76ο Φεστιβάλ Καννών: μαθήματα ιστορίας και σινεμά από τον Μάρτιν Σκορσέζε

Με το δραματικό θρίλερ «The Killers of the Flower Moon» ο κορυφαίος Αμερικανός auteur ξεσήκωσε θύελλα ενθουσιασμού στη βροχερή Κρουαζέτ.

The Killers of the Flower Moon 10 Ο Μάρτιν Σκορσέζε δίνει οδηγίες στην Λίλι Γκλάντστοουν

Ανακάλυψη του φεστιβάλ Καννών, μιας και οι "Κακόφημοι Δρόμοι" είχαν κάνει πρεμιέρα στο "Δεκαπενθήμερο Σκηνοθετών" και ο "Tαξιτζής" είχε κερδίσει τον Χρυσό Φοίνικα, ο Μάρτιν Σκορσέζε επισκέφτηκε για τελευταία φορά την Γαλλική Ριβιέρα με ταινία του το 1986, όταν το "Μετά τα Μεσάνυχτα" είχε αποσπάσει το βραβείο σκηνοθεσίας. Η εκτός συναγωνισμού επιστροφή του ήταν το μεγαλύτερο γεγονός του φετινού φεστιβάλ, με το διάρκειας 206 λεπτών "The Killers of the Flower Moon" να δικαιώνει πανηγυρικά τις προσδοκίες. Το βασισμένο σε πραγματικά γεγονότα αστυνομικό δράμα (παρά θρίλερ ή περιπέτεια) εξελίσσεται στη δεκαετία του 1920, όταν ο νεαρός Έρνεστ Μπέρκχαρτ (Λεονάρντο ΝτιΚάπριο) επιστρέφει από τον Μεγάλο Πόλεμο στην Οκλαχόμα, μπαίνει υπό την προστασία του θείου του Γουίλιαμ Χέιλ (ένας απολαυστικός Ρόμπερτ Ντε Νίρο) και εμπλέκεται σε μια σειρά δολοφονιών (πλούσιων) Ινδιάνων.

Ο Σκορσέζε ξέρει καλά να κάνει "μεγάλο σινεμά", συνδυάζοντας την κλασική αφηγηματική παράδοση με στέρεα δραματουργία και δημιουργική, μοντέρνα σκηνοθετική ματιά. Περιγράφει εξαιρετικά μια ολόκληρη εποχή – κοινωνικά, πολιτικά, ηθικά -, αντιπαραθέτει τις κυρίαρχες ιδεολογίες της και φυτεύει στο κέντρο τού ιστορικού έπους του μια σκορσεζική ιστορία ανόδου και πτώσης η οποία αντανακλά με κρυστάλλινη διαύγεια τα υλικά κατασκευής του Αμερικανικού Μύθου. Ο βασικός ήρωάς του (σπουδαίος ο Ντι Κάπριο σε έναν απαιτητικότατο ρόλο) δεν διαθέτει το βάθος και την ψυχολογική στιβαρότητα άλλων πρωταγωνιστικών χαρακτηρων του, αλλά η διαδρομή του είναι συναρπαστική, διανθισμένη με μερικές ιδιοφυείς, σκοτεινά ή διασκεδαστικά περίτεχνες κινηματογραφικές ιδέες.

May December 5
"May December" του Τοντ Χέινς

Στην κούρσα για τον Χρυσο Φοίνικα μπήκαν πλέον και οι αγγλόφωνες παραγωγές, όπως το "May December" του Τοντ Χέινς και το "Firebrand" του Καρίμ Αϊνούζ. Ο Αμερικανός δημιουργός των "Velvet Goldmine", "I’m not There" και "Carol" φέρνει μπροστά στην κάμερά του ακόμα ένα γυναικείο δράμα, αυτή τη φρά γύρω από ένα "σκανδαλώδη" γάμο που είχε προκαλέσει μιντιακό σκάνδαλο. Μια διάσημη ηθοποιός (Νάταλι Πόρτμαν) θα ερμηνεύσει την πρωταγωνίστριά του (Τζούλιαν Μουρ) σε επεικείμενη ταινία και έρχεται να τη συναντήσει στα πλαίσια της ερμηνευτικής έρευνάς της. Αυτή θα προκαλέσει ανεξέλεγκτες αντιδράσεις σ' όλους τους εμπλεκομένους, με τον Χέινς να μας παρασύρει επιδέξια μέσα σ' ένα λαβύρινθο προσδοκιών, διαψεύσεων και προδοσιών. Ποιος όμως υποδύεται τι στο γοητευτικό παιχνίδι απόκρυψης του "May December"; Οι στέρεες ερμηνείες των δυο σταρ υπονοούν τις σιωπηλές απαντήσεις, οι οποίες θα μπορούσαν τελικά να αποδειχθούν αιχμηρότερες και βιτριολικότερες.

