Σε μια κρίσιμη συγκυρία για το μέλλον των σκοτεινών αιθουσών, ξεκινάμε στο "α" ένα εκτεταμένο ρεπορτάζ στο πλαίσιο του οποίου συνομιλούμε με τους ανθρώπους της αγοράς, αναζητώντας χειροπιαστές λύσεις που θα διασφαλίζουν την ύπαρξη του κινηματογράφου στην Ελλάδα.
Στη σειρά των άρθρων που θα δημοσιεύονται τις επόμενες εβδομάδες και έχει ήδη ξεκινήσει, συνεχίζουμε με την εταιρία διανομής Rosebud.21 και το διευθυντή Ζήνο Παναγιωτίδη, ο οποίος απαντά στις ερωτήσεις του "α". Το συνολικό σκεπτικό του ρεπορτάζ μπορείτε να το βρείτε εδώ, ενώ όλες οι απαντήσεις των συμμετεχόντων θα βρίσκονται εδώ. Ο λόγος στον κύριο Παναγιωτίδη.
Ποια ήταν η πιο έντονη αλλαγή που παρατηρήσατε στην αγορά πριν και μετά το ξέσπασμα της πανδημίας;
Η επίδραση της διασκέδασης του καναπέ. Το σινεμά στο σπίτι, δηλαδή.
Με δεδομένη την πρόσφατη επιτυχία της Γιορτής του Σινεμά, θα ήταν δόκιμο να μειωθεί η γενική τιμή του εισιτηρίου;
ΟΧΙ με κεφαλαία! Δεν πρέπει να υποβαθμίζουμε μια διασκέδαση με ξεχωριστή αξία, όταν αναλογικά οι τιμές εισιτηρίων σε θέατρα και συναυλίες είναι κατά πολύ υψηλότερες.
Την τελευταία διετία έχει σημειωθεί μια αισιόδοξη ανάκαμψη της δημοφιλίας των θερινών κινηματογράφων. Πώς μπορεί να έχει συνέχεια η επιτυχία τους; Επηρεάζεται ο τρόπος διανομής των ταινιών από την απήχηση των open air cinemas;
Εμείς, σα Rosebud.21, έχουμε δώσει ιδιαίτερο βάρος στον προγραμματισμό των ταινιών μας κατά την θερινή περίοδο, με αποτέλεσμα να βρισκόμαστε μόνιμα στις πρώτες θέσεις επιτυχίας των ανεξάρτητων ταινιών. Η πρόσφατη καμπάνια μας "Καλοκαίρι σημαίνει θερινό σινεμά" μας εκφράζει απόλυτα. Αυτή την μοναδικότητα που έχουμε στην Ελλάδα, πρέπει να την διαφυλάξουμε με καλές ταινίες.
Θα βοηθούσε η δημιουργία ενός κρατικού φορέα, όπως για παράδειγμα η Unifrance, ώστε να υποστηρίζεται διαρκώς η διανομή ελληνικών ταινιών από μια κεντρική πηγή;
Φυσικά και θα βοηθούσε. Είναι απαράδεκτο να υποστηρίζεται από το πρόγραμμα Media η προβολή κάθε ευρωπαϊκής ταινίας και η ελληνική να δυσκολεύεται στην οικονομική της ενίσχυση.
Η καθιέρωση αφιερωμάτων ή άλλων ειδών προβολών – event πόσο εφικτό είναι να γίνουν και να προσελκύσουν νέους θεατές;
Εξαρτάται από το event. Τα φεστιβάλ και τα ειδικά αφιερώματα προσελκύουν το κοινό και κυρίως το νεανικό. Αυτό το κοινό που ουσιαστικά έχει ανάγκη η αγορά μας.
Η υπερπροσφορά τίτλων στις μαρκίζες ναι μεν δημιουργεί έναν καλοδεχούμενο πλουραλισμό, ωστόσο κατακερματίζει την προσοχή του κοινού και μειώνει το χρόνο προβολής μιας ταινίας. Είναι θεμιτή η μείωση των ταινιών που έρχονται στην Ελλάδα και πως αυτό θα μπορούσε να "επιβληθεί" σε μια ελεύθερη αγορά; Σε αυτή την περίπτωση τα θύματα δεν θα ήταν οι μικρές, καλλιτεχνικές ταινίες;
Εδώ και πολλά χρόνια, δηλώνω κατηγορηματικά ότι είναι απαράδεκτα μεγάλος ο αριθμός των ταινιών που εισάγονται στην Ελλάδα. Δεν είναι δυνατόν πάνω από πέντε ταινίες κάθε εβδομάδα, να ανταγωνίζονται με στόχο ένα συγκεκριμένο κοινό. Δεν μπορούν να "επιβληθούν" περιοριστικά μέτρα. Στη διάθεση και την τσέπη των διανομέων θα πρέπει να υπάρξει περιορισμός.
Πόσο θα βοηθούσε η "είσοδος" του κινηματογράφου ως διδακτέα ύλη στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση;
Θα βοηθούσε πολύ. Πρέπει να μάθει από μικρή ηλικία κάθε παιδί, να ξεχωρίζει τη μαγεία και την απόλαυση της μεγάλης οθόνης.
Πιστεύετε πως ο χαρακτηρισμός κάποιων κινηματογραφικών αιθουσών ως διατηρητέες θα έλυνε το πρόβλημα επιβίωσής τους; Αν η εκμετάλλευσή τους δεν είναι κερδοφόρα, πως θα μπορέσουν να παραμείνουν ανοικτοί;
Για όλους μας, κάθε κινηματογράφος που κλείνει είναι ένα μεγάλο πλήγμα. Θα πρέπει οι αρμόδιοι φορείς να βρουν μία μόνιμη λύση.
Ποιες είναι, συμπερασματικά, οι κινήσεις που πρέπει να γίνουν όλους τους εμπλεκομένους ώστε ο κινηματογράφος να παραμείνει λαϊκή διασκέδαση και υπόθεση της σκοτεινής αίθουσας;
Ακόμη κι αν υπάρχουν καλές ιδέες από τους εμπλεκόμενους, είναι δύσκολη η υλοποίησή τους, αφού μιλάνε διαφορετική γλώσσα μεταξύ τους, είτε πρόκειται για τους διανομείς, είτε για τους αιθουσάρχες. Ένας ανταγωνισμός - πολλές φορές ανεπίτρεπτος – δεν μπορεί να οδηγήσει σε από κοινού βελτιωτικές κινήσεις, που θα επαναφέρουν μαζικά το κοινό σε αυτή τη μαγευτική διασκέδαση που μόνο η σκοτεινή αίθουσα προσφέρει.
Βρείτε παρακάτω τις απαντήσεις των υπόλοιπων γραφείων διανομής:
Tanweer
Feelgood Entertainment
Tulip Entertainment
Weird Wave
Cinobo
AMA Films
Filmtrade