Αυτή την εβδομάδα (6/7) κάνουν πρεμιέρα ταυτόχρονα δύο ταινίες τρόμου· το νέο σίκουελ στη σειρά "Insidious" με τίτλο "Παγιδευμένη Ψυχή: Η Πορφυρή Πόρτα" (Πάτρικ Γουίλσον) και το anime "Resident Evil: Death Island" (Εϊτσίρο Χασούμι), που τοποθετείται στο σύμπαν του γνωστού βιντεοπαιχνιδιού. Παρότι εντελώς διαφορετικής αισθητικής και λογικής, καθώς η μεν "Πορφυρή Πόρτα" ανήκει σε franchise, το δε "Death Island" είναι ανεξάρτητο, παραμένουν δύο horror κυκλοφορίες που απευθύνονται στο ίδιο κοινό, γεγονός όχι αμελητέο ούτε ακριβώς τυχαίο. Από τον περασμένο Σεπτέμβριο, στις μαρκίζες των ελληνικών κινηματογράφων έχουν βρεθεί 18 τρομο-θρίλερ, αριθμός που παλαιότερα θα φάνταζε εξωπραγματικός. Γιατί, όμως, οι ταινίες τρόμου έχουν περισσότερη ζήτηση από ποτέ;
Μια διαρκής εξέλιξη
Ως είδος, το horror ανέκαθεν προσέλκυε σημαντική μερίδα θεατών και παρήγαγε φιλμ-ορόσημα, ωστόσο τα τελευταία έξι χρόνια σημειώνεται μια ανάκαμψη καλλιτεχνική όσο και εμπορική, ακόμα και σε αγορές σαν την ελληνική. Σημείο εκκίνησης αυτής της τάσης μπορεί εύκολα να θεωρηθεί το 2017, όταν το "Τρέξε!" (Τζόρνταν Πιλ) ξεπέρασε τα 250 εκατομμύρια δολάρια παγκοσμίως, προτού βραβευτεί με Όσκαρ σεναρίου, ενώ με λίγους μήνες διαφορά το εμπνευσμένο από τον Στίβεν Κινγκ "Το Αυτό" (Άντι Μουσιέτι) έγινε η πιο επικερδής ταινία τρόμου όλων των εποχών (700 εκατ.). Την αμέσως επόμενη χρονιά, ο ηθοποιός Τζον Κραζίνσκι γνώριζε απροσδόκητη επιτυχία σκηνοθετώντας το αγωνιώδες "Ένα Ήσυχο Μέρος" (340 εκατ.), τη στιγμή που η "Καλόγρια" (Κόριν Χάρντι) και το διάδοχο "Annabelle Comes Home" (Γκάρι Ντόμπερμαν, 2019) έκαναν τη σειρά ταινιών του "Καλέσματος" το πιο επιτυχημένο horror franchise στην ιστορία, με περισσότερα από δύο δισ., μπροστά ακόμα και από το "Alien"! Παράλληλα, δυναμικό κομμάτι του παιχνιδιού αποτελούν και οι arthouse παραγωγές, αφού φιλμ σαν τη "Διαδοχή" (Άρι Άστερ, 2018) και τον οριακό "Φάρο" (Ρόμπερτ Έγκερς, 2019) βοηθούν στη διεύρυνση των ορίων του είδους.
Το τώρα και το αύριο
Φέτος, στην Ελλάδα, οι θεατές δείχνουν μια σταθερή προτίμηση στο σινεμά του τρόμου. Ενδεικτικά, τα εισιτήρια του sleeper hit "Χαμογέλα" (Πάρκερ Φιν) "άγγιξαν" τις 190 χιλιάδες, ενώ σχεδόν 73.000 είδαν τον Ράσελ Κρόου ως "Εξορκιστή του Βατικανού" (Τζούλιους Έιβερι), παρά την αρνητικότατη υποδοχή από την εγχώρια κριτική. Αρκετά καλά τα πήγαν και οι τίτλοι που σχετίζονται με διάσημα franchises του παρελθόντος, όπως η "Τελευταία Νύχτα με τις Μάσκες" (Ντέιβιντ Γκόρντον Γκριν), που προσέλκυσε 28.465 θεατές, και ειδικά το "Evil Dead Rise" (Λι Κρόνιν) που ανέβηκε σχεδόν τρεις φορές ψηλότερα (77.060). Ειδικής αναφοράς χρήζει το "M3gan" (Τζέραλντ Τζόστοουν), το οποίο, αφού εξαργύρωσε το γκελ του στα social media (κόβοντας πάνω από 40 χιλιάδες εισιτήρια στην Ελλάδα), φαίνεται να δείχνει το δρόμο για το κινηματογραφικό μέλλον του horror. Μικρός προϋπολογισμός (5-10 εκατ.), δελεαστική ιδέα και τίμιες ανατριχίλες είναι πιθανότατα η λογική που θα επικρατήσει στο εξής, αν συνυπολογίσουμε τη niche επιτυχία τίτλων όπως το εξαιρετικό "Skinamarink" (Κάιλ Έντουαρντ Μπολ). Με κόστος μόλις 15.000 χιλιάδες, έφτασε τα 2,1 εκατ. στο box office, έχοντας απλώς μια αξιοπρεπή παραγωγή και υποβλητικότατη ατμόσφαιρα. Παρόμοια είναι η κατεύθυνση του δημοφιλούς στούντιο του A24, το οποίο χρηματοδοτεί το "Backrooms" του 17χρονου(!) Κέιν Πάρσονς, το οποίο ξεκίνησε ως DIY μικρού μήκους στο YouTube, αλλά και το "Talk to Me" (Ντάνι & Μάικλ Φιλίππου), που το συνοδεύει η φήμη της πιο τρομακτικής ταινίας της χρονιάς.
Εν ολίγοις, το σινεμά του τρόμου έχει τη δυναμική να συνεχίσει να πρωταγωνιστεί στον εμπορικό κινηματογράφο. Σε μια εποχή που ευδοκιμούν πολλοί και διαφορετικοί φόβοι, το horror αποτελεί διαχρονικά ιδανικό μέσο για τη διαχείριση συλλογικών αγωνιών, προσφέροντας μια άκρως ψυχαγωγική εμπειρία που βιώνεται αποκλειστικά στο σκοτάδι της κινηματογραφικής αίθουσας.
Περισσότερες πληροφορίες
Παγιδευμένη Ψυχή: Η Πορφυρή Πόρτα
Για να απαλλαγούν μια και καλή από τους δαίμονες που τους κατατρύχουν, ο Τζος και ο νεαρός Ντάλτον πρέπει να καταβυθιστούν ακόμα περισσότερο στο Πέρα και να έρθουν αντιμέτωποι με το σκοτεινό παρελθόν της οικογένειάς τους, καθώς και με νέες, ακόμα πιο τρομακτικές απειλές, που κρύβονται πίσω από την πορφυρή πόρτα.
Resident Evil: Death Island
Τρεις πράκτορες διαφορετικών κρατικών υπηρεσιών και μια εργαζόμενη σε ΜΚΟ ενάντια στη βιο-τρομοκρατία συναντιούνται στο Αλκατράζ, στον κόλπο του Σαν Φρανσίσκο, για να αντιμετωπίσουν μια θανάσιμη απειλή για τον πλανήτη.