Η κριτικός της Libération γράφει για το "Dodo"

Το «α» φιλοξενεί τις σκέψεις διακεκριμένων προσωπικοτήτων γύρω από τα φιλμ που διεκδικούν την Ίριδα καλύτερης ταινίας από την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου.

DODO ©Despina Spyrou

Ενόψει της απονομής των 14ων βραβείων Ίρις (27/6) από την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου, το "α" φιλοξενεί μία σειρά κειμένων από διακεκριμένες προωπικότητες οι οποίες μοιράζονται τις εντυπώσεις τους για τα φιλμ που διεκδικούν το βραβείο καλύτερης ταινίας. Δείτε αναλυτικά τις φετινές υποψηφιότητες εδώ.

Η Σαντρά Ονανά κριτικός της κορυφαίας γαλλικής εφημερίδας Libération, γράφει για το "Dodo" του Πάνου Χ. Κούτρα, το οποίο είναι υποψήφιο για συνολικά 15 βραβεία Ίρις. Στην ταινία, ένα εξαφανισμένο είδος πτηνού θα κάνει την εμφάνισή του στην πολυτελή κατοικία μιας οικογένειας που βρίσκεται στα πρόθυρα της οικονομικής καταστροφής και ετοιμάζεται να παντρέψει την κόρη της με έναν πλούσιο κληρονόμο.

DODO
©Despina Spyrou

Ο λόγος στη Σαντρά Ονανά:

Η μετάφραση είναι της Άννας Ελευθερίου.

"Γλυκό τρελό 'Dodo'

Ένα ζώο, που έχει εξαφανιστεί για αιώνες, σπέρνει το χάος στη νέα ταινία του Πάνου Χ. Κούτρα, μια οικογενειακή σαπουνόπερα τόσο παρεκκλίνουσα όσο και γενναιόδωρη.
Libération, Αύγουστος 2022

Βρισκόμαστε μια μέρα πριν το γάμο της Σοφίας, κόρης μιας πλούσιας οικογένειας της Αθήνας, που βρίσκεται στο χείλος της καταστροφής μετά από οικονομικές ατασθαλίες του πατέρα. Ο γάμος της με έναν πλούσιο κληρονόμο θα τους σώσει από την ταξική ελεύθερη πτώση. Όλα θα πήγαιναν καλά, εάν ένα Ντόντο, είδος πουλιού που έχει εξαφανιστεί εδώ και 300 χρόνια, δεν εμφανιζόταν ανεξήγητα στη μέση των προετοιμασιών της δεξίωσης.

Δεν ξέρω ακριβώς πώς να σας το εξηγήσω, αλλά πρέπει: μετά από μερικές σκηνές, η καρδιά μας παραδίνεται στους χίλιους χαρακτήρες (στην πραγματικότητα δεκατέσσερις) της μικρής, αλλά όχι λιγότερο γοητευτικής, νέας ταινίας του Πάνου Χ. Κούτρα, ο οποίος έχει διανύσει πολύ δρόμο από τον απροσδόκητο πάταγο που είχε προκαλέσει, πριν από είκοσι χρόνια, η 'Επίθεση του Γιγαντιαίου Μουσακά'.

Ένα εικονογραφημένο βιβλίο, πλούσιο όσο δέκα επεισόδια σαπουνόπερας, απλώνεται σε 2 ώρες και 12 λεπτά. Δεν πρέπει όμως να φοβηθείς τη διάρκεια, αλλά να προχωρήσεις με μικρά βήματα και να αφήσεις τον εαυτό σου να πλησιάσει.
Σιγά-σιγά το Nτόντο φτιάχνει τη φωλιά του.

DODO
©Despina Spyrou

Η απόλαυση μπορεί να μειώνεται ελαφρά από τη διάρκεια, ωστόσο βρίσκουμε τη θέση μας γρήγορα σε αυτό το καρναβάλι που τραβάει το 'θαυμαστό' από τα μαλλιά, ενώ στην καρδιά του αντηχεί η άγρια κραυγή ενός πουλιού με τις διαστάσεις ενός μικρού δεινοσαύρου.

Με το γκροτέσκο, παραμορφωμένο κρώξιμο του, αυτό το πουλί, δημιούργημα ενός ηλεκτρονικού υπολογιστή, φέρνει το χάος στο σπίτι αυτών των 'καθώς πρέπει' ανθρώπων, ακριβώς όπως ένας ιδιοφυής 'κακός'. Είναι όμως η δύναμη της πρωτόγονης φύσης του που σπάει την πόρτα της ταινίας αφήνοντας κουτσουλιές παντού, ανάμεσα σε βάζα Μινγκ και χαλιά ανκορά.

Αυτή η φάρσα χαρούμενης (γκέι) γενναιοδωρίας βρίσκει στο Ντόντο το τοτέμ-ζώο της, τη μασκότ ενός σινεμά γεμάτο χάρη και ενθουσιώδη παρεκτροπή.

Δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι οι χαρακτήρες πιστεύουν ότι βρίσκονται αντιμέτωποι με ένα εργαστηριακό πείραμα ή έχουν πέσει θύματα μιας συλλογικής παράκρουσης. Γεμάτο από
'αποδημητικά πουλιά' (με ήρωες Γεωργιανούς, Σύρους, Αλβανούς…), των οποίων τα ταξίδια αφηγούνται ταυτόχρονα την υπαρξιακή σύγχυση της μετά-κρίσης Ελλάδας, το 'Dodo' κινείται
ανάμεσα στην τραγωδία και το βοντβίλ, με καύσιμο τα οικογενειακά μυστικά και τις σεναριακές ανατροπές. Συνήθως, αυτή είναι η εγγύηση για μια πολύ αιματηρή διευθέτηση λογαριασμών. Όχι όμως για τον Κούτρα ο οποίος δεν δίνει δεκάρα για τα αρνητικά συναισθήματα. Ξέρει καλά πως τα θετικά αρκούν για να μπορούμε να κάνουμε ταινίες τρελές όσο και γλυκές.

Παραμύθια που μοιάζουν σαν γιορτές όπου όλοι τρώνε στο ίδιο τραπέζι: ο αλκοολικός πρώην ηθοποιός και η τρανς μπίμπο, η οικονόμος και ο εραστής της, οι προλετάριοι και οι κύριοι του σπιτιού, οι πρόσφυγες, το νόθο παιδί...

Κυριευμένοι όλοι από μια μανία για αγάπη, με τον ίδιο διάβολο στο κορμί".

Η απονομή των 14ων βραβείων Ίρις θα γίνει την Τρίτη 27/6 στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση με παρουσιάστριες τις ηθοποιούς Νατάσα Εξηνταβελώνη και Λίλα Μπακλέση.

Βρείτε τα κείμενα για τις υπόλοιπες ταινίες που διεκδικούν την Ίριδα καλύτερης ταινίας εδώ.

Περισσότερες πληροφορίες

Dodo

2
  • Δραματική
  • 2022
  • Διάρκεια: 132 '
  • Πάνος Χ.Κούτρας

Ένα εξαφανισμένο είδος πτηνού θα κάνει την εμφάνισή του στην πολυτελή κατοικία μιας οικογένειας που βρίσκεται στα πρόθυρα της οικονομικής καταστροφής και ετοιμάζεται να παντρέψει την κόρη της με έναν πλούσιο κληρονόμο.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

"Ξεριζωμένοι" στην Ταινιοθήκη: Το ντοκιμαντέρ της Ελένης Αλεξανδράκη φωτίζει τις τραυματικές εμπειρίες παιδιών ανά το κόσμο

Για την ταινία, που περιγράφει επτά ιστορίες ξεριζωμών, θα μιλήσουν οι καθηγήτριες Gonda Van Steen, Αννα Λυδάκη και η συγγραφέας Ζυράννα Ζατέλη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
30/05/2024

Όλες οι ταινίες του Γιώργου Λάνθιμου στη σωστή σειρά

Με αφορμή την πρεμιέρα των "Ιστοριών Καλοσύνης" ανατρέχουμε στη φιλμογραφία του κορυφαίου εν ενεργεία Έλληνα σκηνοθέτη.

Ιστορίες Καλοσύνης

Ο Λάνθιμος επιστρέφει στον παλιό, απόλυτα weird εαυτό του. Εσωστρεφής και ψυχρά αποστασιοποιημένος, καταφέρνει να περιγράψει ίσως λίγο φλύαρα, αλλά ευρηματικά κι απολαυστικά μια ανησυχητικά παράλογη πραγματικότητα.

Furiosa: A Mad Max Saga

Απολύτως ικανοποιητικό σε επίπεδο ανελέητης δράσης και ακαταμάχητου dieselpunk θεμάτος, λιγότερο χορταστικό όμως ως αφήγηση, το πρίκουελ αποτελεί μια διογκωμένη αν και τίμια προσθήκη σε ένα franchise που παραμένει αξιόπιστο.

Ζωικό Βασίλειο

Βραβευμένη με πέντε Σεζάρ αλληγορία φαντασίας, η οποία ξεκινάει σαν μαύρη κωμωδία και εξελίσσεται σε δραματικό θρίλερ. Κερδίζει το στοίχημα του ρεαλισμού, δυσκολεύεται όμως να χειριστεί ευρηματικά την κορύφωσή της.

Τα Ταρώ του Θανάτου

Εντελώς μπανάλ τρομο-συνταγή, η οποία με την πιο χαλαρή σεναριακή αφορμή βάζει μπροστά μια σειρά σαδιστικών φόνων τινέιτζερ.

Η Κόρη του Μπαμπά

Κωμωδία και δράμα διασταυρώνονται σε μια παιχνιδιάρικη, αλλά υπερβολικά γαλλική (εξυπνακίστικα φλύαρη) ιστορία πολλαπλών ενηλικιώσεων.