76ο Φεστιβάλ Καννών: η αφοπλιστική απλότητα του Άκι Καουρισμάκι

Αστείος, συγκινητικός και βαθιά ανθρώπινος, ο σπουδαίος Φινλανδός σκηνοθέτης έβαλε ισχυρή υποψηφιότητα για βραβείο με τα τρυφερά «Πεσμένα Φύλλα».

Fallen Leaves 3 «Πεσμένα Φύλλα»

Τακτικός θαμώνας του φεστιβάλ, αλλά χωρίς να έχει κερδίσει μέχρι τώρα τον Χρυσό Φοίνικα, ο 67χρονος Άκι Καουρισμάκι θα έχει μια ακόμα ευκαιρία με τα "Πεσμένα Φύλλα" ("Fallen Leaves"). Κέρδισε τις εντυπώσεις ήδη από το κόκινο χαλί της πρεμιέρας του, πειράζοντας τους φωτογράφους, χορεύοντας, γελώντας και κάνοντας... κεφαλοκλείδωμα στον διευθυντή του φεστιβάλ Τιερί Φρεμό. Όσο εξωστρεφής είναι ο ίδιος όμως, τόσο μινιμαλιστικό είναι το σινεμά του. Δεν χρειάζεται παρά δυο μοναχικούς ανθρώπους, μερικές μικρές μελοδραματικές συνθήκες (ένα χαρτί με αριθμό τηλεφώνου που χάνεται, ένα ατύχημα που ακυρώνει μια συνάντηση), μια λιτή, μια πολύχρωμη εικονογραφία και πολλά πολά τραγούδια για να πει την πιο μελαγχολική μα και αισιόδοξη ιστορία αγάπης. Τα "Πεσμένα Φύλλα" του, μια χαμηλόφωνη σινε-μπαλάντα για τις φθινοπωρινές καρδιές, μοιάζουν σαν όαση μέσα σε ένα πανηγύρι ιλιγγιωδώς θορυβωδών εικόνων και έχουν ήδη κερδίσει το χειροκρότημα του κοινού και την καρδιά των κριτικών.

Club Zero 5
"Club Zero" της Τζέσικα Χάουσνερ

Τα συναισθηματικά και προλεταριακά προβλήματα των ηρώων του Καουρισμάκι μοιάζουν αφόρητα παλιομοδίτικα μπροστά σ' αυτά των εξεγερμένων εφήβων του "Club Zero" της Τζέσικα Χάουσνερ και του γυρισμένου στα Μάλια "How to Have Sex" (συμμετοχή στο τμήμα "Ένα Κάποιο Βλέμμα") της Μόλι Μάνινγκ Γουόκερ. Το άκρως ειρωνικό στιλιζάρισμα της ανοικονόμητα weird Χάουσνερ ("Προσκύνημα στη Λούρδη") και η αφηγηματική ενέργεια της πρωτοεμφανιζόμενης Μάνινγκ Γουόκερ συντονίζονται απόλυτα με τον πολύπλευρο αποπροσανατολισμό μιας γενιάς, ανακαλύπτοντας μια καλά κρυμμένη μελαγχολία πίσω από το ανεξέλεγκτα παθιασμένο ή προτεσταντικά ορθολογικό "όχι" της στην ενήλικη πραγματικότητα.

Four Daughters
"Four Daughters" ("Les Filles d'Olfa") της Κάουθερ Μπεν Χανία

Στις θηλυκές εξεγέρσεις απέναντι σε κάθε μορφή (αντρικής) εξουσίας οι οποίες κυριαρχούν σ' αυτό το φεστιβάλ – γι' αυτό και οι αξιοσημείωτες γυναικείες ερμηνείες είναι πολλές, σε αντίθεση με τις αντρικές – προστίθενται και αυτές των θυγατέρων της Όλφα στο "Four Daughters" ("Les Filles d'Olfa") της Κάουθερ Μπεν Χανία ("Ο Άνθρωπος που Πούλησε το Δέρμα του"). Μια κινηματογραφικά απλή, αλλά σεναριακά ευρηματική αναπαράσταση μιας αληθινής ιστορίας προσηλυτισμού δυο Τυνήσιων κοριτσιών στον εξτρεμιστικό θρησκευτικό φονταμενταλισμό. Με θερμή κριτική υποδοχή, η ταινία δεν αποκλείεται να δώσει το "παρών" στα σαββατιάτικα βραβεία, εκπροσωπώντας το αφρικανικό σινεμά, το οποίο φέτος βλέπει δυο σκηνοθέτιδές του (η άλλη είναι η πρωτοεμφανιζόμενη Σενεγαλέζα Ραματά–Τουλαγέ Σι του "Banel e Adama") να συμμετέχουν στο διαγωνιστικό πρόγραμμα.

