Σε μια κρίσιμη συγκυρία για το μέλλον των σκοτεινών αιθουσών, ξεκινάμε στο "α" ένα εκτεταμένο ρεπορτάζ στο πλαίσιο του οποίου συνομιλούμε με τους ανθρώπους της αγοράς, αναζητώντας χειροπιαστές λύσεις που θα διασφαλίζουν την ύπαρξη του κινηματογράφου στην Ελλάδα.
Στη σειρά των άρθρων που θα δημοσιεύονται τις επόμενες εβδομάδες και έχει ήδη ξεκινήσει, συνεχίζουμε με την εταιρία διανομής Δαναός Films και τον υπεύθυνό της Ηλία Γεωργιόπουλο, ο οποίος απαντά στις ερωτήσεις του "α". Το συνολικό σκεπτικό του ρεπορτάζ μπορείτε να το βρείτε εδώ, ενώ όλες οι απαντήσεις των συμμετεχόντων θα βρίσκονται εδώ. Ο λόγος στον κύριο Γεωργιόπουλο.
Ποια ήταν η πιο έντονη αλλαγή που παρατηρήσατε στην αγορά πριν και μετά το
ξέσπασμα της πανδημίας;
Το ξέσπασμα της πανδημίας είχε σαν αποτέλεσμα την αύξηση του "συνδρόμου του καναπέ" με την ταυτόχρονη αύξηση των συνδρομητικών ψηφιακών πλατφορμών. Σε αυτό προστέθηκε και η σημαντική μείωση στη χρονική απόσταση μεταξύ της ημερομηνίας της πρώτης προβολής της κινηματογραφικής ταινίας και της ημερομηνίας προβολής της στη ψηφιακή πλατφόρμα.
Με δεδομένη την πρόσφατη επιτυχία της Γιορτής του Σινεμά, θα ήταν δόκιμο να
μειωθεί η γενική τιμή του εισιτηρίου;
Όχι, δεν νομίζω ότι η μείωση του εισιτηρίου θα φέρει και περισσότερα εισιτήρια. Ο κινηματογράφος σε σχέση με άλλες μορφές διασκέδασης, όπως θέατρο, συναυλίες και εστίαση παραμένει η πιο οικονομική πρόταση. Παράλληλα, φέτος όλοι οι κινηματογράφοι κάνουνε διάφορες προσφορές μέσα στην εβδομάδα. Την γιορτή του σινεμά εμείς στο Δαναό την υποστηρίξαμε από την πρώτη στιγμή και πιστεύουμε ότι θα μπορούσε να επαναληφθεί και την άνοιξη ή το καλοκαίρι.
Την τελευταία διετία έχει σημειωθεί μια αισιόδοξη ανάκαμψη της δημοφιλίας των
θερινών κινηματογράφων. Πώς μπορεί να έχει συνέχεια η επιτυχία τους; Επηρεάζεται
ο τρόπος διανομής των ταινιών από την απήχηση των open air cinemas;
Το θερινό σινεμά στην Ελλάδα δεν κινδυνεύει, αντιθέτως αποτελεί μία συνήθεια που είναι άμεσα συνδυασμένη με την ίδια την κουλτούρα του Έλληνα και για αυτό και πιστεύουμε ότι θα συνεχίσει να υπάρχει για πολλά χρόνια ακόμα. Ο θεατής θεωρεί το θερινό σινεμά σαν μία ολοκληρωμένη έξοδο και όχι αποκλειστικά και μόνο μία επίσκεψη για να δει μία ταινία και μόνο. Είναι σαφές ότι η διανομή ταινιών επηρεάζεται σημαντικά από την θετική απήχηση των θερινών, ώστε τα τελευταία χρόνια να βλέπουμε μεγάλες αμερικανικές ταινίες να βγαίνουν το καλοκαίρι, πράγμα που δεν γινότανε παλιά. Σε αυτό προστίθεται και το γεγονός ότι τα τελευταία τρία χρόνια, λόγο της πανδημίας, πολλά γραφεία διανομής στην Ελλάδα επέλεξαν να μην βγάλουν ταινίες το χειμώνα και να τις κρατήσουν για το καλοκαίρι όπου εκεί η επιτυχία τους θα ήταν περισσότερο εξασφαλισμένη.
Θα βοηθούσε η δημιουργία ενός κρατικού φορέα, όπως για παράδειγμα η Unifrance,
ώστε να υποστηρίζεται διαρκώς η διανομή ελληνικών ταινιών από μια κεντρική πηγή;
Σαφώς και ναι. Είναι δεδομένο ότι, ό,τι γίνεται για να υποστηρίξει την διανομή ταινιών καθώς και τις ίδιες τις αίθουσες θα είναι αποτελεσματικό.
Η καθιέρωση αφιερωμάτων ή άλλων ειδών προβολών – event πόσο εφικτό είναι να
γίνουν και να προσελκύσουν νέους θεατές;
Εμείς σαν κινηματογράφος Δαναός διοργανώνουμε πολλά events και ειδικές προβολές τα τελευταία χρόνια, πράγμα το οποίο και κάναμε πολύ πριν την πανδημία. Από τις πρωτοποριακές και μοναδικές "Μυστικές Πρεμιέρες" μέχρι την φιλοξενία των μεγαλύτερων φεστιβάλ της Αθήνας όπως οι Νύχτες Πρεμιέρας και το Γαλλόφωνο Φεστιβάλ. Επιπρόσθετα, προβάλλουμε ντοκιμαντέρ καθώς και ειδικές ταινίες και πάντα προσπαθούμε να φιλοξενούμε τον σκηνοθέτη ή κάποιο συντελεστή με σκοπό η προβολή μας να αποτελεί πάντα μία ξεχωριστή και μοναδική εμπειρία για τον θεατή μας.
