Ανακάλυψη του φεστιβάλ Καννών, μιας και οι "Κακόφημοι Δρόμοι" είχαν κάνει πρεμιέρα στο "Δεκαπενθήμερο Σκηνοθετών" και ο "Tαξιτζής" είχε κερδίσει τον Χρυσό Φοίνικα, ο Μάρτιν Σκορσέζε επισκέφτηκε για τελευταία φορά την Γαλλική Ριβιέρα με ταινία του το 1986, όταν το "Μετά τα Μεσάνυχτα" είχε αποσπάσει το βραβείο σκηνοθεσίας. Η εκτός συναγωνισμού επιστροφή του ήταν το μεγαλύτερο γεγονός του φετινού φεστιβάλ, με το διάρκειας 206 λεπτών "The Killers of the Flower Moon" να δικαιώνει πανηγυρικά τις προσδοκίες. Το βασισμένο σε πραγματικά γεγονότα αστυνομικό δράμα (παρά θρίλερ ή περιπέτεια) εξελίσσεται στη δεκαετία του 1920, όταν ο νεαρός Έρνεστ Μπέρκχαρτ (Λεονάρντο ΝτιΚάπριο) επιστρέφει από τον Μεγάλο Πόλεμο στην Οκλαχόμα, μπαίνει υπό την προστασία του θείου του Γουίλιαμ Χέιλ (ένας απολαυστικός Ρόμπερτ Ντε Νίρο) και εμπλέκεται σε μια σειρά δολοφονιών (πλούσιων) Ινδιάνων.
Ο Σκορσέζε ξέρει καλά να κάνει "μεγάλο σινεμά", συνδυάζοντας την κλασική αφηγηματική παράδοση με στέρεα δραματουργία και δημιουργική, μοντέρνα σκηνοθετική ματιά. Περιγράφει εξαιρετικά μια ολόκληρη εποχή – κοινωνικά, πολιτικά, ηθικά -, αντιπαραθέτει τις κυρίαρχες ιδεολογίες της και φυτεύει στο κέντρο τού ιστορικού έπους του μια σκορσεζική ιστορία ανόδου και πτώσης η οποία αντανακλά με κρυστάλλινη διαύγεια τα υλικά κατασκευής του Αμερικανικού Μύθου. Ο βασικός ήρωάς του (σπουδαίος ο Ντι Κάπριο σε έναν απαιτητικότατο ρόλο) δεν διαθέτει το βάθος και την ψυχολογική στιβαρότητα άλλων πρωταγωνιστικών χαρακτηρων του, αλλά η διαδρομή του είναι συναρπαστική, διανθισμένη με μερικές ιδιοφυείς, σκοτεινά ή διασκεδαστικά περίτεχνες κινηματογραφικές ιδέες.
Στην κούρσα για τον Χρυσο Φοίνικα μπήκαν πλέον και οι αγγλόφωνες παραγωγές, όπως το "May December" του Τοντ Χέινς και το "Firebrand" του Καρίμ Αϊνούζ. Ο Αμερικανός δημιουργός των "Velvet Goldmine", "I’m not There" και "Carol" φέρνει μπροστά στην κάμερά του ακόμα ένα γυναικείο δράμα, αυτή τη φρά γύρω από ένα "σκανδαλώδη" γάμο που είχε προκαλέσει μιντιακό σκάνδαλο. Μια διάσημη ηθοποιός (Νάταλι Πόρτμαν) θα ερμηνεύσει την πρωταγωνίστριά του (Τζούλιαν Μουρ) σε επεικείμενη ταινία και έρχεται να τη συναντήσει στα πλαίσια της ερμηνευτικής έρευνάς της. Αυτή θα προκαλέσει ανεξέλεγκτες αντιδράσεις σ' όλους τους εμπλεκομένους, με τον Χέινς να μας παρασύρει επιδέξια μέσα σ' ένα λαβύρινθο προσδοκιών, διαψεύσεων και προδοσιών. Ποιος όμως υποδύεται τι στο γοητευτικό παιχνίδι απόκρυψης του "May December"; Οι στέρεες ερμηνείες των δυο σταρ υπονοούν τις σιωπηλές απαντήσεις, οι οποίες θα μπορούσαν τελικά να αποδειχθούν αιχμηρότερες και βιτριολικότερες.
Ο Αλγερινοβραζιλιάνος Καρίμ Αϊνούζ ("Η Αόρατη Ζωή της Ευρυδίκη Γκουσμάο") μπορεί να μην βρεθεί μέσα στα κορυφαία βραβεία της σαββατιάτικης απονομής, έδειξε όμως σ' όλους, και ειδικά στην Μαϊουέν του "Jeanne du Barry", πως γυρίζεται ένα συγκροτημένο και στιβαρό δράμα εποχής. Με την συγκινητικά αφοσιωμένη Αλίσια Βικάντερ στο ρόλο της Κάθριν Παρ, έκτης και τελευταίας συζύγου του Ερρίκου VIII (Τζουντ Λο), συνδύασε με πλήρη κινηματογραφικό έλεγχο ένα γυναικείο πορτραίτο και μια στέρεα ιστορική περιγραφή. Διηγηματικά πειθαρχημένο, το "Firebrand" απέφυγε τις διδακτικές ευκολίες και τους μελοδραματικούς πειρασμούς, παρέμεινοντας μέχρι τέλους εντός των δοκιμασμένων πλαισίων του είδους (κάτι που τόλμησε να σπάσει η λανθιμική "Ευνοούμενη"), υπηρετώντας τα με ακρίβεια, μέτρο και συναίσθημα.
Διαβάστε όλες τις ανταποκρίσεις μας από το φεστιβάλ Καννών 2023 εδώ.
Ευχαριστούμε την Aegean Airlines για την υποστήριξή της στην πραγματοποίηση του ταξιδιού.