Με πιο εστέτ και διασκεδαστικούς προβληματισμούς τέλος, ο Μισέλ Γκοντρί ("Η Αιώνια Λιακάδα Ενός Καθαρού Μυαλού") αφηγείται στο "The Book of Solutions" (συμμετοχή στο τμήμα "Δεκαπενθήμερο Σκηνοθετών") τις παλαβές περιπέτειες ενός κινηματογραφικού σκηνοθέτη (Πιέρ Νινέ) που κλέβει την ταινία του από τους παραγωγούς οι οποίοι θέλουν να τον απολύσουν και προσπαθεί να την ολοκληρώσειι σύμφωνα με το όραμά του. Μια ξέφρενη σινεφίλ σάτιρα με απανωτές ιδέες, ίσως όχι απόλυτα πετυχημένη, αλλά καλόκαρδα εύστοχη και ειλικρινά αυτοσαρκαστική, ιδανική για μερικές ξεκαρδιστικές φεστιβαλικές προβολές.

Διαβάστε όλες τις ανταποκρίσεις μας από το φεστιβάλ Καννών 2023 εδώ.

Ευχαριστούμε την  Aegean Airlines  για την υποστήριξή της στην πραγματοποίηση του ταξιδιού.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Heritage in Focus: Χώροι μουσικής και κινηματογράφου σε κίνδυνο

Στην πρώτη εκδήλωση θα συζητηθούν οι απειλές που αντιμετωπίζουν οι πολιτιστικοί χώροι στις πόλεις, εστιάζοντας στη μουσική σκηνή του Βερολίνου και το κινηματογραφικό τοπίο της Αθήνας

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Τέσσερις μέρες γεμάτες μικρού μήκους του Athens Short Film Festival

Σαράντα ταινίες από όλο τον κόσμο παρουσιάζει η φρέσκια διοργάνωση που επιστρέφει στο Κουκάκι.

"Ο Νόμος του Μέρφυ": Άγγελε Φραντζή, πώς γύρισες την πιο φιλόδοξη ελληνική ταινία της χρονιάς;

Ο πολυσχιδής σκηνοθέτης ανοίγει τα χαρτιά του γύρω από την ορμητική παραγωγή, στην οποία η Κάτια Γκουλιώνη υποδύεται μια αποτυχημένη ηθοποιό που ζει διαδοχικές διαφορετικές πραγματικότητες, ελπίζοντας να βρει τον εαυτό της.

Ο Νόμος του Μέρφυ

Ένα γράμμα αγάπης στο ίδιο το σινεμά και τη ζωή, ένα μεθυστικό κολάζ αναφορών και ανθρωπιάς, το οποίο παρόλο που παρασύρεται από την ορμή και την πληθωρικότητά του.

Μικρά Πράγματα Σαν κι Αυτά

Αληθινά περιστατικά εμπνέουν ένα χαμηλότονο δράμα χαρακτήρων με κοινωνική ευαισθησία, διηγηματική λιτότητα και καίριες ερμηνείες (βραβείο στο Φεστιβάλ Βερολίνου για την Έμιλι Γουότσον).

Μικρό Θλιμμένο Κορίτσι

Εσωστρεφής όσο και δημιουργικά πρωτότυπος συνδυασμός ψυχολογικού δράματος και ντοκιμαντέρ. Υπερβολικά φιλόδοξη ως σινε-κατασκευή, αποτυπώνει το πνεύμα μιας ανήσυχης εποχής.

Η Κουζίνα

Ανισόρροπο δράμα πάνω στο κυνήγι του αμερικανικού ονείρου, διχασμένο ανάμεσα στο κομψό στιλιζάρισμα, το αιχμηρό ψυχογράφημα και το οξύ κοινωνικό σχόλιο.