Αφήνοντας πίσω του την "Τριλογία της Ιστορίας", ο Θόδωρος Αγγελόπουλος αποχαιρετά τη δεκαετία του ’70 θέλοντας να πει την τελευταία κουβέντα του πάνω στη σχέση ιστορικών γεγονότων και κινηματογραφικής προσέγγισής τους με όρους του μοντέρνου σινεμά της εποχής, πολλούς από τους οποίους έθεσε ο ίδιος. Έτσι προσωποποιεί στη φιγούρα του λήσταρχου Μεγαλέξαντρου όλες τις αντιφάσεις του νεοελληνικού αφηγήματος, το οποίο ξεκινά από την εθνική παλιγγενεσία του ’21 και φτάνει μέχρι τα σύγχρονα πολιτικά αδιέξοδα.
Την παραμονή της Πρωτοχρονιάς του 1900, λοιπόν, ο Μεγαλέξαντρος, ένας ληστής-λαϊκός ήρωας, δραπετεύει από τη φυλακή και με τα παλικάρια του απάγει μια ομάδα Άγγλων διπλωματών, ζητώντας από την κυβέρνηση αμνηστία και επιστροφή της γης στους χωρικούς. Ο θαυμασμός των τελευταίων για τους ληστές, όμως, δεν θα διαρκέσει πολύ, σε μια εγκεφαλική, πολυδιάστατη, ποιητική και εσωστρεφή διαδρομή στον νεοελληνικό ιστορικό μύθο, η οποία απέσπασε το Ειδικό Χρυσό Λιοντάρι στη Βενετία, συμπυκνώνοντας μεγαλοπρεπώς, αλλά και εκθέτοντας με αμηχανία τις αισθητικές και πολιτικές σινε-αναζητήσεις των 70s.
Ελλάδα, Γαλλία, Δ. Γερμανία. 1980. Διάρκεια: 208΄. Διανομή: NEW STAR
Περισσότερες πληροφορίες
Ο Μεγαλέξαντρος
Παραμονή της Πρωτοχρονιάς του 1900, ο Μεγαλέξαντρος, ένας ληστής-λαϊκός ήρωας, δραπετεύει από τη φυλακή και με τα παλικάρια του απάγει μια ομάδα Άγγλων διπλωματών, ζητώντας από την κυβέρνηση αμνηστία και επιστροφή της γης στους χωρικούς. Ο θαυμασμός των τελευταίων για τους ληστές, όμως, δεν θα διαρκέσει πολύ, ενώ ο Μεγαλέξαντρος θα απομονωθεί και θα παραδοθεί στην τρέλα του μεγαλείου.