δημιουργοί να έρθουν κοντά με αναγνωρισμένους επαγγελματίες του κινηματογραφικού χώρου και να μάθουν τις αμέτρητες δυνατότητες της τέχνης τους, της προώθησης ενός κινηματογραφικού έργου, την ανάπτυξη του σεναρίου και τη δημιουργία δικτύου επαφών. Οι δράσεις του Short Film Hub απλώνονται σε όλη την διάρκεια του Φεστιβάλ. Καθημερινά θα πραγματοποιούνται συζητήσεις στον θερινό κινηματογράφου Αλέξανδρος. Οι συζητήσεις αυτές αφορούν την παρουσίαση των σημαντικότερων φεστιβάλ όλου του κόσμου όπως το Φεστιβάλ Κανών, το Marche du Film του Φεστιβάλ Κανών, τα χρηματοδοτικά προγράμματα της χώρας και την ανάπτυξη της κινηματογραφικής αγοράς τα τελευταία χρόνια, την εύρεση και εκκαθάριση μουσικών δικαιωμάτων που τόσο σημαντικό ρόλο έχουν στην παραγωγή μιας ταινίας. Μια σειρά συζητήσεων με χρήσιμα εργαλεία από αναγνωρισμένους Έλληνες και ξένους ομιλητές για τη νέα πλατφόρμα της Crew United, για το σινεμά DIY, αλλά και μια συναρπαστική κουβέντα για το σινεμά της Φρίντα Λιάππα. Παράλληλα, θα διοργανωθεί το εργαστήρι DIRECTOR’S CUT: A Cinema of Stills με την Νατάσα Χριστιά (επιμελήτρια, αρθρογράφος και εκπαιδευτικός στον χώρο της καλλιτεχνικής φωτογραφίας). Κατά την διάρκεια του εργαστηρίου θα προσπαθήσουμε να ενσωματώσουμε την φωτογραφία και την θεωρία της στην κινηματογραφική θεωρία και πράξη, και να δημιουργήσουμε μια χρήσιμη και εμπνευσμένη εργαλειοθήκη για την σύλληψη, την παραγωγή και την προώθηση ενός κινηματογραφικού πρότζεκτ. Συνεχίζονται οι πετυχημένες δράσεις Pitching Lab το οποίο γιορτάζει τα δέκα χρόνια του, καθώς και η συνεργασία με το Torino Short Film Lab. Οι δύο αυτές δράσεις θα συνδυαστούν με εποικοδομητικά meetings μεταξύ των συμμετεχόντων και των επαγγελματιών. Τέλος, για πρώτη φορά θα διοργανωθούν τα Meet the Experts – καθημερινές συναντήσεις με τους επαγγελματίες που θα βρεθούν στην Δράμα και θα είναι διαθέσιμοι για one-to-one συναντήσεις με τους σκηνοθέτες, σεναριογράφους, παραγωγούς που θα παρουσιάσουν τις ταινίες τους στο επίσημο πρόγραμμα του Φεστιβάλ.
Γνωρίστε το ΕΚΚ / Meet the GFC
Ο κύκλος ενημερωτικών συναντήσεων Meet the GFC, που θα πραγματοποιηθεί φέτος για πρώτη φορά στο πλαίσιο της Αγοράς, ενδυναμώνει τους πολύχρονους σταθερούς δεσμούς του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου (ΕΚΚ) με το Φεστιβάλ Δράμας. Από την Τρίτη (5/9) έως την Παρασκευή (8/9), στελέχη του ΕΚΚ από όλες τις Διευθύνσεις του θα ενημερώνουν σκηνοθέτες και παραγωγούς για τις δυνατότητες και τους ορίζοντες που ανοίγουν όλα χρηματοδοτικά προγράμματα που αυτό υλοποιεί, αλλά και οι διεθνείς διασυνδέσεις του. Tέλος, να προσθέσουμε πως το Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας ξεκινά μία νέα συνεργασία με την Crew United, την κορυφαία διαδικτυακή πλατφόρμα διασύνδεσης επαγγελματιών του οπτικοακουστικού κλάδου της Ευρώπης, η οποία άνοιξε και στην Ελλάδα ως Crew United Greece. Η πλατφόρμα, που είναι πια διαθέσιμη και στα ελληνικά, θα απονείμει 3 βραβεία και θα παρουσιαστεί στο Short Film Hub την Παρασκευή 8 Σεπτεμβρίου.
CINEMATHERAPY
Μετά την πολύ επιτυχημένη πορεία του προγράμματος από το 2020 έως σήμερα σε Ελλάδα και εξωτερικό, μια νέα δράση για το πρόγραμμα Cinematherapy με επικεφαλής την ψυχοθεραπεύτρια Ντενίς Νικολάκου, θα υλοποιηθεί από το Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας, υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού και την Διεύθυνση Σύγχρονου Πολιτισμού, επιβεβαιώνοντας την απήχηση αλλά και επιδραστικότητα του καινοτόμου προγράμματος που πραγματοποιείται εδώ και τρία χρόνια σε Ελλάδα και Εξωτερικό. Η νέα δράση απευθύνεται φέτος για πρώτη φορά στην ηλικιακή ομάδα 18 έως 30 ετών με σκοπό την δημιουργία 5 (πέντε) μικτών ομάδων των 10 ατόμων η κάθε μία, ανοιχτής ροής, με σταθερή διάρκεια 90 λεπτών και χρόνο συνάντησης σε εβδομαδιαία βάση. Η χρονική διάρκεια του προγράμματος ορίζεται σε προκαθορισμένο χρόνο έναρξης και λήξης, από 28/8 έως 30/12/2023. Το Πρόγραμμα θα υλοποιηθεί σε υβριδική μορφή (δια ζώσης και ψηφιακά). Η εναρκτήρια συνάντηση/γνωριμία της ομάδας με την συντονίστρια και τους συμμετέχοντες καθώς και η συνάντηση λήξης του προγράμματος θα πραγματοποιηθεί δια ζώσης. Στο ενδιάμεσο διάστημα οι συναντήσεις της ομάδας, υπό την επιμέλεια και τον συντονισμό της Ντενίς Νικολάκου, θα πραγματοποιηθούν διαδικτυακά μέσω πλατφόρμας (zoom).