Πόσο μοιάζει η κοινωνία των ανθρώπων με αυτήν των μυρμηγκιών; Ο Άλντο Μπραϊμπάντι, δραματουργός, ποιητής, δοκιμιογράφος και σεναριογράφος, γοητεύεται από τη συμπεριφορά αυτών των απολύτως πειθαρχημένων υμενόπτερων και τη μελετάει διεξοδικά. Από τη δική του δυναμική παρουσία θα γοητευτεί ο νεαρός Ετόρε, μέλος μιας συντηρητικής επαρχιακής οικογένειας, από τα δεσμά της οποίας ο ίδιος θέλει να ξεφύγει. Οι δυο τους θα γίνουν εραστές, αλλά οι συγγενείς του Ετόρε θα τους αναζητήσουν, θα απαγάγουν τον νεαρό, τον οποίο θα κλείσουν σε ψυχιατρική κλινική, ενώ θα μηνύσουν τον Μπραϊμπάντι για "αποπλάνηση", βάσει του αναχρονιστικού άρθρου 603 του ποινικού κώδικα, οδηγώντας τον στο δικαστήριο.
Βρισκόμαστε στην Ιταλία του ’60 και σε μια εποχή όπου η εξουσία αντιδρά στις ιδέες οι οποίες την αμφισβητούν ευθέως, προσπαθώντας να υπερασπιστεί με κάθε τρόπο "ιερά και όσια". Ο σπουδαίος στη δεκαετία του ’90 Τζιάνι Αμέλιο ("Ο Κλέφτης των Παιδιών", "Λαμέρικα") κάνει ευθείς παραλληλισμούς με το σήμερα και ζωντανεύει στην οθόνη μια αληθινή ιστορία, η οποία ξεσήκωσε θύελλα αντιπαραθέσεων στη γείτονα χώρα μιας και πλήθος διανοουμένων, ακτιβιστών για τα ανθρώπινα δικαιώματα και αγωνιστών της αντίστασης (ο Μπραϊμπάντι ήταν δηλωμένος κομμουνιστής και μέλος της) συνασπίστηκε ενάντια σ’ αυτή την παράλογη, ομοφοβική δίωξη. Η κριτική του απλώνεται σ’ όλο τον κοινωνικό ιστό, καυτηριάζοντας την αδιαφορία των πολιτών, την αδιαλλαξία της καθολικής εκκλησίας και το συντηρητισμό του ιταλικού Κομμουνιστικού Κόμματος, αδυνατώντας όμως να ξεφύγει από τα στεγανά ενός εξίσου… οπισθοδρομικού κινηματογραφικά δράματος καλών προθέσεων. Χωρίς πυγμή και με καταγγελτική ευκολία περιγράφει μια πολιτικοκοινωνική πραγματικότητα που δεν έχουμε ακόμα αφήσει πίσω μας, σε αντίθεση με αυτού του είδους το σινεμά (της λογικής "μια ταινία, μια συζήτηση").
Ιταλία. 2022. Διάρκεια: 134΄. Διανομή: AMA FILMS
Περισσότερες πληροφορίες
Ο Άρχοντας των Μυρμηγκιών
Στην Ιταλία του ’60, ο νεαρός Ετόρε γοητεύεται από το δραματουργό, ποιητή και εντομολόγο Άλντο Μπραϊμπάντι, με τον οποίο γίνονται εραστές. Η οικογένεια του Ετόρε, όμως, αντιδρά έντονα και οδηγεί τον Μπραϊμπάντι σε δίκη βάσει ενός αναχρονιστικού νόμου περί αποπλάνησης.