Πάντα απρόβλεπτος κι εκλεκτικός, με μόλις τρεις ταινίες από το 2000 ("Ερωτικό Κτήνος", "Γέννηση", "Κάτω Από το Δέρμα"), ο 58χρονος Τζόναθαν Γκλέιζερ συνεργάζεται τώρα με τον καταξιωμένο συγγραφέα Μάρτιν Έιμις και διασκευάζουν μαζί ένα πρόσφατο μυθιστόρημα του τελευταίου. Η γερμανόφωνη σεναριακή προσαρμογή είναι τελείως ελεύθερη, μιας και εστιάζει όχι σε μια μυθοπλαστική ερωτική ιστορία του Άουσβιτς, όπως στο βιβλίο, αλλά στον πραγματικό διοικητή του διαβόητου στρατοπέδου Ρούντολφ Ες (Κρίστιαν Φρίντελ) και τη σύζυγό του Χέντι (Σάντρα Χίλερ). Χωρίς ούτε ένα στιγμιότυπο από την εσωτερική πλευρά του συρματοπλέγματος, η "Ζώνη Ενδιαφέροντος" ("The Zone of Interest") εξιστορεί με ακίνητα, αυστηρά μεσαία και μακρινά πλάνα την ειδυλλιακή καθημερινότητα μιας επταμελούς οικογένειας η οποία έχει στήσει τον ολάνθιστο, τακτοποιημένο και αδιατάρακτο επί της γης παράδεισό της ακριβώς δίπλα από την περίφραξη του στρατοπέδου συγκέντρωσης. Έτσι, φρίκη, γαλήνη, γενοκτονία και γλυκειά ζωή αγκαλιάζονται με έναν αποστασιοποιημένο κινηματογραφικά τρόπο, ο οποίος αναδεικνύει τον πυρήνα του ιστορικού κακού στην προσωπική "ζώνη ενδιαφέροντος" του καθενός, η οποία μας απορροφά και μας αποκόπτει – με ολέθρια αποτελέσματα – από τη μνήμη, την ενσυναίσθηση, την κοινωνική ευθύνη, την ιστορία. Κι αυτό με αξιοθαύμαστη σκηνοθετική ακρίβεια, υποδειγματικό τέμπο και χωρίς την παραμικρή διδακτική παρασπονδία ή την υποψία επίκλησης στα ανθρωπιστικά αισθήματα του θεατή.
Η "Ζώνη Ενδιαφέροντος" έχει ήδη γίνει το talk of the festival και προηγείται στη βαθμολογία των κριτικών την οποία δημοσιεύει καθημερινά το περιοδικό Screen με 3,2/4. Ψηλά (2,8/4) βρίσκεται και το τετράωρο ντοκιμαντέρ παρατήρησης "Νεότητα" του Γουάνγκ Μπινγκ (Χρυσή Λεοπάρδαλη στο Λοκάρνο "Mrs. Fang"), το οποίο περιγράφει "ασχολίαστα" τη ζωή της εργατικής κινέζικης νεολαίας μέσα από τη ρουτίνα των εργατών στις αμέτρητες βιοτεχνίες της Λιμίνγκ, προαστίου της Σαγκάης. Καθησυχαστικά... απάνθρωπες εικόνες παρακάμπτουν την επίσημη κινέζικη λογοκρισία, μεταφέρουν άγνωστη ανθρωπολογική πληροφορία και εξασκούν δριμεία πολιτική κριτική, υπερβάλλουν όμως σε διάρκεια και επαναληψιμότητα.
Για πολλούς διαφορετικούς λόγους, κινηματογραφικούς και μη, η "Νεότητα" θα βρίσκεται μέσα στα βραβεία του φετινού φεστιβάλ, κάτι που δεν θα ισχύσει σίγουρα για το "Black Flies" του Γάλλου Ζαν – Στεφάν Σοβέρ (του γυρισμένου στην Ταϊλάνδη "Προσευχήσου Πριν Πεθάνεις") με τους Τάι Σέρινταν και Σον Πεν. Ένα δράμα χαρακτήρων αλά σκορσεζικά "Σταυροδρόμια της Ψυχής", με φόντο τη σχέση ανάμεσα σε έναν νεοπροσλειφθέντα και ένα βετεράνο διασώστη του νεοϋρκέζικου ΕΚΑΒ. Ζωηρός αφηγηματικός παλμός που αντανακλά την αστική παράνοια, αλλά ένα σενάριο "Πολ Σρέιντερ από τα Lidl" προσγειώνει αυτή την υπαρξιακή περιπετειώδη - ιστορία ενηλικίωσης σε μια απλοϊκή αμερικανιά με κοινωνικές αιχμές η οποία κάθεται στον πάτο της λίστας του Screen με μόλις 1,3/4.
Διαβάστε όλες τις ανταποκρίσεις μας από το φεστιβάλ Καννών εδώ.
Ευχαριστούμε την Aegean Airlines για την υποστήριξή της στην πραγματοποίηση του ταξιδιού.