Λίγο πριν τη στροφή για την τελική ευθεία, η κούρσα για το φετινό Χρυσό Φοίνικα μοιάζει εντελώς ανοιχτή, με τη γνώμη των κριτικών να θέτει ως φαβορί τρεις ταινίες. Αν δει κανείς τα αστεράκια των περιοδικών Screen International, Le Film Francais και Gala Croisette, στα οποία 39 συνολικά κριτικοί βαθμολογούν το διαγωνιστικό πρόγραμμα, τα "Πεσμένα Φύλλα" του Άκι Καουρισμάκι προηγούνται με 3,1/4, μπροστά από το δικαστικό δράμα "Ανατομία Μιας Πτώσης" της Ζιστίν Τριέ ("Sex & Ψυχανάλυση") και τη "Ζώνη Ενδιαφέροντος" του Τζόναθαν Γκλέιζερ. Ακολουθούν τα "About Dry Grasses" του Νουρί Μπιλγκέ Τσεϊλάν, "Τέρας" του Χιροκάζου Κορε-έντα και "May December" του Τοντ Χέινς.
Το όνομά τους στη λίστα των αουτσάιντερ πρόσθεσαν και οι τρεις Ιταλοί δημιουργοί του επισήμου προγράμματος, με πρώτο και καλύτερο τον Νάνι Μορέτι. Ο "Ήλιος του Μέλλοντος" ("Il Sol dell’Avvenire") σηματοδοτεί την απολαυστική επιστροφή του ηρωικά παλιομοδίτη δημιουργού στις ευρηματικές στιγμές του "Αγαπημένο μου Ημερολόγιο". Παλιομοδίτη με την έννοια της παθιασμένης πίστης του σ' ένα ανθρωπιστικό σινεμά που υπερασπίζεται την ηθική των εικόνων, εδώ με αστείρευτο σινεφίλ χιούμορ, συναίσθημα, αισιοδοξία και καυστική κριτική – από το Netflix ως τον... Σκορσέζε. Πρωταγωνιστής για ακόμα μια φορά ο ίδιος, στο ρόλο ενός νευρωτικού σκηνοθέτη ο οποίος γυρίζει ένα φιλμ σχετικά με τον αντίκτυπο που είχε η σοβιετική εισβολή στην Ουγγαρία το 1956 στο Ιταλικό Κομμουνιστικό Κόμμα.
Ο "Ήλιος του Μέλλοντος" είναι γεμάτος πολιτικές αναφορές, κυρίως στην αποσταλινοποίηση των Ιταλών κομμουνιστών, όπως άλλωστε και η "Απαγωγή" ("Rapito") του Μάρκο Μπελόκιο. Ένα καλοστημένο, αν και άκαμπτο δράμα εποχής που βασίζεται σε σκανδαλώδη αληθινή ιστορία – την απαγωγή και αποστολή στο Βατικανό ενός εφτάχρονου Εβραίου της Μπολόνια από τους καθολικούς το 1858 - η οποία συνδυάζει μια μετωπική καταγγελία στη μισσαλοδοξία κάθε εξουσίας με την προσωπική τραγωδία ενός ανθρώπου χωρίς εθνική, πολιτισμική και θρησκευτική ταυτότητα.
Σε εντελώς διαφορετικό κλίμα, η "Χίμαιρα" ("La Chimera") της Αλίτσε Ρορβάκερ ("Θαύματα", "Ευτυχισμένος Λάζαρος") μας προσγειώνει σε μια νεορεαλιστική Ιταλία των περιθωριακών και των φτωχοδιαβόλων. Ένας απ' αυτούς (ο Τζος Ο'Κόνορ του τηλεοπτικού "The crown") αποτελεί μέλος μιας σπείρας αρχαιοκαπήλων, οι κωμικοτραγικές περιπέτειες της οποίας σχολιάζουν φελινικά, λοξά, αλλά και αφελώς αλληγορικά τις έννοιες του ιστορικού χρόνου, της προσωπικής δέσμευσης και του αναπόδραστου πεπρωμένου.
Και μιας και το φεστιβαλικό παιχνίδι δεν παίζεται μόνο μέσα στη σκοτεινή αίθουσα, το κόκκινο χαλί πήρε φωτιά για τους σταρ του "Asteroid City": Σκάρλετ Γιόχανσον, Τομ Χανκς, Μπράιαν Κράνστον, Στιβ Καρέλ, Μάγια Χοκ, Ματ Ντίλον, Τζέισον Σουόρτσμαν και Άντριαν Μπρόντι (έλειπαν οι Τίλντα Σουίντον, Μάργκο Ρόμπι και Έντουαρντ Νόρτον) χάρησαν αμέτρητα λαμπερά ενσταντανέ στους αφιονισμένους φωτογράφους, προσκαλεσμένοι σε μια διασκεδαστικότατη και κομψή, μα ανεκδοτολογικά ρηχή φάρσα η οποία εξελίσσεται στην έρημο της Νεβάδα του '50 και επιβεβαιώνει πανηγυρικά την πλανοθετική ευφυία, το παιχνιδιάρικο γούστο και τον εγκλωβισμό του Γουές Άντερσον σε μια αυτάρεσκη σινε-λούπα.
Διαβάστε όλες τις ανταποκρίσεις μας από το φεστιβάλ Καννών 2023 εδώ.
Ευχαριστούμε την Aegean Airlines για την υποστήριξή της στην πραγματοποίηση του ταξιδιού.