Firebrand
"Firebrand" του Καρίμ Αϊνούζ

Ο Αλγερινοβραζιλιάνος Καρίμ Αϊνούζ ("Η Αόρατη Ζωή της Ευρυδίκη Γκουσμάο") μπορεί να μην βρεθεί μέσα στα κορυφαία βραβεία της σαββατιάτικης απονομής, έδειξε όμως σ' όλους, και ειδικά στην Μαϊουέν του "Jeanne du Barry", πως γυρίζεται ένα συγκροτημένο και στιβαρό δράμα εποχής. Με την συγκινητικά αφοσιωμένη Αλίσια Βικάντερ στο ρόλο της Κάθριν Παρ, έκτης και τελευταίας συζύγου του Ερρίκου VIII (Τζουντ Λο), συνδύασε με πλήρη κινηματογραφικό έλεγχο ένα γυναικείο πορτραίτο και μια στέρεα ιστορική περιγραφή. Διηγηματικά πειθαρχημένο, το "Firebrand" απέφυγε τις διδακτικές ευκολίες και τους μελοδραματικούς πειρασμούς, παρέμεινοντας μέχρι τέλους εντός των δοκιμασμένων πλαισίων του είδους (κάτι που τόλμησε να σπάσει η λανθιμική "Ευνοούμενη"), υπηρετώντας τα με ακρίβεια, μέτρο και συναίσθημα.

Διαβάστε όλες τις ανταποκρίσεις μας από το φεστιβάλ Καννών 2023 εδώ.

Ευχαριστούμε την  Aegean Airlines  για την υποστήριξή της στην πραγματοποίηση του ταξιδιού.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Heritage in Focus: Χώροι μουσικής και κινηματογράφου σε κίνδυνο

Στην πρώτη εκδήλωση θα συζητηθούν οι απειλές που αντιμετωπίζουν οι πολιτιστικοί χώροι στις πόλεις, εστιάζοντας στη μουσική σκηνή του Βερολίνου και το κινηματογραφικό τοπίο της Αθήνας

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/11/2024

Τέσσερις μέρες γεμάτες μικρού μήκους του Athens Short Film Festival

Σαράντα ταινίες από όλο τον κόσμο παρουσιάζει η φρέσκια διοργάνωση που επιστρέφει στο Κουκάκι.

"Ο Νόμος του Μέρφυ": Άγγελε Φραντζή, πώς γύρισες την πιο φιλόδοξη ελληνική ταινία της χρονιάς;

Ο πολυσχιδής σκηνοθέτης ανοίγει τα χαρτιά του γύρω από την ορμητική παραγωγή, στην οποία η Κάτια Γκουλιώνη υποδύεται μια αποτυχημένη ηθοποιό που ζει διαδοχικές διαφορετικές πραγματικότητες, ελπίζοντας να βρει τον εαυτό της.

Ο Νόμος του Μέρφυ

Ένα γράμμα αγάπης στο ίδιο το σινεμά και τη ζωή, ένα μεθυστικό κολάζ αναφορών και ανθρωπιάς, το οποίο παρόλο που παρασύρεται από την ορμή και την πληθωρικότητά του.

Μικρά Πράγματα Σαν κι Αυτά

Αληθινά περιστατικά εμπνέουν ένα χαμηλότονο δράμα χαρακτήρων με κοινωνική ευαισθησία, διηγηματική λιτότητα και καίριες ερμηνείες (βραβείο στο Φεστιβάλ Βερολίνου για την Έμιλι Γουότσον).

Μικρό Θλιμμένο Κορίτσι

Εσωστρεφής όσο και δημιουργικά πρωτότυπος συνδυασμός ψυχολογικού δράματος και ντοκιμαντέρ. Υπερβολικά φιλόδοξη ως σινε-κατασκευή, αποτυπώνει το πνεύμα μιας ανήσυχης εποχής.

Η Κουζίνα

Ανισόρροπο δράμα πάνω στο κυνήγι του αμερικανικού ονείρου, διχασμένο ανάμεσα στο κομψό στιλιζάρισμα, το αιχμηρό ψυχογράφημα και το οξύ κοινωνικό σχόλιο.