Η υπερπροσφορά τίτλων στις μαρκίζες ναι μεν δημιουργεί έναν καλοδεχούμενο
πλουραλισμό, ωστόσο κατακερματίζει την προσοχή του κοινού και μειώνει το χρόνο
προβολής μιας ταινίας. Είναι θεμιτή η μείωση των ταινιών που έρχονται στην Ελλάδα
και πώς αυτό θα μπορούσε να "επιβληθεί" σε μια ελεύθερη αγορά; Σε αυτή την
περίπτωση τα θύματα δεν θα ήταν οι μικρές, καλλιτεχνικές ταινίες;
Η εύκολη απάντηση είναι ότι όντως αγοράζονται και κυκλοφορούν στους κινηματογράφους πάρα πολλές ταινίες. Σαφώς και ο αριθμός των προβαλλόμενων ταινιών είναι πολύ μεγάλος σε σχέση με την δυναμικότητα του Ελληνικού πληθυσμού, αλλά είναι επίσης σαφές ότι δεν υπάρχει τρόπος να επιβάλλεις σε έναν επιχειρηματία που κάνει διανομή ταινιών να αγοράσει λιγότερες ταινίες. Η αγορά ουσιαστικά ρυθμίζεται από μόνη της. Επίσης, οι κινηματογράφοι συνεχίζουν, περισσότερο από ποτέ, να χρειάζονται έναν μεγάλο όγκο ταινιών ώστε να μπορέσουν να βγάλουν όλη την σεζόν και να παρέχουν στον θεατή τους περισσότερες επιλογές.
Πόσο θα βοηθούσε η "είσοδος" του κινηματογράφου ως διδακτέα ύλη στην
πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση; Θα ήταν μια πιθανή λύση οι
συχνότερες πρωινές προβολές σε σχολεία για να εξοικειωθούν τα παιδιά με την
ατμόσφαιρα της σκοτεινής αίθουσας;
Σίγουρα θα βοηθούσε πολύ. Πολλά χρόνια προσπαθούμε στον Δαναό να οργανώσουμε πρωινές σχολικές προβολές και να τις πλαισιώσουμε και με κάποιο εκπαιδευτικό χαρακτήρα. Αυτό όμως δεν είναι καθόλου εύκολο διότι τα σχολεία έχουν λίγες μέρες για εκπαιδευτικές επισκέψεις και ταυτόχρονα πολλές επιλογές ανάμεσα σε μουσεία, θέατρα και πάρκα. Εάν υπήρχε κάποιος τρόπος ώστε να είναι υποχρεωτική η επίσκεψη στην κινηματογραφική αίθουσα αυτό μόνο καλό θα έκανε. Πιστεύουμε ότι ένας τρόπος για να συνεχιστεί η επιτυχημένη λειτουργία της μεγάλης οθόνης στο μέλλον είναι η εισαγωγή του κινηματογράφου από μικρή ηλικία στους νέους, πράγμα που μπορεί να γίνει και μέσω του εκπαιδευτικού συστήματος. Αυτό θα μπορούσε να συνδυαστεί με την ευρύτερη μύηση των νέων στον πολιτισμό και στην παράλληλη ευαισθητοποίηση τους σε κοινωνικά θέματα που τόσο άρτια αγγίζουν πολλές κινηματογραφικές ταινίες.
Ποιες είναι, συμπερασματικά, οι κινήσεις που πρέπει να γίνουν όλους τους
εμπλεκομένους ώστε ο κινηματογράφος να παραμείνει λαϊκή διασκέδαση και
υπόθεση της σκοτεινής αίθουσας;
Είναι πολλές οι ενέργειες που μπορούν να γίνουν προκειμένου να υποστηρίξουν και να ενδυναμώσουν τον κινηματογράφο στην Ελλάδα. Πιστεύουμε ότι θα πρέπει να υπάρξει μία συντονισμένη προσπάθεια από όλα τα μέλη της κινηματογραφικής αγοράς (διανομείς και αιθουσάρχες) σε συνδυασμό με την πολιτεία. Σε αυτό θα πρέπει να προστεθεί και το διαχρονικό πρόβλημα της πειρατείας το οποίο και χρειάζεται να αντιμετωπιστεί σε όλα τα επίπεδα. Μια καμπάνια για τη σημαντικότητα του κινηματογράφου στον πολιτισμό από το σύνολο του κλάδου (διανομείς, αιθουσάρχες, επαγγελματίες του κινηματογράφου, φορείς κ.λπ.) θα ήταν χρήσιμη.
Η εποχή είναι δύσκολη αλλά δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι οι ταινίες που ουσιαστικά φτιάχνονται για τη μεγάλη οθόνη δεν είναι δυνατόν να βλέπονται εκτός αυτής!
Εμείς είμαστε αισιόδοξοι! Πιστεύουμε στη δύναμη καθώς και στην μοναδικότητα της μεγάλης οθόνης. Τον Ιανουάριο μάλιστα παρατηρούμε με μεγάλη χαρά μία σημαντική κινητικότητα προς τους κινηματογράφους. Ευελπιστούμε ότι αυτή η τάση θα συνεχίσει και ότι η βραδιά κινηματογράφου θα γίνει πάλι μία όμορφη και εβδομαδιαία συνήθεια των Αθηναίων και όχι μόνο.
Βρείτε παρακάτω τις απαντήσεις των υπόλοιπων γραφείων διανομής:
Tanweer
Feelgood Entertainment
Tulip Entertainment
Weird Wave
Cinobo
AMA Films
Filmtrade
Rosebud.21
One from the Heart
Carousel Films
New Star Art Films