Η κριτικός της Libération γράφει για το "Dodo"

Το «α» φιλοξενεί τις σκέψεις διακεκριμένων προσωπικοτήτων γύρω από τα φιλμ που διεκδικούν την Ίριδα καλύτερης ταινίας από την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου.

DODO ©Despina Spyrou

Ενόψει της απονομής των 14ων βραβείων Ίρις (27/6) από την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου, το "α" φιλοξενεί μία σειρά κειμένων από διακεκριμένες προωπικότητες οι οποίες μοιράζονται τις εντυπώσεις τους για τα φιλμ που διεκδικούν το βραβείο καλύτερης ταινίας. Δείτε αναλυτικά τις φετινές υποψηφιότητες εδώ.

Η Σαντρά Ονανά κριτικός της κορυφαίας γαλλικής εφημερίδας Libération, γράφει για το "Dodo" του Πάνου Χ. Κούτρα, το οποίο είναι υποψήφιο για συνολικά 15 βραβεία Ίρις. Στην ταινία, ένα εξαφανισμένο είδος πτηνού θα κάνει την εμφάνισή του στην πολυτελή κατοικία μιας οικογένειας που βρίσκεται στα πρόθυρα της οικονομικής καταστροφής και ετοιμάζεται να παντρέψει την κόρη της με έναν πλούσιο κληρονόμο.

DODO
©Despina Spyrou

Ο λόγος στη Σαντρά Ονανά:

Η μετάφραση είναι της Άννας Ελευθερίου.

"Γλυκό τρελό 'Dodo'

Ένα ζώο, που έχει εξαφανιστεί για αιώνες, σπέρνει το χάος στη νέα ταινία του Πάνου Χ. Κούτρα, μια οικογενειακή σαπουνόπερα τόσο παρεκκλίνουσα όσο και γενναιόδωρη.
Libération, Αύγουστος 2022

Βρισκόμαστε μια μέρα πριν το γάμο της Σοφίας, κόρης μιας πλούσιας οικογένειας της Αθήνας, που βρίσκεται στο χείλος της καταστροφής μετά από οικονομικές ατασθαλίες του πατέρα. Ο γάμος της με έναν πλούσιο κληρονόμο θα τους σώσει από την ταξική ελεύθερη πτώση. Όλα θα πήγαιναν καλά, εάν ένα Ντόντο, είδος πουλιού που έχει εξαφανιστεί εδώ και 300 χρόνια, δεν εμφανιζόταν ανεξήγητα στη μέση των προετοιμασιών της δεξίωσης.

Δεν ξέρω ακριβώς πώς να σας το εξηγήσω, αλλά πρέπει: μετά από μερικές σκηνές, η καρδιά μας παραδίνεται στους χίλιους χαρακτήρες (στην πραγματικότητα δεκατέσσερις) της μικρής, αλλά όχι λιγότερο γοητευτικής, νέας ταινίας του Πάνου Χ. Κούτρα, ο οποίος έχει διανύσει πολύ δρόμο από τον απροσδόκητο πάταγο που είχε προκαλέσει, πριν από είκοσι χρόνια, η 'Επίθεση του Γιγαντιαίου Μουσακά'.

Ένα εικονογραφημένο βιβλίο, πλούσιο όσο δέκα επεισόδια σαπουνόπερας, απλώνεται σε 2 ώρες και 12 λεπτά. Δεν πρέπει όμως να φοβηθείς τη διάρκεια, αλλά να προχωρήσεις με μικρά βήματα και να αφήσεις τον εαυτό σου να πλησιάσει.
Σιγά-σιγά το Nτόντο φτιάχνει τη φωλιά του.

DODO
©Despina Spyrou

Η απόλαυση μπορεί να μειώνεται ελαφρά από τη διάρκεια, ωστόσο βρίσκουμε τη θέση μας γρήγορα σε αυτό το καρναβάλι που τραβάει το 'θαυμαστό' από τα μαλλιά, ενώ στην καρδιά του αντηχεί η άγρια κραυγή ενός πουλιού με τις διαστάσεις ενός μικρού δεινοσαύρου.

Με το γκροτέσκο, παραμορφωμένο κρώξιμο του, αυτό το πουλί, δημιούργημα ενός ηλεκτρονικού υπολογιστή, φέρνει το χάος στο σπίτι αυτών των 'καθώς πρέπει' ανθρώπων, ακριβώς όπως ένας ιδιοφυής 'κακός'. Είναι όμως η δύναμη της πρωτόγονης φύσης του που σπάει την πόρτα της ταινίας αφήνοντας κουτσουλιές παντού, ανάμεσα σε βάζα Μινγκ και χαλιά ανκορά.

Αυτή η φάρσα χαρούμενης (γκέι) γενναιοδωρίας βρίσκει στο Ντόντο το τοτέμ-ζώο της, τη μασκότ ενός σινεμά γεμάτο χάρη και ενθουσιώδη παρεκτροπή.

Δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι οι χαρακτήρες πιστεύουν ότι βρίσκονται αντιμέτωποι με ένα εργαστηριακό πείραμα ή έχουν πέσει θύματα μιας συλλογικής παράκρουσης. Γεμάτο από
'αποδημητικά πουλιά' (με ήρωες Γεωργιανούς, Σύρους, Αλβανούς…), των οποίων τα ταξίδια αφηγούνται ταυτόχρονα την υπαρξιακή σύγχυση της μετά-κρίσης Ελλάδας, το 'Dodo' κινείται
ανάμεσα στην τραγωδία και το βοντβίλ, με καύσιμο τα οικογενειακά μυστικά και τις σεναριακές ανατροπές. Συνήθως, αυτή είναι η εγγύηση για μια πολύ αιματηρή διευθέτηση λογαριασμών. Όχι όμως για τον Κούτρα ο οποίος δεν δίνει δεκάρα για τα αρνητικά συναισθήματα. Ξέρει καλά πως τα θετικά αρκούν για να μπορούμε να κάνουμε ταινίες τρελές όσο και γλυκές.

Παραμύθια που μοιάζουν σαν γιορτές όπου όλοι τρώνε στο ίδιο τραπέζι: ο αλκοολικός πρώην ηθοποιός και η τρανς μπίμπο, η οικονόμος και ο εραστής της, οι προλετάριοι και οι κύριοι του σπιτιού, οι πρόσφυγες, το νόθο παιδί...

Κυριευμένοι όλοι από μια μανία για αγάπη, με τον ίδιο διάβολο στο κορμί".

Η απονομή των 14ων βραβείων Ίρις θα γίνει την Τρίτη 27/6 στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση με παρουσιάστριες τις ηθοποιούς Νατάσα Εξηνταβελώνη και Λίλα Μπακλέση.

Βρείτε τα κείμενα για τις υπόλοιπες ταινίες που διεκδικούν την Ίριδα καλύτερης ταινίας εδώ.

Περισσότερες πληροφορίες

Dodo

2
  • Δραματική
  • 2022
  • Διάρκεια: 132 '
  • Πάνος Χ.Κούτρας

Ένα εξαφανισμένο είδος πτηνού θα κάνει την εμφάνισή του στην πολυτελή κατοικία μιας οικογένειας που βρίσκεται στα πρόθυρα της οικονομικής καταστροφής και ετοιμάζεται να παντρέψει την κόρη της με έναν πλούσιο κληρονόμο.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

"Υπάρχω": Πρεμιέρα με ρεκόρ εισιτηρίων

Ουρές στα ταμεία των αιθουσών που προβάλλουν την κινηματογραφική βιογραφία του Στέλιου Καζαντζίδη, την οποία είδαν 22.000 θεατές την πρώτη της κιόλας μέρα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
20/12/2024

Και η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου ζητά εξηγήσεις για το θέμα του Φεστιβάλ Δράμας

Το διοικητικό συμβούλιο σε ανοιχτή επιστολή προς το Υπουργείο Πολιτισμού επισημαίνει το μετέωρο μέλλον στο οποίο εισέρχεται η διοργάνωση.

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα τα σινεμά (19-25/12)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Ο Μοχάμαντ Ρασούλοφ μας εξηγεί πώς γύρισε την πιο θαρραλέα ταινία της χρονιάς

Συναντήσαμε τον Ιρανό σκηνοθέτη του "Σπόρου της Ιερής Συκιάς" στο Φεστιβάλ Καννών, στο οποίο διαγωνίστηκε το αντικαθεστωτικό κοινωνικό δράμα του. Μας μίλησε για την ταινία αλλά και για την προσωπική περιπέτειά του, η οποία τον οδήγησε στην εξορία.

Αυτός είναι ο νέος "Superman" (teaser)

Καινούρια εποχή για το στούντιο της DC με τον Τζέιμς Γκαν να σκηνοθετεί μια φρέσκια ιστορία με ήρωα τον "άνθρωπο από ατσάλι".

Γίνεται ταινία η υπόθεση του Λουίτζι Μαντζιόνε γύρω από τη δολοφονία του CEO

Ο φερόμενος ως δράστης και οι συζητήσεις αναφορικά με την εκτέλεση του διευθύνοντα συμβούλου της UnitedHealthcare μπαίνουν σε πρώτο πλάνο.

Το "Pirateland" του Σταύρου Πετρόπουλου στο φεστιβάλ του Κλερμόν-Φεράν

Ο σκηνοθέτης συμμετέχει στη σημαντικότερη διεθνή διοργάνωση για μικρού μήκους ταινίες έχοντας μια θέση στο διαγωνιστικό τμήμα της.