Αφήνοντας πίσω του τα μαοϊκά μανιφέστα και τους βιντεοπειραματισμούς της δεκαετίας του ’70, ο Ζαν-Λικ Γκοντάρ επιστρέφει το 1980 σε μια παραδοσιακότερη κινηματογραφική αφήγηση με το αριστουργηματικό "Ο Σώζων Εαυτόν Σωθήτω". Ακολουθεί το "Πάθος", το οποίο δύο δεκαετίες μετά την "Περιφρόνηση" επαναδιαπραγματεύεται σαν ταινία-μέσα-σε-ταινία τους γκονταρικούς προβληματισμούς πάνω στη σχέση ζωής και τέχνης, εδώ ως έναν διαρκή διχασμό. Διχασμό αφενός ενός καλλιτέχνη, του Πολωνού σκηνοθέτη Γέρζι, ο οποίος γυρίζει μια ταινία δίχως να ξέρει κι ο ίδιος το θέμα της, ενώ είναι μπλεγμένος συναισθηματικά με μια παντρεμένη ξενοδόχο και μια παρθένα βιομηχανική εργάτρια. Η δεύτερη είναι πολιτικά συνειδητοποιημένη προλετάρια, ενώ η πρώτη είναι συνδεδεμένη με το κεφάλαιο (ο σύζυγός της είναι ο ιδιοκτήτης του εργοστασίου). Διχασμό, αφετέρου, ενός πολιτισμού, του σύγχρονου ευρωπαϊκού, η ιστορία του οποίου "ζωντανεύει" μέσα από αποσπάσματα κλασικής μουσικής (Μότσαρτ, Φορέ) και από ταμπλό βιβάν διάσημων πινάκων (Ελ Γκρέκο, Γκόγια, Ρέμπραντ) που στήνει ο Γέρζι για την ταινία του – κι ας μην ολοκληρωθεί ποτέ, μιας και η ζωή θα έχει πάντα την τελευταία λέξη.
Γαλλία. 1982. Διάρκεια: 88΄. Διανομή: NEW STAR
Περισσότερες πληροφορίες
Πάθος
Ένας σκηνοθέτης γυρίζει μια ταινία δίχως να ξέρει και ο ίδιος το θέμα της, ενώ είναι μπλεγμένος συναισθηματικά με μια παντρεμένη ξενοδόχο και μια παρθένα εργάτρια.